Voice-over: cum să te faci auzit

Voice-over: cum să te faci auzit
Facebooktwitterlinkedinmail

Orice voice-over a întâlnit cel puțin o dată cuvintele „dicție”, „enunțare”, „ascultare”. Chiar dacă ai vorbit foarte clar toată viața și niciun coach sau regizor nu s-a plâns vreodată că trebuie să pronunți mai bine, cu siguranță te-ai gândit la asta. Sau ai citit despre asta. Înțelegerea modului de enunțare este esențială pentru o carieră vocală. La urma urmei, indiferent dacă stăpânești toate celelalte abilități, dacă ascultătorul tău nu poate să înțeleagă ce ai spus, atunci asta înseamnă că mai ai de lucrat. Ce înseamnă cu adevărat această „enunțare”?

 

Vorbim despre dicție. Dicție nu înseamnă doar a vorbi corect, înseamnă a vorbi clar, a pronunța corect sunetele unui cuvânt, a comunica asertiv etc. Poate te ajută dacă, în loc de „enunțare”, spunem „vorbire clară”. Practica este vitală, indiferent de domeniul în care activăm. Cât de clar trebuie să fii? Totul constă în găsirea unui mediu bun și prielnic – să te poți face ușor înțeles, și de asemenea, cu cât practici mai mult, cu atât mai bine te vei adapta oricărui scenariu.

 

Exersează și iar exersează. La început vei pronunța mai exagerat, datorită exercițiilor de dicție. Dar după ce depășești anumite praguri și scapi de micile defecte, trebuie să-ți găsești vocea naturală, dar fără să uiți de sfaturile și de exercițiile zilnice pentru încălzirea vocii. Odată ce va deveni un obicei, te vei simți normal. De asemenea, cu cât practici mai mult, cu atât îți vei mări gama de cunoștințe și vei vedea că poți face lucruri uimitoare cu vocea, de la acccente și până la personaje complexe din punct de vedere vocal.

 

În conversațiile de zi cu zi, poți să-ți amintești o situație în care cineva nu te ascultă pentru că știe deja ce vei spune? Este destul de enervant, nu-i așa? De ce nu ascultă ce spui? În acea conversație, s-ar putea să-l poți face pe interlocutor să asculte mai politicos. Dar într-o înregistrare, nu poți face asta cu ascultătorul tău nevăzut… sau poți?

 

În unele cazuri, poți încuraja ascultătorii să acorde o atenție mai mare, pentru a îmbunătăți modul în care ascultă ceea ce spuni. Primul pas este să înțelegem. Există diverse motive pentru care ceilalți nu ascultă:

 

↘ Sunt distrași. Acest lucru se întâmplă mai ales în cazul reclamelor. În toate situațiile, cu excepția unui număr redus, oamenii nu ascultă reclame și, de fapt, ar putea să plănuiască să facă altceva imediat ce începi să vorbești.

 

Vei întâlni ascultători distrași și în multe alte cazuri. De exemplu, telefoanele … scripturile spun adesea: „Vă rugăm să ascultați cu atenție, deoarece meniul nostru s-a schimbat recent.”

 

↘ Nu te aud în timp real. Sau mai bine zis, creierul lor nu este prezent. Neurologii au demonstrat un interval de timp între momentul în care sunetele intră în urechea unei persoane și momentul în care persoana devine conștientă. De fapt, nu este un proces liniar. Dacă sunetul sugerează pericol, persoana ar putea reacționa reflexiv, chiar și instinctiv, înainte să știe clar situația.

↘ Ei presupun că știu ce spui. Acesta este ca acel prieten care presupune că știe ce vei spune. Chiar și atunci când ascultătorul tău este serios și atent, scenariul ar putea avea anumite informații pe care le cunosc deja. Sau cred că le cunosc. Deci, la acel moment, mintea lor rătăcește.

↘ Creierul lor presupune că știe. În mod similar situației a doua de mai sus, creierul preia ceea ce aude, procesează prin experiențele trecute, factorii de viitor și orice altceva a depozitat ascultătorul acolo și  transformă în conștientizare. Unul dintre factorii „experienței trecute” implică subiecte și fraze pe care persoana le-a auzit înainte. În strângerea lucrurilor, mintea completează uneori ceea ce se așteaptă să audă. Atunci când mintea ascultătorului își dă seama că ai spus altceva, memoria lor pe termen scurt procesează deja orice ai spune în continuare, provocând un moment de confuzie. De obicei, mintea lor o rezolvă, corectează eroarea și ascultătorul ar putea fi conștient de un sentiment momentan de distragere.

Cum să-ți ajuți ascultătorul să acorde atenție și să te audă mai bine:

 

① Dicția

Dicția este foarte importantă – este cartea ta de vizită; și dacă trebuie să faci o impresie bună, cu o dicție pe măsură vei reuși acest lucru: COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”.

② Fii entuziasmat. Nu suna doar entuziasmat.

③ Captează atenția

Există mai multe modalități de a face acest lucru. Spune primul cuvânt sau două din script un pic mai lent. Vorbeste clar. Acest lucru te ajută să-ți „ridici” viteza emoțională și promovează intonația și volumul natural. Asigură-te că ești consecvent în ton și caracter în fucție de scenariu.

④ Identifică cuvintele și expresiile din scenariu care sunt deosebit de importante

Aproape fiecare cuvânt al fiecărui script este important, dar unele cuvinte sunt esențiale. Acestea trebuie spuse nu numai clar, ci și cu o anumită formă de accent. Asta nu înseamnă neapărat mai tare. S-ar putea să fie o modificare a tonului. Sau viteză. Sau o ușoară pauză înainte sau după.

⑤ Nu te grăbi

Ai scenariul. Știi subiectul. Ai repetat. Știi ce se va întâmpla. Ascultătorul tău nu are niciunul dintre aceste avantaje. Nu grăbi cuvintele. Fă o pauză suficientă pentru ca spectatorul să poată viziona/auzi. Și, indiferent dacă există o componentă vizuală sau nu, lasă ceva „aer”, astfel încât ascultătorul să te poată prinde și să absoarbă cuvintele.

 

 

Fii tu vocea reclamelor radio-TV! Carmen Ivanov (Radio Gold FM) și Alex Tuhuț (Radio Kiss FM) te introduc în lumea voice-acting-ului. Dacă ai voce, ți-o modelăm și o vom face numai bună de livrat, dacă nu ai, sau crezi tu că nu ai, o vom desface în mii de bucăți și o vom asambla pentru vocea perfectă de reclame radio și TV. Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie, durează două zile a câte 6 ore pe zi. 

Următorul curs se desfășoară în weekendul 28-29 martie 2020, la Hotel Sarroglia, str. Vasile Lascăr nr. 59, București, durează 12 ore și costă 150 de euro.

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *