Inteligența verbală, influențată de ora la care te trezești

Inteligența verbală, influențată de ora la care te trezești

Un nou studiu a descoperit că inteligenţa verbală este direct proporțională cu ora la care te trezești. Adică la persoanele matinale, vom detecta un grad mai ridicat de inteligență verbală decât la cele care se trezesc mai târziu.

Prin evaluarea impactului ritmului zilnic şi al nivelului de activitate al unei persoane, Dr. Stuart Fogel, cercetător în Neuroştiinţe cognitive şi profesor la Şcoala de Psihologie a Universităţii din Ottawa, spune că persoanele matinale au mai mult de câştigat. „Odată ce se ţine cont de factori cheie, inclusiv ora de culcare şi vârsta”, am descoperit că persoanele matinale tind să aibă o capacitate verbală superioară. Acest rezultat a fost surprinzător pentru noi”, spune Fogel.

Dar ce este inteligența verbală?

Inteligența verbală reprezintă capacitatea de a folosi eficient cuvintele, fie în registrul oral (ca moderator TV, orator, politician, povestitor), fie în registrul scris (ca jurnalist, dramaturg, poet, editor). Un elev cu tipul acesta de inteligență va agrea în mod deosebit să citească, să scrie, să povestească, să facă jocuri de cuvinte.

Inteligența verbală include abilitatea de a opera verbal cu cuvintele (povestitori, purtători de cuvânt, politicieni), precum și în scris (poeți, scriitori, dramaturgi, jurnaliști, editori). Practica pedagogică din zilele noastre solicită în mod deosebit dezvoltarea acestui tip de inteligență. La școală, elevii ascultă, scriu, citesc și vorbesc.

Copiilor care se încadrează în această tipologie de timpuriu le place ordinea, sunt metodici și se simt mai confortabil atunci când au reguli și structură, și sunt capabili de a gândi logic. Le place să asculte, învață să vorbească de la o vârstă fragedă, scriu și citesc în mod corespunzător. Au memorie bună, așa că își amintesc cu ușurință și cu plăcere. Nu se simt stânjeniți în fața unei audiențe și sunt dispuși să recite poezii. Învață cu ușurință și limbi străine și cea mai bună metodă de a îi învăța este prin povești – pe cei mai mici, prin basme, iar pe cei tineri – povestiri, dezbateri și discuții.

Elevii care posedă acest tip de inteligenţă au abilitatea de a opera cu:

  • structurile și regulile de structurare a limbajului
  • nivelul fonetic al limbajului (aliterații)
  • nivelul semantic (sensurile duble)
  • nivelul pragmatic al limbajului.

Elevii pot folosi limbajul în următoarele scopuri

  • scop persuasiv (funcţia retorică)
  • în scopul de a rememora informaţia (funcţia mnezică)
  • în scopul de a explica ceva (funcţia peripatetică)
  • în scopul de a furniza informaţii despre limbajul însuşi (funcţia metalingvistică)

Fogel, directorul Laboratorului de Cercetare a Somnului de la Universitatea din Ottawa, a lucrat cu o echipă de cercetători pentru a identifica „cronotipul” unui individ – care reprezintă tendinţele sale de a fi mai funcţional seara sau de dimineaţă – prin evaluarea preferinţelor zilnice şi ritmurilor biologice.

Fogel a descoperit că persoanele tinere sunt de obicei clasificate ca fiind mai energice seara, în timp ce persoanele mai în vârstă sunt mai degrabă mai în formă mental în timpul dimineţii. Însă, în practică, elevii şi studenţii au cursuri dimineaţa, ceea ce îi dă complet peste cap, crede expertul.

Fogel avertizează că programul de studii care este incompatibil cu cronotipul elevilor poate limita potenţialul cognitiv al acestora.

„Multe dintre cursurile la şcoală nu sunt determinate de cronotipurile micuţilor, ci de către părinţi şi de programul lor de lucru, astfel încât copiii de vârstă şcolară plătesc preţul, deoarece sunt elevi care sunt funcţionali seara, dar sunt forţaţi să studieze după un program de tip matinal”, a declarat Fogel.

Prin selectarea riguroasă a voluntarilor cu o gamă largă de vârste, studiul a măsurat nivelurile de activitate, determinând în acelaşi timp modelele de somn ale participanţilor. Fogel consideră astfel că stabilirea ritmului unei persoane – care „alimentează” inteligenţa generală – reprezintă puntea de legătură între ora de culcare şi funcţionalitatea cognitivă.

„Creierul nostru tânjeşte cu adevărat după regularitate, după un program, iar pentru ca noi să fim funcţionali în ritmul nostru este vital să ne ţinem de acest program şi să nu încercăm în mod constant să recuperăm – adică, să nu există schimbări constante ale programului”, a mai spus specialistul, conform Mediafax.ro.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *