„Iar eu, imediat mă ia frigul” – text de reclamă TV

„Iar eu, imediat mă ia frigul” – text de reclamă TV
Facebooktwitterlinkedinmail

În ultima perioadă, pe diferite posturi TV, rulează o reclamă la un medicament. În perioada aceasta auzim din ce în ce mai multe reclame la medicamente, vitamine etc. Ei bine, ca orice reclamă, aceasta trebuie să vândă, să aibă un voice-over cu o voce convingătoare, să prezinte imagini de impact și să conțină un text ușor de înțeles pentru potențialii cumpărători.

Cartoon man and megaphone

Dar, din păcate, se pare că rulează pe post și reclame greșite din punct de vedere gramatical. Și ne punem întrebarea „de ce se întâmplă acest lucru”? Reclama nu se face pe moment. Există un timp dedicat castingului pentru alegerea voice-overului, procesul de înregistrare, editare și abia apoi prezentarea reclamei/spotului la TV. Așadar, există o mulțime de timp pentru a verifica dacă vocea sună bine, dacă textul este scris corect etc.

Numai că, uneori, acest lucru nu se întâmplă. Oare se petrece acest fenomen din cauză că producătorul/scenaristul/voice-overul nu cunoaște noțiunile gramaticale de bază?

În reclama de mai jos, reclamă care rulează deja de cel puțin 4 luni, remarcăm o greșeală destul de gravă care ajunge la urechea a mii și mii de oameni zilnic.

Textul sună cam așa:

„ – Ana, tu te expui zilnic la diferite virusuri la clinica la care lucrezi. Și totuși nu te îmbolnăvești. Iar eu, imediat mă ia frigul și răcesc. Cum reusești?

– Eu folosesc Detrical!

– Detrical!?

– Da, pentru creșterea imunității.”

După cum se observă, voice-overul a dublat vocea personajului. Greșeala prezentă în textul reclamei este: „iar eu, imediat mă ia frigul și răcesc”. Această eroare de vorbire este prezentă din ce în ce mai des în vorbirea românilor, iar faptul că este prezentată și la televizor fără a fi luate măsuri de corecție, este și mai grav.

Este vorba despre anacolut. Citește și: „Anacolutul: tehnică de retorică sau greșeală de vorbire?”

Conform DEX-ului, anacolutul reprezintă o discontinuitate sau o ruptură logico-sintactică în interiorul unei propoziții sau al unei fraze. Termenul „anacolut” vine, pe filieră franceză („anacoluthe”), din greaca veche şi din latină, limbi în care înseamnă „incoerenţă” sau „inconsecvenţă”.

Cu alte cuvinte, anacolutul reprezintă alegerea incorectă a cazului unui substantiv sau al unui pronume și este cauzat de întreruperea care se produce în organizarea sintactică a enunțului: emițătorul începe enunțul având în minte o anumită structură sintactică, pe care o abandonează și continuă cu altă structură.

Iată câteva exemple:

❌ „Tata, când am plecat, i s-a făcut rău.”

👌 „Tatei, când am plecat, i s-a făcut rău.”

 

❌ „Cine mă caută, nu sunt acasă.”

👌 „Pentru cine mă caută, nu sunt acasă.”

 

❌ „Elevul, când l-a văzut așa furios, a început să-i bată inima repede.”

👌 „Elevului, când l-a văzut așa furios, a început să-i bată inima repede.”

 

❌ „Ioana, de când am aflat că minte, nu o mai ascult cu atenție.”

👌 „Pe Ioana, de când minte, nu o mai ascult cu atenție.”

 

❌ „Cine face rău, nu-i merge bine.”

👌 „Cui face rău, nu-i merge bine.”

 

Așadar, în exemplu nostru, varianta corectă ar fi fost: „iar pe mine, imediat mă ia frigul și răcesc”.

De asemenea, pentru o mai bună cunoaștere a limbii române și a gramaticii, poți comanda:

613 greșeli gramaticale în limba română, de Carmen Ivanov

🛒🛒🛒 Click AICI pentru a comanda cartea

Acum să vorbim și despre sarcinile pe care le are de îndeplinit un voice-over atunci când înregistrează o reclamă:

În cazul de față, producătorul, scenaristul (dacă a existat unul în echipa de producție) și chiar cel care a organizat castingul cu siguranță nu au detectat greșeala. Atunci când pășești în studioul de înregistrări, ca voice-over ar trebui:

  • să vii la timp;
  • să ai încălzirea făcută;
  • să citești textul de mai multe ori;
  • să asculți indicațiile regizorului și dacă este posibil să propui variante noi;
  • să verifici acuratețea textului reclamei;
  • să semnalezi orice greșeală/nelămurire prezentă în text.

 

În cazul de față, dacă voice-overul ar fi știu despre ce greșeală este vorba, nu s-ar fi ajuns în situația aceasta. Deci, datoria unui voice-over nu este doar de a-și înregistra vocea spunând un text, presupune mai multe lucruri.

 

Curs de Voice Over, 07-08 noiembrie 2020, la București

12 locuri sunt disponibile pentru cursul de voice over din 07-08 noiembrie 2020. Cursul va fi susținut de Carmen Ivanov(Radio TANĂNANA) și Alex Tuhuț (Kiss FM, Rock FM, Magic FM). Cursul este structurat astfel: 12 ore de învățare dintre care 20% teorie, 80% practică în fața microfonului. Vom citi, vom evoca, ne vom „enerva”, vom cânta, vom transmite entuziasmul, energia și solaritatea din voce direct pe înregistrare, pentru că la final fiecare participant va avea un portofoliu de minimum cinci reclame cu interpretări diferite. Foarte important: vom scăpa de tracul microfonului!

 

➡ Click AICI pentru mai multe informații
📆 7-8 noiembrie 2020
☎ 0728855221

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *