Public speaking: cele 3 reguli ale lui Aristotel

Public speaking: cele 3 reguli ale lui Aristotel
Facebooktwitterlinkedinmail

Vorbirea în public implică tot felul de activități de discurs oferite unui public live. Implică transmiterea gândurilor, ideilor, cunoașterii cu scopul de a inspira, influența, motiva și informa lumea.

Cuvintele sunt arme puternice care încorporează puterea de a crea schimbări revoluționare. Prin urmare, un vorbitor public poate deveni chiar o întruchipare a unui lider datorită personalității sale carismatice. Într-o lume care funcționează prin conexiuni și rețele, vorbirea în public astăzi a devenit inevitabil o parte integrantă a vieții noastre.

Conform mărturiilor antice, în urmă cu aproximativ 2300 de ani, celebrul filosof grec antic Aristotel a scris 3 reguli pentru vorbitul în public. El a definit retorica: „facultatea de a observa, în orice caz, mijloacele de persuasiune”. El a stabilit trei reguli ale acestui „mijloc de persuasiune”, care sunt reprezentate de Logos, Ethos și Pathos.

ETHOS (caracter)

Ethos este un cuvânt grecesc care înseamnă „caracter” și care este folosit pentru a descrie credințele sau idealurile călăuzitoare care caracterizează o comunitate, națiune sau ideologie. Grecii au folosit acest cuvânt și pentru a se referi la puterea muzicii de a influența emoțiile, comportamentele și chiar morala.

Ethos nu este despre a avea încredere sau experiență, ci despre a avea o personalitate bună și o atitudine pozitivă. Un vorbitor trebuie să fie credibil, altfel nimeni nu va ține seama de cuvintele sale.

Imaginați-vă un vorbitor care nici măcar nu salută publicul și începe să vorbească cu o expresie facială grosolană, de parcă este extrem de enervat că trebuie să vorbească. Acest vorbitor nu va reuși să capteze niciun public din cauza comportamentului său necinstit.

 

Potrivit lui Aristotel, există trei categorii de ethos:

  • phronesis – abilități utile și înțelepciune
  • arete – virtute, bunăvoință
  • eunoia – bunăvoință față de public

Ethosul nu aparține doar vorbitorului, ci și publicului. Astfel, audiența este cea care determină dacă un vorbitor este un vorbitor cu un nivel ridicat de ethos sau nu. Încălcările ethosului includ:

  • Vorbitorul are un interes direct în rezultatul dezbaterii (de exemplu, o persoană care invocă nevinovăția unei infracțiuni);
  • Vorbitorul are un interes personal sau un motiv ulterior în rezultatul dezbaterii;
  • Vorbitorul nu are experiență (de exemplu, un avocat care ține un discurs despre zborul în spațiu este mai puțin convingător decât un astronaut care ține același discurs).

 

PATHOS (emoție)

Pathosul satisface emoțiile publicului. Implică o „infuzie” de entuziasm și pasiune pentru audiență, pentru a-i determina să facă judecata dorită/corectă. Trebuie să simți ceea ce spui pentru a permite publicului să simtă aceeași energie, emoție și pasiune.

Ca vorbitor, motivul tău este să creezi și să împărtășești o legătură emoțională cu publicul tău. Este crucial să-ți potrivești valoarea cuvintelor cu așteptările publicului. Dacă emoțiile tale sunt adevărate, publicul tău va experimenta aceeași durere, speranță sau furie în poveștile tale. Ei vor deveni prietenii tăi, nu doar ascultători.

 

LOGOS (logică)

Logosul este adesea echivalat cu „raționamentul logic” care încorporează fapte, dovezi, cifre.

Cuvintele tale trebuie să aibă sens. De exemplu, în timp ce vorbești despre motivație nu poți spune propoziții precum „Credeți în voi înșivă. Credeți că aveți capacitatea de a face soarele să răsară în apus și să apună în est ”. Nu poți remodela legea universală a naturii doar pentru a-ți servi mijloacele.

 

Care este regula cea mai importantă?

Imaginează-ți că există trei vorbitori provenind din medii diferite care vorbesc despre sărăcia din India.

În primul rând, un bărbat vine și ține un discurs impecabil despre situația dificilă a oamenilor care trăiesc sub pragul sărăciei. Evocă emoții de compasiune și simpatie în public. Discursul său este o reflectare a pathosului.

În al doilea rând, un politician cu carismă vorbește cu multă energie și pasiune. „Infuzează” entuziasmul în ascultători pentru a evidenția oamenii care trăiesc sub pragul sărăciei. Discursul său reflectă ethosul.

În al treilea rând, vine o doamnă foarte educată și vorbește exact, după statistici adecvate. Statisticile devastatoare i-au „zguduit” audiența. Discursul ei reflectă logosul.

 

Care vorbitor crezi că va atrage atenția publicului?

Aristotel ar fi acordat supremația Logosului, adică discursul doamnei. Acest lucru se datorează faptului că fiind el însuși un om de știință, el credea că raționamentul logic era cel mai important dintre toate cele trei mijloace de persuasiune datorită faptului că într-un fel toată lumea crede în fapte, cifre și logică. El a considerat că, dacă un discurs avea logos, nu avea nevoie de etos sau patos.

Cu toate acestea, un discurs ar trebui să fie o combinație a celor trei moduri pentru a fi eficient.

 

CURS

Potrivit unui sondaj de opinie, 41% dintre persoane declară vorbitul în fața unei audiențe ca frica lor cea mai mare. Uitați de spații mici, întuneric, și păianjeni – să vorbești în picioare în fața unei mulțimi este mult mai terifiant pentru majoritatea oamenilor.

La cursul de public speaking înveți cum să îți controlezi această teamă și cum să te simți confortabil atunci când ești pus în situația de a vorbi în public.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre curs

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *