Din când în când este important să faci un pas înapoi și să privești acest concept – public speaking – din perspectivă. Chiar dacă o iei foarte în serios și te pasionează complet, este important să iei în considerare faptul că vorbitul în public nu este ceva înnăscut, nu este ceva ușor, nu este ceva care se face la prima mână. Viața este despre dragoste și muncă, așa cum a remarcat Freud, așa că vorbirea ar trebui să-ți ocupe gândirea doar 50% din timp.
Dacă vreodată trebuie să ții un discurs și nu ești o persoană căreia să îi placă să vorbească în public, cel mai bine este să îți scrii discursul dinainte. Și mult mai important, să te pregătești cu minimum 2 săptămâni înainte. Nu scrie un discurs vechi, plictisitor, pe care oricine altcineva l-ar putea ține zilnic. Concepe-ți un discurs care să fie ascultat și – poate mai presus – să fie memorabil. Oamenii care te vor asculta trebuie să plece acasă cu gândul la discursul tău. Nu vrei ca publicul să ofteze, să caște sau să stea pe telefoane în timpul discursului tău.
Trebuie să fii pregătit pentru orice situație s-ar ivi. Organizarea ideilor este necesară și utilă chiar și atunci când vrei să spui câteva idei unui grup de prieteni, când ai de transmis un mesaj către colegii de serviciu, când vrei să ții un mic toast la o petrecere sau când ai de susținut un pitch.
VEZI și:
↘ „Cum să ții un toast remarcabil și elegant”
↘ „10 sfaturi pentru un pitch perfect”
Când vine vorba despre discurs și vorbit în public, inevitabil ne vom gândi la persoane care au rămas în istorie, care stăpâneau foarte bine elementele de oratorie și care șțiau să se impună și să-și transmită gândurile și ideile. Unul dintre cei mai buni oratori ai tuturor timpurilor a fost președintele SUA – Abraham Lincoln, iar cel mai bun discurs al său a fost cel din Gettysburg. Unii specialiști spun că discursul acestuia poate fi comparat cu predica de pe munte a lui Isus și chiar cu monologul lui Hamlet. A fost un om care nu arăta foarte bine, dar care cunoștea arta retoricii mai bine decât oricare dintre maeștrii moderni.
Iată câteva sfaturi pe care le putem împrumuta de la celebrul Abraham Lincoln:
① Fii concis
În fiecare an, Congresul era obligat să îl asculte pe Președinte. Discursul lui Abraham Lincoln era urmat de o prelegere de două ore ținută de Edward Everett, care avea aproximativ 13.607 de cuvinte. În schimb, discursul lui Lincoln dura doar două minute și era compus din 10 fraze (272 de cuvinte). Era un discurs mult mai puternic. Cuprindea toate emoțiile importante și ideile pe care dorea să le transmită în cât mai puțin timp posibil. Așadar, dacă poți să ții un discurs de două minute, în loc de o „trăncăneală” interminabilă de 30 de minute, publicul te va asculta și probabil te va îndrăgi. De multe ori poate să nu conteze ce spui, ci cum spui.
② Renunță la formalități
Președintele își începe discursul adresat Statelor Uniunii prin a le oferi recunoștință tuturor demnitarilor și prin a le mulțumi oamenilor. Mulți oratori au făcut aceeași greșeală, iar acest lucru le-a distrus discursurile. Nu te pierde în introduceri pompoase și nu încerca din primul minut să mulțumești publicului, părinților și prietenilor tăi care te-au susținut și așa mai departe. În momentul în care ai terminat această etapă a discursului, ți-ai pierdut audiența. Începe chiar cu miezul problemei, iar publicul tău îți va acorda mai multă atenție. Până la urmă oamenii care vin să te asculte vor să audă esențialul, de ce au venit acolo să te vadă. Abraham Lincoln ignora orice introducere și începea cu esența discursului său.
③ Vorbește un scop
Nu putem veni în fața unui public și să vorbim fără un scop, fără o cauză. Nu putem vorbi doar pentru că ne place. Trebuie să avem un scop și ceea ce spunem să aibă valoare pentru noi, să ne „coste” sau să ne „ardă”, cum spun regizorii actorilor pe scenă. Dacă vorbim despre un subiect care nu prea ne pasionează, publicul va simți acest lucru și probabil se va ridica din sală și va pleca. Nu te ridica doar ca să vorbești și să te auzi vorbind bine sau să fii preocupat doar de imaginea organizației pe care o reprezinți. Vorbește pentru a comunica un mesaj și pentru a-ți îndemna publicul la acțiune. Lincoln a făcut acest lucru, regândind scopul Uniunii și hotărând să câștige un război pentru idealurile strămoșilor Statelor Unite. Mesajul lui s-a dus direct în inima oamenilor.
④ Pune-te în pielea spectatorilor
Este un exercițiu foarte util. Gândește ca un spectator: ce ți-ar plăcea să vezi, să auzi, cu ce informații ai vrea să pleci acasă? etc. Un discurs nu este un argument logic sau o listă de realizări de fapte sau evenimente. Abraham Lincoln și-a cunoscut foarte bine audiența și le-a vorbit despre ceva care să îi atingă emoțional, arătându-le că oamenii care au murit pe câmpul de luptă din Gettysburg au făcut acest lucru pentru anumite idealuri, nu în zadar.
⑤ Nu minți! Vorbește cu adevăr
Da. Uneori vorbitorii mint sau manipulează. Dacă vrei să ajungi la inima spectatorilor încearcă să fii sincer, în primul rând cu tine, apoi cu ei. Deși nu este foarte bine să ai un aer de superioritate, mai ales dacă vorbești cu un public mai puțin numeros, este bine să îți corelezi ideile și cuvintele cu idealuri, valori și cauze înalte, așa cum a făcut Lincoln când a corelat cauza Uniunii cu idealurile de libertate și egalitate ale strămoșilor națiunii americane.
⑥ Vorbește întregii audiențe
Atunci când ții un discurs, este ideal să nu îl ții doar către publicul din fața ta. Există oameni și în spatele sălii sau a unei mulțimi, și pe margini. Nu te uita doar într-un singur loc, cuprinde cu vederea toată încăperea/adunarea. Abraham Lincoln știa că discursul de la Gettysburg nu era adresat doar publicului din fața lui, ci întregii națiuni. Dar discursul său scurt a fost auzit de către întreaga națiune și a avut un efect asupra multor oameni. Acest lucru se întâmplă și astăzi – discursurile fostului CEO al Apple – Steve Jobs, de exemplu, nu erau doar pentru audiența din sala de conferință, ci pentru întreaga lume. Gândește-te la modul în care ceea ce vorbești va influența o audiență mai mare și ce mesaj dorești să le transmiți. Cu ajutorul internetului, discursul tău poate fi comunicat unui număr impresionant de persoane.
⑦ Ajută-te de imagini
Abraham Lincoln a folosit imagini reprezentând nașterea, viața și moartea – „conceput” și „născut” și „pierit”. Este important să faci mai mult decât să folosești cuvinte ușoare. Trebuie să creezi o imagine în mintea oamenilor prin cuvintele tale. Imaginile, desigur, ar trebui să fie legate de tema ta principală. Cuvintele au o putere foarte mare dacă știm să le folosim corect. Nu te limita la câteva cuvinte. De cele mai multe ori, metaforele pot fi de impact.
⑧ Amintește publicului evenimente istorice sau cuvântări celebre
Abraham Lincoln și-a început discursul cu o propoziție dintr-un document faimos: Declarația de Independență – „toți oamenii sunt creați egali”. Această referință aduce cu sine numeroase idei și emoții asociate cu Declarația de Independență și cu cei care au semnat-o. Alte cuvinte celebre se pot găsi în Biblie, în opera lui Shakespeare, în poezie, cântece, cărți și alte discursuri. Referințele aduc mult mai multe informații decât fraza în sine sau citatul pe care îl utilizezi, dacă audiența este familiarizată cu acestea.
⑨ Recitește-ți și revizuiește-ți discursul de mai multe ori
Abraham Lincoln a scris mai multe versiuni ale discursului său înainte de a rămâne la o versiune finală. Nu trebuie să scrii câteva rânduri și cu foaia aceea să te duci să ții prezentarea. Pregătește-te cu minimum 2 săptămâni înainte. Citește discursul zilnic, cu voce tare. Vezi dacă te auzi, dacă este suficient de puternic ceea ce spui etc. Fiecare revizuire ar trebui să elimine ce este de prisos, să dezvolte ideea principală, să facă cuvintele mai fluide și să dea naștere unor imagini și expresii puternice.
⑩ Fă o încheiere de impact
Nu uita că și încheierea este la fel de importantă. Oamenii, de cele mai multe ori, au în minte ultimele cuvinte ale unui discurs, de aceea e important ce spui la final. Abraham Lincoln și-a încheiat discursul de la Gettysburg cu propoziția: „Acea guvernare a poporului, de către popor, pentru popor, nu va pieri de pe pământ.” Și această propoziție s-a transmis în istorie. Încheie-ți discursul cu o propoziție pe care oamenii și-o vor aminti, care conține mesajul pe care vrei să și-l amintească, deoarece, la fel ca începutul discursului, ultima propoziție este foarte importantă.
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.
Adaugă comentariu