Public speaking: 3 mituri despre contactul vizual și cum să le eviți în discursul tău

Public speaking: 3 mituri despre contactul vizual și cum să le eviți în discursul tău

CURS DE PUBLIC SPEAKING

Potrivit unui sondaj de opinie, 41% dintre persoane declară vorbitul în fața unei audiențe ca frica lor cea mai mare. Uitați de spații mici, întuneric, și paianjeni – să vorbești în picioare în fața unei mulțimi este mult mai terifiant pentru majoritatea oamenilor.

La cursul de public speaking înveți cum să îți controlezi această teamă și cum să te simți confortabil atunci când ești pus în situația de a vorbi în public. Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie.


Realizarea contactului vizual cu un public este unul dintre cele mai terifiante lucruri pentru un vorbitor, cel puțin asta arată statisticile. Dacă tot este perceput ca fiind un lucru „înfricoșător” și dificil, vom analiza mai multe mituri despre contactul vizual pentru a te ajuta să faci față fricilor tale.

În acest articol, vei afla de ce aceste mituri nu funcționează și vei descoperi cum poți trece de la o privire necorespunzătoare la un contact vizual eficient.

MIT 1: privirea deasupra publicului

Primul „truc” pe care vorbitorii îl știu este să se uite în spatele sălii. În loc să întâlnești ochii publicului, primul mit sugerează că ar trebui să eviți cu totul ochii oamenilor din sală și să te concentrezi pe un spațiu de pe peretele din spate, deasupra capetelor publicului.

 

De ce este greșit?

Când explici, demonstrezi, arăți, predai etc., este esențial să privești în ochi fiecare persoană care te ascultă. Fie că prezinți într-o încăpere cu 6 sau 60 de oameni, toți pot sesiza diferența dintre a primi o informație cu privirea în spatele sălii sau direct în ochi. Livrarea va fi de la distanță și nu va face decât să îndepărteze mesajul de publicul tău.

 

Cum schimbi asta?

Adesea, un vorbitor nepregătit își va ridica privirea atunci când caută ceva de spus. Prezentatorii nepregătiți tind să-și îndepărteze privirea de la public pentru o mare din timpul discursului lor. Conținutul ar trebui să fie bine pregătit în avans, astfel încât un vorbitor să se concentreze pe livrarea mesajului.

 

Cum să devii confortabil cu conținutul discursului tău, astfel încât să te poți concentra asupra publicului în timpul prezentării? 

Pregătirea și practica vor dura. Experții ne sfătuiesc să petrecem între 30 și 90 de ore pregătindu-ne pentru o prezentare de o oră. Alții recomandă să se exerseze un discurs de cel puțin 8 ori. O bună pregătire înseamnă că te poți concentra pe livrare și contact vizual.

Desigur, nu trebuie să stai toată prezentarea uitându-te în ochii publicului: privirea în sus, privirea în jurul camerei sau privirea departe de public – depinde când folosești fiecare tip de privire și cât timp rămâi acolo cu privirea. Doar asigură-te că întâlnești ochii publicului în cea mai mare parte a prezentării tale.

 

MIT 2: privirea în jur

Ar trebui să te uiți direct la publicul tău pe parcursul întregului discurs, pentru că numai mincinoșii își feresc privirea și privesc în jur.

 

De ce este greșit?

Psihologii au stabilit că mincinoșii se angajează într-un contact vizual mai mare, nu mai puțin.

În timpul unei prezentări, cei mai mulți tind să îndepărteze privirea de la public pentru că fie le este frică, fie sunt prea emoționați – nu pentru că mint. Dacă acceptăm mitul celui de-al doilea contact vizual, credem că privirea în jos la notițele noastre semnalează slăbiciune. Acest lucru este problematic, deoarece majoritatea dintre noi au nevoie uneori de notițe pentru a ne ajuta să ne menținem discursul organizat și să fim mereu pe drumul cel bun. Refuzul de a îndepărta privirea de la public poate fi dăunător pentru vorbitor.

 

Cum schimbi asta?

A-ți îndepărta privirea de la public din când în când în timpul unei prezentări nu este un lucru rău. Nu trebuie să te uiți la publicul tău încontinuu. În loc să-ți forțezi ochii să rămână ațintiți asupra publicului, trebuie să știi că este în regulă să te uiți și în jos la notițele tale, de exemplu. De asemenea, este în regulă să bei un pahar de apă, să iei un obiect de recuzită, să remediezi o problemă tehnică sau să-ți aduni gândurile preț de câteva secunde.

 

Este recomandat să-ți scrii întregul discurs?

Nu ai vrea, totuși, să-ți scrii întregul discurs, deoarece vei fi tentat să privești în jos și să citești din acel scenariu atunci când prezinți. Este groaznic să-ți citești discursul. Notează-ți doar punctele principale și enumeră-le.

MIT 3: partea greșită a corpului

Dacă îți este frică să-ți privești publicul în ochi, privește-te frunțile sau vârful capului. Acest lucru te va ajuta să eviți să le vezi ochii, dar vor crede că te uiți la ei.

 

De ce este greșit?

Imaginează-ți o conversație unu-la-unu cu un coleg de serviciu. Poți observa și simți o diferență când acea persoană te privește în ochi față de atunci când acea persoană privește în altă parte – în vârful capului tău, în jos, la hainele sau picioarele tale. Oamenii își pot da seama când te uiți la ei și când nu.

Privirea diferitelor părți ale corpului ale publicul tău poate fi percepută ca un lucru nepotrivit. De exemplu, nu ai dori să te uiți la picioarele sau la pieptul unui membru al publicului. De asemenea, este confuz pentru publicul dacă te uiți la frunțile, umerii, mâinile sau la spațiul dintre două persoane.

 

Cum schimbi asta?

Publicul vrea să simtă o conexiune cu vorbitorii, iar singura modalitate de a intra în legătură cu cineva este să privească persoana respectivă în ochi.

Contactul vizual este unul dintre cele mai importante elemente ale livrării în public speaking. Nu există niciun „truc” pentru a face acest lucru mai ușor. Este uneori greu și trebuie să învățăm să trecem peste. Privește-ți publicul în ochi. E înfricoșător. Este greu. Fă-o oricum.

În loc să îți apleci urechea la mituri sau trucuri, trebuie să realizezi că livrarea este dificilă și nu poate fi realizată prin comenzi rapide. De asemenea, trebuie să înțelegi scopul de bază al livrării în timpul unei prezentări.

 

Dacă te concentrezi pe munca grea care vine odată cu depășirea fricii de a vorbi în public și a anxietății de a prezenta și dacă îți dedici orele necesare de pregătire, te vei putea concentra pe livrare – și mai ales pe contactul vizual.


CURS DE DICȚIE

Cursul complet de dicție îți oferă ocazia de a diagnostica și de a rezolva cele mai stringente probleme de dicție cu care te confrunți. Pe parcursul a șase sesiuni dedicate, personalizate, a câte 60 de minute, trainerii Dicție.ro vor depista particularitățile tale de rostire și-ți vor propune seturi de exerciții speciale menite să soluționeze problemele de dicție.

VINO LA CURS

 

CURS DE VOICE-OVER

Fii tu vocea reclamelor radio-TV! Înscrie-te la un curs de Voice Over! Carmen Ivanov (Radio KISS FM), Mihai Crăciun (PRIMA SPORT) și Alex Tuhuț (Radio MAGIC FM) te introduc în lumea voice-acting-ului. Dacă ai voce, ți-o modelăm și o vom face numai bună de livrat, dacă nu ai, sau crezi tu că nu ai, o vom desface în mii de bucăți și o vom asambla pentru vocea perfectă de reclame radio și TV. Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie.

 

foto: pexels


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *