Cum faci o voce să sune amuzant

Cum faci o voce să sune amuzant

Când vine vorba de voce, o doză de umor este ceea ce tebuie. Cu toate acestea, este important să înțelegi că a fi amuzant și a încerca să fii/să suni amuzant sunt două lucruri diferite (încercarea de a suna amuzant va face ca momentul tău să-și piardă din calitate). Deci, dacă te întrebi cum să adăugi umor în vocea ta pentru a forma o conexiune cu publicul și a spori eficiența performanței tale, acest articol este pentru tine.

 

De ce umorul este un instrument pentru publicitate și un mod eficient de a spune o poveste

Se spune adesea că râsul este contagios. Umorul are puterea de a relaxa mintea. Unele studii arată chiar că umorul are un rol vital în sănătatea și bunăstarea noastră. Dar, desigur, crearea unor „videoclipuri sănătoase și înfloritoare” nu este (întotdeauna) pe lista unui comerciant.

Din fericire, umorul are un impact asupra calității brandului, a conștientizării pieței și a angajamentului.

 

Știai că?

↘ un studiu de cercetare (Pew) arată că cele mai vizionate videoclipuri de pe Youtube, pentru cel puțin 58% dintre utilizatori, conțin elemente de comedie.

↘ un sondaj de marketing (Chegg) spune că 80% dintre copiii de școală și liceu rețin/își amintesc reclamele și anunțurile care îi fac să râdă.

 

Nu e de mirare, nu? Umorul nu funcționează doar pentru publicul adolescentin. Videoclipul explicator al lui Dropbox, care încorporează o doză mică de umor, a condus la o conversie de 10%, ceea ce a dus la 10 milioane de clienți suplimentari și la 48 milioane de dolari (venituri suplimentare).

https://www.youtube.com/watch?v=QADSH8XYx_A&feature=youtu.be

Compania Nielsen a acordat brandului Doritos (brandul din spatele unor reclame absurd de amuzante) poziția de top pentru cele mai memorabile reclame (Super Bowl).

https://youtu.be/ax970fGM7ic

O altă reclamă foarte amuzantă pentru Super Bowl este cea în care Alexa (vocea Amazon) își pierde vocea – o reclamă care evidențiază foarte bine impactul umorului asupra spectatorului și care arată cum poți crea amuzament,  cum poți stârni râsul prin intermediul vocii.

Cu toate acestea, a face publicul să râdă sau măcar să chicotească nu este o sarcină ușoară. La urma urmei, o glumă este la fel de amuzantă ca cel care o spune.

Trimiterea mesajului către publicul tău devine cu atât mai complexă, cu cât încerci să adaugi umor la fiecare apariție.

Pornind de la această premisă, să vedem cum poate vocea să treacă de la bine la foarte bine, adăugând doar un strop de umor.

Umorul începe de la scenariu

Scenariul este „fundația”, este punctul de pornire. Dacă nu este amuzant, atunci nu te aștepta ca voice-overul să-l facă să sune amuzant. Deși dacă îți cunoști bine vocea și ai anumite abilități și experiență, ca voice-over poți scoate un text din anonimat și să-l faci să fie totodată foarte amuzant.

Scenariul trebuie să ofere un context care să justifice umorul. Cu toate acestea, odată ce cuvintele se află pe pagină, voice-overul va impune „cheia de joc” (modul în care va interpreta).

Pentru un voice-over nu este de ajuns doar să intoneze anumite fragmente sau să adauge un ton amuzant în voce. Asta nu-l va face amuzant și nici publicul nu va râde. Artistul, voice-overul trebuie să fie legat de scenariu și de publicul țintă.

În industria asta trebuie să-ți faci propriul scenariu. Vei ajunge și în acest punct cu multă muncă, timp, răbdare și experiență. Pe măsură ce-ți perfecționezi dexteritatea, vei înțelege și importanța de a face ascultătorii să râdă împreună cu tine. Înțelegerea publicului tău (publicul țintă) este cel mai important aspect al unui voice-over.

Subtilitatea este cheia pentru a fi amuzant

Atunci când adaugi umor vocii tale este important să nu depăsești limita. Unii artiști vocali au un umor înnăscut. Alții îl dezvoltă după ani și ani de practică. Indiferent de situație, este întotdeauna mai bine să fii subtil atunci când vine vorba de a adăuga umor vocii tale.

În exemplul următor, vei observa cum voice-overul reclamei (Mega Car Collection) transmite mesajul cu un ton subtil, cu o ușoară nuanță de umor, ceea ce va prinde imediat atenția ascultătorului.

 

Dezvoltă-ți umorul ținând cont de următoarele sfaturi:

↘ Vezi ce anume face publicul țintă să râdă: odată ce înțelegi publicul, gândește-te ce i-ar face să râdă. Lucrează la scenariu (poveste) și lustruiește-l pentru a găsi toate acele nuanțe amuzante;

↘ Experimentează: mulți voice-overi dezvoltă un anumit „stil de livrare” și se țin de el. Acest lucru ar putea funcționa pentru unele proiecte, dar nu pentru toate. Pentru a rămâne mereu fresh și relevant în această industrie, continuă să experimentezi;

↘ Nu spune o poveste și atât: fă-ți o imagine clară în minte, utilizează pauze inteligente, jocuri de cuvinte și modulații pentru a capta atenția publicului și pentru a te diferenția de ceilalți. Toate acestea se vor realiza cu o dicție pusă foarte bine la punct care te va ajuta să ai încredere în tine, să-ți conturezi o imagine bună, să transmiți mesajul exact către public și să-ți dezvolți mai mult abilitățile de voice-over.

COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

↘ Folosește-te de personalitatea ta: folosește-ți flerul și adaugă-ți touch-ul personal atât povestirii/discursului, cât și muncii pe care o faci. Această abilitate se va perfecționa tot mai mult pe măsură ce capeți experiență. Cu un stil unic al vocii și al personalității, vocea ta va deveni din ce în ce mai căutată.

 

Ca voice-over trebuie să-ți stabilești o limită precisă. Cu umor, acest lucru va deveni cu atât mai important. Nu vrei să suni ca un amator.

Cu ani de experiență în spatele microfonului, vei fi capabil să remarci diferența dintre umorul înnăscut, liber și cel artificial. Deci, „keep it simple!”, vorba englezului, iar umorul te va urma.

 

 

Tipuri și stiluri de umor

Pentru a-ți perfecționa abilitățile și a le scoate în evidență, este important să muncești și să cercetezi. Studiază cum funcționează umorul pentru tine. Utilizează tehnici precum exagerarea, jocul de cuvinte pentru a-ți face povestea memorabilă.

Spunându-ți o glumă înainte de a începe să vorbești este o modalitate excelentă de a te relaxa. Poate părea amuzant, dar asta este o tehnică folosită de mulți voice-overi. Un râs strașnic îți va relaxa mușchii și vei scăpa de emoții.

Este important să încerci toate stilurile de umor și să le observi diferențele. Fiecare angajator va cere ceva diferit, de aceea este important să te poți adapta cu ușurință în orice situație și să nu îți fie frică de neprevăzut. Este bine să riști. Just do it!

Câteva stiluri:

Improvizația: pare ușoară, dar trebuie să fii foarte relaxat și atent în același timp. Să fii pregătit să iei decizii pe moment, să vezi cum reacționează publicul și ce anume îi face să râdă. De cele mai multe ori improvizația pleacă chiar de la spectator. Pe măsură ce experimentezi vei găsi noi modalități de a improviza și de a-ți perfecționa abilitățile;

Umorul negru: un stil destul de popular, dar în același timp la fel de greu. Nu este pentru toată lumea și totodată nu este destinat tuturor tipurilor de spectatori. Pornește de la un lucru (poveste/întâmplare) trist, sumbru, morbid și este relatat cu o doză de umor;

Jocurile de cuvinte: o modalitate ușoară și în același timp plină de amuzament. Totul se învârte în jurul unor cuvinte asemănătoare, care sună aproape la fel, iar atunci când sunt folosite în anumite porțiuni din poveste/scenariu publicul cu siguranță va râde;

Acestea nu sunt singurele stiluri existente. Ca voice-over poți opta pentru unul dintre stiluri, pentru niciunul sau pentru o combinație între cele trei. Alegerea este doar a ta. Important este, prin aceste stiluri, să-ți găsești propria modalitate și un stil unic pe care să-l dezvolți.

 

Joacă-te și zâmbește!

Umorul nu se rezumă doar la glume sau sunete amuzante. Este vorba despre modul în care îți folosești vocea.
O inflexiune vocală sau o pauză făcută într-un anumit loc poate face diferența atât pentru tine, cât și pentru ceea ce transmiți publicului tău.

Deci, lasă-ți zâmbetul să fie auzit în vocea ta!

 

Citește și: „CUM FACI VOICE-OVER DE LA TINE DE ACASĂ


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *