Bariere în calea unei comunicări eficiente

Bariere în calea unei comunicări eficiente

Comunicarea eficientă atât în mediul social, la locul de muncă, cât și în viața personală nu este întotdeauna simplă și ne pot sta în cale anumite bariere. Acestea fac ca mesajele să devină distorsionate, ducând ulterior la confuzie, neînțelegere și chiar jignire în unele cazuri.

Bariere fizice în calea comunicării non-verbale: neputința de a vedea indiciile non-verbale, gesturile, postura și limbajul general al corpului poate face comunicarea mai puțin eficientă.

Bariere psihologice: cineva cu anxietate socială și/sau cu stima de sine scăzută, poate fi distras de modul în care este perceput/ă atunci când vorbește cu cineva; acest lucru se manifestă mai intens atunci când cel în cauză vorbește cu un superior.

Bariere emoționale: unora le este dificil să-și exprime opiniile despre politică, religie, dizabilități (mentale și fizice), sexualitate, rasism etc. Reacțiile emoționale ale oricărui vorbitor sau ale ascultătorului pot împiedica comunicarea eficientă. Este greu să lăsăm deoparte emoții, dar uneori este necesar. Încearcă să descoperi ce cuvinte, subiecte pot declanșa reacții emoționale puternice, astfel încât să poți crea un plan pentru gestionarea acestora.

Diferențe de limbă, dialecte, jargon: companiile au adesea propriul lor jargon cu care noii angajați se pot „lupta”. Durează ceva timp până te acomodezi și până înveți un nou limbaj. De asemenea, se pot ivi și diferențe de limbă între vorbitor și ascultător.

Lipsa de atenție: deficitul de atenție este prezent la tot pasul. Ne plictisim ușor, nu știu să ascultăm așa cum trebuie și ne pierdem atenția imediat. Vezi care sunt BENEFICIILE UNEI ASCULTĂRI ACTIVE.

Diferențe de percepție și puncte de vedere diferite: opiniile diferite uneori ajută, alteori nu. Important e să știi cum să gestionezi acest lucru. Poți intra într-o conversație presupunând că ascultătorul nu te va înțelege sau nu va fi interesat de ceea ce vorbești și atunci vei aplica tot felul de trucuri, cum ar fi umorul. Sau s-ar putea să fii ascultătorul care nu este de acord cu credințele vorbitorului, așa că alegi să nu asculți corect sau cauți greșeli în ceea ce auzi, mai degrabă decât să încerci să înțelegi.

Dizabilități: cum ar fi probleme de auz sau dificultăți de vorbire. Dicția este cartea ta de vizită. Felul cum vorbești va face diferența atât la locul de muncă, cât și în relațiile personale. Înscrie-te la un CURS DE DICȚIE PERSONALIZAT și asigură-te că vorbirea nu mai reprezintă o barieră în calea unei comunicări eficiente.

Așteptări și prejudecăți: acest lucruri vor duce la stereotipuri și nu vor face decât să facă mai grea comunicarea, ascultare sau înțelegerea.

Diferențe culturale: interacțiunea socială variază foarte mult în diferite culturi, la fel ca modul în care sunt exprimate emoțiile. Este important să găsești un teren comun în aceste situații. Oamenii își pot forma presupuneri (false bazate) pe stereotipuri ale culturii celeilalte persoane.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *