10 sfaturi pentru un pitch perfect

10 sfaturi pentru un pitch perfect

Avem o idee. Cum facem să transmitem exact ce gândim? Cu toții ne-am dori să ne asculte toată lumea și să creadă în noi de la început și să găsim investitori care nu vor sta pe gânduri atunci când le expunem planul nostru. Ei bine, este posibil…dar cu puțină muncă. Totul este mai ușor decât pare. Dar este foarte important modul în care te organizezi și îți structurezi „planul de bătaie”.

 

Un pitch este o prezentare succintă, adesea creată folosind PowerPoint, Keynote, Prezi (și alte platforme) folosită pentru a oferi audienței un scurt rezumat al companiei, o privire de ansamblu asupra unui plan de afaceri, asupra unei idei și viziunea ta. Un astfel de pitch servește, de asemenea, unor scopuri diferite, de la încercarea de a obține o întâlnire cu un nou investitor, până la prezentarea pe o scenă. Structura diferă de la caz la caz.

 

Ar trebui să fie foarte vizuală și să conțină foarte puțin text. Trebuie să poată fi văzut de departe și tu vei iniția toate discuțiile, în care vei explica, vei povesti, vei oferi o imagine plăcută pentru audiență.

 

Sunt sute și mii de pitch-uri și de idei de startup-uri, iar majoritatea – în cel mai bun caz – sunt în regulă și atât. Sunt o mulțime de oameni care au atins toate componentele cheie ale unui pitch, dar doar puțini au reușit să ducă la bun sfârșit planul.

 

Iată 10 sfaturi pentru a avea un pitch de impact:

 

① Spune o poveste reală

Dacă este cazul, începe pitch-ul spunând o poveste reală a clienților care abordează problema pe care produsul sau serviciul tău o rezolvă pe piață.

Evită să folosești cuvinte cheie și vorbe tehnice atunci când îți spui povestea. În schimb, utilizează nume reale și provocări reale pentru clienți. Păstrează povestea simplă și realisă. Până la urmă, ceea ce își vor aminti oamenii după ce se vor pleca sunt poveștile pe care le spui, așa că este important să ai câteva povești convingătoare pentru clienți.

 

② Nu uita de lucrurile esențiale

Mulți antreprenori își livrează pitch-ul ca și când ar scoate la licitație moștenirea primită de la bunica lor. Asta se întâmplă deoarece ei cred că trebuie să abordeze fiecare aspect al planului lor de afaceri în doar câteva minute, dar acest lucru îi face să pară neliniștiți, tensionați.

Este important să fii relaxat și să realizezi că, atunci când ai de ținut un pitch, mai puțin este mai mult. Nu uita care sunt cele mai importante lucruri pe care vrei să le împărtășești și rămâi la acele lucruri – și inspiră înainte de a vorbi. Te va ajuta să oferi un pitch mai convingător și mai atent.

 

③ Conturează-ți modelul de afacere

Modelul tău de afacere spune unui investitor modul în care ideea ta se va converti (sau nu) din punctul de vedere al viabilității economice. Cel mai bun mod de a reprezenta acest lucru este să ai un exemplu bun și concret.

 

Să luăm ZipCar, de exemplu :

  • Rezervările se fac online și rapid;
  • Clienții plătesc în funcție de oră sau de zi;
  • Servește piețele din X, Y, Z;
  • De asemenea, vizează și campusurile universitare…

În doar câteva buline scurte, se poate vedea cum se produc banii și de la cine vin. Modelul de afacere ar trebui să răspundă la întrebările: Ce vinzi? Cui? Cât plătesc? Cum te plătesc?

 

④ Asigură-te că pitch-ul este clar pentru toată lumea

Unele dintre cele mai nereușite pitch-uri sunt pline de acronime și expresii  tehnice care nu trezesc deloc interesul.

Scurt și la obiect. Exersează-ți pitch-ul cu cineva din afara companiei și roagă-l să-ți dea feedback, ceea ce cred despre modelul tău de afacere. Este întotdeauna un exercițiu bun pentru a vedea cum reacționează ceilalți, dacă le-ai captat atenția și dacă sunt interesați sau ar folosi serviciile respective.

 

⑤ Vorbește despre tine

Este important să știi că investitorii investesc mai întâi în oameni și apoi în idee.

Așadar, să nu-ți fie frică să te dezvălui și să vorbești despre performanțele tale, mai ales dacă aceste realizări se referă la ceea ce este necesar pentru a începe și a dezvolta o acțiune. Arată investitorilor de ce ești omul potrivit pentru a conduce această acțiune.

 

⑥ Spune-ne: Ce ai făcut în ultima perioadă?

Prin aceasta vreau să spun că ar trebui să împărtășești succesele și ideile pe care le-a avut echipa ta de la înființarea companiei.

Investitorii vor să afle despre primii tăi clienți, despre alte investiții plasate în companie, poziționarea în mass-media, repere legate de produs și client, angajări etc. Dacă prezinți în calitate de CEO al propriei companii, ar trebui să fii persoana principală în vânzări, așa că arătă-le investitorilor că știi cum să vinzi.

 

⑦ Ia în calcul competiția

În primul rând, nu spune niciodată „Nu am concurență”. Aceasta este o greșeală.

Toată lumea are concurență, chiar dacă este concurență indirectă. Gândește-te când Henry Ford a construit modelul T. Erau pe atunci alte mașini pe piață? Nu, dar trebuia să găsească o modalitate de „a fura” oamenii din sfera celorlalte moduri de transport (cai, trenuri).

Unul dintre cele mai bune moduri de a ilustra că înțelegi imaginea de ansamblu, modul competitiv și ceea ce te diferențiază de concurență este să prezinți concurența printr-o schemă.

 

⑧ Nu-ți fie frică de numere

Nu spune că vei fi o companie de 50 de milioane de dolari în trei ani, pentru că majoritatea investitorilor nici nu vor crede, decât dacă ai făcut asta înainte într-o altă companie.

 

Mai convingător este să arăți exact cum vei ajunge la acele milioane – ce informații te-au determinat să prezici acele tipuri de vânzări? Împărtășește care sunt presupunerile tale despre modelul de afacere.

Vrei să vezi că investitorii își scot telefoanele și încep să calculeze. Acesta este un semn bun – înseamnă că vor să vadă cum gândești și să vadă dacă se potrivește cu planurile lor.

⑨ Afișează-ți produsul

Uneori cel care vorbește nu își arată nici măcar produsul propriu. Pentru majoritatea oamenilor care se ocupă de finanțare, produsul este vital.

Chiar dacă produsul tău nu este construit încă, afișează machete. Este uimitor ce poate face o reprezentare vizuală a produsului și a afacerii tale pentru eficacitatea generală a pitch-ului.

 

⑩ Asigură-te că ai o dicție impecabilă

Atunci când ținem un pitch, o prezentare, un speech este foarte important felul în care vorbim. Uneori emoțiile ne pot distrage de la scopul principal. Și orice ar fi, vrem ca toată lumea să ne audă și să înțeleagă ideea noastră.

 

Dicția este vitală în acest caz. Exersează zilnic, minimum 30 de minute în fiecare zi. Iar dacă știi că ai de ținut un pitch, ar trebui să te pregătești cu minimum o lună înainte. Nu vrei ca oamenii să plece bulversați de la pitch-ul tău. Nu uita, dicția este cartea ta de vizită.

 

Comandă ACUM manualul de dicție „Șase sași în șase saci” de Carmen Ivanov

 

De asemenea, te poți înscrie la:

Cursurile de public speaking

Cursurile de dicție de grup

Curs individual de dicție

 

 

 

 


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *