Stimularea vocabularului la copii

Stimularea vocabularului la copii
Facebooktwitterlinkedinmail

Cercetările făcute de specialiște ne arată că lexicului utilizat de copii și calitatea acestuia depind  de relaţiile interpersonale, comunicarea, sociabilitatea, coeficientul de inteligenţă etc. La copii, îmbogățirea bagajului lingvistic depinde într-o mare măsură de anumiți factori cum ar fi condiţiile de viaţă, educaţia pe care o primește cel mic,  relaţionarea  cu ceilalţi membri ai familiei şi chiar cu alţi copii.

Copiii, până la o vârstă, sunt în continuă schimbare și modificare. Vocabularul copilului se dezvoltă pe zi ce trece, dar acest proces nu are loc singur, de la sine. Trebuie să fim alături de copii pentru a putea participa la acest proces care îi va dezvolta pe viitor așa cum trebuie. Până la urmă, fiind alături de copii pas cu pas, le vom ușura parcursul spre viitor necunoscut.

La vârsta de 3-4 ani, putem spune că cel mic știe aproximativ 300-400 de cuvinte şi poate să poarte conversaţii. Pe la 4-5 ani ar putea avea discutții, începe să cunoască superficial și gramatica limbii, iar procedeele de expunere/descriere încep să fie mai complexe.  Pentru un limbaj diversificat, acum este momentul să fim alături de el și să-l stimulăm prin jocuri, materiale educative, discuții etc. Nu-ți face griji dacă cel mai se dezvoltă mai greu. Nu există o regulă clară pentru copii. Fiecare se dezvoltă în ritmul său, nu este necesar să grăbim anumite procese. Să nu uităm că Lucian Blaga a fost mut până la vârsta de 4 ani.

Copilul are mecanisme proprii de funcționare, adaptare, învățare, dezvoltare a vocabularului așadar există câteva strategii care pot fi de ajutor în acest proces pe termen lung.

Iată câteva strategii pentru dezvoltarea vocabularului la copii:

► Nu te sfii să folosești propriul vocabular ca părinte 

De multe ori când ne adresăm copiilor fie folosim cuvinte puține, fie începem să gesticulăm excesiv, fie îi imităm. Ei bine, nu te sfii să folosești propriile cuvinte (desigur, adecvate, deloc licențioase) atunci când vorbim cu aceștia. Nu trebuie să le subestimăm inteligența. Este vârsta la care asimilează foarte multe informații. Chiar dacă vor auzi cuvinte pe care nu le înțeleg vor cere explicații, vor găsi singuri sau cu ajutor sesnsul și apoi le vor putea integra în frazele lor de zi cu zi. Când află un cuvânt nou, dă-i exemple de propoziții care integrează cuvântul respectiv, apoi  dă-i ca temă să folosească acel cuvânt de 5-10 ori ziua următoare. Atenție, trebuie să-l folosească într-o propoziție în csre cuvântul să aibă sens. Cu aceste teme cel mic își poate extinge bagajul lingvistic rapid.

 

► Lasă copiii să vorbească cât mai mult

Câteodată nu este de ajuns să-i citești o poveste, să-l săruți de noapte bună și să stingi lumina. Provoacă-l la discuții pe cel mic, oricât de complicate ar fi subiectele. Astfel îl vei „forța” să-și creeze o părere și să găsească un semn. Într-o seară ar putea să-ți spună el o poveste, fă schimb de rol cu cel mic și vezi ce se întâmplă. Încurajează-l să inventeze povești, cu ocazia asta îi vei stimula creativitatea, spontaneitatea și imaginația. Chiar dacă este mic trebuie să se autodepășească, să caute în memorie și să folosească cele mai potrivite cuvinte pentru o poveste pe măsură. Nu toți vor face asta din prima. Poți să-i oferi  întrebări ajutătoare pentru a-l scoate dintr-un posibil impas.

► Inițiază fel de fel de conversații cu copilul tău

Fie că vorbiți la micul dejun, în mașină sau seara, înainte de culcare, comunică-i cât mai multe informații, povestește-i, întreabă-l ce ar fi făcut în situația X, ar fi cumpărat acel produs etc. Îl vei face să se simtă mai matur și mai responsabil. Când îi gătești, de exemplu, poți să-i povestești rețeta, ce trebuie să faci și cum se ajunge la produsul final. Dacă vă plimbați prin parc îi poți descrie peisajele, să-l întrebi despre elementele din jurul său, fenomene meteorologice etc.

 

► A greși e omenește

A greși este omenește. Trebuie corectat, dar nu pedepsit pentru asta. Trebuie să fii  atent la modul în care corectezi o greșeală de vorbire a copilului. Maniera în care faci corectura este esențială. Fă-o cu blândețe, fără să râzi de el sau să adopți un ton autoritar. Altfel, copilul se va simți umilit și există riscul să refuze să vorbească.

Dicția celui mic este foarte importantă. Și dacă va avea o vorbire corectă, cu siguranță nivelul stimei de sine va fi crescut, iar cel al anxietății scăzut. Exersează cu cel mic vorbirea, dicție, pronunția cu Manualul de Dicție pentru copii „Străfurnica”, de Carmen Ivanov.

„Străfurnica și prietenii săi” – Manual de dicție pentru copii, de Carmen Ivanov

Click AICI pentru a comanda Manualul de dicție pentru copii.

Manualul de dicție pentru copii „Străfurnica și prietenii săi” cuprinde peste 400 de aplicații practice și 20 de povești ilustrate cu exerciții de dicție ascunse în ele.

În jur de 2000 de copii sunt diagnosticaţi anual cu tulburări de vorbire sau de scriere. Pentru ei, e vital ca părinţii să-şi dea seama că lucrurile nu stau tocmai bine şi să-i ducă din vreme la un specialist. Foarte multe dintre defectele de vorbire pot dispărea cu totul prin exerciţiu sau pot fi măcar atenuate dacă sunt identificate la timp.

► Sinonime/Antonime

Joacă-te cu cuvintele. Poți să te  prefaci că  gasești termenul potrivit pentru anumite cuvinte. Cel mic îți poate veni în ajutor și să găsească un sinonim pentru situația respectivă. De exemplu, îl poți întreba „cum este lacul?”. Dacă el îți răspunde „mare”, tu îi poți spune „da, așa este, e foarte mare, de fapt, este întins”. Dacă cel mic cunoaște din ce în ce mai multe sinonime pentru cuvinte, asta înseamnă că și-a dublat numărul de cuvinte știute. Cât despre antonime, jocul poate fi la fel de distractiv, de data asta încercând să gâsească opusul cuvintelor.

 

► Exersare și răbdare

Când vine vorba despre dezvoltarea vocabularul celor mici, acest proces se face cu răbdare din partea părinților și exersare din partea celor mici. Ajută-l, repetând cuvintele ori de câte ori este necesar, și fă-o fără să fii iritat, fără să îți pierzi calmul. Și noi am fost așa cândva. Dacă cel mic este  relaxat, procesul va fi mai rapid și nu va exista riscul ca acesta să devină anxios sau necomunicativ.

Extinderea vocabularului, exersarea, practica trebuie să fie activități ce bucură copii . Mai mult, dacă cel mic stâlcește unele cuvinte, nu le repetă exact așa cum le spune el, repetă-le de mai multe ori corect. Așa va înțelege care este varianta corectă și va încerca să te imite pe tine apoi.

 

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *