Ți-e frică să vorbești în public? Iată un truc care te va scăpa de emoții

Ți-e frică să vorbești în public? Iată un truc care te va scăpa de emoții

Anxietatea cauzată de vorbitul în public reprezintă una dintre cele mai frecvente temeri sociale, afectând 15% până la 30% din populația generală. După un discurs/o prezentare care nu a ieșit așa de bine, cei mai mulți presupun că sunt doar timizi, apoi speră să nu mai fie niciodată nevoiți să vorbească în public. Și când, inevitabil, este timpul să țină o prezentare, să participe la un interviu de angajare etc., îngheață în fața oamenilor pe care doresc cel mai mult să îi impresioneze.

Dar îmbunătățirea abilităților de vorbit în public nu are nimic de-a face cu schimbarea personalității sau emoțiilor tale – ci cu înțelegerea modului în care oamenii ascultă.

Un truc mental care te va ajuta să te relaxezi

Mulți oameni abordează conceptul de public speaking din perspectiva ego-ului: „Ce vor crede despre mine? O să mă bâlbâi! O să par prost! etc.” Dar publicul nu se gândește la noi. Cea mai mare preocupare a oamenilor din sală este să-și dea seama despre ce vorbim și cum îi afectează pe ei asta.

Iată un truc mental care durează doar 15 minute sau chiar mai puțin: prefă-te că ești în public, ascultându-te pe tine însuți.

Iată câteva sfaturi și ce să reții atunci când te imaginezi fiind parte din public:

1. Salută-i

Îți place când un vorbitor urcă pe scenă și începe direct cu discursul său, fără nicio prezentare, fără niciun salut, fără niciun zâmbet? Când începi să vorbești fără să recunoști existența publicului tău, oamenii se vor simți jigniți.

Îți vine să crezi sau nu, publicul tău crede că este mai important decât informațiile tale. Înainte de orice fel de discurs, fă-ți timp pentru a da din cap, a saluta, o mulțumi etc.

 

2. Treci la subiect

Îți place să asculți un prezentator care se scuză pentru cât de emoționat este sau care dă vina pe trafic pentru că a întârziat? Sau care spune o poveste ciudată despre familia sa care nu are nimic de-a face cu subiectul prezentării?

Celor mai mulți membri ai publicului le este greu să se concentreze pentru a asculta un vorbitor pentru foarte mult timp. Ajută-i să se concentreze explicând la începutul discursului care este subiectul, de ce este important pentru ei și cum plănuiești să umpli timpul alocat. Sună atât de simplu, dar stabilirea așteptărilor îi ajută pe oameni să se relaxeze și să se bucure de experiență.

3. Fii clar, concis, coerent

Dacă stai în public, nu cred că ți-ar plăcea să vezi vorbitorul când citește de pe ecran diapozitivele. Ajută-i pe oameni să-ți înțeleagă ideile reducând efortul mental de a te vedea și a te auzi. Folosește o lumină bună și un microfon performant. Vorbește într-un ritm moderat, pronunță corect și folosește cuvinte, propoziții și paragrafe scurte.

În cele din urmă, scăpa de cuvintele de umplutură precum „um”, „ăăă” și alte expresii care pot distrage atenția de la mesaj și care pot irita atunci când sunt folosite în exces.

 

4. Împărtășește ceea ce gândești sau ceea ce simți

Ai asistat vreodată la o prezentare în care vorbitorul se întoarce cu spatele pentru a recita ce este scris pe ecran? Indiferent dacă ești un om de știință sau un director executiv care propune o nouă strategie, scopul unei întâlniri sau unei prezentări live nu este să reciți informații care ar putea fi trimise printr-un e-mail, ci să creezi un context uman. Publicul vrea să știe măcar ceva despre felul în care gândești și simți despre ceea ce împărtășești.

Mai important, sunt curioși despre cum crezi că ar trebui să gândească și să simtă despre asta. Informația nu vorbește de la sine. Fă ceea ce spui să fie semnificativ explicând ce înseamnă – pentru tine, pentru compania ta și pentru oamenii care ți-au cerut să vorbești despre asta.

 

5. Nu uita de final

Ai fost vreodată la o prezentare care s-a terminat fără nicio încheiere, fără niciun salut, fără niciun anunț/mesaj/îndemn la acțiune? Indiferent dacă te confrunți cu o comisie de eliberare condiționată sau dacă oferi statistici depsre domeniul vânzărilor, discursul tău trebuie să fie la fel de bun precum concluzia ta. Gândește-te că oamenii vor pleca cu acea concluzie în minte.

O concluzie ar trebui să reamintească audienței despre ce a fost discursul și să conțină un îndemn la acțiune. Privește-i în ochi și oferă-le ceva demn de  amintit după ce prezentarea se termină.

 

foto: Pexels

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *