10 semne ale fricii de a vorbi în public

10 semne ale fricii de a vorbi în public

Președintele Franklin D. Roosevelt spunea într-un discurs că „nu avem de ce să ne fie frică decât de frica însăși”. Pentru cei care suferă de anxietate atunci când vine vorba de vorbitul în public, acest citat poate să rezoneze puternic cu ei.

Să presupunem că nu îți dai seama că glosofobia te însoțește mereu în discursurile tale. Este posibil ca simptomele să fie mai subtile sau poate că provin dintr-o direcție total diferită. Dacă modul în care gândești, simți și răspunzi pare să implice o altă problemă, este posibil să nu-ți dai seama că de fapt ți-e frică de vorbitul în public.

 

Glosofobia reprezintă frica persistentă, anormală, uneori excesivă și irațională de a vorbi în public. Este caracterizată ca fiind un tip specific de fobie situațională. Persoanele cu acest diagnostic prezintă stări de anxietate ori de câte ori trebuie să vorbească în fața unui public și trebuie să depună un efort mult mai mare pentru a se concentra la ce au de făcut.

 

Frica de scenă, de a vorbi în public este de multe ori în mintea noastră. Iată 10 semne că s-ar putea să ai de-a face cu o formă „ascunsă” de frică care se poate deghiza de multe ori în altceva. Depășirea anxietății de vorbire nu este niciodată ușoară. Asta implică puțină gândire și autoexaminare pentru a te ajuta să-ți dai seama ce se întâmplă cu adevărat.

 

① Focus pe tine și nu pe audiență

Cel mai bun loc pentru a începe acest proces este de la o altitudine suficient de mare, unde poți vedea lucrurile clar – cu alte cuvinte, vederea de ansamblu. În acest caz, asta înseamnă „să-ți ții capul la locul potrivit”.

E firesc să te gândești la tine și să vrei să te descurci bine atunci când vorbești în public. Problema, desigur, gândești că este vorbitul în public. Cu cât te gândești mai mult la tine, de fapt, cu atât mai greu îți va fi să ajungi pe aceeași lungime de undă cu cei care te ascultă. Dacă te gândești la propriul răspuns înseamnă că nu ești preocupat de al lor. Contează de ce ești acolo și ce vrei să spui, să transmiți.

 

② Procesul nu succesul

Dacă îți faci griji pentru prezentarea ta, de fapt, acest lucru îți va îngreuna performanța. Da, asta poate suna confuz. Acest lucru se mai numește și paradoxul actorului. Cu alte cuvinte, nu poți avea o performanță bună încercând să performezi bine.

Actorii lucrează cu conținutul personal, dar cu adevărul; realitatea a ceea ce se întâmplă în scenariu și modul în care reacționează personajul. Niciun actor nu se gândește la sine în momentul spectacolului. Un actor nu se gândește la el și la ce trebuie să joace/să interpreteze, el pur și simplu este, există pe scenă. Ca actor, prezentator, om de scenă, etc. trebuie să fii prezent întru totul, să fii spontan și să te adaptezi situației și publicului. Nu poți ști niciodată înainte cum va reacționa publicul, oricât de sigur ai fi pe prezentarea ta. Trebuie să te poți adapta la orice situație.

 

③ Cele mai grave scenarii

S-ar putea să nu ai tipul de personalitate care gândește și își imaginează cele mai rele scenarii posibile cu privire la ceva ce se va întâmpla. Datorită propriei implicări emoționale, rezultatele posibile care îți apar în minte pot părea perfect naturale. Totuși, câteva momente de gândire rațională pot evapora aceste gânduri.

Ideea este că, dacă mintea ta tinde să găsească aceste gânduri parazite, înseamnă că ești pe un teritoriu mai mult negativ decât pozitiv. Nu poți controla viitorul, trecutul nici atât. Fii prezent și conștient aici și acum. Lasă-te modificat în timp real de ceea ce te înconjoară. Nu forța lucrurile. Această „chinuire” de a face prea mult se vede din exterior și îți alimentează gândurile parazite.

 

④ Nu deveni un cititor de minți

Vorbind despre minți și încercând să-i descifrezi funcționarea interioară: cum arată mingea ta de cristal? Îți arată lucrurile clar? Te asigură că vei fi perfect la toate discursurile și prezentările tale?

O manifestare clasică de reținere atunci când trebuie să vorbești în fața unui public este de a-ți imagina că știi ce gândește publicul și de a asocia faptul că ești îngrijorat cu un lucru rău. De fapt, a crede că publicului chiar îi pasă de tine sau că se gândește la tine este de obicei o mentalitate eronată. Nu uita: este importantă înțelegerea și răspunsul ascultătorilor cu privire la mesajul tău. Și oricum se gândesc la ei înșiși, nu la tine.

 

⑤ Ai impresia că trebuie să fii cel mai bun vorbitor

Aici avem un exemplu foarte subtil de frică de vorbit în public. Din nou, mulți vorbitori sunt îngrijorați excesiv de performanță și nu de proces și, mai rău, ratează în totalitate situația de a vorbi. Poate o expunere prea mare la vorbitori motivaționali face parte din problemă. Da, toți vrem să devenim cei mai buni vorbitori. Dar până a ajunge acolo, trebuie să construim, să ne antrenăm constant și să ne construim un set de abilități pe care ne putem baza în orice situație. Este imposibil să știm să stăpânim atâtea lucruri dintr-o dată.

Treaba ta când vorbești cu un grup este să comunici cu succes despre subiectul respectiv. Când trebuie să ții un discurs, publicul se așteaptă să fii un bun comunicator. Încercarea de a fi excelent nu funcționează (vezi paradoxul actorului, ②). De asemenea, arată că în profunzime, este posibil să simți că nu ești suficient de bun. Dar „suficient de bun” este obiectivul corect!

 

⑥ Pregătire excesivă prealabilă – „Nimic nu poate merge greșit”

Te-ai pregătit vreodată atât de mult încât totul a fost un eșec? Ți-ai spus vreodată „Mai bine să am o mulțime de lucruri despre care să vorbesc, ca să nu termin prezentarea prea repede”? Nu trebuie să regizezi nimic, nici cum vei spune textul, nici la ce paragraf vei ridica mâna, nici la ce parte te vei plimba pe scenă. Aceste lucruri nu se pregătesc dinainte. Desigur, poți face asta. Dar acolo te vei pierde gândindu-te doar la acel scenariu mental și pierzi din vedere scopul principal pentru care ești acolo.

De cele mai multe ori este mai bine să fii stăpân pe un singur subiect, decât să vrei să vorbești despre o mie de lucruri superficial. Trebuie doar să fii stăpân pe subiect, să ai în minte o structură clară și să fii pregătit pentru întrebările din partea publicului. Nu vrei ca oamenii să plece dezamăgiți de la prezentarea ta.

 

⑦ Memorarea pe de rost

Unii spun „Am tendința de a-mi memora discursul cuvânt cu cuvânt, astfel încât nimic să nu meargă prost”. În cazul acesta totul va merge prost. De ce să nu improvizezi? De ce să nu aștepți să privești publicul și să vezi ce stil de prezentare i s-ar potrivi, cum le-ai spune textul acelor oameni? Orice discurs, fie el învățat pe de rost sau nu, se adaptează în funcție de audiență.

Publicul își dorește un vorbitor care să cunoască subiectul și să le poată vorbi cu ușurință despre acesta. Nu vor ca cineva să citească dintr-un manuscris și nici nu vor să audă un recital obosit. Fii prezent și răspunde situației organic, real, aici și acum. Da, te poți gândi dinainte ce întrebări ai putea să primești, dar nu le analiza foarte tare. Tu trebuie să atragi publicul de partea ta, trebuie să fii prietenul lor.

 

⑧ Cursuri peste cursuri pentru a deveni expert

Mulți vorbitori anxioși ajung să se înscrie cu o săptămână înainte de prezentare la un curs specializat, un curs în care să învețe cum se lucrează cu un Power Point sau un curs de dezvoltare a unei abilități despre care spun ei că trebuie imediat analizată și dezvoltată.

În primul rând, această abilitate de care este posibil să fii obsedat probabil că nu este foarte importantă. Este posibil să fie adevărat că unele lucruri sunt un „must” în zilele acestea, dar tu trebuie să te concentrezi pe ceea ce ai de făcut de aici înainte. Niciun curs nu-ți poate garanta că vei deveni un mare vorbitor peste noapte. Unora le ia câteva luni, altora ani de zile, dar ceea ce este important este că cei care ajung să depășeacă această teamă se expun din ce în ce mai des la situațiile acestea de a vorbi în public și se antrenează constant.

 

Cursurile sunt bune. Te pot ajuta să te dezvolți. Dar nu trebuie făcute înainte de o prezentare. Le poți face în timpul tău liber, când nu ai de ținut prezentări pentru a te putea concentra la ceea ce vei avea de făcut. Ceea ce contează pentru ascultători este faptul că știi să te conectezi cu ei prin cine ești, nu prin abilitatea ta de a utiliza un dispozitiv, de a arăta câteva imagini și așa mai departe.

 

⑨ Prea multă tehnologie strică

Tehnologia ajută. Uneori poți surpride audiența cu anumite trucuri digitale. Dar există și erori. Și dacă nu ești stăpân pe situație, dacă nu poți să improvizezi sau să distragi publicul de la problema digitală, ar trebui să te concentrezi pe alte lucruri. Nu un powerpoint te face să fii demn de admirație și aplauze, ci tu însuți.

Vei avea timp destul să jonglezi cu dispozitivele digitale. Dar până atunci, trebuie să fii pregătit să poți vorbi singur, oricât timp este nevoie, fără niciun ajutor. În acest mod te vei dezvolta și vei putea rezolva orice fel de situație. Tehnologia este o capcană de cele mai multe ori. Nu te va salva niciodată dintr-o situație extremă.

 

⑩ Imitarea altor vorbitori

Este posibil ca din cauza lipsei încrederii în noi, să dăm vina pe sistemul școlar care nu ne învață cum să fim vorbitori siguri pe noi.

Odată ajunși în lumea muncii, desigur, ne informăm, avem convingerile noastre despre ceea ce este bine și rău, negociem și influențăm sau ne lăsăm influențați de alții. Deci, în mod natural, căutăm oameni care fac treaba asta bine și uneori cădem în capcana de a-i imita. Da, ne plece. Avem impresia ca așa trebuie să fim și noi. Greșit! Noi trebuie să fim noi, ei sunt ei. Putem să ne inspirăm, putem analiza, putem prelua anumite tehnici. Dar tot ce împrumutăm trebuie să aibă amprenta noastră, să trecem acele lucruri prin filtrul nostru. Oscar Wilde a oferit un sfat foarte important: „be yourself, everyone else is already taken.” (fii tu însuți, ceilalți sunt deja luați)

Potrivit unui sondaj de opinie, 41% dintre persoane declară vorbitul în fața unei audiențe ca frica lor cea mai mare. Uitați de spații mici, întuneric, și păianjeni – să vorbești în picioare în fața unei mulțimi este mult mai terifiant pentru majoritatea oamenilor.

ÎNSCRIE-TE la cursul de public speaking să înveți cum să îți controlezi această teamă și cum să te simți confortabil atunci când ești pus în situația de a vorbi în public.

Următorul curs începe pe 12-13 octombrie 2019.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Vizualizari : 1644

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logo Dictie Albastru
Prezentare generală a confidențialității

Despre Cookie
Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.

In ceea ce numim “web 2.0”, “cookie”-urile joaca un rol important in facilitarea accesului si livrarii multiplelor servicii de care utilizatorul se bucura pe internet, cum ar fi:

Personalizarea anumitor setari precum: limba in care este vizualizat un site, moneda in care se exprima anumite preturi sau tarife, pastrarea optiunilor pentru diverse produse (masuri, alte detalii etc) in cosul de cumparaturi (si memorarea acestor optiuni) – generandu-se astfel flexibilitatea “cosului de cumparaturi” (accesarea preferintelor vechi prin accesarea butonului ‘’inainte’’ si “inapoi’’)
Cookie-urile ofera detinatorilor de site-uri un feedback valoros asupra modului cum sunt utilizate site-urile lor de catre utilizatori, astfel incat sa le poata face si mai eficiente si mai accesibile pentru utilizatori.
Permit aplicatiilor multimedia sau de alt tip de pe alte site-uri sa fie incluse intr-un anumit site pentru a crea o experienta de navigare mai valoroasa, mai utila si mai placuta;
Imbunatatesc eficienta publicitatii online.
Ce este un “cookie”?
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu “cookie” ) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul,
terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitara emisa de catre un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard driveul utilizatorului).

Un cookie este format din 2 parti: numele si continutul sau valoarea cookie-ului. Mai mult, durata de existenta a unui cookie este determinata; tehnic, doar webserverul care a trimis cookie-ul il poate accesa din nou in momentul in care un utilizator se intoarce pe website-ul asociat webserverului respectiv.

Cookie-urile in sine nu solicita informatii cu caracter personal pentru a putea fi utilizate si, in cele mai multe cazuri, nu identifica personal utilizatorii de internet.

Cookieuri de sesiune – acestea sunt stocate temporar in dosarul de cookie-uri al browserului web pentru ca acesta sa le memoreze pana cand utilizatorul iese de pe web-siteul respectiv sau inchide fereastra browserului ( ex: in momentul logarii/delogarii pe un cont de webmail sau pe retele de socializare)
Cookieuri Persistente – Acestea sunt stocate pe hard-drive-ul unui computer sau echipament (si in general depinde de durata de viata prestabilita pentru cookie). Cookie-urile persistente le includ si pe cele plasate de un alt website decat cel pe care il viziteaza utilizatorul la momentul respectiv – cunoscute sub numele de ‘third party cookies’ (cookieuri plasate de terti) – care pot fi folosite in mod anonim pentru a memora interesele unui utilizator, astfel incat sa fie livrata publicitate cat mai relevanta pentru utilizatori.
Care sunt avantajele cookie-urilor?
Un cookie contine informatii care fac legatura intre un web-browser (utilizatorul) si un web-server anume (website-ul). Daca un browser acceseaza acel web-server din nou, acesta poate citi informatia deja stocata si reactiona in consecinta. Cookie-urile asigura userilor o experienta placuta de navigare si sustin eforturile multor websiteuri pentru a oferi servicii confortabile utilizatorillor: ex – preferintele in materie de confidentialitate online, optiunile privind limba site-ului, cosuri de cumparaturi sau publicitate relevanta.

Care este durata de viata a unui cookie?
Cookieurile sunt administrate de webservere. Durata de viata a unui cookie poate varia semnificativ, depinzand de scopul pentru care este plasat. Unele cookie-uri sunt folosite exclusive pentru o singura sesiune (session cookies) si nu mai sunt retinute odata de utilizatorul a parasite website-ul si unele cookie-uri sunt retinute si refolosite de fiecare data cand utilizatorul revine pe acel website (‘cookie-uri permanente‘). Cu toate aceste, cookie-urile pot fi sterse de un utilizator in orice moment prin intermediul setarilor browserului.

Ce sunt cookie-urile plasate de terti?
Anumite sectiuni de continut de pe unele site-uri pot fi furnizate prin intermediul unor terte parti/ furnizori (ex: news box, un video sau o reclama). Aceste terte parti pot plasa de asemenea cookieuri prin intermediul site-ului si ele se numesc “third party cookies” pentru ca nu sunt plasate de proprietarul website-ului respectiv. Furnizorii terti trebuie sa respecte de asemenea legea in vigoare si politicile de confidentialitate ale detinatorului site-ului.

Cum sunt folosite cookie-urile de catre acest site
O vizita pe acest site poate plasa cookie-uri in scopuri de:

Cookie-uri de performanta a site-ului
Cookie-uri de analiza a vizitatorilor
Cookie-uri pentru geotargetting
Cookie-uri de inregistrare
Cookie-uri pentru publicitate
Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
Aceste cookie-uri pot proveni de la terti.

Cookie-uri de performanta
Acest tip de cookie retine preferintele utilizatorului pe acest site, asa incat nu mai este nevoie de setarea lor la fiecare vizitare a site-ului.

Exemple:

setarile volumului pentru video player
viteza de video streaming cu care este compatibil browserul
Cookie-uri pentru analiza vizitatorilor
De fiecare data cand un utilizator viziteaza acest site softul de analytics furnizat de o terta parte genereaza un cookie de analiza a utilizatorului. Acest cookie ne spune daca ati mai vizitat acest site pana acum. Browserul ne va spune daca aveti acest cookie, iar daca nu, vom genera unul. Acesta permite monitorizarea utilizatorilor unici care ne viziteaza si cat de des o fac.Atat timp cat nu sunteti inregistrat pe acest site, acest cookie nu poate fi folosit pentru a identifica persoanele fizice, ele sunt folosite doar in scop statistic. Daca sunteti inregistrat putem sti, de asemenea, detaliile pe care ni le-ati furnizat, cum ar fi adresa de e-mail si username-ul – acestea fiind supuse confidentialitatii si prevederilor din Termeni si Conditii, Politica de confidentialitate precum si prevederilor legislatiei in vigoare cu privire la protejarea datelor cu caracter personal.

Cookie-uri pentru geotargetting
Aceste cookie-uri sunt utilizate de catre un soft care stabileste din ce tara proveniti. Este complet anonim si este folosit doar pentru a targeta continutul – chiar si atunci cand sunteti pe pagina noastra in limba romana sau in alta limba primiti aceeasi reclama.

Cookie-uri pentru inregistrare
Atunci cand va inregistrati pe acest site, generam un cookie care ne anunta daca sunteti inregistrat sau nu. Serverele noastre folosesc aceste cookie-uri pentru a ne arata contul cu care sunteti ingregistrat si daca aveti permisiunea pentru un serviciu anume. De asemenea, ne permite sa asociem orice comentariu pe care il postati pe site-ul nostru cu username-ul dvs. Daca nu ati selectat “pastreaza-ma inregistrat”, acest cookie se va sterge automat cand veti inchide browserul sau calculatorul.

Cookie-uri pentru publicitate
Aceste cookie-uri ne permit sa aflam daca ati vizualizat sau nu o reclama online, care este tipul acesteia si cat timp a trecut de cand ati vazut mesajul publicitar. Aceste cookie-uri le folosim si pentru a targeta publicitatea online. Putem folosi, de asemenea, cookieuri apartinand unei terte parti, pentu o mai buna targetare a publicitatii, pentru a arata de exemplu reclame despre vacante, daca utilizatorul a vizitat recent un articol pe site despre vacante. Aceste cookie-uri sunt anonime, ele stocheaza informatii despre contentul vizualizat, nu despre utilizatori. De asemenea, setam cookie-uri anonime si prin alte site-uri pe care avem publicitate. Primindu-le, astfel, noi le putem folosi pentru a va recunoaste ca vizitator al acelui site daca ulterior veti vizita site-ul nostru, va vom putea livra publicitatea bazata pe aceasta informatie.

Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
O mare parte din publicitatea pe care o gasiti pe acest site apartine tertelor parti. Unele dintre aceste parti folosesc propriile cookie-uri anonime pentru a analiza cat de multe persoane au fost expuse unui mesaj publicitar, sau pentru a vedea cate persoane au fost expuse de mai multe ori la aceeasi reclama.Companiile care genereaza aceste cookie-uri au propriile politici de confidentialitate, iar acest site nu are acces pentru a citi sau scrie aceste cookie-uri. Cookie-urile celor terte parti pot fi folosite pentru a va arata publicitatea targeta si pe alte site-uri, bazandu-se pe navigarea dvs pe acest site.

Alte cookie-uri ale tertelor parti
Pe unele pagini, tertii pot seta propriile cookie-uri anonime, in scopul de a urmari succesul unei aplicatii, sau pentru a customiza o aplicatie. Datorita modului de utilizare, acest site nu poate accesa aceste cookie-uri, la fel cum tertele parti nu pot accesa cookie-urile detinute de acest site. De exemplu, cand distribuiti un articol folosind butonul pentru retelele sociale aflat pe acest site, acea retea sociala va inregistra activitatea dvs.

Ce tip de informatii sunt stocate si accesate prin intermediul cookie-urilor?
Cookie-urile pastreaza informatii intr-un fisier text de mici dimensiuni care permit unui website sa recunoasca un browser. Webserverul va recunoaste browserul pana cand cookie-ul expira sau este sters. Cookie-ul stocheaza informatii importante care imbunatatesc experienta de navigare pe Internet ( ex: setarile limbii in care se doreste accesarea unui site; pastrarea unui user logat in contul de webmail; securitatea online banking; pastrarea produselor in cosul de cumparaturi)

De ce sunt cookie-urile importante pentru Internet?
Cookie-urile reprezinta punctul central al functionarii eficiente a Internetului, ajutand la generarea unei experiente de navigare prietenoase si adaptata preferintelor si intereselor fiecarui utilizator. Refuzarea sau dezactivarea cookieurilor poate face unele site-uri imposibil de folosit.

Refuzarea sau dezactivarea cookie-urilor nu inseamna ca nu veti mai primi publicitate online – ci doar ca aceasta nu va mai putea tine cont de preferintele si interesele dvs, evidentiate prin comportamentul de navigare.

Exemple de intrebuintari importante ale cookieurilor ( care nu necesita autentificarea unui utilizator prin intermediul unui cont):

Continut si servicii adaptate preferintelor utilizatorului – categorii de stiri, vreme, sport, harti, servicii publice si guvernamentale, site-uri de entertainment si servicii de travel.
Oferte adaptate pe interesele utilizatorilor – retinerea parolelor, preferintele de limba ( Ex: afisarea rezultatelor cautarilor in limba Romana).
Retinerea filtrelor de protectie a copiilor privind continutul pe Internet (optiuni family mode, functii de safe search)
Limitarea frecventei de difuzare a reclamelor – limitarea numarului de afisari a unei reclame pentru un anumit utilizator pe un site.
Furnizarea de publicitate mai relevanta pentru utilizator.
Masurarea, optimizare si caracteristicile de analytics – cum ar fi confirmarea unui anumit nivel de trafic pe un website, ce tip de continut este vizualizat si modul cum un utilizator ajunge pe un website (ex prin motoare de cautare, direct, din alte website-uri etc). Website-urile deruleaza aceste analize a utilizarii lor pentru a imbunatati site-urile in beneficiul userilor.
Securitate si probleme legate de confidentialitate
Cookieurile NU sunt virusi! Ele folosesc formate tip plain text. Nu sunt alcatuite din bucati de cod asa ca nu pot fi executate nici nu pot auto-rula. In consecinta, nu se pot duplica sau replica pe alte retele pentru a se rula sau replica din nou. Deoarece nu pot indeplini aceste functii, nu pot fi considerate virusi.

Cookie-urile pot fi totusi folosite pentru scopuri negative. Deoarece stocheaza informatii despre preferintele si istoricul de navigare al utilizatorilor, atat pe un anume site cat si pe mai multe alte siteuri, cookieurile pot fi folosite ca o forma de Spyware. Multe produse anti-spyware sunt constiente de acest fapt si in mod constant marcheaza cookie-urile pentru a fi sterse in cadrul procedurilor de stergere/scanare anti-virus/anti-spyware.

In general browserele au integrate setari de confidentialitate care furnizeaza diferite nivele de acceptare a cookieurilor, perioada de valabilitate si stergere automata dupa ce utilizatorul a vizitat un anumit site.

Alte aspecte de securitate legate de cookie-uri
Deoarece protectia identitatii este foarte valoroasa si reprezinta dreptul fiecarui utilizator de internet, este indicat sa se stie ce eventuale probleme pot crea cookieurile. Pentru ca prin intermediul lor se transmit in mod constant in ambele sensuri informatii intre browser si website, daca un atacator sau persoana neautorizata intervine in parcursul de transmitere a datelor, informatiile continute de cookie pot fi interceptate. Desi foarte rar, acest lucru se poate intampla daca browserul se conecteaza la server folosind o retea necriptata (ex: o retea WiFi nesecurizata).

Alte atacuri bazate pe cookie implica setari gresite ale cookieurilor pe servere. Daca un website nu solicita browserului sa foloseasca doar canale criptate, atacatorii pot folosi aceasta vulnerabilitate pentru a pacali browserele in a trimite informatii prin intermediul canalelor nesecurizate. Atacatorii utilizeaza apoi informatiile in scopuri de a accesa neautorizat anumite site-uri. Este foarte important sa fiti atenti in alegerea metodei celei mai potrivite de protectie a informatiilor personale.

Sfaturi pentru o navigare sigura si responsabila, bazata pe cookies.
Datorita flexibilitatii lor si a faptului ca majoritatea dintre cele mai vizitate site-uri si cele mai mari folosesc cookieuri, acestea sunt aproape inevitabile. Dezactivarea cookie-urilor nu va permite accesul utilizatorului pe site-urile cele mai raspandite si utilizate printre care Youtube, Gmail, Yahoo si altele. Iata cateva sfaturi care va pot asigura ca nevigati fara griji insa cu ajutorul cookieurilor:

Particularizati-va setarile browserului in ceea ce priveste cookie-urile pentru a reflecta un nivel confortabil pentru voi al securitatii utilizarii cookie-urilor
Daca nu va deranjeaza cookie-urile si sunteti singura persoana care utilizaeaza computerul, puteti seta termene lunigi de expirare pentru stocarea istoricului de navigare si al datelor personale de acces.
Daca impartiti accesul la calculator, puteti lua in considerare setarea browserului pentru a sterge datele individuale de navigare de fiecare data cand inchideti browserul. Aceasta este o varianta de a accesa site-urile care plaseaza cookieuri si de a sterge orice informatie de vizitare la inchiderea sesiunii navigare.
Instalati-va si updatati-va constant aplicatii antispyware.
Multe dintre aplicatiile de detectare si prevenire a spyware-ului includ detectarea atacurilor pe site-uri. Astfel, impiedica browserul de la a accesa website-uri care ar putea sa exploateze vulnerabilitatile browserului sau sa descarce software periculos. Asigurati-va ca aveti browserul mereu updatat. Multe dintre atacurile bazate pe cookies se realizeaza exploatand punctele slabe ale versiunilor vechi ale browserelor.

Cookie-urile sunt pretutindeni si nu pot fi evitate daca doriti sa va bucurati de acces pe cele mai bune si cele mai mari site-uri de pe Internet – locale sau internationale. Cu o intelegere clara a modului lor de operare si a beneficiilor pe care le aduc, puteti lua masurile necesare de securitate astel incat sa puteti naviga cu incredere pe internet.

Cum pot opri cookie-urile?
Dezactivarea si refuzul de a primi cookie-uri pot face anumite site-uri impracticabile sau dificil de vizitat si folosit. De asemenea, refuzul de a accepta cookie-uri nu inseamna ca nu veti mai primi/vedea publicitate online.

Este posibila setarea din browser pentru ca aceste cookie-uri sa nu mai fie acceptate sau poti seta browserul sa accepte cookie-uri de la un site anume. Dar, de exemplu, daca nu esti inregistat folosind cookie-urile, nu vei putea lasa comentarii.

Toate browserele moderne ofera posibilitatea de a schimba setarile cookie-urilor. Aceste setari se gasesc de regula in “optiuni” sau in meniul de “preferinte” al browserului tau.

Pentru a intelege aceste setari, urmatoarele linkuri pot fi folositoare, altfel puteti folosi optiunea “ajutor” a browserului pentru mai multe detalii.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
Setari Cookie in Opera
Pentru setarile cookie-urilor generate de terti, puteti consulta si site-ul:
https://www.youronlinechoices.com/ro/