Voice-over: improvizație, ascultare, creativitate

Voice-over: improvizație, ascultare, creativitate
Facebooktwitterlinkedinmail

Să fii voice-over înseamnă mai mult decât să știi să citești un text, să stai în fața unui microfon și să știi să editezi o înregistrare. De multe ori contează mai mult nu ce citești, ce spui, ci cum spui acest lucru, cum ajunge mesajul la ascultători și cum le intri în minte. Pe lângă voce, respirație, tehnică, dicție, nu trebuie să uităm două lucruri esențiale pentru un voice-over profesionist.

 

#1 arta analizei scenariului

Analiza unui scenariu este o metodă în sine, nu înseamnă doar citirea unui simplu text. Când ești în fața unui scenariu, trebuie să fii capabil să privești dincolo de rândurile scrise pe acea foaie de hârtie. Trebuie să ai o privire de ansamblu. Ca VO, vei privi toate componentele scriptului, vei intra în mintea celui care a scris scenariul, vei asambla toate piesele, vei dezvolta un personaj și, în cele din urmă, un stil de livrare. Acest lucru necesită timp, practică continuă, dedicare și este, de asemenea, un proces necesar atunci când lucrezi cu un regizor sau cu un producător de voce.

 

#2 arta improvizației

Al doilea lucru extrem de important îl reprezintă arta improvizației. Uneori, nu este de ajuns doar o citire corectă și un mesaj corect transmis. De multe ori, ca voice-over profesionist, vei fi pus în situații care necesită abilitatea de a gândi din perspectivă, să reacționezi la evenimente în mod decisiv, eficient și fără o gândire prealabilă. Actorii sunt de multe ori puși în situația de a improviza, deoarece un spectacol nu este niciodată la fel ca precedentul. Plus că se pot întâmpla accidente, evenimente neprevăzute, și de aceea este imporant să fii mereu pe poziții și să reacționezi la ce se întâmplă în momentul respectiv, „aici” și „acum”. Mâine poate vei avea altă stare, alt conținut interior și altă energie. Important este ce se întamplă acum. Totodată, improvizația te poate scoate din multe situații jenante și de multe ori, poți da lovitura. Chiar dacă nu ai respectat întru totul scenariul, contează ce simți, cum ai adus la viață acel mesaj și cum îl livrezi.

 

*3 ascultarea

Improvizația întinde „mușchiul ascultării”. În ziua de astăzi, ascultarea este o artă aflată pe moarte. Ascultarea activă necesită ceva mult mai profund decât a auzi niște cuvinte. Ea acordă atenție inflexiunilor, dinamicii, stimulării și, de asemenea, mesajele subtile sau subliminale.

*4 concentrarea

Improvizația întinde „mușchiul concentrării”. Pe măsură ce asculți, trebuie să fii capabil să te concentrezi pe lucruri pe care probabil nu le-ai observat de obicei. Asta va forma o conexiune emoțională destul de importantă pentru livrare sau pentru performanța finală.

 

*5 creativitatea

Improvația întinde „mușchiul creativității”. Câteva dintre cele mai mari avantaje pentru îmbunătățirea modului de a livra și de a reda exact ceea ce ar vrea să audă ascultătorii sunt capacitatea de a privi din perspectivă, „în afara cutiei”, abilitatea de a schimba opțiunile, de la a trece de la un mod la altul, de a fi versatil și capacitatea de a privi setul de abordări pe care le poți avea și de a alege ce se aplică cel mai bine.

*6 încrederea

Improvizația întinde „mușchiul încrederii”. A asculta, a te concentra și a crea cu încredere au ca rezultat audiții impresionante, performanțe, clienți extrem de mulțumiți și cu siguranță încrederea în tine și în abilitățile tale va spori, ceea ce te va ajuta extrem de mult pentru proiectele viitoare.

 

Poate că citești aceste rânduri și nu știi cu adevărat ce este improvizația. Unii actori folosesc termenul de „teatru imediat”, spontaneitatea. Spontaneitatea nu este ceva premeditat, gândit dinainte și pus în scenă sau redat în fața microfonului, este ceva de moment. Practic, acționezi în consecință și faci acest lucru fără planificare. Este imediat. Se spune că improvizația poate fi o modalitate de a fi. Este o metodă care permite creativității să te ducă dincolo de normal, de banal. Permite încrederii și emoției reale să se deblocheze. Fără emoție, nu o să reușești niciodată să ajungi la ascultărori. Ei vor auzi doar niște cuvinte.

# Deci, de ce ar trebui un VO profesionist să improvizeze?

Pentru că improvizația te ajută să abordezi un scenariu din mai multe puncte de vedere, creând circumstanțe mai vii și mai multă varietate de situații posibile. Pentru sesiunile de VO cu producătorii și clienții, există o varietate de direcții și trebuie să acționezi imediat. În ceea ce privește munca la jocuri și personaje, chiar și la audiobook-uri, improvizația sprijină extinderea caracterului, accentelor și dezvoltarea unor noi aptitudini sau situații la care alții poate că nu s-au gândit.

 

Nu uita, ascultarea, concentrarea, creativitatea și încrederea au ca rezultat audiții impresionante, performanțe și clienți extrem de satisfăcuți.

 

Desigur, toate aceste exerciții funcționează împreună cu o dicție perfectă și antrenată. Nu uita, dicția este cartea ta de vizită și trebuie să ai grijă de ea în acceași măsură în care ai grijă de vocea ta. Exersează cel puțin 30 de minute în fiecare zi.

 

Pentru o dicție mai bună COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

Fii tu vocea reclamelor radio-TV! Carmen Ivanov (Radio Gold FM) și Alex Tuhuț (Radio Kiss FM) te introduc în lumea voice-acting-ului. Dacă ai voce, ți-o modelăm și o vom face numai bună de livrat, dacă nu ai, sau crezi tu că nu ai, o vom desface în mii de bucăți și o vom asambla pentru vocea perfectă de reclame radio și TV. Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie, durează două zile a câte 6 ore pe zi.

Următorul curs se desfășoară în weekend-ul 08-09 iunie 2019.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *