Voice-over: cum să fii real și autentic

Voice-over: cum să fii real și autentic

Probabil că ai auzit destul de des indicația „să sune ca o conversație normală. Fii natural!”

Una dintre provocările din domeniul reclamelor și unul dintre lucrurile pe care le spune foarte des un voice-over este „Dar nu aș spune chiar așa!”. Da, poate fi destul de greu să te imaginezi folosind exact acele cuvintele din scenariu atunci când vorbești cu un prieten. Treaba unui VO este să facă acel text real, să se întâmple, să fie posibil. Cum actorul dă viața unui personaj, un VO, prin voce și tehnică, face imposibilul posibil.

Există atât de multe stiluri de citire și de multe ori nu ajungem la acea soluție, la acea citire de prima dată. Oricât de complex ar fi textul, oricare ar fi subiectul, ceea ce ai de spus este important și trebuie să fie real. Poți trece printr-o singură emoție sau o mie, totul trebuie să fie real.

Pentru o livrare cât mai naturală și eficientă, trebuie să avem încredere în noi. Tot timpul vom lucra la asta. Dar dacă vocea nu sună real/sincer, cum va fi percepută această încredere?

Există câteva trucuri pe care le poți folosi pentru a reda acel sentiment de autenticitate. Iată câteva:

↘ Începutul este foarte important. Ideea este să folosești ceva foarte natural și conversational pe care să-l spui pentru a te ajuta să te conectezi într-adevăr la persoana cu care vorbești. De asemenea, te ajută să te conectezi cu sentimentul și tonul din scenariu;

↘ Folosește-ți mâinile. Probabil că le folosești în orice conversație reală. Află cum să te eliberezi, să nu fii rigid, încordat. Un lucru bun este faptul că fiecare scenariu este diferit. Uneori mâinile nu sunt întotdeauna necesare. Dar câteodată a gesticula formează o legătură între tine și scenariu. Datoria unui VO este să facă acele cuvinte să devină ale lui;

↘Experimentează! Uneori poate fi util să lași scenariul deoparte și să încerci să folosești propriile cuvinte. Fă acest lucru ca un exercițiu pentru a vedea cum ai vorbi liber despre subiectul respectiv. Apoi întoarce pagina cu scenariul și observă ce s-a schimbat. Încearcă să improvizezi oricând ești într-un impas;

↘ Nu exagera. Dacă începi să te simți preocupat prea mult de modul în care să sune un anumit text cu o anumită emoție, probabil că nu te vei conecta la scenariul sau la mesajul său. Reține că ne exprimăm natural în mod constant în viața reală și nu ne gândim cum să o facem. Microfoanele sunt extrem de sensibile și ne surprind foarte bine gândurile. Dacă te gândești sincer la ceva, dacă simți ceva cu sinceritate, microfonul va prelua asta.

Deci, cum să fii autentic cu un scenariu care îți este necunoscut? Un sfat este acela de a te identifica cu problema/povestea scenariului. Folosește-te de experiența personală pentru a retrăi anumite situații. Este una dintre cele mai ușoare căi pentru a crea o legătură cu emoție autentică. Când ne gândim pur și simplu la anumite experiențe, gândurile aduc cu ele și sentimentele aferente situațiilor trecute. Apoi poți folosi acel sentiment pentru a te ajuta să citești mai departe.

 

↘ Un alt lucru care te ajută: nu e vorba de tine. Este vorba despre modul în care faci persoana cu care vorbești să simtă. Ce vrei să facă? Cum dorești să reacționeze? Uneori, este posibil să te „chinui” să te faci înțeles, ca persoana cu care vorbești să înțeleagă tot, iar acest lucru îndepărtează naturalețea conversației și devine ceva mecanic sau, mai grav, un monolog. Este vorba despre cealaltă persoană și efectul pe care dorești să-l ai asupra ei.

 

↘ Unde te afli? Uneori poate fi util să-ți imaginezi locul în care ești. Conversațiile se petrec în locuri reale. Și aceste locuri ne afectează mai mult decât ne dăm seama uneori. Gândește-te la tonul pe care l-ai avea în timp ce ai o conversație într-o biserică sau într-un restaurant. Alegerea unui loc te ajută să-ți ajustezi tonul.

 

↘ Menționează numele clientului/produsului, dar nu într-un mod agasant, nu de 1000 de ori. Vrei ca ascultătorul să își amintească numele produsul/clientului/firmei, deoarece îl va ajuta. Sau doar să-ți amintești cât de mult îți place ceea ce spui. De aceea se accentuează anumite cuvinte într-un text.

De obicei nu spunem la întâmplare denumirea unui produs la sfârșitul propozițiilor atunci când conversăm cu cineva. Cu toate acestea, dacă cineva ne întreabă dacă suntem mulțumiți de mașina noastră sau ce șampon ar trebui să folosească și să cumpere, le-am răspunde exact așa. Găsește câte un context pentru fiecare siuație în care îți este greu să spui un text.

 

În aceste zile, unde totul se comercializează din ce în ce mai mult, este important să facem unele lucruri să devină ale noastre, să fie spuse în același mod în care o facem noi în viața de zi cu zi. Desigur, asta implică muncă, antrenament, dicție, perseverență. Acestea sunt doar câteva strategii care te pot ajuta să te conectezi cu textul/publicul, să fii autentic și, mai presus de toate, să fii real, să fii tu!

 

Poate fi ușor să lași deoaparte timpul alocat practicii și antrenamentului vocal pentru a rezolva alte lucruri, dar trebuie să-ți păstrezi abilitățile, astfel încât să fii pregătit atunci când acele audiții și locuri de muncă vin împreună. Nu uita, vocea și dicția sunt cartea ta de vizită.

Pentru o dicție mai bună COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

 

Fii tu vocea reclamelor radio-TV! Carmen Ivanov (Radio Gold FM) și Alex Tuhuț (Radio Kiss FM) te introduc în lumea voice-acting-ului. Dacă ai voce, ți-o modelăm și o vom face numai bună de livrat, dacă nu ai, sau crezi tu că nu ai, o vom desface în mii de bucăți și o vom asambla pentru vocea perfectă de reclame radio și TV. Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie, durează două zile a câte 6 ore pe zi.

Următorul curs se desfășoară în weekend-ul 20-21 iulie 2019.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *