Public speaking: 10 secrete de succes

Public speaking: 10 secrete de succes

Din când în când este important să faci un pas înapoi și să privești acest concept – „public speaking” – din perspectivă. Chiar dacă o iei foarte în serios și te pasionează complet, este important să iei în considerare faptul că vorbitul în public nu este ceva înnăscut, nu este ceva ușor, nu este ceva care se face la prima mână. Viața este despre dragoste și muncă, așa cum a remarcat Freud, așa că vorbirea ar trebui să-ți ocupe gândirea doar 50% din timp.

 

Iată, așadar, cele 10 reguli pentru a gândi rațional când vine vorba despre public speaking, indiferent dacă este ceva de care te temi sau ceva ce îți place, că este o carieră pentru tine sau că vezi lucrul acesta ca pe o religie sau dacă vei lua sau nu în considerare vreodată să faci din asta o artă.

 

① O prezentare este un fenomen scurt

Se măsoară în câteva minute, de obicei, iar tendința este spre discursuri din ce în ce mai scurte. Spre deosebire de, să zicem, jocurile de șah, care pot continua zile întregi sau agricultura, care se măsoară în funcție de anotimpuri, discursurile sunt planificate și cronometrate la minut. Există multe implicații care decurg din această simplă observație.

Minutele sunt importante și ar trebui să acorzi mereu câteva dintre acestea și publicului. Dacă discursul tău merge prost, realizează că vei trece peste asta și vei lua în considerare ce s-a întâmplat data viitoare. Orice fel de experiență în plus e un pas înainte. Dacă minutele sunt importante pentru această formă de artă, atunci sunt și câteva secunde. Un speech bun se referă și la un bun timing. Folosește secundele și minutele cu înțelepciune. Nu folosi doar cuvinte – folosește și pauze, gesturi și tăcere.

 

② Jobul tău, în calitate de vorbitor, este să-și găsești vocea.

Mulți se întreabă dacă mesajele lor sunt suficient de noi. În loc să  fii obsedat de noutate, realizează că ceea ce este nou este vocea ta. Dacă te bazezi pe propria experiență, cunoștințe și povești, atunci nu numai că mesajul tău va fi o versiune nouă, dar nimeni nu va putea spune așa cum spui tu. Vocile umane, atunci când sunt realizate, sunt unice. Aceasta este adevărata ta slujbă – găsirea vocii tale unice. Nu cita/copia/imita pe altcineva – spune-l așa cum poți și simți.

 

③ Nu te grăbi și acordă-ți timp

Greșeala pe care o fac cei mai mulți vorbitori începători este să încerce să le spună publicului lor prea mult, să înghesuie totul în câteva minute, să le spună tot ce știu. Oamenii au nevoie de abordări diferite. Sfaturi extraordinare oferite unei persoane poate nu se potrivesc altcuiva. Așadar, în loc să încerci să turui tot ceea ce știi tuturor, petrece ceva timp gândindu-te ce vei lăsa afară, ce nu vei spune și cum vei folosi tăcerea pentru a avea cel mai bun efect.

 

④ Vei afla mai multe de la publicul care nu te place decât de la cel care o face

La început, majoritatea vorbitorilor vor doar să fie iubiți. Ei își doresc ovații permanente încă de la început. Așadar, vorbitorii se rezumă la a spune publicului ce vrea să audă și să evite provocarea acestuia pentru a-i face să gândească. Rezultatul este fluxul nesfârșit de prezentări mediocre. Abia atunci când vei obține curajul de a-ți face publicul să te urăscă, vei afla ce trebuie să le spui cu adevărat.

 

⑤ Nu poți susține discursuri în cap

Vorbitorii își spun discursurile în cap și cred că în asta constă o repetiție. Este o mare greșeală. Trebuie să te foloseșți de corp și de voce. Orice ce am spune, orice am gândi, în capul nostru sună perfect. Practic, e de ajuns să-ți citești textul o dată în gând și să te simți foarte pregătit pentru a susține o idee în fața unui public. Citește și repetă cu voce tare. Vei observa ce cuvinte sau fraze îți dau de furcă, vei identifica locurile unde trebuie făcute pauze sau anumite cuvinte care trebuie accentuate.

Iar corpul trebuie pus și el în fucțiune. Trebuie să realizezi dacă e corect să te deplasezi pe o fraza, dacă poți gesticula, dacă te poți așeza etc. Nu te baza niciodată pe mental. Vorbirea în public este o artă performativă. Într-adevăr, trebuie să ai mintea limpede și să știi să fii spontan și totodată empatic. Dar practica necesită mișcare, vorbire, idei și privire de ansamblu.

 

⑥ Odată ce s-a terminat un discurs, dă-i voie să plece

Un discurs este produsul vorbitorului, al mesajului și al publicului. Când e terminat, a dispărut. Lasă-l să plece. Nu lăsa greutatea acumulată a tuturor succeselor și eșecurilor tale să devină ceea ce te definește. Dacă o faci, vei înceta să fii capabil, să fii cu adevărat prezent și să creezi acea artă performtivă.

 

⑦ Nu toate audiențele ar trebui să te audă

„Cine e publicul tău?” – „Ei bine, toată lumea!” Nu fiecare public va rezona cu ideea ta sau cu mesajul tău. Este un lucru normal. Vorbitul în  public este asemenea unui film sau unei piese de teatru. Nu tuturor le place un film, nu toți rezonează cu ideea regizorală a unui spectacol.

 

⑧ Trebuie să ai grijă de tine

Este posibil să devii un vorbitor de succes. Nu te transforma într-o divă. Acesta poate fi unul dintre semnele succesului. Se întâmplă, cu adevărat. Dar te vei distra mai mult dacă îți amintești că ești de fapt doar o altă ființă glorioasă, cu toate drepturile și limitările referitoare la acestea și nu vei ajunge să iei asta prea în serios. Plus că, oricât succes am avea și oricât de multe abilități am avea, învățăm constant și învățăm din fiecare experiență.

Într-adevăr te poți aștepta la anumite lucruri atunci când ai ceva experiență, dar niciodată nu poți ști cu adevărat ce se poate întâmpla. Actorilor li se spune că accidentul, pe scenă, este „mană cerească”. Așa este și pentru vorbitori. Se pot întâmpla o mulțime de lucruri: unii oameni cască, se defectează un bec sau un reflector, te împiedici. Toate aceste lucruri trebuie conștientizate și folosite în avantajul tău. Poți glumi pe seama lor sau poți trage un semnal de alarmă. Dar folosește-te de ele. Altfel sunt simple accidente și nu te vor ajuta deloc la speech-ul tău.

 

⑨ Nu ești discursul tău

Nu te confunda niciodată cu mesajul tău. Ești mai mult (și uneori mai puțin) decât mesajul tău. Mesajul se poate schimba. Discursul ar trebui să se schimbe. Discursurile nu sunt obiecte sculptate; ele sunt puncte de referință doar într-un moment în timp. Niciodată nu ar trebui să rostești exact același discurs timp de mai mulți ani. Schimbările de cunoștințe, audiențele se schimbă, ar trebui și tu.

 

⑩ De fapt, nu ar trebui să rostești niciodată același discurs de două ori

Discursurile trebuie să fie adaptate anumitor audiențe. Punctele principale pot fi similare sau chiar aceleași, dar trebuie să-ți personalizezi întotdeauna prezentarea pentru un anumit public, deoarece, dacă nu, înseamnă că nu te gândești la acel public atât cât trebuie.

 

↘ Un discurs bun înseamnă o dicție bună

Pentru a avea un discurs pe măsură, pentru a ține o prezentare de succes trebuie să ai o dicție impecabilă. Și acest lucru necesită muncă, timp, ascultare, efort. Și o dicție bună te ajută să-ți îmbunătătești atât vocea, cât și încrederea în timp. Dicția este cartea ta de vizită și impune respect.

 

COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

Potrivit unui sondaj de opinie, 41% dintre persoane declară vorbitul în fața unei audiențe ca frica lor cea mai mare. Uitați de spații mici, întuneric, și paianjeni – să vorbești în picioare în fața unei mulțimi este mult mai terifiant pentru majoritatea oamenilor.

Înscrie-te ACUM la Cursul de Public Speaking, 22-23 februarie 2020, la București

La cursul de public speaking înveți cum să îți controlezi această teamă și cum să te simți confortabil atunci când ești pus în situația de a vorbi în public.

Carmen Ivanov (Radio Gold FM) și Mihai Crăciun (Radio Gold FM) îți arată calea către arta vorbirii în public.

Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie.

Vino la curs!!!


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *