Puterea audiobook-ului. Ce preferă publicul de azi

Puterea audiobook-ului. Ce preferă publicul de azi

Dacă ești un editor sau un autor care dorește să-și facă un audiobook, s-ar putea să te întrebi dacă piața audiobook-urilor este viabilă. Este piața audiobook-urilor prea saturată sau există încă loc pentru tine, ca editor, pentru a găsi succesul? Iar pe de altă parte, cum pot voice-overii (actorii de voce) să rămână relevanți și să concureze pentru posturi de naratori pentru audiobook într-o piață care pare a fi suprasaturată?

Succesul pe care îl vei experimenta pe piața audiobook-urilor depinde de mulți factori, cum ar fi genul de audiobook pe care intenționezi să-l publici, precum și modul în care vei comercializa audiobook-ul și îl vei prezenta publicului. Și desigur, modul cum vor reacționa consumatorii, publicul.

Dacă aruncăm o privire la producătorii de audiobook de succes din această industrie, ne vom opri la Audible. Au un portofoliu de peste 325.000 de titluri audio disponibile pentru cumpărare, iar în 2016 au raportat că au fost descărcate peste 2 miliarde de ore de conținut. Pe baza acestor cifre, este clar că industria audiobook-ului nu numai că este înfloritoare în starea sa actuală, dar va continua să experimenteze și creșterea – o creștere la care tu, ca editor sau producător audiobook sau chiar voice-over, poți contribui.

 

De ce piața audiobook încă este valoroasă?

Astăzi, tot mai mulți oameni ascultă audiobook-uri. Cercetările efectuate de Nielsen Global Consumer Confidence arată că 5,5 milioane de persoane au cumpărat sau au ascultat un audiobook în 2016, făcând audiobook-urile să fie una dintre zonele cu cea mai rapidă creștere a mediului editorial. Aruncând un ochi la numerele înregistrate în 2011, editorii de audiobook-uri au raportat un număr aproape triplu în 2016 (o creștere dramatică în doar 5 ani).

În plus, numerele arată că industria audiobook-ului evoluează. Din ce în ce mai multe platforme recunosc potențialul pieței. De exemplu, cei de la Spotify au anunțat că vor lansa și ei audiobook-uri. Așadar industria evoluează în mod constant. Piețele sunt în creștere pentru a ține pasul cu cerințele consumatorilor, care caută mai mult conținut și genuri de cărți care să fie disponibile și în format audiobook.

De câte ori nu ai auzit pe cineva (sau chiar tu te-ai întrebat) spunând că nu mai este timp de stat pentru a te „pierde într-o carte” așa cum o făceai odată? Ascultarea audiobook-urilor devine din ce în ce mai ușoară datorită creșterii disponibilității lor (mai multe puncte de vânzare digitale disponibile) și tehnologii precum difuzoarele inteligente care fac audiobook-urile mai la îndemână, utile și ușor accesibile.

Laurence Howell, directorul la Audible (Regatul Unit) spune într-un interviu pentru revista WIRED: „Pornind de la Homer, originile literaturii occidentale își au baza în povestirea orală. De-a lungul timpului, ne-am spus povești unii altora”. Howell nu crede că audiobook-urile vor scădea vreodată în popularitate. Tot el spune: „A avea o voce transmisă direct în ureche este o experiență incredibil de intimă”.

 

Strategii pentru editori și autori

Unul dintre secretele publicării de audiobook-uri, care vor fi de succes și care vor continua să fie cerute,  este să acorzi atenție la ceea ce este deja disponibil pe piața audiobook-urilor și să te asiguri că înregistrezi un audiobook cu un sunet și o voce de calitate. Iată două sfaturi care te vor ajuta:

  • Căută genuri și titluri noi și populare cu potențial neexplorat: vizionează titlurile pe site-uri audio populare care par a fi cele mai descărcate. În care dintre genuri te regăsești și care genuri par a fi foarte accesate (și care sunt la un nivel mult mai scăzut de vizibilitate)? Acum, publicarea unui audiobook în genul cel mai popular nu îți va garanta un succes instantaneu. De asemenea, poți publica un audiobook al cărui gen să fie mai puțin popular. Acest lucru îți va permite să „domini” acea zonă mai puțin accesată și să descoperi piața audiobook-urilor mult mai ușor.
  • Găsește un voice-over (actor) grozav pentru a-ți povesti audiobook-ul. Sau de ce nu, chiar autorul însuși. Aceasta este o muncă care ar trebui să aparțină adevăraților profesioniști. Un voice-over/actor își va folosi talentul și abilitățile pentru a transforma cuvintele de pe o pagină într-o citire distractivă și plăcută. Cartea trebuie să fie antrenantă, să te facă să vrei să asculți mai departe și vocea voice-overului/actorului/naratorului joacă un rol imens în acest sens. Vocea este cea care îți va trezi sentimente, emoții, de aceea este foarte importantă alegerea ei.

Deoarece angajarea unui voice-over/actor/narator  pentru audiobook-ul tău este un pas crucial, este important să aruncăm o privire și de cealaltă parte a monedei audiobook – talentul vocii. Cum poate talentul (vocea) să rămână relevant într-o piață competitivă?

 

Cum trebuie să fie un voice-over/actor/narator de audiobook

Un pas esențial în publicarea unui audiobook de succes, este acela de a te asigura că voice-overul/actorul pe care îl angajezi este capabil să povestească povestea într-un mod care să satisfacă dorințele și intențiile autorului și pe cele ale ascultătorilor.

Iată 4 lucruri pe care ar trebui să le ai în vedere atunci când cauți un voice-over pentru audiobook-ul tău:

Să aibă experiență

Experiența de voice-over este esențială. Un narator cu experiență va păstra aceeași calitate (dacă vorbim de un audiobook de lungă durată). Înainte de a-l angaja, poți verifica câteva demo-uri cu vocea sa pentru a fi sigur că de vocea respectivă ai nevoie.

Să fie un povestitor antrenant

Un bun povestitor trebuie să păstreze atenția publicului pentru perioade lungi de timp (câteva ore). Cel pe care îl angajezi ar trebui să fie capabil să păstreze intenția autorului și mesajul original, oferind ascultătorilor în același timp o performanță captivantă, care să aducă acțiunea și personajele la viață.

Să aibă o dicție perfectă

Un povestitor excelent își va găsi modul perfect de a spune povestea în fucție de acțiune, personaje, intrigă, ascultători. Când un povestitor abia deschide gura și tu, ca ascultător, te chinui să înțelegi povestea, audiobook-ul va deveni neinteresant. Pe de altă parte, atunci când un povestitorul supra-articulează cuvintele, povestea va fi nenaturală – așa că  un voice-over/actor de voce/narator trebuie să fie undeva între aceste două extreme.

Să îi confere poveștii ritmul și respirația necesară

Naratorul perfect va ști când să întrerupă povestirea pentru efect, pentru a lăsa cuvintele să se scufunde”, să acționeze în noi. Adăugări mici, cum ar fi pauzele sau respirațiile, adaugă o doză de  umanitate, ceea ce face ca povestirea (povestitorul) să nu pară una artificială. Nu vei observa că naratorul își face bine meseria, deoarece vei fi prea ocupat cu povestea și nu de sunetul sau ritmul vocii lui.

 

Ce le rezervă viitorul audiobook-urilor?

La Penguin Random House Audio, editorul Amanda D’Acierno a declarat pentru Daily Publishing, că, deși industria audiobook-ului a înflorit în ultimii doi ani, există încă mult spațiu de acțiune pe piață. Ar dori să vadă că audiobook-urile continuă să crească și să se extindă „în special în audiobook-urile pentru copii și tineri”.

Audiobook-urile pentru copii și tineri reprezintă o piață care va crește exponențial deoarece, pe tot parcursul procesului de dezvoltare, copiii își extind vocabularul, iar audiobook-urile îi pot ajuta și le poate fi mult mai ușor să asimileze informațiile. Pentru adulții tineri, care sunt ocupați fie cu studii, fie cu munca, audiobook-urile oferă o modalitate rapidă și comodă pentru a asimila informații și pentru a învăța cât mai multe lucruri.

Viitorul industriei audiobook-urilor este unul promițător. Indiferent dacă ești un editor care încearcă să intre în industria audiobook-urilor sau un voice-over/actor care dorește să-și extindă portofoliul cu o nouă poveste, există o mulțime de spațiu pentru a-ți crea un colț al succesului pe piața audiobook-urilor.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *