Educarea și dezvoltarea auzului fonematic

Educarea și dezvoltarea auzului fonematic

👂 Auzul fonometic

Auzul fonematic privește capacitatea de a identifica și diferenția sunetele limbii, de a face distincția între sunet și literă, între sunet și reprezentarea sa grafică. Existența tulburărilor auzului fonematic sau slaba dezvoltare a acestuia determină dificultăți nu numai la nivelul emisiei, dar și la cel al discriminării literelor și reprezentărilor în plan grafic. Cu alte cuvinte, auzul fonematic este caracteristica auzului fizic prin care sunetele vorbirii sunt diferențiate între ele. Chiar dacă auzul fizic nu este afectat este posibil ca auzul fonematic al copilului să prezinte turburări. Acest fenomen este prezent mai ales la copii.

 

👂 Diferență între sunete

Dacă fenomenul este accentuat dificultățile se pot extinde și la nivelul grupurilor de litere și chiar al cuvintelor. Pe măsura obținerii unor rezultate pozitive în dezvoltarea auzului fonematic, se îmbunătățesc în special cititul și scrierea după dictare.

Când copiii au dificultăți în sfera auzului fonematic, în special în sesizarea diferențelor dintre sunete, acest lucru se va reflecta în pronunție (copilul va înlocui sunetele apropiate din punct de vedere al articulării -P devine B şi R devine L); vor exista dificultăți în relația scris – citit (disgrafie auditivă şi dislexie fonematică), şi se va remarca utilizarea inadecvată a unor cuvinte.

 

👂 Soluții

Dezvoltarea auzului fonematic la copii se poate face și sub formă de joc prin recitarea cu intonație a unor poezii scurte sau prin ghicirea vocii unor persoane pe care aceștia nu le văd. Folosirea cuvintelor paronime este eficace la toate vârstele. Aceasta contribuie la diferențierea sunetelor asemănătoare ca pronunție și poziție a aparatului fonoarticulator, în emiterea lor, precum și diferențierea grafemelor ce au structuri optice apropiate. 

 

👂 Exerciții pentru diferențierea sunetelor:  

Diferențierea T-D

tuș – duș

spate – spade

roate – roade

tată – dată

lată – ladă

 

Diferențierea F-V

vată – fată

var – far

vag – fag

vină – fină

 

Diferențierea J-Ș

jale – șale

jură – șură

prăjit – prășit

joc – șoc

 

Diferențierea S-Z

sare – zare

sac – zac

varsă – varză

groasă – groază

oase – oaze

 

Diferențierea P-B

pară – bară

pun – bun

poală – boală

papă – babă

pere – bere

 

Diferențierea L-R

lac – rac

lege – rege

lamă – ramă

lampă – rampă

 

Diferențierea G-C

gogoși – cocoși

gară – cară

goală – coală

 

Diferențierea Ș-S

șoc – soc

școală – scoală

mușcă – muscă

pișc – pisc

laș – las

 

CURS DE DICȚIE PENTRU COPII

La cursul de dicție pentru copii vom diagnostica și rezolva problemele de dicție cu care copilul dumneavoastră se confruntă. Pe parcursul a patru sesiuni dedicate, personalizate, a câte 30 de minute, trainerii Carmen Ivanov și Mihai Crăciun vor depista particularitățile de rostire ale copilului și vor propune seturi de exerciții speciale necesare rezolvării acestora.

ÎNSCRIE-TE

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

1 Comentariu

  • GHEORGHE Posted 16/05/2022 12:29

    Imi amintesc de un fapt in viața fiicei noastre,cand pe la 1 ,1/2-2 ani,avea o dificultate in a pronunța cuvântul „stalp”; in auzul micuții, pronuntia „stârp”, o auzea ca o pronuntie corecta ,stâlp.
    Sustinea ca noi pronuntam gresit,nu ea,era chiar gingașe in sustinerea realității ei!
    Totul s-a reparat absolut repede si alegerea ei ptr viitor,a fost jurnalism. Si aia a făcut, la Universitatea București, in urma cu ceva ani.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *