Semnificația zilei de Black Friday

Semnificația zilei de Black Friday
Facebooktwitterlinkedinmail

Astăzi, în România, este Black Friday. În ultimii ani, oamenii au ridicat această zi la rang de sărbătoare, o sărbătoare a cumpărăturilor am putea spune. Dar de unde vine această „zi neagră”? Ca orice sărbătoare „modernă”, aceasta nu putea fi pur românească, ci copiată/preluată din Occident. Așadar, pentru ziua de Black Friday aruncăm o privire în S.U.A.

 

Istorie

Black Friday îşi are originea în SUA şi reprezintă ziua de după „Ziua Recunoştinţei”, a patra zi de joi, moment în care se dă startul cumpărăturilor de iarnă. În această zi comercianţii schimbau panourile scrise cu cerneală roşie (pierderile) cu cele scrise cu cerneală neagră (profitul).

Black Friday a fost considerată ziua care marchează începutul sezonului de cumpărături de Crăciun în S.U.A., magazinele oferind  o mulțime de promoţii. SUA nu a făcut din această zi o sărbătoare legală, dar unele în state, precum California, ziua de după Ziua Recunoştinţei este liberă pentru angajaţii administraţiei locale.

Cea mai veche utilizarea a termenului „Vinerea neagră” datează din 1961 şi unii specialiști spun că ar proveni din Philadelphia, unde a fost folosit pentru a descrie traficul intest pietonal şi de vehicule în a doua zi de după Ziua Recunoştintei.

Febra sărbătorilor

Până în prezent, în S.U.A., au fost raportate cazuri de violenţă între cumpărători: peste 7 decese şi 100 de leziuni. Dornici să fie primii care pășesc în centrul comercial, potenţialii cumpărători obișnuiesc să campeze cu cortul de Ziua Recunoştinţei în faţa magazinelor. În unele state a fost interzis acest obicei din cauza folosirii buteliilor cu gaz sau a generatoarelor.

Originea zilei de Black Friday

De obicei, adjectivul „negru” era folosit în contextul zilelor în care se produceau calamităţi. Multe evenimente au fost descrise ca fiind „Black Friday”. Unul dintre cele mai importante evenimente „negre” a reprezentat panica din 1869, care a avut loc atunci când bancherii Jay Gould şi James Fisk au profitat de legăturile lor cu administraţia Grant într-o încercare de a controla piaţa aurului.

O altă utilizare cunoscută termenului se referea la practica muncitorilor care anunţau că sunt bolnavi pentru a avea un weekend de patru zile după Ziua Recunoştinţei.

Totodată, termenii „Vinerea neagră” şi „Sâmbăta neagră” erau folosiţi de poliţiştii din Philadelphia şi Rochester pentru a descrie aglomeraţia de la începutul sezonului de cumpărături de Crăciun. „The New York Times” a utilizat termenul pentru prima dată, pe 29 noiembrie 1975, făcând referire la „cea mai aglomerată zi din an în ceea ce priveşte traficul şi cumpărăturile” din Philadelphia.

 

 Cerneala roşie şi cerneala neagră  

Expresia a devenit mai răspândită la începutul anilor 1980, iar comercianţii au sugerat o semnificaţie alternativă: retailerii își înregistrau pierderile în registre folosind cerneală roşie, în timp ce rezultatele pozitive erau trecute cu cerneală neagră. Astfel, dacă între ianuarie şi noiembrie, comercianţii înregistrau pierderi, începând cu a doua zi de după Ziua Recunoştinţei, aceştia începeau să facă profit.

Unii susţin, de asemenea, că expresia și-ar avea originile în America de Sud, înaintea Războiului Civil, şi s-ar referi la practica de a vinde sclavi în a doua zi de dupa Ziua Recunoştintei. Dar se pare că nu au existat dovezi în legătură cu această semnificație a termenului.

Vinerea neagră românească

Ziua de „Black Friday” a fost adoptată şi în România. La noi însă nu s-a respectat obiceiul american potrivit căruia sărbătoarea cumpărăturilor este organizată în a patra zi de joi/vineri a lunii noiembrie, ci s-a ales devansarea cu o săptămână.

Acest lucru se întâmplă din 2013 datorită gigantului eMAG care înregistrează sume record de „Vinerea Neagră”. Directorul eMAG de la acea vreme a decis ca eMAG să deruleze aceste eveniment pe 22 noiembrie și a explicat că a dorit să separe Black Friday de începutul sezonului de cumpărături de Crăciun deoarece „Crăciunul e până la urmă o sărbătoare religioasă care a fost transformată într-un festival de cumpărături şi sunt nişte lucruri fine care au dus acolo: ideea de a da un cadou a dus, până la urmă, la consum. Şi lucrurile astea au fost studiate de-a lungul timpului şi au fost amplificate. De Black Friday imaginea aia când se deschide magazinul şi se îmbulzesc oamenii, şi se reped la produse, e un «care pe care» până ajunge produsul la casă şi acasă. E o ieşire din zona raţională şi o stimularea a zonei de emoţional”.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *