Voice-over: Teoriile umorului

Voice-over: Teoriile umorului
Facebooktwitterlinkedinmail

Ce face comedia să funcționeze? Ce este umorul? Ce face ceva să fie amuzant? Și, întrucât în domeniul voice-over ți se înmânează un scenariu, care este sau nu plin de umor – cum poți face un text amuzant? Sau umorul este deja construit, astfel încât tot ce trebuie să faci este doar să citești?

 

Răspunsul este undeva la mijloc. Umorul este în plin proces de cercetare. Poate că într-o zi, neurologii ar putea fi chiar în măsură să ne spună exact de ce ne râdem. Cert este că, atunci când avem un text în față, trebuie să știm cum să ne folosim vocea pentru a transmite ceea ce vrem. Fiecare are felul său de umor, așadar, același text poate fi citit într-o infinitate de moduri.

 

Pentru a explica pe deplin cum funcționează umorul ar fi nevoie de o carte – mai multe, de fapt, inclusiv un volum despre neurologia umană și chiar antropologia … pentru că râsul este înrădăcinat adânc în noi înșine și în trecutul nostru colectiv.

 

Chiar și în rândul oamenilor de știință și al actorilor experimentați, există multe teorii despre ceea ce face ceva să fie amuzant, comic. Psihologii au identificat 41 de tipuri de umor (situațional).

Oamenii de știință continuă să se apropie mai mult de identificarea diverșilor factori, folosind tehnici care includ scanări cerebrale în timp real. Ca voice-over, uneori nu știi exact cum funcționează, ci doar că funcționează … și că există diferite tipuri de motoare.

 

Iată câteva teorii:

↘ Descărcare

Uneori suntem nervoși sau ne este frică. Tensiunea psihologică se construiește. Când se întâmplă ceva și tensiunea se reduce, râdem. Freud a presupus că eliberarea este declanșată de faptul că ne-am dat seama că teama sau așteptarea noastră era nejustificată. De asemenea, la teatru obișnuim să aplaudăm. Nu pentru actori sau pentru cât de bine a fost realizat un spectacol. Aplaudăm și râdem pentru că trebuie să ne descărcăm, am acumulat o presiune, o energie, un conținut.

 

↘ Superioritate

Cineva alunecă pe o coajă de banană și este amuzant. De ce? Ești mai deștept decât el și nu ai fi făcut asta. Sau, accesând partea întunecată a acestei teorii, oamenii tind să râdă de persoane care sunt neobișnuite într-un fel, adică inferioare.

 

↘ Juxtapunere incongruentă

Uneori, un oximoron bun, ne face să râdem. Este paradoxal, dar exprimă adevărul. Viața este plină de ironie. Atât adevărul, cât și umorul vin ambalate într-o juxtapunere incongruentă.

 

↘ Semantică

Deși există multe moduri de a exprima umorul (de exemplu în opera de artă, un film silențios sau mimă), această teorie se concentrează pe umorul scris sau vorbit. În esență, mecanismul este acela că o propoziție poate fi spusă sau înțeleasă (de public) prin două moduri diferite, incompatibile.

 

↘ Umorul verbal

Reflectă modul în care este scrisă gluma. Urmărirea a 6 factori în construcția sa – de exemplu, cum este prezentată (ca o ghicitoare, sau ca o conversație, sau o poveste etc.), despre cine/ce este gluma, cum este descrisă situația etc.

 

 

Propria noastră „teorie” este mult mai simplă. Oamenii au de 30 de ori mai multe șanse să râdă atunci când sunt într-un grup, decât atunci când sunt singuri. Râsul este contagios.

 

Teoriile umorului (41):

Aceste teorii sunt cuprinzătoare și cuprind atât partea vizuală, cât și pe cea vocală.

 

Teorie umor Scurtă descriere
Absurditate Nonsens, o situație care nu respectă regulile logice
Antropomorfism Obiecte sau animale cu caracteristici umane
Stil bombastic Vorbire într-un mod grandilocvent sau retoric
„Vânătoare” Urmărire a unui lucru sau a unei persoane
Comportament de clovn Comportament fizic și vocal exagerat
Stângăcie Lipsa dexterității sau a grației
Coincidență Un eveniment neașteptat
Surpriză conceptuală

 

Inducerea în eroare a publicului prin schimbarea bruscă neașteptată a conceptului
Dezamăgire Situație care duce la dezamăgire (minoră)
Excentricitate Cineva care se abate de la norme, un personaj ciudat
Rușine O situație penibilă în care sunt prezente sentimente de disconfort, neliniște sau rușine
Exagerare Exagerare sau supraevaluare: reacționând într-un mod exagerat/exagerarea calităților unei persoane sau a unui produs
Aspect grotesc Cineva care are un aspect bizar sau monstruos, cu trăsături izbitoare
Ignoranţă Cineva acționează sau se comportă într-un mod nechibzuit, naiv sau copilăresc
Imitaţie Imitarea sau copierea aspectului sau mișcărilor cuiva păstrând în același timp propria identitate
Impersonare

 

Asumarea identității unei alte persoane, intenționat sau neintenționat
Infantilism Joc cu sunetul cuvintelor
Ironie Un lucru înseamnă altceva sau exact opusul celor spuse
Comportament ireverențios Lipsa respectului corespunzător pentru autoritate și nu numai
Plăcere răutăcioasă Să te bucuri de nenorocirea altor oameni; umorul victimelor
Confuzie Interpretarea greșită a unei situații
A profita de cineva A păcăli pe cineva prin înfruntare sau înșelătorie
Parodie Imitarea unui stil sau gen de literatură, muzică etc.
Facial Grimase, strâmbături etc.
Sunet Sunete neașteptate, ciudate asemănătoare celor din desene animate
Voce Voce ciudată, modificată
Muzică Muzică ciudată, uneori folosită în mod ironic
Joc de cuvinte Joc cu sensul cuvintelor
Ripostare Persiflare, viclenie în dialog
Repetiţie Repetarea sau redarea aceleiași situații
Ridiculizare A face pe prostul, verbal sau nonverbal sau a ridiculiza pe altcineva
Rigiditate

 

Conservator și inflexibil – îngrădire mentală
Sarcasm

 

Observație tăioasă făcută cu un ton ostil; remarcă umilitoare
Satiră Să te prostești sau să ridiculizezi situații sau personalități cunoscute
Scalare Dimensiuni foarte mari sau mici ale obiectelor care depășesc așteptările logice
Aluzie sexuală Efectuarea unei referiri, a unei insinuări la chestiuni sexuale
„Umorul ieftin” Umorul care implică adesea degradarea statutului cuiva
Viteză

 

Vorbire sau mișcare foarte rapidă sau lentă
Stereotipie

 

Mod generalizat de înfățișare a membrilor unei anumite națiuni, comunități sau grup.
Transformare

 

Cineva sau ceva capătă o altă formă sau suferă o metamorfoză; înainte/după

 

 

 

Fii tu vocea reclamelor radio-TV! Carmen Ivanov (Radio Gold FM) și Alex Tuhuț (Radio Kiss FM) te introduc în lumea voice-acting-ului. Dacă ai voce, ți-o modelăm și o vom face numai bună de livrat, dacă nu ai, sau crezi tu că nu ai, o vom desface în mii de bucăți și o vom asambla pentru vocea perfectă de reclame radio și TV. Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie, durează două zile a câte 6 ore pe zi.

Următorul curs se desfășoară în weekendul 08-09 februarie 2020, la Hotel Sarroglia, str. Vasile Lascăr nr. 59, București, durează 12 ore și costă 150 de euro.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *