15 sfaturi pentru un bun vorbitor

15 sfaturi pentru un bun vorbitor

S-ar putea să te gândești că vorbitorii eficienți s-au născut așa. Greșit! A putea vorbi în public și a avea un discurs de impact este o abilitate care poate fi învățată. Într-adevăr, sunt și oameni făcuți pentru asta, dar și ei, de asemenea, au petrecut numeroase ore exersând pentru a deveni adevărați profesioniști.

Cei mai eficienți vorbitori au muncit din greu pentru a stăpâni abilitățile de vorbire, tehnicile de vorbit în public. Și există diferite modalități: practică, lucrul cu an antrenor, cursuri de vorbire/dicție.

Vestea bună este că, având o tehnică potrivită, îți poți îmbunătăți abilitățile de vorbire în public și vei putea deveni un vorbitor eficient.

 

Iată 15 sfaturi care te vor ajuta să înveți cum să devii un vorbitor eficient:

 

① TOPICA și SUBIECTUL

Pasiunea e importantă atunci când vine vorba de a fi un vorbitor eficient. Publicul va putea spune dacă ești apatic. Dacă nu-ți pasă, nici lor nu le va păsa. Sau mai rău, poți părea un fals în fața lor și automat nu vor mai avea încredere în tine și în cuvintele tale.

Pe de altă parte, dacă îți pasă foarte mult de subiectul tău, audiența va fi acolo, alături de tine. Ei te vor vedea mai autentic și mai credibil. Vor asculta mai atent pentru a descoperi de ce subiectul tău este atât de important pentru tine. Și sunt mai predispuși să ierte greșelile minore pe care le-ai putea face.

 

 

② SCOPUL

Probabil că am ascultat cel puțin un vorbitor care părea să continue să vorbească în aceeași manieră, fără să spună nimic de fapt. Un motiv pentru care se întâmplă acest lucru este că discursul său nu este suficient de concentrat. Vorbitorul încearcă să acopere prea multe subiecte și sfârșește prin a plictisi ascultătorii.

La începutul procesului de dezvoltare a discursului, identifică motivul pentru care vorbești. Fă-ți un scop din asta, de a respecta acest obiectiv în timpul prezentării. Nu ocoli subiectul și nici nu te pierde în detalii inutile.

 

③ PUNCTELE CHEIE

Fiecare punct pe care îl expui în discursul tău trebuie să fie susținut fie cu un exemplu, o ilustrație, fie cu o dovadă/faptă. Când susții un punct, este bine să fii cât poți de concret.

De exemplu, într-un discurs despre importanța apei potabile, această afirmație este prea vagă: „Mulți oameni nu au apă potabilă.”

Iată o modalitate mai eficientă de a-ți susține punctul:

„La nivel mondial, 780 de milioane de oameni nu au acces la o sursă de apă potabilă.”

 

④ SPUNE O POVESTE

Oamenii apreciază o poveste bună. Deci, dacă dorești să fii un vorbitor mai eficient, spune o poveste. Storytelling-ul este o modalitate excelentă de a-ți face discursrul/prezentarea mai interesant și de a relaționa mai bine cu publicul. Asigură-te că povestea este relatabilă și relevantă.

Dacă vorbești despre afacerea ta, iată câteva exemple pe care le poți spune:

  • O poveste a clientului. Povestea despre modul în care produsul sau serviciile tale au întrunit nevoile unui anumit client sau au rezolvat o problemă. Clienții mulțumiți sunt adesea fericiți să împărtășească acest lucru;
  • Povestea companiei tale, despre cum a ajuns compania ta. Acest lucru poate fi deosebit de eficient dacă este orientat spre client;
  • O poveste de dezvoltare a produsului. Povestea despre cum ai venit să oferi un nou produs (sau serviciu).

 

Desigur, există multe alte tipuri de povești pe care le poți spune, în fucție de prezentare și de public.

 

⑤ INSTRUMENTELE DE PREZENTARE

Slide-urile unei prezentări au reputația de a fi plictisitoare, dar acest lucru se datorează faptului că mulți vorbitori nu cunosc ce pot face instrumentele de prezentare ale acestora și nu utilizează cele mai bune caracteristici. Pentru a implica mai bine publicul, află cum să utilizezi funcții mai avansate.

 

 

⑥ ȘABLON PROFESIONIST

În timp ce vorbim de instrumente de prezentare, să vorbim, de asemenea, despre designul de prezentare. Designul de prezentare afectează modul în care te va percepe publicul. Chiar dacă ai memorat discursul, chiar dacă îl redai perfect și ai subiectul cel mai uimitor – publicul ar putea încă să te judece dacă designul de prezentare este neglijent și neprofesional.

Desigur, poți utiliza un șablon standard (aceleași pe care le utilizează toată lumea) sau poți crea propriul șablon. Dar un plan mai bun este să utilizezi un șablon de prezentare profesional proiectat pe care să îl poți personaliza cu ușurință. Șabloanele de prezentare de la Envato Elements și GraphicRiver, de exemplu, sunt ușor de utilizat și profesionale. Și sunt sute de modele – deci trebuie să găsești unul care să corespundă nevoilor tale.

 

 

⑦ EXERSAREA DISCURSULUI

Una dintre cele mai importante tehnici de vorbit în public este adesea una dintre cele mai trecute cu vederea. Dacă te aștepți să fii un vorbitor eficient fără a-ți practica discursul, nu vei avea niciun rezultat pozitiv.

Practica și experiența sunt cu adevărat importante atunci când vine vorba de dezvoltarea abilităților de vorbire eficiente. Cu cât practici mai mult discursul, cu atât mai familiar va fi și te vei simți mai confortabil. În plus, exersarea discursului este singura modalitate de a descoperi cât timp vei avea nevoie și unde trebuie să faci pauze.

Pentru a avea un discurs pe măsură, pentru a ține o prezentare de succes trebuie să ai o dicție impecabilă. Și acest lucru necesită muncă, timp, ascultare, efort. Și o dicție bună te ajută să-ți îmbunătătești atât vocea, cât și încrederea în timp. Și o dicție bună impune respect.

 

COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

 

⑧ LUCRUL CU UN ANTRENOR

Dacă ești cu adevărat serios în ceea ce privește dezvoltarea abilităților de vorbire, nu există o cale mai bună decât aceea de a lucra cu un antrenor sau cu un profesor de dicție. Ei te pot învăța tehnicile de vorbit în public și să evidențieze greșelile pe care tu nu le observi.

 

⑨ RELAXARE

Este normal să fii nervos când ai de vorbit în public. Numerele variază, dar un studiu realizat de Centrul Național de Biotehnologie estimează că 77% dintre noi au o teama de a vorbi in public. Este atât de comună că există un termen tehnic propriu: teama de a vorbi public – glossofobia.

Nu îți spun acest lucru pentru a te face mai îngrijorat, ci mai degrabă pentru a te anunța că a fi ușor anxios înainte de un discurs este perfect normal. Totuși, ar trebui să încerci să te relaxezi. Te vei simți mai confortabil, iar cu publicul vei relaționa mai bine.

Dacă există vreo metodă care te calmează în situații stresante, încearcă să o utilizezi înainte de a vorbi.

  • Meditaţie;
  • Exercițiu fizic;
  • Muzică;

 

⑩ CONTINUĂ CHIAR DACĂ GREȘEȘTI

Unul dintre motivele pentru care oamenilor le este teamă de a vorbi în public este pentru că sunt îngrijorați că vor face o greșeală și se vor face de râs. Dacă aceasta este frica ta, las-o! Majoritatea audiențelor vor înțelege dacă faci o greșeală. Și dacă este o greșeală minoră, publicul ar putea să nu observe asta.

Desigur, practica poate reduce dramatic probabilitatea de a face o greșeală. Cu cât practici mai mult, cu atât mai bine îți vei cunoaște discursul – iar greșelile vor fi mai puțin probabile.

Deci, ce ar trebui să faci dacă se întâmplă să faci o greșeală? Dacă este una minoră, nu te opri și nu îți cere scuze pentru greșeala ta, deoarece asta doar atrage atenția asupra ei. Continuă. Dacă faci o greșeală mai gravă, încearcă să folosești umorul pentru a te scoate din încurcătură și apoi continuă discursul. Ascultătorii vor fi impresionați.

 

⑪ RITM

Când vine vorba de vorbitul în public, o greșeală este să vorbești prea repede. Acest lucru este cauzat, de obicei, de o combinație de nervi și de a nu realiza cât de repede vorbești de fapt. Dar vorbind prea repede, este mai greu ca ascultătorii tăi să înțeleagă ce spui.

Vorbitorii eficienți știu să-și găsească propriul ritm. Ei vor vorbi într-un ritm natural și vor face pauze scurte și naturale în discursul lor.

De asemenea, te ajută dacă îți amintești să respiri în timpul discursului. Folosește respirația diafragmatică deoarece te vei relaxa. Un număr surprinzător de oameni își țin respirația, fără să-și dea seama, atunci când sunt nervoși. Dar reținerea aerului va crește nivelul de anxietate. Deci, nu uita să respiri adânc în timpul pauzelor din discurs. Dacă discursul este unul lung, ia o gură de apă în timpul unei pauze.

 

⑫ ADĂUGAREA ELEMENTELOR VIZUALE

Elementele vizuale te pot ajuta foarte mult. Oamenii își folosesc vederea mai mult decât orice alt simț. Deci, dacă poți să-ți exprimi ideea prin a arăta, în loc să o descrii, este mai probabil ca publicul să-și amintească.

Fii atent, totuși. Pentru a fi eficient, ajutorul vizual trebuie să fie de înaltă calitate și vizibil pentru toți membrii publicului. Evită încorporarea graficii necorespunzătoare într-o prezentare cu diapozitive.

 

⑬ ÎMBRACĂ-TE CONFORTABIL, DAR CA UN PROFESIONIST

Care este ținuta potrivită dacă vrei să fii un vorbitor eficient?

Ei bine, nu există niciun răspuns. Modul în care te îmbraci depinde de cine vor fi ascultătorii tăi. Dar principiul general este să te îmbraci oficial pentru a face o impresie bună. Asigură-te că respecți regulile de îngrijire și de igienă.

Mulți experți consideră că trebuie să te îmbraci în funcție de modul în care se îmbracă publicul. Dacă publicul este îmbrăcat formal, nu vrei să apari în pantaloni scurți și în cămașă. De asemenea, dacă publicul poartă pantaloni scurți și o cămașă de in, nu te îmbrăca oficial.

 

⑭ FĂRĂ „hmm…”, „ăăă…”

„Hmm”, „ăăă…”, „um…”, etc.: tuturor ne mai scapă aceste cuvinte de umplere în conversațiile noastre, fără să realizăm. Dar suprasolicitarea acestor cuvinte în timpul unui discurs profesionist te poate face să suni neîncrezător. Dacă poți, renunță la obișnuința de a folosi aceste cuvinte pentru a deveni un vorbitor mai bun.

Practica te poate ajuta să elimini aceste cuvinte din tiparele tale de vorbire, dar ai putea fi atât de obișnuit să le folosești, încât este greu să le observi atunci când o faci. Acesta este momentul în care un antrenor, un profesor sau un prieten te vor putea atenționa.

 

⑮ GESTURILE

Mișcarea naturală în timpul unui discurs este un semn al unui vorbitor eficient. Gesturile mâinilor și chiar câțiva pași pe scenă pot fi o tehnică bună de vorbit în public atâta timp cât sunt naturale și nu exagerate.

Mișcarea te poate face să te simți mai confortabil. Probabil că ai văzut vorbitorul rigid care își spune discursul în timp ce stă în picioare, nemișcat, cu mâinile atârnând pe lângă corp. Ai vrea să-l asculți?

 

↘ În plus, pentru a avea o prezentare eficientă și pentru o relație cât mai bună cu publicul, poți efectua un Q & A.

Întrebările și răspunsurile (Q & A) sunt una dintre cele mai puțin utilizate tehnici de vorbit în public. Mulți vorbitori spun doar ce au de spus și apoi se așază.

Frumusețea întrebărilor și răspunsurilor este că poți auzi în mod direct preocupările ascultătorilor, consolidându-ți în continuare cazul.

Poți pregăti o sesiune de întrebări și răspunsuri prin crearea propriei liste de întrebări și posibilele obiecții pe care le pot avea membrii publicului. Studiază lista cu atenție, astfel încât să fii familiarizat cu aceasta. Dacă cineva vine cu un punct pe care nu l-ai gândit, nu intra în panică. Ei nu se așteaptă să știi totul. Este perfect acceptabil să le iei informațiile și să le spui că vei reveni cu un răspuns cât poți de repede. Dar este bine să anticipezi ce întrebări poți primi din partea publicului.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Vizualizari : 3537

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logo Dictie Albastru
Prezentare generală a confidențialității

Despre Cookie
Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.

In ceea ce numim “web 2.0”, “cookie”-urile joaca un rol important in facilitarea accesului si livrarii multiplelor servicii de care utilizatorul se bucura pe internet, cum ar fi:

Personalizarea anumitor setari precum: limba in care este vizualizat un site, moneda in care se exprima anumite preturi sau tarife, pastrarea optiunilor pentru diverse produse (masuri, alte detalii etc) in cosul de cumparaturi (si memorarea acestor optiuni) – generandu-se astfel flexibilitatea “cosului de cumparaturi” (accesarea preferintelor vechi prin accesarea butonului ‘’inainte’’ si “inapoi’’)
Cookie-urile ofera detinatorilor de site-uri un feedback valoros asupra modului cum sunt utilizate site-urile lor de catre utilizatori, astfel incat sa le poata face si mai eficiente si mai accesibile pentru utilizatori.
Permit aplicatiilor multimedia sau de alt tip de pe alte site-uri sa fie incluse intr-un anumit site pentru a crea o experienta de navigare mai valoroasa, mai utila si mai placuta;
Imbunatatesc eficienta publicitatii online.
Ce este un “cookie”?
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu “cookie” ) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul,
terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitara emisa de catre un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard driveul utilizatorului).

Un cookie este format din 2 parti: numele si continutul sau valoarea cookie-ului. Mai mult, durata de existenta a unui cookie este determinata; tehnic, doar webserverul care a trimis cookie-ul il poate accesa din nou in momentul in care un utilizator se intoarce pe website-ul asociat webserverului respectiv.

Cookie-urile in sine nu solicita informatii cu caracter personal pentru a putea fi utilizate si, in cele mai multe cazuri, nu identifica personal utilizatorii de internet.

Cookieuri de sesiune – acestea sunt stocate temporar in dosarul de cookie-uri al browserului web pentru ca acesta sa le memoreze pana cand utilizatorul iese de pe web-siteul respectiv sau inchide fereastra browserului ( ex: in momentul logarii/delogarii pe un cont de webmail sau pe retele de socializare)
Cookieuri Persistente – Acestea sunt stocate pe hard-drive-ul unui computer sau echipament (si in general depinde de durata de viata prestabilita pentru cookie). Cookie-urile persistente le includ si pe cele plasate de un alt website decat cel pe care il viziteaza utilizatorul la momentul respectiv – cunoscute sub numele de ‘third party cookies’ (cookieuri plasate de terti) – care pot fi folosite in mod anonim pentru a memora interesele unui utilizator, astfel incat sa fie livrata publicitate cat mai relevanta pentru utilizatori.
Care sunt avantajele cookie-urilor?
Un cookie contine informatii care fac legatura intre un web-browser (utilizatorul) si un web-server anume (website-ul). Daca un browser acceseaza acel web-server din nou, acesta poate citi informatia deja stocata si reactiona in consecinta. Cookie-urile asigura userilor o experienta placuta de navigare si sustin eforturile multor websiteuri pentru a oferi servicii confortabile utilizatorillor: ex – preferintele in materie de confidentialitate online, optiunile privind limba site-ului, cosuri de cumparaturi sau publicitate relevanta.

Care este durata de viata a unui cookie?
Cookieurile sunt administrate de webservere. Durata de viata a unui cookie poate varia semnificativ, depinzand de scopul pentru care este plasat. Unele cookie-uri sunt folosite exclusive pentru o singura sesiune (session cookies) si nu mai sunt retinute odata de utilizatorul a parasite website-ul si unele cookie-uri sunt retinute si refolosite de fiecare data cand utilizatorul revine pe acel website (‘cookie-uri permanente‘). Cu toate aceste, cookie-urile pot fi sterse de un utilizator in orice moment prin intermediul setarilor browserului.

Ce sunt cookie-urile plasate de terti?
Anumite sectiuni de continut de pe unele site-uri pot fi furnizate prin intermediul unor terte parti/ furnizori (ex: news box, un video sau o reclama). Aceste terte parti pot plasa de asemenea cookieuri prin intermediul site-ului si ele se numesc “third party cookies” pentru ca nu sunt plasate de proprietarul website-ului respectiv. Furnizorii terti trebuie sa respecte de asemenea legea in vigoare si politicile de confidentialitate ale detinatorului site-ului.

Cum sunt folosite cookie-urile de catre acest site
O vizita pe acest site poate plasa cookie-uri in scopuri de:

Cookie-uri de performanta a site-ului
Cookie-uri de analiza a vizitatorilor
Cookie-uri pentru geotargetting
Cookie-uri de inregistrare
Cookie-uri pentru publicitate
Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
Aceste cookie-uri pot proveni de la terti.

Cookie-uri de performanta
Acest tip de cookie retine preferintele utilizatorului pe acest site, asa incat nu mai este nevoie de setarea lor la fiecare vizitare a site-ului.

Exemple:

setarile volumului pentru video player
viteza de video streaming cu care este compatibil browserul
Cookie-uri pentru analiza vizitatorilor
De fiecare data cand un utilizator viziteaza acest site softul de analytics furnizat de o terta parte genereaza un cookie de analiza a utilizatorului. Acest cookie ne spune daca ati mai vizitat acest site pana acum. Browserul ne va spune daca aveti acest cookie, iar daca nu, vom genera unul. Acesta permite monitorizarea utilizatorilor unici care ne viziteaza si cat de des o fac.Atat timp cat nu sunteti inregistrat pe acest site, acest cookie nu poate fi folosit pentru a identifica persoanele fizice, ele sunt folosite doar in scop statistic. Daca sunteti inregistrat putem sti, de asemenea, detaliile pe care ni le-ati furnizat, cum ar fi adresa de e-mail si username-ul – acestea fiind supuse confidentialitatii si prevederilor din Termeni si Conditii, Politica de confidentialitate precum si prevederilor legislatiei in vigoare cu privire la protejarea datelor cu caracter personal.

Cookie-uri pentru geotargetting
Aceste cookie-uri sunt utilizate de catre un soft care stabileste din ce tara proveniti. Este complet anonim si este folosit doar pentru a targeta continutul – chiar si atunci cand sunteti pe pagina noastra in limba romana sau in alta limba primiti aceeasi reclama.

Cookie-uri pentru inregistrare
Atunci cand va inregistrati pe acest site, generam un cookie care ne anunta daca sunteti inregistrat sau nu. Serverele noastre folosesc aceste cookie-uri pentru a ne arata contul cu care sunteti ingregistrat si daca aveti permisiunea pentru un serviciu anume. De asemenea, ne permite sa asociem orice comentariu pe care il postati pe site-ul nostru cu username-ul dvs. Daca nu ati selectat “pastreaza-ma inregistrat”, acest cookie se va sterge automat cand veti inchide browserul sau calculatorul.

Cookie-uri pentru publicitate
Aceste cookie-uri ne permit sa aflam daca ati vizualizat sau nu o reclama online, care este tipul acesteia si cat timp a trecut de cand ati vazut mesajul publicitar. Aceste cookie-uri le folosim si pentru a targeta publicitatea online. Putem folosi, de asemenea, cookieuri apartinand unei terte parti, pentu o mai buna targetare a publicitatii, pentru a arata de exemplu reclame despre vacante, daca utilizatorul a vizitat recent un articol pe site despre vacante. Aceste cookie-uri sunt anonime, ele stocheaza informatii despre contentul vizualizat, nu despre utilizatori. De asemenea, setam cookie-uri anonime si prin alte site-uri pe care avem publicitate. Primindu-le, astfel, noi le putem folosi pentru a va recunoaste ca vizitator al acelui site daca ulterior veti vizita site-ul nostru, va vom putea livra publicitatea bazata pe aceasta informatie.

Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
O mare parte din publicitatea pe care o gasiti pe acest site apartine tertelor parti. Unele dintre aceste parti folosesc propriile cookie-uri anonime pentru a analiza cat de multe persoane au fost expuse unui mesaj publicitar, sau pentru a vedea cate persoane au fost expuse de mai multe ori la aceeasi reclama.Companiile care genereaza aceste cookie-uri au propriile politici de confidentialitate, iar acest site nu are acces pentru a citi sau scrie aceste cookie-uri. Cookie-urile celor terte parti pot fi folosite pentru a va arata publicitatea targeta si pe alte site-uri, bazandu-se pe navigarea dvs pe acest site.

Alte cookie-uri ale tertelor parti
Pe unele pagini, tertii pot seta propriile cookie-uri anonime, in scopul de a urmari succesul unei aplicatii, sau pentru a customiza o aplicatie. Datorita modului de utilizare, acest site nu poate accesa aceste cookie-uri, la fel cum tertele parti nu pot accesa cookie-urile detinute de acest site. De exemplu, cand distribuiti un articol folosind butonul pentru retelele sociale aflat pe acest site, acea retea sociala va inregistra activitatea dvs.

Ce tip de informatii sunt stocate si accesate prin intermediul cookie-urilor?
Cookie-urile pastreaza informatii intr-un fisier text de mici dimensiuni care permit unui website sa recunoasca un browser. Webserverul va recunoaste browserul pana cand cookie-ul expira sau este sters. Cookie-ul stocheaza informatii importante care imbunatatesc experienta de navigare pe Internet ( ex: setarile limbii in care se doreste accesarea unui site; pastrarea unui user logat in contul de webmail; securitatea online banking; pastrarea produselor in cosul de cumparaturi)

De ce sunt cookie-urile importante pentru Internet?
Cookie-urile reprezinta punctul central al functionarii eficiente a Internetului, ajutand la generarea unei experiente de navigare prietenoase si adaptata preferintelor si intereselor fiecarui utilizator. Refuzarea sau dezactivarea cookieurilor poate face unele site-uri imposibil de folosit.

Refuzarea sau dezactivarea cookie-urilor nu inseamna ca nu veti mai primi publicitate online – ci doar ca aceasta nu va mai putea tine cont de preferintele si interesele dvs, evidentiate prin comportamentul de navigare.

Exemple de intrebuintari importante ale cookieurilor ( care nu necesita autentificarea unui utilizator prin intermediul unui cont):

Continut si servicii adaptate preferintelor utilizatorului – categorii de stiri, vreme, sport, harti, servicii publice si guvernamentale, site-uri de entertainment si servicii de travel.
Oferte adaptate pe interesele utilizatorilor – retinerea parolelor, preferintele de limba ( Ex: afisarea rezultatelor cautarilor in limba Romana).
Retinerea filtrelor de protectie a copiilor privind continutul pe Internet (optiuni family mode, functii de safe search)
Limitarea frecventei de difuzare a reclamelor – limitarea numarului de afisari a unei reclame pentru un anumit utilizator pe un site.
Furnizarea de publicitate mai relevanta pentru utilizator.
Masurarea, optimizare si caracteristicile de analytics – cum ar fi confirmarea unui anumit nivel de trafic pe un website, ce tip de continut este vizualizat si modul cum un utilizator ajunge pe un website (ex prin motoare de cautare, direct, din alte website-uri etc). Website-urile deruleaza aceste analize a utilizarii lor pentru a imbunatati site-urile in beneficiul userilor.
Securitate si probleme legate de confidentialitate
Cookieurile NU sunt virusi! Ele folosesc formate tip plain text. Nu sunt alcatuite din bucati de cod asa ca nu pot fi executate nici nu pot auto-rula. In consecinta, nu se pot duplica sau replica pe alte retele pentru a se rula sau replica din nou. Deoarece nu pot indeplini aceste functii, nu pot fi considerate virusi.

Cookie-urile pot fi totusi folosite pentru scopuri negative. Deoarece stocheaza informatii despre preferintele si istoricul de navigare al utilizatorilor, atat pe un anume site cat si pe mai multe alte siteuri, cookieurile pot fi folosite ca o forma de Spyware. Multe produse anti-spyware sunt constiente de acest fapt si in mod constant marcheaza cookie-urile pentru a fi sterse in cadrul procedurilor de stergere/scanare anti-virus/anti-spyware.

In general browserele au integrate setari de confidentialitate care furnizeaza diferite nivele de acceptare a cookieurilor, perioada de valabilitate si stergere automata dupa ce utilizatorul a vizitat un anumit site.

Alte aspecte de securitate legate de cookie-uri
Deoarece protectia identitatii este foarte valoroasa si reprezinta dreptul fiecarui utilizator de internet, este indicat sa se stie ce eventuale probleme pot crea cookieurile. Pentru ca prin intermediul lor se transmit in mod constant in ambele sensuri informatii intre browser si website, daca un atacator sau persoana neautorizata intervine in parcursul de transmitere a datelor, informatiile continute de cookie pot fi interceptate. Desi foarte rar, acest lucru se poate intampla daca browserul se conecteaza la server folosind o retea necriptata (ex: o retea WiFi nesecurizata).

Alte atacuri bazate pe cookie implica setari gresite ale cookieurilor pe servere. Daca un website nu solicita browserului sa foloseasca doar canale criptate, atacatorii pot folosi aceasta vulnerabilitate pentru a pacali browserele in a trimite informatii prin intermediul canalelor nesecurizate. Atacatorii utilizeaza apoi informatiile in scopuri de a accesa neautorizat anumite site-uri. Este foarte important sa fiti atenti in alegerea metodei celei mai potrivite de protectie a informatiilor personale.

Sfaturi pentru o navigare sigura si responsabila, bazata pe cookies.
Datorita flexibilitatii lor si a faptului ca majoritatea dintre cele mai vizitate site-uri si cele mai mari folosesc cookieuri, acestea sunt aproape inevitabile. Dezactivarea cookie-urilor nu va permite accesul utilizatorului pe site-urile cele mai raspandite si utilizate printre care Youtube, Gmail, Yahoo si altele. Iata cateva sfaturi care va pot asigura ca nevigati fara griji insa cu ajutorul cookieurilor:

Particularizati-va setarile browserului in ceea ce priveste cookie-urile pentru a reflecta un nivel confortabil pentru voi al securitatii utilizarii cookie-urilor
Daca nu va deranjeaza cookie-urile si sunteti singura persoana care utilizaeaza computerul, puteti seta termene lunigi de expirare pentru stocarea istoricului de navigare si al datelor personale de acces.
Daca impartiti accesul la calculator, puteti lua in considerare setarea browserului pentru a sterge datele individuale de navigare de fiecare data cand inchideti browserul. Aceasta este o varianta de a accesa site-urile care plaseaza cookieuri si de a sterge orice informatie de vizitare la inchiderea sesiunii navigare.
Instalati-va si updatati-va constant aplicatii antispyware.
Multe dintre aplicatiile de detectare si prevenire a spyware-ului includ detectarea atacurilor pe site-uri. Astfel, impiedica browserul de la a accesa website-uri care ar putea sa exploateze vulnerabilitatile browserului sau sa descarce software periculos. Asigurati-va ca aveti browserul mereu updatat. Multe dintre atacurile bazate pe cookies se realizeaza exploatand punctele slabe ale versiunilor vechi ale browserelor.

Cookie-urile sunt pretutindeni si nu pot fi evitate daca doriti sa va bucurati de acces pe cele mai bune si cele mai mari site-uri de pe Internet – locale sau internationale. Cu o intelegere clara a modului lor de operare si a beneficiilor pe care le aduc, puteti lua masurile necesare de securitate astel incat sa puteti naviga cu incredere pe internet.

Cum pot opri cookie-urile?
Dezactivarea si refuzul de a primi cookie-uri pot face anumite site-uri impracticabile sau dificil de vizitat si folosit. De asemenea, refuzul de a accepta cookie-uri nu inseamna ca nu veti mai primi/vedea publicitate online.

Este posibila setarea din browser pentru ca aceste cookie-uri sa nu mai fie acceptate sau poti seta browserul sa accepte cookie-uri de la un site anume. Dar, de exemplu, daca nu esti inregistat folosind cookie-urile, nu vei putea lasa comentarii.

Toate browserele moderne ofera posibilitatea de a schimba setarile cookie-urilor. Aceste setari se gasesc de regula in “optiuni” sau in meniul de “preferinte” al browserului tau.

Pentru a intelege aceste setari, urmatoarele linkuri pot fi folositoare, altfel puteti folosi optiunea “ajutor” a browserului pentru mai multe detalii.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
Setari Cookie in Opera
Pentru setarile cookie-urilor generate de terti, puteti consulta si site-ul:
https://www.youronlinechoices.com/ro/