❓Ce este vorbirea fluentă❓
Fluența se referă la fluiditatea sau fluxul cu care se spun sunete, silabe, cuvinte și fraze atunci când se vorbește. Atunci când un copil nu vorbește fluent se folosesc adesea termeni precum bâlbâială sau dezordine în vorbire (discurs dezordonat). Discursul unui copil poate fi, de asemenea, disfluent (lipsit de fluență) atunci când încearcă să „se gândească la ce să spună” și planifică cuvintele și secvența de cuvinte pe care urmează să le folosească.
Această fluență este definită în general de debit, ritm și, desigur, lipsa efortului laringal care asigură continuitate în vorbire și exprimare.
❓De ce este importantă vorbirea fluentă❓
Vorbirea fluentă este importantă atunci când se transmit informații și pentru socializare. Cu cât vorbirea este mai disfluentă, cu atât este mai dificil pentru vorbitor și ascultător să se angajeze în conversație în mod eficient și ușor. Este important ca un copil să vorbească fluent, astfel încât să fie capabil să își satisfacă nevoile și dorințele și să își poată exprima în mod eficient gândurile și ideile. Poate fi frustrant pentru copilul care nu este fluent atunci când nu își poate transmite mesajele.
În mediul școlar, vorbirea fluentă este importantă atunci când cel mic citește cu voce tare, răspunde la întrebări în fața clasei și își formează relații de prietenie. Copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani și 5 ani pot trece printr-o perioadă de disfluență „normală”. Acest lucru se caracterizează de obicei prin repetarea cuvintelor întregi și a sunetelor la început de cuvânt (de ex. „Eu eu eu vreau un biscuit.”). Acest lucru se datorează faptului că un copil are o „explozie de limbaj” în care dobândește rapid un nou limbaj și are nevoie de mai mult timp pentru a formula și produce enunțuri. În timpul disfluenței normale, copilul tinde să nu-și dea seama că este disfluent.
❓Care sunt elementele de bază necesare pentru a dezvolta cursivitatea în vorbire❓
- Auz.
- Atenție și concentrare: efort susținut, desfășurarea de activități fără distragere a atenției și posibilitatea de a susține acest efort suficient de mult timp pentru a îndeplini sarcina.
- Limbaj expresiv: utilizarea limbajului prin vorbire, semn sau forme alternative de comunicare pentru a comunica dorințe, nevoi, gânduri și idei.
- Limbaj receptiv (de înțelegere): înțelegerea limbajului.
- Abilități de joc: implicare voluntară în activități motivate de sine, care sunt în mod normal asociate cu plăcerea, dar nu sunt neapărat orientate spre scopuri.
- Articulare: claritatea sunetelor vorbirii și a limbajului vorbit.
❓Cum îți poți da seama dacă există probleme în ceea ce privește vorbirea fluentă❓
Dacă un copil are dificultăți în a vorbi fluent, ar putea:
- Arăta/fi frustrat pentru că nu pot rosti cuvintele sau vorbitul necesită mult efort.
- Să se blochez în cuvinte de multe ori.
- Repete sunete, silabe sau fraze în mod regulat.
- Să se oprească de multe ori în mijlocul propoziției.
- Să fie dificil de urmat și de înțeles.
- Evita anumite cuvinte și/sau fraze deoarece s-ar putea să aibă dificultăți în a le spune sau se blochează la anumite cuvinte.
- Evita să vorbească deoarece au dificultăți în comunicarea fluentă cu ceilalți.
- Avea comportamente precum atingerea piciorului, clipirea prea deasă atunci când încearcă să scoată un cuvânt.
- Spune „um”, „e” sau „a” în timp ce se gândește la ceea ce vor să spună.
- Reformula periodic propoziții în timp ce vorbește.
❓Ce alte probleme pot apărea atunci când un copil are dificultăți de vorbire❓
Când un copil are dificultăți de vorbire, acesta ar putea avea și dificultăți cu:
- Încrederea și stima de sine.
- Abilitățile sociale și relaționarea cu ceilalți.
- Finalizarea sarcinilor academice (de exemplu, copilul care se abține să vorbească în fața clasei).
- Articularea (claritatea vorbirii)
- Folosirea cuvintelor și a limbajului (limbaj expresiv)
- Înțelegerea limbajului (limbaj receptiv)
❓Ce se poate face pentru a îmbunătăți cursivitatea vorbirii❓
- Ore de dicție: este foarte important să efectuezi o intervenție timpurie.
- Colaborare cu cadrele didactice: comunică cu personalul școlar în legătură cu natura dificultăților celui mic. Stabilește obiective comune de comunicare și dezvoltă strategii pentru a sprijini fluența copilului în cadrul școlar.
- Nu expune copilul gratuit: încearcă să eviți situațiile în care copilul este supus unei presiuni prea mari, mai ales în prezența altora sau a celor cu care nu sunt familiarizați, deoarece acest lucru poate duce la anxietate și poate crește riscul de bâlbâială.
- Părintele impune ritmul: vorbește folosind o rată mai lentă și întrerupe regulat atunci când vorbești cu copilul. Copilul va urma ritmul de vorbire pe care îl folosești, ceea ce îi va ajuta fluența.
- Reduce zgomotul de fundal: oprește radioul sau televizorul atunci când vorbești cu copilul.
- Nu întrerupe: chiar dacă copilul vorbește bâlbâindu-se, încearcă să nu întrerupi. La final îl poți sfătui prin „începe din nou”.
❓Ce activități pot ajuta la îmbunătățirea fluenței vorbirii❓
- Față în față: ascultă-l pe copil când vorbește, asigură-te că te-ai poziționat față în față cu el și anunță-l că au destul timp pentru a-și transmite mesajul și că tu asculți.
- Reduce numărul întrebărilor: încearcă să nu pui prea multe întrebări deoarece copilul poate simți presiune.
- Implicarea familiei: încurajează toți membrii casei să vorbească cu cel mic și să participe la discuții deoarece copiii sunt mai predispuși la fluență dacă nu sunt îngrijorați că pot fi întrerupți.
- Timp de vorbire: realizează un „moment special” în fiecare zi, în care doar tu și copilul interacționați. Activități complete, cum ar fi să se joace cu o jucărie, să citească o carte și/sau să vorbească despre ceea ce a făcut în timpul zilei.
- Ascultă-l pe copil și, în primă fază, axează-te pe ceea ce spune și nu cum spune. Nu reacționa negativ (de exemplu, prin expresia feței, grimase, încordare).
❓Ar trebui să intervii dacă observi dificultăți de vorbire❓
- Răspunsul este evident – da. Orice fel de intervenție specializată pentru a ajuta un copil cu dificultăți de vorbire este importantă pentru:
- Îmbunătățirea capacității copilului de a vorbi fără a repeta cuvinte și sunete.
- Îmbunătățirea capacității copilului de a interacționa cu colegii și adulții.
- Reducerea stresului copilului care se luptă să-și verbalizeze mesajul în mediul familial și/sau școlar.
- Creșterea încrederii și a stimei de sine.
❗Soluții❗
Exercițiile de dicție pot rezolva aceste probleme foarte ușor, cu practică de minimum 15 de minute pe zi, fără vizite regulate la logoped. Este suficient să achizițonați un manual de dicție (care costă cât două ședințe la logoped) și să vă dedicați 15 minute pe zi pentru a exersa cu micuțul dumneavoastră.
POȚI COMANDA DE AICI MANUALUL DE DICȚIE PENTRU COPII STRĂFURNICA, ÎN CĂUTAREA ATLANTIDEI
Un copil care își formează aceste abilități de vorbire va fi mai sigur pe sine, stare care îi va permite să comunice mai bine, să interacționeze mai mult și să acumuleze cât mai multe și mai diverse experiențe. Pentru copiii care urmează cursuri de dicție comunicarea va fi mai ușoară și vor atrage cu siguranță atenția asupra abilităților lor de vorbire.
Puteți să-l înscrieți pe cel mic și la unul dintre cursurile noastre de dicție pentru a-i oferi șansa de a-i dezvolta creativitatea și expresivitatea prin tehnici de rostire, exerciții de dicție, pronunție și interpretare a unor texte din cartea Străfurnica.
❗CURSURI❗
CURS DE DICȚIE PENTRU COPII
La cursul de dicție pentru copii vom diagnostica și rezolva problemele de dicție cu care copilul dumneavoastră se confruntă. Pe parcursul a patru sesiuni dedicate, personalizate, a câte 30 de minute, trainerii Carmen Ivanov și Mihai Crăciun vor depista particularitățile de rostire ale copilului dumneavoastră și vor propune seturi de exerciții speciale necesare rezolvării acestora.
🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre curs
ȘCOALA TV PENTRU COPII
Prin acest proiect ne propunem să le oferim copiilor posibilitatea de a învăța din tainele televiziunii de la profesioniști, într-un cadru organizat.
Cei mici vor avea ocazia să învețe, prin jocuri și activități atractive, totul despre prezentarea unui jurnal de știri sau a unei emisiuni TV, cu tot ceea ce presupun culisele acestei meserii foarte interesante: vorbitul în public și în fața camerei de filmat, fără emoții, cu dicție, intonație și exprimare corecte, improvizație, actorie, realizarea unei emisiuni de știri sau a unui serial de televiziune.
🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre ȘCOALA TV
☎ 0728855221
ATELIER DE STORYTELLING
Dicție.ro organizează Atelier de storytelling ONLINE. Atelierul va fi susținut de către scriitoarea Carmen Ivanov, autoarea cărților pentru copii „Străfurnica și prietenii săi”, „Străfurnica în căutarea Atlantidei” și „Cu fără pupici”.
Storytelling-ul este o metodă de a spune povești cu voce tare, într-un mod interactiv și creativ. La storytelling, ești implicat nu doar prin imaginația ta, ci și prin voce, intonație, pronunție, ritm și, evident, creativitate.
🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre Atelierul de Storytelling
☎ 0728855221
Te așteptăm la cursuri!
Cursurile se desfășoară la sediul Dicție.ro din Strada Tache Ionescu nr. 05, ap 01, București.
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.
Adaugă comentariu