De cele mai multe ori modul în care începe o oră de clasă sau ora de învățat/de făcut temele poate prezice destul de mult felul în care va decurge și se va încheia acest proces. Tehnicile pot influența cât de atenți, cât de cooperanți și cât de implicați vor fi copiii
↘ Începerea lecțiilor
O metoda clasică reprezintă prezentarea obiectivelor lecției: „Astăzi vom/voi învăța despre…”. Deși este o modalitate logică de a începe procesul, există, de asemenea, și alte tehnici care pot fi la fel de eficiente.
Următoarele lucruri pot fi potrivite atât în clasă, cât și acasă, când vrei să trezești curiozitatea copilului pentru un anumit subiect.
►►► Întrebările pregătitoare
Nu vorbim despre întrebări care privesc lecțiile anterioare la care copiii probabil știu deja răspunsurile, ci despre întrebări la care aceștia nu cunosc răspunsurile. Întrebările la care copiii nu știu răspunsurile au mai multe avantaje:
→ permit copiilor să își facă o idee despre materialul pe care îl vor învăța;
→ ajută la reducerea „supra-încrederii” (efectul Dunning-Kruger): unii copii consideră că știu deja totul;
→ creează un sentiment de curiozitate și implicare prin captarea atenției.
Când li se adresează întrebări la care nu știu răspunsurile, copiii vor încerca să le găsească și vor fi mai deschiși către informație.
Deși poate părea o strategie nu foarte productivă, unele studii arată că elevii rețin mai bine cu 50% informațiile predate prin materiale video în urma unor întrebări pregătitoare decât dacă lecția începe fără astfel de întrebări.
►►► Un obiect/mai multe obiecte care au legatură cu subiectul lecției
Uneori se poate începe ora aducând un obiect legat de subiectul lecției. Este o idee potrivită pentru materii precum biologie sau matematică, istorie sau chiar limba română (dacă obiectul are legatură cu subiectul unei cărți, de exemplu).
Profesorul/părintele poate împărți obiectele copiilor și îi poate întreba ce cred că reprezintă sau pentru ce sunt utile sau poate atrage atenția copiilor asupra obiectului adus și îi poate întreba ce cred că este sau de ce l-a adus. Urmează introducerea în lecție (explicația legăturii dintre obiect și lecția pe care o vor învăța).
►►► Participarea la o dezbatere
Această tehnica este potrivită mai ales pentru clasele mai mari și pentru orele care încurajează gândirea critică (științe sociale, educație civică, istorie, limba română sau limbi străine), dar poate fi folosită și adaptată pentru clasele mai mici. Niciodată nu trebuie să-i subestimezi pe cei mici. Tehnica îi implică direct și rapid pe copii într-o problemă care urmează să fie discutată în lecție.
Este o modalitate eficientă de a-i face pe copii să simtă că părerile lor contează, dar și de a-i ajuta să formuleze verbal argumente și contraargumente. Este bine ca profesorul/părintele să aibă controlul asupra discuției și să o încheie cu o concluzie relevantă pentru lecția care urmează.
►►► Exercițiu colectiv de scriere
O alta tehnică eficientă prin care pot fi începute lecțiile este ca profesorul/părintele să scrie pe o foaie de hârtie o întrebare, iar elevii să răspundă pe rând la ea, pe aceeași foaie. Poate fi aplicată și invers: profesorul/părintele scrie un subiect sau o noțiune pe o foaie, iar copilul va scrie întrebările pe care le are despre acesta sau ideile care îi trec prin minte referitoare la subiect.
Este important ca întrebarea să fie una deschisă, la care nu se poate răspunde doar cu „da” sau „nu”. Exemple de întrebări deschise: „Care este figura ta de stil preferată?”, „Dacă ai fi un scriitor, ce gen literar ai scrie?”, „Care este poezia ta preferată?”, „Care crezi că este cel mai important principiu pentru un sistem democratic?” etc.
►►► Tehnologie și internet, dar nu în exces
Poți începe cu un fragment de lecție online, cu un material video de la care copiii să înceapă o dezbatere.
►►► Jocurile de memorie
Recapitularea rapidă a unei lecții anterioare poate fi o metodă eficientă de începere a lecției dacă urmează o testare. Stresul repetat al situației de evaluare poate duce la scăderea motivației copiilor de a se implica în continuare în lecție.
Poate fi vorba de teste scurte, teste cu răspunsuri multiple sau pur și simplu a răspunde la întrebări. Este important ca cei mici să primească feedback imediat, iar răspunsurile greșite să nu fie sancționate, ci corectate și mai ales explicate.
↘ Încheierea lecțiilor
Momentul final al lecței contează pentru ca atât profesorul/părintele, cât și copiii au șansa de a verifica ce anume au înțeles din ceea ce s-a discutat, pot reflecta la ceea ce au învățat sau să facă legatură cu ceea ce știu deja.
►►► Evaluare finală scurtă
Pe un bilețel, anonim sau nu, elevii pot răspunde la finalul orei la câteva întrebări. Acestea pot face referire la ceea ce s-a discutat pentru a evalua cât anume s-a fixat sau întrebări despre ce așteptări sau ce probleme au întâmpinat copiii (ce nu au înțeles, ce nu le-a plăcut, ce și-ar fi dorit să afle dar nu au aflat etc.). Evaluările de la finalul unei lecții sunt utile fiindcă îi ajuta atât pe elevi, cât și pe profesori/părinți să își îmbunătățească cunoștințele și să se cunoască mai bine reciproc.
►►► Întrebare pentru părinți (tehnică preluată din alte țări și sisteme de educație)
La finalul orei copiii pot primi o întrebare pe care să o discute cu întreaga familie. Profesorii trimit părinților un email cu răspunsul la întrebare, pentru a discuta subiectul împreună cu copiii. Este o modalitate simplă de a implica părinții în educația copiilor și de a încheia ora trezindu-le curiozitatea și interesul pentru învățare.
►►► Rezumat într-un număr limitat de cuvinte
La sfârsitul lecției, copiii pot să rezume informațiile noi învățate, folosind un număr limitat de cuvinte. De exemplu, în 200 cuvinte.
►►► Dezbatere
Ultimele zece minute pot fi folosite pentru o scurtă dezbatere pornind de la informațiile din lecție. Rolul dezbaterii este de a da șansa elevilor să vorbească și să asculte. De asemenea, dezbaterea ajută și la conectarea cu scopurile din învățare stabilite la început.
►►► „Momentul de apreciere”
În loc să învețe încontinuu, profesorii/părinții pot folosi ultimele minute pentru a construi o „cultură a grupului” sau a individului.. Fiecare copil poate scrie pe o bucată de hârtie, aprecierile sale față de modul în care s-a realizat predarea, față de lucrurile noi pe care le-a învățat etc.
►►► Încheiere prin relaxare
Se pot folosi tehnici de mindfulness atât la început, cât și la final pentru a-i ajuta pe copii să se concentreze și la final să se relaxeze. Poți ghida relaxarea prin exerciții de imaginație sau prin tehnici de controlare a respirației.
►►► Exercițiul bulgărilor de zăpadă
Fiecare copil notează pe o foaie de hârtie o idee nouă pe care a învățat-o în ora care tocmai se încheie. Aceste hârtii sunt mototolite, dupa care, toți copiii din clasă le aruncă în aer în același timp. Fiecare, pe rând, va ridica un „bulgare” de hârtie și va citi ceea ce a scris un coleg anonim, cu voce tare.
►►► Exercițiul întrebărilor
Fiecare copil va nota pe o bucată de hârtie, câte o întrebare din lecție. Ulterior, se va face un schimb de biletele în clasă, iar fiecare va trebui, pe rând, să răspundă la întrebarea scrisă pe hârtie. Cine nu cunoaște răspunsul, va putea fi ajutat de ceilalți colegi.
►►► „Și ce dacă?”
Acesta este un exercițiu prin care, la final de lecție, copiii pot reflecta la urmatoarele întrebări: „Ce este important din ceea ce am aflat azi și va rămâne important și peste 3 ani?”, „De ce?”. Un astfel de exercițiu îi ajută pe elevi să observe modul practic în care informațiile pot să fie de folos în viața de zi cu zi, nu doar pe termen scurt, ci și pe termen lung.
Încheierea ar trebui gândită astfel încât să fie o activitate care anunță finalizarea orei. Ea vizează o impresie finală cu privire la tot ce s-a întamplat în cele aproape 50 de minute.
►►► Îcheierea lecției este utilă pentru:
→ a verifica înțelegerea informațiilor transmise;
→ a sublinia informațiile cheie;
→ a face conexiuni;
→ a corecta informațiile înțelese greșit.
►►► Elevilor le este utilă încheierea fiindcă îi ajută să:
→ rezume, să revadă și să demonstreze că au înțeles punctele principale;
→ consolideze și să internalizeze informația cheie;
→ a lega ideile din lecție cu ceea ce știu deja sau au aflat din alte contexte;
→ transfere ideile în situații noi.
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.
Adaugă comentariu