Sfaturi eficiente pentru cititul activ la copii

Sfaturi eficiente pentru cititul activ la copii
Facebooktwitterlinkedinmail

Lectura, învățatul și asimilarea noilor informații nu trebuie să fie un chin pentru cei mici. Totul poate fi distractiv și, pe măsură ce copiii vor conștientiza cât de benefice sunt aceste lucruri, procesul va fi mult mai ușor și nu va presupune atât de mult efort. Când vorbim de lectură, ne gândim la literatură și la felul în care le putem trezi copiilor noștri plăcerea și interesul pentru cărți. Lectura este un instrument pentru învățare din ce în ce mai important. Când vor crește și vor merge la liceu/facultate, cel mic va avea nevoie de aceste abilități de lectură eficientă, care să îl ajute să rețină cât mai multă informație în urma cititului fără să depună un efort supraomenesc.

↘ Organizarea materialului de citit

Lectura este esențială pentru procesul de învățare așa că îi poți recomanda copilului să-și dedice 5-10 minute pentru fiecare pagină pe care trebuie să o parcurgă (în funcție de dificultatea materialului). Este important să învețe să-și calculeze din timp numărul de ore de care va avea nevoie pentru a parcurge bibliografia într-un mod eficient.

Încurajează-l să-și împartă timpul dedicat lecturii în intervale mai mici. Dacă va avea nevoie de 4 ore pentru a citi materia pentru un test sau un examen, este de preferat să împartă aceste 4 ore în două zile, nu să își rezerve 4 ore în timpul nopții dinaintea testului.

Învață-l despre importanța pauzelor. Când citește pentru a învăța, este important să își gestioneze energia și să evite epuizarea. Când simte că nu își mai poate concentra atenția asupra subiectului, poate lua o pauză de câteva minute, în care să se relaxeze. În timp ce se relaxează, ar trebui să nu petreacă timp pe telefon deoarece i-ar diminua și mai tare atenția.

 

↘ Lectura activă

Pentru la o lectură activă, în care să se implice cât mai mult, poate parcurge următorii trei pași:

 

►►► Pregătirea

Pregătirea este etapa în care cel mic se familiarizează cu materialul pe care urmează să îl citească. În această etapă poate studia cuprinsul și structura capitolelor, titlurile și subtitlurile, pentru a observa mai bine felul în care este organizată informația și cum este compus materialul. Se poate uita pe grafice, imagini sau alte scheme care fac parte din material și poate citi primele sau ultimele paragrafe din cadrul capitolelor.

În această etapă copilul își face o idee despre subiectele pe care urmează să le descopere, despre posibile detalii pe care le va afla și își poate crea așteptări față de materialul pe care îl va parcurge (utilitatea acestuia sau dificultatea). Unele materiale îi pot speria pe copii, de aceea este important să vizualizeze în ansamblu tot ce vor avea de învățat. Este important să vadă începutul și finalul și să conștientizeze că, la un moment dat, există și un final. Nu va trebui să învețe non-stop și materialul nu se va mai termina.

►►► Lectura activă

Lectura activă urmează după etapa de pregătire, când deja curiozitatea este stârnită cu privire la conținutul materialului de citit. Recomandă-i copilului să citească o jumătate de pagină sau câteva paragrafe și apoi să decidă care sunt frazele pe care le va sublinia. Este important să nu sublinieze prea multe fragmente, pentru că nu va fi eficient. Informația subliniată trebuie să redea esența paragrafului respectiv: atunci când va reciti ce a subliniat, trebuie să își amintească și să înțeleagă despre ce este vorba în restul fragmentului. Totodată, poate citi o pagină și pe o foaie să scrie 5 propoziții simple care să reprezinte sinteza acelei pagini. Ulterior, va mai adăuga detalii dacă simte că informația nu este de ajuns.

După ce a citit o pagină, își poate nota pe o foaie separată întrebări la care va trebui să știe răspunsul în urma lecturii (sau să răspundă la întrebările din carte). De exemplu, dacă este un text de geografie, va trebui să răspundă la întrebări precum „Care este capitala țării X?”/ „Care este suprafața statului?” etc.

►►► Reluarea

După ce a citit aproximativ 10 pagini (sau un capitol, dacă nu este foarte lung), este recomandat să scrie pe o foaie de hârtie ideile principale reținute în urma lecturii, în propriile cuvinte. Este util să scrie cum se leagă informațiile noi de informațiile pe care le știe deja.

Apoi va reveni asupra întrebărilor scrise în etapa de lectură activă și va încerca să răspundă fără să se uite în carte.

Cu cât lectura inițială a materialului este mai eficientă, cu atât învățarea va fi mai ușoară, iar nevoia de a reține informații „pe de rost” va fi considerabil mai mică.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *