Exerciții logopedice pentru corectarea vorbirii la copiii bâlbâiți

Exerciții logopedice pentru corectarea vorbirii la copiii bâlbâiți

CITIREA POZELOR ÎN FAȚA OGLINZII

Primele 20 de zile vor fi consacrate unui singur exercițiu: citirea pozelor în fața oglinzii odată cu părintele. Pentru copilul de 4 și 5 ani, citirea se va face la început prin denumirea unei singure imagini. Numai după 20-30 de ședințe se va lega o descriere în propoziții simple a imaginii. Tendința copilului va fi la început să-l lase pe părinte să pronunțe singur. După primele cuvinte, el încearcă să tacă sau să pronunțe ultima silabă ca un ecou. Cu răbdare, exercițiul va fi reluat până când teama copilului va fi înlăturată, acesta observând că pronunță bine odată cu părintele. Acest exercițiu are o importanță psihologică deosebită pentru că dă posibilitatea copilului se pronunțe corect, fără greșeli, cuvintele, creând o perspectivă optimistă și bucurându-l. Este începutul luptei împotriva temerii de a nu se bâlbâi a copilului, începutul succesului său. De aceea, după fiecare cuvânt pronunțat corect, copilul va fi încurajat, felicitat, făcându-l astfel conștient de succesul său. Părintele va fi calm, bine dispus, binevoitor. În al doilea rând, acest exercițiu este important pentru că se leagă succesul vorbirii copilului de ajutorul și de prezența părintelui, lucru de mare importanță pentru reușita reeducării personalității copilului. Încet, încet, copilul va vorbi din ce în ce mai corect în fața părintelui sau în prezența acestuia. Citirea pozelor, ilustrațiilor, în raport cu succesul obținut de copil, se va complica până la pronunțarea a 2 sau 3 cuvinte împreună cu părintele. 

Când lucrul acesta este perfect posibil se va trece la faza doua exercițiului și anume, citirea pozelor după părinte. Întâi pronunță o propoziție scurtă părintele, după care pronunță singur copilul. Pentru copiii de 6-7 ani, exercițiile acestea se vor face de la început prin descrierea relațiilor dintre imagini și a situațiilor mai complicate. Acest sistem face ca la intrarea în școală, șocul acomodării să nu mai reînvie bâlbâiala, datorită ușurinței și succesului în învățarea cititului de către copil.

După ce părintele constată că, astfel, copilul pronunță fără dificultăți cuvintele deodată cu el, începe să-l lase singur, nu în totalitate, ci prin tehnica următoare: părintele începe deodată cu copilul cuvântul și apoi tace, lăsând ca restul să fie pronunțat de către copil. La fel se va proceda și în cazul propozițiilor: primele cuvinte vor fi pronunțate de către părinte, apoi va continua copilul. Firește, la început, se vor găsi pretexte. Părintele se îneacă, tușește etc., lăsându-l pe copil singur și încurajându-l: „vorbești foarte frumos”, „hai spune singur” etc.

 

CITITUL DUPĂ PĂRINTE

Ajunși aici se va trece la al doilea mod de exerciții: cititul după părinte. La început se vor folosi aceleași imagini, aceleași cărți pe care s-au făcut primele exerciții. De asemenea, se va aplica aceeași tehnică: la început, după vârstă, cuvinte izolate, apoi propoziții simple. Numai că acum părintele va pronunța răspicat, tare, accentuat, singur și, imediat după el, copilul. O atenție deosebită trebuie acordată faptului că atât cuvintele, cât și propozițiile să nu depășească capacitatea de memorare și de reproducere a copilului, folosind cuvinte ușoare și propoziții foarte simple.

Exercițiul se va face până când copilul va putea executa, urmărind îndeaproape părintele, o vorbire corectă și fără ezitare. Firește, succesul trebuie subliniat prin toate mijloacele și copilul convins de posibilitatea succesului deplin. La exercițiul următor nu se va trece în niciun caz decât după minimum 20 de zile de consolidare a succesului obținut și nu imediat după posibilitatea unei vorbirii corecte.

 

CITIREA POZELOR ÎN MOD INDEPENDENT

Consolidarea cititului pe poze după părinte crează posibilitatea trecerii la exercițiul următor: citirea pozelor în mod independent. La început pe aceleași cărți ilustrate pe care s-au făcut exercițiile prealabile, apoi pe alte cărți, copilul va citi singur, după tehnica învățată. Citirea pozelor trebuie făcută cât mai rar și cu prelungire a cuvintelor cât mai mult. Nu se vor prelungi anumite vocale sau consoane, ci tot cuvântul. De asemenea, cuvintele vor fi puțin cântate. Nu este admis ca în stadiul acesta, copilul să fie nevoit să citească în fața oamenilor străini, chiar dacă poate. Această greșeală are adesea grave repercusiuni. Se va repeta însă de către părinte, în prezența copiilor și în fața oamenilor străini, cât mai des posibil: „copilul meu a învățat să vorbească foarte frumos”. Acest lucru constituie o pregătire psihologică pentru o etapă viitoare. De un real folos sunt pozele împărțite în două. Figurile se împart în două, o parte revenind copilului, o parte părintelui, după care părintele îl va întreba: „ce se află la tine?” și copilul îi va descrie după imagini ce are în fața ochilor. Cititul pozelor în mod independent pregătește copilul pentru o etapă nouă: povestirea pe bază de poze după părinte.

Citirea după poze, oricât de bine s-ar executa, reprezintă o fază mult îndepărtată de modul obișnuit de a vorbi în societate. De aceea, exercițiul următor este povestirea, adică relatarea unei întâmplări desenate. Pentru ca cel mic să nu facă niciun efort de memorare se vor menține cărțile cu poze, însă cele care reprezintă imagini din relații (copii care se joacă, pisici care vânează șoareci etc.), povești desenate sau ilustrații sugestive cu texte care vor fi citite sau rezumate de către părinte. În cadrul acestui exercițiu se va urmări consolidarea vorbirii independente și închegarea ei în fraze scurte. Părintele povestește, arătând pozele în propoziții sau fraze scurte, în raport cu posibilitățile copilului, într-un ritm încetinit, lungind cât mai mult cuvintele, gesticulând și, în același timp, „obligând” copilul să-l imite.

 

POVESTITUL INDEPENDENT DUPĂ POZE

După aceasta se va trece la povestitul independent după poze. Părintele îl va obișnui pe copil, după tehnica descrisă, să povestească în fraze bine închegate, dar cât mai scurte, conținutul unor poze sau al unor cărți cu imagini. În timpul povestirii, părintele va rămâne foarte atent pentru ca să poată preîntâmpina orice tentativă de încurcare a copilului. Când observă că este gata să se bâlbâie, fără să-l întrerupă, părintele preia controlul și continuă el fraza. Copilul va fi permanent încurajat și i se va releva succesul obținut în fiecare clipă. În general, exercițiile trebuie făcute de așa manieră încât pe copil să-l antreneze, să-l bucure și să nu devină o activitate obositoare și plicticoasă. Se vor alege cărți potrivite vârstei, simple, cu imagini atractive și ușor de explicat. Copilul nu trebuie forțat să verbalizeze imagini puțin cunoscute sau greoaie, confuze, fără sens pentru el. Cu cât ele vor fi mai atractive și mai ușoare, mai explicite, cu atât copilul le va povesti mai ușor.

 

RELATAREA UNOR ÎNTÂMPLĂRI SCURTE DIN VIAȚĂ

Asupra povestirii independente după poze trebuie insistat un timp mai îndelungat, pentru că se pregătește o etapă nouă și dificilă: relatarea unor întâmplări scurte din viață. La început se vor închega într-o povestire scurtă imaginile verbalizate, care au fost deja învățate de către copil. Povestitul va începe prin expunerea clară și concisă a conținutului de către părinte. La copiii de 4-5 ani, poveștile vor fi foarte scurte, numai de două-trei fraze. Relatarea va fi făcută fără imagini, fără poze. Începutul va fi făcut pe baza unui concurs. Părintele îi va spune copilului: „uite, eu am să-ți povestesc ceva frumos, apoi ai să povestești și tu, să vedem cine povestește mai bine și mai rar”. Povestirea copilului va urmări, propoziție cu propoziție, povestirea părintelui, imitând intonația, gesturile, mimica.

După 5-6 zile se va trece la relatarea unor mici întâmplări din viață. Relatarea micilor întâmplări cere un efort mai susținut pentru că în timpul relatării, copilul trebuie să se gândească ce cuvinte va întrebuința, cum să le lege etc., de aceea exercițiile se vor face cu grijă și plecând de la faptele cele mai simple: să relateze ce face, cum se joacă, unde a fost etc.

 

EXERCIȚII DE POVESTIRE ȘI RELATAREA ÎNTÂMPLĂRILOR DIN VIAȚĂ

Exercițiile de povestire și relatarea întâmplărilor din viață se vor face concomitent cu învățarea unor povestioare scurte, două trei strofe, după vârstă, iar pentru copiii de 6-7 ani, poeziile de la școală sau de la grădiniță. Alături de recitare se vor introduce, acolo unde sunt posibilități, cântece scurte și expresive. Orice text este învățat mai ușor de către copil dacă este cântat. Atât cântecele, cât și poeziile și poveștile trebuie să fie adaptate vârstei, posibilităților și intereselor copiilor. Sunt contraindicate cântecele de lume sau poeziile și poveștile neînțelese de copii. 

Copilul bâlbâit este tare zgârcit la vorbă și, mai ales, la povestire.

Relatarea unei întâmplări care, în cazuri normale, ar ocupa 10-15 de vorbire intensă, la copilul bâlbâit se comprimă în 2-3 minute. Iată, de exemplu, cum relatează un copil de cinci ani drumul lui de la București la Predeal și cele două săptămâni petrecute acolo: „Am fost acolo. Era frumos… M-am jucat, am mâncat, m-am culcat, m-am trezit… și gata”. Câteva observații pe baza acestui mod de relatare: mai întâi, copilul bâlbâit întrebuințează cuvinte și propoziții uzuale (am mâncat, am dormit etc.). Frica de cuvinte mai puțin uzuale îl face să reducă totul la o singură frază. Sentimentul neîncrederii îl face să fie grăbit și să termine cât mai repede ce are de spus. Această grabă duce la vorbirea repezită, la rafale, la ruperea ritmului și a modului normal de desfășurare a vorbirii articulate.

De aceea, o grijă deosebită trebuie acordată obișnuirii copilului cu închegarea cât mai exactă, cât mai completă a frazei, a propoziției și exprimarea fidelă a gândirii sale. Povestirile independente, ca relatările, nu vor fi sistate decât odată cu încetarea definitivă a exercițiilor. Când copilul a ajuns la o oarecare perfecțiune și la inițiativă în executarea acestor exerciții se va trece la o verigă și mai decisivă.

 

CONVORBIREA DIRIJATĂ

De cele mai multe ori vorbirea după părinte sau povestitul independent merg destul de bine și de ușor. Problema cea mai dificilă este convorbirea, adică răspunsul la întrebări directe, nu formele acestea învățate în tipare stabile și fixe. În timpul vorbirii spontane, în special în timpul conversației, contactul afectiv cu persoane străine pune în mișcare și într-o tensiune specială întreaga sa personalitate. De aceea, etapa la care am ajuns ar trebui să fie îndelung pregătită, iar celelalte forme ale vorbirii bine consolidate. 

Conversația se face după următoarea tehnică: părintele, în timpul relatării întâmplărilor uzuale, pune câteva întrebări scurte, al căror răspuns să fie o continuare a relatării: „am fost la Rodica”, spune copilul, „Și ce făcea Rodica?”, întreabă părintele. Sau „a fost odată un moș”, spune copilul, „și cum era moșul?”, întreabă părintele în continuare. 

După ce copilul se obișnuiește cu această nouă modalitate, părintele, în timpul lecției, îi pune întrebări de tipul acesta: „tu ai mâncat prăjitura?”, la care copilul va trebui să răspundă „da, eu am mâncat prăjitura”, adică se repete sub forma afirmativă întrebarea. Întrebările nu vor ținti să obțină de la copil răspunsuri despre faptele greși săvârșite de acesta sau despre anumite abateri de la disciplină. În prima fază, întrebările nu vor fi puse prin surprindere sau sub formă de reproș. De exemplu, nu va fi întrebat copilul în felul acesta: „de ce n-ai făcut ce ți-am spus?” etc. 

Tonul și atitudinea părintelui în timpul conversației sau al unor simple întrebări trebuie să fie plină de solicitudine, de drăgălășenie, de îngăduință. Întrebările răstite, încruntat sau cu manifestarea unui grad oarecare de enervare va duce la bâlbâiala copilului. Conversația, fiind modul obișnuit de legături verbale, va constitui exercițiile de bază și ea va îmbrăca formele cele mai firești și mai inofensive. Oricând se ivește prilejul unei conversații corecte, părintele îl va folosi. 

Succesul vorbirii copilului în timpul conversației înseamnă o victorie a acțiunii de reeducare și un mare succes al copilului.

 

EXERCIȚII DE CONVERSAȚIE CU STRĂINII

Organizarea unor exerciții de conversație cu străinii devine necesară după ce se consolidează, timp de câteva luni, conversația cu părintele. Primele începuturi se vor face în cadrul unor conversații în trei: persoana străină, părintele și copilul. La început, persoana străină doar asistă la conversație. După câteva ședințe, în timp ce copilul vorbește cu părintele, intervine și persoana străină, care îl întreabă ceea ce ar trebui să-l întrebe părintele, substituindu-se deci acestuia. În cadrul primelor convorbiri, care nu trebuie să fie lungi, persoana străină îl va întreba pe copil, din întâmplare, de două-trei ori. Conversația în trei se va repeta mai multe săptămâni. Când copilul s-a obișnuit în mare măsură să vorbească, să răspundă unei persoane străine în prezența părintelui, vor exista ocazii în care, după ce conversația început, părintele „să fie ocupat” într-o altă încăpere, timp în care copilul va rămâne să discute cu persoana străină mai departe.

Într-o etapă următoare, numai dacă reacționează bine copilul, adică în condițiile date, poate să vorbească fără să se bâlbâie, el va fi lăsat singur de la început să vorbească cu străinii. Atât prima persoană cu care se exersează, cât și cei care vor lua contact cu copilul după aceea trebuie să fie persoane simpatice copilului. Se vor alege oameni cu bun simț, cu mult tact, care să fie pregătiți în prealabil. O atenție excepțională se va acorda modului în care acționează copilul în timpul acestui exercițiu. Nu trebuie pentru nimic în lume forțat copilul să vorbească în fața oricui decât în limite strict necesare. Persoanele în fața cărora a observat părintele că se bâlbâie copilul vor fi evitate. De asemenea, se vor evita discuțiile de tipul acesta: „știi dragă, băiatul nu se mai bâlbâie și, vai, ce pățea săracul de el atunci când o făcea…”.

Înlăturarea defectului aduce după sine uitarea definitivă a trecutului.

Conținutul discuțiilor cu persoanele străine trebuie să fie accesibil și apropiat copilului. Nu trebuie pus în situații delicate, în care să nu știe ce să spună și să se emoționeze. După ce copilul a căpătat posibilitatea să vorbească normal, fără accidente, va fi dus la o serbare sau la teatru, unde să ia contact cu un foarte bun povestitor sau recitator. Același lucru se poate face și prin audițiile radiofonice. Desigur, copilul va fi impresionat de felul cum recită actorul respectiv. Plecând de la acest exemplu va fi antrenat copilul să „ajungă și el un actor foarte mare”.

 

RECITALUL SAU POVESTITUL ARTISTIC

Așa se va trece la etapa următoare și anume recitalul artistic sau povestitul artistic. Învățarea poeziilor sau a poveștilor trebuie făcută temeinic și cât mai complet: cu intonație, sublinieri, gesturi, mimică, mimarea acțiunilor etc. După aceea, în fața oglinzii, se vor face repetiții. Acest fel de manifestare este tare atractivă pentru copiii bâlbâiți care, astfel, încep să simtă plăcerea de a vorbi. La puțin timp, părinții pot chema un grup mic de copii, de vârsta copilului lor, pentru a face „un concurs” de recitări. Astfel, copilul bâlbâit începe să se manifeste în public cu succes. La grupul de copii, se vor adăuga și câțiva adulți și astfel, pe nesimțite, copilul se va manifesta în public.

După aplicarea cu strictețe și cu succes a tuturor exercițiilor prevăzute, când copilul dovedește că într-un cerc restrâns poate povesti și spune poezii, e indicat să i se dea posibilitatea (să fie încurajat) să recite în fața unui public de copii sau adulți în cadrul unor manifestări artistice (serbări școlare, concursuri etc.).

Vorbirea este un act de relație socială.

Vorbirea este un act de relație socială și numai când copilul stăpânește posibilitățile de comunicare verbală în cadrul societății, reeducarea vorbirii sale se poate socoti definitivă. Această acțiune durează în funcție de mai mulți factori, de la o lună până la 6 luni sau un an. Atragem atenția în mod cu totul deosebit părinților că, indiferent de rapiditatea reeducării vorbirii, exercițiile trebuie executate cât mai corect și mai îndelungat. Orice grabă, orice depășire a unei verigi poate strica instantaneu tot ce s-a obținut cu trudă în luni de zile.

În încheiere se cuvine să lămurim o nedumerire: „Bine, bine, vor spune părinții, exercițiile vor dura o oră, maximum două pe zi. În restul timpului, destul de îndelungat, copilul ce va face, nu va vorbi în tot timpul când nu face lecții?”. Copilul se va comporta normal, adică va vorbi mult sau nu va vorbi decât foarte puțin, dar și în afară de lecții, părintele va întrebuința, adaptat la situație, din ce în ce mai mult, modul de relații verbale din timpul lecțiilor. Pe de altă parte se observă că, pe măsura obținerii succeselor, copilul va dori să vorbească din ce în ce mai mult și mai bine. Nu se recomandă niciun caz regimul tăcerii sau vorbirea în șoaptă. Atât reeducarea generală a personalității copilului, cât și reeducarea vorbirii trebuie să se facă în condiții ferești de viață, nu prin artificializarea relațiilor și împrejurărilor.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Vizualizari : 2949

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logo Dictie Albastru
Prezentare generală a confidențialității

Despre Cookie
Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.

In ceea ce numim “web 2.0”, “cookie”-urile joaca un rol important in facilitarea accesului si livrarii multiplelor servicii de care utilizatorul se bucura pe internet, cum ar fi:

Personalizarea anumitor setari precum: limba in care este vizualizat un site, moneda in care se exprima anumite preturi sau tarife, pastrarea optiunilor pentru diverse produse (masuri, alte detalii etc) in cosul de cumparaturi (si memorarea acestor optiuni) – generandu-se astfel flexibilitatea “cosului de cumparaturi” (accesarea preferintelor vechi prin accesarea butonului ‘’inainte’’ si “inapoi’’)
Cookie-urile ofera detinatorilor de site-uri un feedback valoros asupra modului cum sunt utilizate site-urile lor de catre utilizatori, astfel incat sa le poata face si mai eficiente si mai accesibile pentru utilizatori.
Permit aplicatiilor multimedia sau de alt tip de pe alte site-uri sa fie incluse intr-un anumit site pentru a crea o experienta de navigare mai valoroasa, mai utila si mai placuta;
Imbunatatesc eficienta publicitatii online.
Ce este un “cookie”?
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu “cookie” ) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul,
terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitara emisa de catre un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard driveul utilizatorului).

Un cookie este format din 2 parti: numele si continutul sau valoarea cookie-ului. Mai mult, durata de existenta a unui cookie este determinata; tehnic, doar webserverul care a trimis cookie-ul il poate accesa din nou in momentul in care un utilizator se intoarce pe website-ul asociat webserverului respectiv.

Cookie-urile in sine nu solicita informatii cu caracter personal pentru a putea fi utilizate si, in cele mai multe cazuri, nu identifica personal utilizatorii de internet.

Cookieuri de sesiune – acestea sunt stocate temporar in dosarul de cookie-uri al browserului web pentru ca acesta sa le memoreze pana cand utilizatorul iese de pe web-siteul respectiv sau inchide fereastra browserului ( ex: in momentul logarii/delogarii pe un cont de webmail sau pe retele de socializare)
Cookieuri Persistente – Acestea sunt stocate pe hard-drive-ul unui computer sau echipament (si in general depinde de durata de viata prestabilita pentru cookie). Cookie-urile persistente le includ si pe cele plasate de un alt website decat cel pe care il viziteaza utilizatorul la momentul respectiv – cunoscute sub numele de ‘third party cookies’ (cookieuri plasate de terti) – care pot fi folosite in mod anonim pentru a memora interesele unui utilizator, astfel incat sa fie livrata publicitate cat mai relevanta pentru utilizatori.
Care sunt avantajele cookie-urilor?
Un cookie contine informatii care fac legatura intre un web-browser (utilizatorul) si un web-server anume (website-ul). Daca un browser acceseaza acel web-server din nou, acesta poate citi informatia deja stocata si reactiona in consecinta. Cookie-urile asigura userilor o experienta placuta de navigare si sustin eforturile multor websiteuri pentru a oferi servicii confortabile utilizatorillor: ex – preferintele in materie de confidentialitate online, optiunile privind limba site-ului, cosuri de cumparaturi sau publicitate relevanta.

Care este durata de viata a unui cookie?
Cookieurile sunt administrate de webservere. Durata de viata a unui cookie poate varia semnificativ, depinzand de scopul pentru care este plasat. Unele cookie-uri sunt folosite exclusive pentru o singura sesiune (session cookies) si nu mai sunt retinute odata de utilizatorul a parasite website-ul si unele cookie-uri sunt retinute si refolosite de fiecare data cand utilizatorul revine pe acel website (‘cookie-uri permanente‘). Cu toate aceste, cookie-urile pot fi sterse de un utilizator in orice moment prin intermediul setarilor browserului.

Ce sunt cookie-urile plasate de terti?
Anumite sectiuni de continut de pe unele site-uri pot fi furnizate prin intermediul unor terte parti/ furnizori (ex: news box, un video sau o reclama). Aceste terte parti pot plasa de asemenea cookieuri prin intermediul site-ului si ele se numesc “third party cookies” pentru ca nu sunt plasate de proprietarul website-ului respectiv. Furnizorii terti trebuie sa respecte de asemenea legea in vigoare si politicile de confidentialitate ale detinatorului site-ului.

Cum sunt folosite cookie-urile de catre acest site
O vizita pe acest site poate plasa cookie-uri in scopuri de:

Cookie-uri de performanta a site-ului
Cookie-uri de analiza a vizitatorilor
Cookie-uri pentru geotargetting
Cookie-uri de inregistrare
Cookie-uri pentru publicitate
Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
Aceste cookie-uri pot proveni de la terti.

Cookie-uri de performanta
Acest tip de cookie retine preferintele utilizatorului pe acest site, asa incat nu mai este nevoie de setarea lor la fiecare vizitare a site-ului.

Exemple:

setarile volumului pentru video player
viteza de video streaming cu care este compatibil browserul
Cookie-uri pentru analiza vizitatorilor
De fiecare data cand un utilizator viziteaza acest site softul de analytics furnizat de o terta parte genereaza un cookie de analiza a utilizatorului. Acest cookie ne spune daca ati mai vizitat acest site pana acum. Browserul ne va spune daca aveti acest cookie, iar daca nu, vom genera unul. Acesta permite monitorizarea utilizatorilor unici care ne viziteaza si cat de des o fac.Atat timp cat nu sunteti inregistrat pe acest site, acest cookie nu poate fi folosit pentru a identifica persoanele fizice, ele sunt folosite doar in scop statistic. Daca sunteti inregistrat putem sti, de asemenea, detaliile pe care ni le-ati furnizat, cum ar fi adresa de e-mail si username-ul – acestea fiind supuse confidentialitatii si prevederilor din Termeni si Conditii, Politica de confidentialitate precum si prevederilor legislatiei in vigoare cu privire la protejarea datelor cu caracter personal.

Cookie-uri pentru geotargetting
Aceste cookie-uri sunt utilizate de catre un soft care stabileste din ce tara proveniti. Este complet anonim si este folosit doar pentru a targeta continutul – chiar si atunci cand sunteti pe pagina noastra in limba romana sau in alta limba primiti aceeasi reclama.

Cookie-uri pentru inregistrare
Atunci cand va inregistrati pe acest site, generam un cookie care ne anunta daca sunteti inregistrat sau nu. Serverele noastre folosesc aceste cookie-uri pentru a ne arata contul cu care sunteti ingregistrat si daca aveti permisiunea pentru un serviciu anume. De asemenea, ne permite sa asociem orice comentariu pe care il postati pe site-ul nostru cu username-ul dvs. Daca nu ati selectat “pastreaza-ma inregistrat”, acest cookie se va sterge automat cand veti inchide browserul sau calculatorul.

Cookie-uri pentru publicitate
Aceste cookie-uri ne permit sa aflam daca ati vizualizat sau nu o reclama online, care este tipul acesteia si cat timp a trecut de cand ati vazut mesajul publicitar. Aceste cookie-uri le folosim si pentru a targeta publicitatea online. Putem folosi, de asemenea, cookieuri apartinand unei terte parti, pentu o mai buna targetare a publicitatii, pentru a arata de exemplu reclame despre vacante, daca utilizatorul a vizitat recent un articol pe site despre vacante. Aceste cookie-uri sunt anonime, ele stocheaza informatii despre contentul vizualizat, nu despre utilizatori. De asemenea, setam cookie-uri anonime si prin alte site-uri pe care avem publicitate. Primindu-le, astfel, noi le putem folosi pentru a va recunoaste ca vizitator al acelui site daca ulterior veti vizita site-ul nostru, va vom putea livra publicitatea bazata pe aceasta informatie.

Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
O mare parte din publicitatea pe care o gasiti pe acest site apartine tertelor parti. Unele dintre aceste parti folosesc propriile cookie-uri anonime pentru a analiza cat de multe persoane au fost expuse unui mesaj publicitar, sau pentru a vedea cate persoane au fost expuse de mai multe ori la aceeasi reclama.Companiile care genereaza aceste cookie-uri au propriile politici de confidentialitate, iar acest site nu are acces pentru a citi sau scrie aceste cookie-uri. Cookie-urile celor terte parti pot fi folosite pentru a va arata publicitatea targeta si pe alte site-uri, bazandu-se pe navigarea dvs pe acest site.

Alte cookie-uri ale tertelor parti
Pe unele pagini, tertii pot seta propriile cookie-uri anonime, in scopul de a urmari succesul unei aplicatii, sau pentru a customiza o aplicatie. Datorita modului de utilizare, acest site nu poate accesa aceste cookie-uri, la fel cum tertele parti nu pot accesa cookie-urile detinute de acest site. De exemplu, cand distribuiti un articol folosind butonul pentru retelele sociale aflat pe acest site, acea retea sociala va inregistra activitatea dvs.

Ce tip de informatii sunt stocate si accesate prin intermediul cookie-urilor?
Cookie-urile pastreaza informatii intr-un fisier text de mici dimensiuni care permit unui website sa recunoasca un browser. Webserverul va recunoaste browserul pana cand cookie-ul expira sau este sters. Cookie-ul stocheaza informatii importante care imbunatatesc experienta de navigare pe Internet ( ex: setarile limbii in care se doreste accesarea unui site; pastrarea unui user logat in contul de webmail; securitatea online banking; pastrarea produselor in cosul de cumparaturi)

De ce sunt cookie-urile importante pentru Internet?
Cookie-urile reprezinta punctul central al functionarii eficiente a Internetului, ajutand la generarea unei experiente de navigare prietenoase si adaptata preferintelor si intereselor fiecarui utilizator. Refuzarea sau dezactivarea cookieurilor poate face unele site-uri imposibil de folosit.

Refuzarea sau dezactivarea cookie-urilor nu inseamna ca nu veti mai primi publicitate online – ci doar ca aceasta nu va mai putea tine cont de preferintele si interesele dvs, evidentiate prin comportamentul de navigare.

Exemple de intrebuintari importante ale cookieurilor ( care nu necesita autentificarea unui utilizator prin intermediul unui cont):

Continut si servicii adaptate preferintelor utilizatorului – categorii de stiri, vreme, sport, harti, servicii publice si guvernamentale, site-uri de entertainment si servicii de travel.
Oferte adaptate pe interesele utilizatorilor – retinerea parolelor, preferintele de limba ( Ex: afisarea rezultatelor cautarilor in limba Romana).
Retinerea filtrelor de protectie a copiilor privind continutul pe Internet (optiuni family mode, functii de safe search)
Limitarea frecventei de difuzare a reclamelor – limitarea numarului de afisari a unei reclame pentru un anumit utilizator pe un site.
Furnizarea de publicitate mai relevanta pentru utilizator.
Masurarea, optimizare si caracteristicile de analytics – cum ar fi confirmarea unui anumit nivel de trafic pe un website, ce tip de continut este vizualizat si modul cum un utilizator ajunge pe un website (ex prin motoare de cautare, direct, din alte website-uri etc). Website-urile deruleaza aceste analize a utilizarii lor pentru a imbunatati site-urile in beneficiul userilor.
Securitate si probleme legate de confidentialitate
Cookieurile NU sunt virusi! Ele folosesc formate tip plain text. Nu sunt alcatuite din bucati de cod asa ca nu pot fi executate nici nu pot auto-rula. In consecinta, nu se pot duplica sau replica pe alte retele pentru a se rula sau replica din nou. Deoarece nu pot indeplini aceste functii, nu pot fi considerate virusi.

Cookie-urile pot fi totusi folosite pentru scopuri negative. Deoarece stocheaza informatii despre preferintele si istoricul de navigare al utilizatorilor, atat pe un anume site cat si pe mai multe alte siteuri, cookieurile pot fi folosite ca o forma de Spyware. Multe produse anti-spyware sunt constiente de acest fapt si in mod constant marcheaza cookie-urile pentru a fi sterse in cadrul procedurilor de stergere/scanare anti-virus/anti-spyware.

In general browserele au integrate setari de confidentialitate care furnizeaza diferite nivele de acceptare a cookieurilor, perioada de valabilitate si stergere automata dupa ce utilizatorul a vizitat un anumit site.

Alte aspecte de securitate legate de cookie-uri
Deoarece protectia identitatii este foarte valoroasa si reprezinta dreptul fiecarui utilizator de internet, este indicat sa se stie ce eventuale probleme pot crea cookieurile. Pentru ca prin intermediul lor se transmit in mod constant in ambele sensuri informatii intre browser si website, daca un atacator sau persoana neautorizata intervine in parcursul de transmitere a datelor, informatiile continute de cookie pot fi interceptate. Desi foarte rar, acest lucru se poate intampla daca browserul se conecteaza la server folosind o retea necriptata (ex: o retea WiFi nesecurizata).

Alte atacuri bazate pe cookie implica setari gresite ale cookieurilor pe servere. Daca un website nu solicita browserului sa foloseasca doar canale criptate, atacatorii pot folosi aceasta vulnerabilitate pentru a pacali browserele in a trimite informatii prin intermediul canalelor nesecurizate. Atacatorii utilizeaza apoi informatiile in scopuri de a accesa neautorizat anumite site-uri. Este foarte important sa fiti atenti in alegerea metodei celei mai potrivite de protectie a informatiilor personale.

Sfaturi pentru o navigare sigura si responsabila, bazata pe cookies.
Datorita flexibilitatii lor si a faptului ca majoritatea dintre cele mai vizitate site-uri si cele mai mari folosesc cookieuri, acestea sunt aproape inevitabile. Dezactivarea cookie-urilor nu va permite accesul utilizatorului pe site-urile cele mai raspandite si utilizate printre care Youtube, Gmail, Yahoo si altele. Iata cateva sfaturi care va pot asigura ca nevigati fara griji insa cu ajutorul cookieurilor:

Particularizati-va setarile browserului in ceea ce priveste cookie-urile pentru a reflecta un nivel confortabil pentru voi al securitatii utilizarii cookie-urilor
Daca nu va deranjeaza cookie-urile si sunteti singura persoana care utilizaeaza computerul, puteti seta termene lunigi de expirare pentru stocarea istoricului de navigare si al datelor personale de acces.
Daca impartiti accesul la calculator, puteti lua in considerare setarea browserului pentru a sterge datele individuale de navigare de fiecare data cand inchideti browserul. Aceasta este o varianta de a accesa site-urile care plaseaza cookieuri si de a sterge orice informatie de vizitare la inchiderea sesiunii navigare.
Instalati-va si updatati-va constant aplicatii antispyware.
Multe dintre aplicatiile de detectare si prevenire a spyware-ului includ detectarea atacurilor pe site-uri. Astfel, impiedica browserul de la a accesa website-uri care ar putea sa exploateze vulnerabilitatile browserului sau sa descarce software periculos. Asigurati-va ca aveti browserul mereu updatat. Multe dintre atacurile bazate pe cookies se realizeaza exploatand punctele slabe ale versiunilor vechi ale browserelor.

Cookie-urile sunt pretutindeni si nu pot fi evitate daca doriti sa va bucurati de acces pe cele mai bune si cele mai mari site-uri de pe Internet – locale sau internationale. Cu o intelegere clara a modului lor de operare si a beneficiilor pe care le aduc, puteti lua masurile necesare de securitate astel incat sa puteti naviga cu incredere pe internet.

Cum pot opri cookie-urile?
Dezactivarea si refuzul de a primi cookie-uri pot face anumite site-uri impracticabile sau dificil de vizitat si folosit. De asemenea, refuzul de a accepta cookie-uri nu inseamna ca nu veti mai primi/vedea publicitate online.

Este posibila setarea din browser pentru ca aceste cookie-uri sa nu mai fie acceptate sau poti seta browserul sa accepte cookie-uri de la un site anume. Dar, de exemplu, daca nu esti inregistat folosind cookie-urile, nu vei putea lasa comentarii.

Toate browserele moderne ofera posibilitatea de a schimba setarile cookie-urilor. Aceste setari se gasesc de regula in “optiuni” sau in meniul de “preferinte” al browserului tau.

Pentru a intelege aceste setari, urmatoarele linkuri pot fi folositoare, altfel puteti folosi optiunea “ajutor” a browserului pentru mai multe detalii.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
Setari Cookie in Opera
Pentru setarile cookie-urilor generate de terti, puteti consulta si site-ul:
https://www.youronlinechoices.com/ro/