Vorbești pentru a informa, a convinge sau a distra?

Vorbești pentru a informa, a convinge sau a distra?

Mulți oameni cred că vorbitorii profesioniști doar se ridică în picioare și vorbesc. De fapt, cei mai eficienți vorbitori fac să pară foarte ușor a vorbi în public exact precum balerina de la Operă, înotătorul de performanță sau cel care sare cu parașuta. În realitate, un discurs eficient este rezultatul unor obiective clare și al efortului bine planificat.

Primul pas este să te concentrezi pe ceea ce vrei să realizezi cu acest discurs. Există patru scopuri de bază în ceea ce privește vorbirea:

  1. A informa
  2. A convinge
  3. A distra
  4. Ocazii speciale

 

  • INFORMATIV: vorbitorul acționează ca un instructor pentru public. Scopul vorbirii informative este de a oferi informații fără a promova un anumit punct de vedere, un produs etc.
  • PERSUASIV: scopul este de a convinge; vorbitorul acționează ca un avocat și caută să schimbe atitudinea, gândurile sau să facă publicul să acționeze. În timp ce se poate spune că toate actele de comunicare au o anumită intenție persuasivă, scopul unui discurs persuasiv este concentrat pe un plan specific de acțiune și schimbare de atitudine.
  • DIVERTISMENT: un discurs de divertisment se concentrează pe a distra publicului. Deși aceste discursuri pot, de asemenea, să informeze și să convingă, scopul general al vorbitorului este divertismentul.
  • COMEMORARE/ELOGIU: a elogia sau a comemora presupune că vorbitorul dorește să atragă atenția asupra unei anumite persoane sau a unui eveniment trecut și să reamintească toate lucrurile importante pe care le-a creat sau i s-au întâmplat persoanei respective. O ceremonie menită să evoce amintirea unei persoane sau a unui eveniment important reprezintă un exemplu bun pentru astfel de discursuri.

 

Trebuie să-ți formulezi propriul scop specific. Cu alte cuvinte, despre ce anume vei informa sau convinge publicul? Ar trebui să petreci puțin timp gândindu-te la asta, deoarece un obiectiv clar te va ajuta să dezvolți un discurs eficient. Trebuie să-ți spui: „Până la sfârșitul discursului meu, vreau ca publicul să fie mai informat în ceea ce privește/ în privința…”

Dacă nu-ți poți declara scopul specific într-o singură propoziție, atunci trebuie să te întorci și să-ți reconsideri subiectul. Un discurs eficient nu se întâmplă pur și simplu, ci este rezultatul muncii grele și al planificării. Una dintre cele mai importante părți ale acestei planificări este să ai o idee clară despre obiectivele tale de comunicare. Dacă un vorbitor nu are un scop specific, atunci nici publicul nu va ști ce anume să rețină, cum anume să acționeze etc.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *