Cauzele dislaliilor

Cauzele dislaliilor

Cauzele dislaliilor

Cauzele dislaliilor sunt extrem de variate. În funcție de etiologia lor se disting:

dislalii de natură organică

 

dislalii de natură funcțională

Printre dislaliile organice provocate de anumite deficiențe anatomice destul de frecvente sunt cazurile intervenite în urma anumitor leziuni ale urechii – dislalii audiogene. În acest caz este afectată îndeosebi diferențierea sunetelor care au cea mai înaltă frecvență acustică, adică a sunetelor siflante și șuierătoare.

Alteori, dislalia poate fi provocată de anumite anomalii ale aparatului osteo-muscular de articulare. Dintre acestea mai frecvente sunt:

Prognatismul superior, care se caracterizează prin proeminența accentuată a dinților superiori, astfel încât între arcada superioară și cea inferioară dentară se formează un spațiu. Buza superioară este mult ridicată și nu se poate uni cu buza inferioară decât printr-un efort mărit.

Prognatismul inferior sau progenia se caracterizează prin proeminența arcadei dentare inferioare, astfel încât dinții superiori sunt acoperiți de cei inferiori. Acest tip de deformație apare de obicei la începutul schimbării dentiției de lapte. Uneori se poate dezvolta o falsă progenie datorită deprinderilor vicioase ale copiilor în închiderea gurii.

Profilaxia prognatismelor este posibilă numai în stadiul precoce al apariției și se realizează prin exerciții de gimnastică facială ce antrenează în special mușchiul articulator al buzelor. Înlăturarea prognatismelor este posibilă prin tratament ortopedic (utilizarea diferitelor proteze dentare) sau chirurgical. Este recomandabil ca tratamentul prognatismelor să se efectueze în copilărie, înainte de vârsta școlară.

Mușcătura deschisă se caracterizează prin lipsa de articulare a arcadei dentare din segmentul anterior. Buza superioară este de cele mai multe ori nedezvoltată drept consecință a deschiderii interdentale apărute și a inactivității mușchiului orbicular al buzelor. 

Mușcătura oblică se formează prin deplasarea dinților superiori peste cei inferiori pe una din părțile laterale, iar pe cealaltă parte dinții inferiori acoperă pe cei superiori sau dinții superiori acoperă pe cei inferiori numai în segmentele laterale, în timp ce în segmentul anterior dinții inferiori acoperă pe cei superiori.

În toate cazurile descrise de ocluzii dentare patologice se creează un spațiu între dinți, fapt ce constituie un impediment în fixarea poziției corecte a limbii pentru pronunțare și totodată se permite scurgerea necontrolată a suflului. În ceea ce privește prezența anomaliilor dentare mai discrete, se consideră că acestea pot constitui factori favorizanți pentru apariția sigmatismelor fără a le determina apariția în mod obligatoriu. Astfel, un copil cu auzul bun își poate compensa defecțiunea dentară prin mișcări mai ample ale organului lingual.

Anomaliile bolții palatine, începând cu palatul dur ogival (vălul palatal foarte înalt și scobit) până la fisurile palatale, produc dislalii de diferite grade de complexitate. De cele mai multe ori fisurile palatine, popular denumite „gură de lup”, sunt asociate cu fisuri labiale sau gură de iepure. Deoarece fisurile palatine distrug izolarea dintre cavitatea bucală și cea nazală, apariția vorbirii este întârziată, iar pronunțarea are o rezonanță cu un caracter accentuat nazonat, încât adeseori vorbirea palatolalicilor este înțeleasă numai cu mare greutate.

În unele cazuri pot să apară fisuri palatine acoperite de o mucoasă fibroasă datorită căreia aspectul extern al palatului pare normal, având însă o funcționare deficitară și în consecință pronunțarea are același caracter nazonat.

Mai puțin frecvente sunt dislaliile cauzate de anchiloglosie sau scurtarea exagerată a frenului lingual, când mobilitatea acestui organ este mult mai redusă. De asemenea, deformările organului lingual ca macroglosia sau leziunile vizibile, traumatice, împiedică emiterea corect a sunetelor. Dislaliile produse de leziuni sau deformări ale organelor periferice fonatorii – buze, dinți, limbă, palat, nas – sunt cunoscute și sub denumirea de dislalii mecanice sau disglosii.

Deoarece deformările cavității bucale influențează apariția și dezvoltarea vorbirii, trainerilor le revine sarcina de a îndruma cât mai curând copiii care prezintă asemenea deficiențe la un control medical riguros și să recomande serii de exerciții care îl vor ajuta și îi vot rezolva pronunția.

Masa covârșitoare a dislaliilor la copiii de vârstă preșcolară este reprezentată prin dislalii pur funcționale, cauzate de o serie de perturbări ale activității organelor de vorbire, fără ca acestea să prezinte leziuni organice vizibile. Acest tip de dislalii apare frecvent printre copii întârziați în privința dezvoltării intelectuale, fiind asociat adeseori cu anumite pareze sau chiar paralizii ale mușchilor care asigură pronunțarea.

Printre copiii cu dezvoltare intelectuală normală majoritatea dislaiilor sunt cauzate de simple neîndemânări ale organelor articulatorii sau de o insuficientă dezvoltare a atenției auditive.

‼️Tot în această categorie sunt cuprinse și dislaliile produse de o educație greșită a vorbirii. Cele mai frecvente greșeli educative în această privință sunt cauzate de imitarea pronunțării infantile de către persoanele din anturajul copiilor, cât și din oferirea unui model necorespunzător de pronunțare, cum ar fi pronunțarea rapidă și mai puțin clară sau anumite defecte de vorbire ale adulților‼️

⦿ Curs de dicție personalizat

Cursul complet de dicție îți oferă ocazia de a diagnostica și rezolva cele mai stringente probleme de vorbire cu care te confrunți. Pe parcursul a șase sesiuni dedicate, personalizate, a câte 60 de minute, trainerii Carmen Ivanov și Mihai Crăciun vor depista particularitățile tale de rostire și îți vor propune seturi de exerciții speciale menite să soluționeze problemele de dicție.

Plan de învățare
  • Evaluare individuală;
  • Suport de curs: Manualul de dicție „Șase sași în șase saci” – de Carmen Ivanov;
  • Exerciții de încălzire pentru vorbitor;
  • Exerciții pentru ritm;
  • Exerciții pentru volumul vocii;
  • Exerciții de pronunție;
  • Exerciții pentru dificultăți de articulație;
  • Exerciții practice pentru aprofundarea tehnicii lecturii la microfon;
  • Tehnici de discurs și moderare;
  • Optimizarea mecanismelor de articulaţie a sunetelor: exerciții pentru corectarea vocalei „e”, exerciții pentru diftongul „ea”, exerciții pentru consoanele „s, z” în final de cuvânt, exerciții pentru consoana „s”, exerciții pentru terminaţia „zi”, exerciții pentru consoanele „t-d” finale, exerciții pentru „ce-ge” în final de cuvânt, exerciții pentru „ci-gi” în final de cuvânt, exerciții pentru consoana „l”, exerciții pentru terminaţiile „ni, li”, exerciții pentru consoana „r”, exerciții pentru terminaţia „ri”.

 

Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre curs

0728855221

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *