15 sfaturi pentru un bun vorbitor

15 sfaturi pentru un bun vorbitor
Facebooktwitterlinkedinmail

S-ar putea să te gândești că vorbitorii eficienți s-au născut așa. Greșit! A putea vorbi în public și a avea un discurs de impact este o abilitate care poate fi învățată. Într-adevăr, sunt și oameni făcuți pentru asta, dar și ei, de asemenea, au petrecut numeroase ore exersând pentru a deveni adevărați profesioniști.

Cei mai eficienți vorbitori au muncit din greu pentru a stăpâni abilitățile de vorbire, tehnicile de vorbit în public. Și există diferite modalități: practică, lucrul cu an antrenor, cursuri de vorbire/dicție.

Vestea bună este că, având o tehnică potrivită, îți poți îmbunătăți abilitățile de vorbire în public și vei putea deveni un vorbitor eficient.

 

Iată 15 sfaturi care te vor ajuta să înveți cum să devii un vorbitor eficient:

 

① TOPICA și SUBIECTUL

Pasiunea e importantă atunci când vine vorba de a fi un vorbitor eficient. Publicul va putea spune dacă ești apatic. Dacă nu-ți pasă, nici lor nu le va păsa. Sau mai rău, poți părea un fals în fața lor și automat nu vor mai avea încredere în tine și în cuvintele tale.

Pe de altă parte, dacă îți pasă foarte mult de subiectul tău, audiența va fi acolo, alături de tine. Ei te vor vedea mai autentic și mai credibil. Vor asculta mai atent pentru a descoperi de ce subiectul tău este atât de important pentru tine. Și sunt mai predispuși să ierte greșelile minore pe care le-ai putea face.

 

 

② SCOPUL

Probabil că am ascultat cel puțin un vorbitor care părea să continue să vorbească în aceeași manieră, fără să spună nimic de fapt. Un motiv pentru care se întâmplă acest lucru este că discursul său nu este suficient de concentrat. Vorbitorul încearcă să acopere prea multe subiecte și sfârșește prin a plictisi ascultătorii.

La începutul procesului de dezvoltare a discursului, identifică motivul pentru care vorbești. Fă-ți un scop din asta, de a respecta acest obiectiv în timpul prezentării. Nu ocoli subiectul și nici nu te pierde în detalii inutile.

 

③ PUNCTELE CHEIE

Fiecare punct pe care îl expui în discursul tău trebuie să fie susținut fie cu un exemplu, o ilustrație, fie cu o dovadă/faptă. Când susții un punct, este bine să fii cât poți de concret.

De exemplu, într-un discurs despre importanța apei potabile, această afirmație este prea vagă: „Mulți oameni nu au apă potabilă.”

Iată o modalitate mai eficientă de a-ți susține punctul:

„La nivel mondial, 780 de milioane de oameni nu au acces la o sursă de apă potabilă.”

 

④ SPUNE O POVESTE

Oamenii apreciază o poveste bună. Deci, dacă dorești să fii un vorbitor mai eficient, spune o poveste. Storytelling-ul este o modalitate excelentă de a-ți face discursrul/prezentarea mai interesant și de a relaționa mai bine cu publicul. Asigură-te că povestea este relatabilă și relevantă.

Dacă vorbești despre afacerea ta, iată câteva exemple pe care le poți spune:

  • O poveste a clientului. Povestea despre modul în care produsul sau serviciile tale au întrunit nevoile unui anumit client sau au rezolvat o problemă. Clienții mulțumiți sunt adesea fericiți să împărtășească acest lucru;
  • Povestea companiei tale, despre cum a ajuns compania ta. Acest lucru poate fi deosebit de eficient dacă este orientat spre client;
  • O poveste de dezvoltare a produsului. Povestea despre cum ai venit să oferi un nou produs (sau serviciu).

 

Desigur, există multe alte tipuri de povești pe care le poți spune, în fucție de prezentare și de public.

 

⑤ INSTRUMENTELE DE PREZENTARE

Slide-urile unei prezentări au reputația de a fi plictisitoare, dar acest lucru se datorează faptului că mulți vorbitori nu cunosc ce pot face instrumentele de prezentare ale acestora și nu utilizează cele mai bune caracteristici. Pentru a implica mai bine publicul, află cum să utilizezi funcții mai avansate.

 

 

⑥ ȘABLON PROFESIONIST

În timp ce vorbim de instrumente de prezentare, să vorbim, de asemenea, despre designul de prezentare. Designul de prezentare afectează modul în care te va percepe publicul. Chiar dacă ai memorat discursul, chiar dacă îl redai perfect și ai subiectul cel mai uimitor – publicul ar putea încă să te judece dacă designul de prezentare este neglijent și neprofesional.

Desigur, poți utiliza un șablon standard (aceleași pe care le utilizează toată lumea) sau poți crea propriul șablon. Dar un plan mai bun este să utilizezi un șablon de prezentare profesional proiectat pe care să îl poți personaliza cu ușurință. Șabloanele de prezentare de la Envato Elements și GraphicRiver, de exemplu, sunt ușor de utilizat și profesionale. Și sunt sute de modele – deci trebuie să găsești unul care să corespundă nevoilor tale.

 

 

⑦ EXERSAREA DISCURSULUI

Una dintre cele mai importante tehnici de vorbit în public este adesea una dintre cele mai trecute cu vederea. Dacă te aștepți să fii un vorbitor eficient fără a-ți practica discursul, nu vei avea niciun rezultat pozitiv.

Practica și experiența sunt cu adevărat importante atunci când vine vorba de dezvoltarea abilităților de vorbire eficiente. Cu cât practici mai mult discursul, cu atât mai familiar va fi și te vei simți mai confortabil. În plus, exersarea discursului este singura modalitate de a descoperi cât timp vei avea nevoie și unde trebuie să faci pauze.

Pentru a avea un discurs pe măsură, pentru a ține o prezentare de succes trebuie să ai o dicție impecabilă. Și acest lucru necesită muncă, timp, ascultare, efort. Și o dicție bună te ajută să-ți îmbunătătești atât vocea, cât și încrederea în timp. Și o dicție bună impune respect.

 

COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

 

⑧ LUCRUL CU UN ANTRENOR

Dacă ești cu adevărat serios în ceea ce privește dezvoltarea abilităților de vorbire, nu există o cale mai bună decât aceea de a lucra cu un antrenor sau cu un profesor de dicție. Ei te pot învăța tehnicile de vorbit în public și să evidențieze greșelile pe care tu nu le observi.

 

⑨ RELAXARE

Este normal să fii nervos când ai de vorbit în public. Numerele variază, dar un studiu realizat de Centrul Național de Biotehnologie estimează că 77% dintre noi au o teama de a vorbi in public. Este atât de comună că există un termen tehnic propriu: teama de a vorbi public – glossofobia.

Nu îți spun acest lucru pentru a te face mai îngrijorat, ci mai degrabă pentru a te anunța că a fi ușor anxios înainte de un discurs este perfect normal. Totuși, ar trebui să încerci să te relaxezi. Te vei simți mai confortabil, iar cu publicul vei relaționa mai bine.

Dacă există vreo metodă care te calmează în situații stresante, încearcă să o utilizezi înainte de a vorbi.

  • Meditaţie;
  • Exercițiu fizic;
  • Muzică;

 

⑩ CONTINUĂ CHIAR DACĂ GREȘEȘTI

Unul dintre motivele pentru care oamenilor le este teamă de a vorbi în public este pentru că sunt îngrijorați că vor face o greșeală și se vor face de râs. Dacă aceasta este frica ta, las-o! Majoritatea audiențelor vor înțelege dacă faci o greșeală. Și dacă este o greșeală minoră, publicul ar putea să nu observe asta.

Desigur, practica poate reduce dramatic probabilitatea de a face o greșeală. Cu cât practici mai mult, cu atât mai bine îți vei cunoaște discursul – iar greșelile vor fi mai puțin probabile.

Deci, ce ar trebui să faci dacă se întâmplă să faci o greșeală? Dacă este una minoră, nu te opri și nu îți cere scuze pentru greșeala ta, deoarece asta doar atrage atenția asupra ei. Continuă. Dacă faci o greșeală mai gravă, încearcă să folosești umorul pentru a te scoate din încurcătură și apoi continuă discursul. Ascultătorii vor fi impresionați.

 

⑪ RITM

Când vine vorba de vorbitul în public, o greșeală este să vorbești prea repede. Acest lucru este cauzat, de obicei, de o combinație de nervi și de a nu realiza cât de repede vorbești de fapt. Dar vorbind prea repede, este mai greu ca ascultătorii tăi să înțeleagă ce spui.

Vorbitorii eficienți știu să-și găsească propriul ritm. Ei vor vorbi într-un ritm natural și vor face pauze scurte și naturale în discursul lor.

De asemenea, te ajută dacă îți amintești să respiri în timpul discursului. Folosește respirația diafragmatică deoarece te vei relaxa. Un număr surprinzător de oameni își țin respirația, fără să-și dea seama, atunci când sunt nervoși. Dar reținerea aerului va crește nivelul de anxietate. Deci, nu uita să respiri adânc în timpul pauzelor din discurs. Dacă discursul este unul lung, ia o gură de apă în timpul unei pauze.

 

⑫ ADĂUGAREA ELEMENTELOR VIZUALE

Elementele vizuale te pot ajuta foarte mult. Oamenii își folosesc vederea mai mult decât orice alt simț. Deci, dacă poți să-ți exprimi ideea prin a arăta, în loc să o descrii, este mai probabil ca publicul să-și amintească.

Fii atent, totuși. Pentru a fi eficient, ajutorul vizual trebuie să fie de înaltă calitate și vizibil pentru toți membrii publicului. Evită încorporarea graficii necorespunzătoare într-o prezentare cu diapozitive.

 

⑬ ÎMBRACĂ-TE CONFORTABIL, DAR CA UN PROFESIONIST

Care este ținuta potrivită dacă vrei să fii un vorbitor eficient?

Ei bine, nu există niciun răspuns. Modul în care te îmbraci depinde de cine vor fi ascultătorii tăi. Dar principiul general este să te îmbraci oficial pentru a face o impresie bună. Asigură-te că respecți regulile de îngrijire și de igienă.

Mulți experți consideră că trebuie să te îmbraci în funcție de modul în care se îmbracă publicul. Dacă publicul este îmbrăcat formal, nu vrei să apari în pantaloni scurți și în cămașă. De asemenea, dacă publicul poartă pantaloni scurți și o cămașă de in, nu te îmbrăca oficial.

 

⑭ FĂRĂ „hmm…”, „ăăă…”

„Hmm”, „ăăă…”, „um…”, etc.: tuturor ne mai scapă aceste cuvinte de umplere în conversațiile noastre, fără să realizăm. Dar suprasolicitarea acestor cuvinte în timpul unui discurs profesionist te poate face să suni neîncrezător. Dacă poți, renunță la obișnuința de a folosi aceste cuvinte pentru a deveni un vorbitor mai bun.

Practica te poate ajuta să elimini aceste cuvinte din tiparele tale de vorbire, dar ai putea fi atât de obișnuit să le folosești, încât este greu să le observi atunci când o faci. Acesta este momentul în care un antrenor, un profesor sau un prieten te vor putea atenționa.

 

⑮ GESTURILE

Mișcarea naturală în timpul unui discurs este un semn al unui vorbitor eficient. Gesturile mâinilor și chiar câțiva pași pe scenă pot fi o tehnică bună de vorbit în public atâta timp cât sunt naturale și nu exagerate.

Mișcarea te poate face să te simți mai confortabil. Probabil că ai văzut vorbitorul rigid care își spune discursul în timp ce stă în picioare, nemișcat, cu mâinile atârnând pe lângă corp. Ai vrea să-l asculți?

 

↘ În plus, pentru a avea o prezentare eficientă și pentru o relație cât mai bună cu publicul, poți efectua un Q & A.

Întrebările și răspunsurile (Q & A) sunt una dintre cele mai puțin utilizate tehnici de vorbit în public. Mulți vorbitori spun doar ce au de spus și apoi se așază.

Frumusețea întrebărilor și răspunsurilor este că poți auzi în mod direct preocupările ascultătorilor, consolidându-ți în continuare cazul.

Poți pregăti o sesiune de întrebări și răspunsuri prin crearea propriei liste de întrebări și posibilele obiecții pe care le pot avea membrii publicului. Studiază lista cu atenție, astfel încât să fii familiarizat cu aceasta. Dacă cineva vine cu un punct pe care nu l-ai gândit, nu intra în panică. Ei nu se așteaptă să știi totul. Este perfect acceptabil să le iei informațiile și să le spui că vei reveni cu un răspuns cât poți de repede. Dar este bine să anticipezi ce întrebări poți primi din partea publicului.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *