Pronunția și vorbirea copiilor

Pronunția și vorbirea copiilor

❓Ce este pronunția și vorbirea❓

Articularea (pronunția și vorbirea) este capacitatea de a mișca fizic limba, buzele, dinții și maxilarul pentru a produce secvențe de sunete care alcătuiesc cuvinte și propoziții.

❓De ce este importantă articularea (pronunția și vorbirea)❓

Articularea este importantă pentru a putea produce sunete, cuvinte și propoziții care sunt clare și care pot fi ușor înțelese și interpretate de către ceilalți pentru a putea exprima nevoile și dorințele de bază și până la a putea purta conversații complexe.

În funcție de amploarea dificultăților vorbitorului, vorbirea neclară poate avea un impact semnificativ asupra interacțiunii cu adulții și cei de vârstă apropiată și poate afecta dezvoltarea limbajului și a abilităților sociale. Un copil care întâmpină dificultăți în a fi înțeles poate deveni frustrat și supărat, ceea ce poate duce la probleme de comportament. Articularea este, de asemenea, importantă în abilitățile de alfabetizare, cum ar fi citirea și ortografia cuvintelor.

 

❓Care sunt elementele de bază necesare dezvoltării pronunției și vorbirii❓

  • Atenție și concentrare: efort susținut, ascultare și desfășurare de activități fără distragere a atenției și capacitatea de a susține acest efort suficient de mult timp pentru a îndeplini sarcina (de exemplu, a putea vorbi și pronunța sunete suficient de mult pentru a putea procesa informațiile).
  • Auz: pentru detectarea sunetelor.
  • Buna funcționare a urechii medii: (de exemplu, un copil care se confruntă cu anumite probleme în ceea ce privește urechea poate avea niveluri de auz fluctuante care pot afecta vorbirea).
  • Procesarea sunetelor, identificarea și auzirea diferențelor dintre sunete.
  • Coordonarea musculară: capacitatea de a mișca și coordona mușchii implicați în producerea sunetelor (diafragma, buzele, limba, corzile vocale, maxilarul).
  • Înțelegerea faptului că sunetele dau sens cuvintelor care dau sens comunicării.

 

❓Cum îți poți da seama dacă copilul are probleme de vorbire❓

Dacă un copil are dificultăți în articulare, ar putea:

  • Deveni excesiv de recalcitrant/frustrat atunci când încearcă să comunice cu ceilalți.
  • Produce un discurs greu de înțeles chiar și pentru ascultătorii cunoscuți.
  • Avea dificultăți în a lega mai mult de două sunete.
  • Tinde să folosească doar vocale (zgomote cu gura foarte deschisă).
  • Produce un discurs neclar, ambiguu, „mănâncă” porțiuni de cuvinte.
  • Produce un discurs neclar cu ceilalți copii de aceeași vârstă.
  • Prezenta defect de dicție: probleme cu sunetele s, r, ce/ci, ge/gi etc.
  • Fi în destul de mare, după clasa a V-a și încă să prezinte dificultăți în a rosti mai multe sunete.

❓Ce alte probleme pot apărea atunci când un copil are dificultăți de vorbire❓

  • Abilități sociale: articularea neclară poate avea impact asupra capacității de a se angaja în interacțiune reciprocă cu ceilalți (verbal sau non-verbal), de a face compromisuri și de a putea recunoaște și respecta normele sociale.
  • Limbaj expresiv: folosirea semnelor sau formelor alternative de comunicare pentru a comunica dorințe, nevoi, gânduri și idei. Copilul poate reduce lungimea propozițiilor sau poate folosi cuvinte familiare pentru a fi înțeles.
  • Încrederea în sine: credința unui copil în capacitatea sa de a îndeplini o sarcină.
  • Fluență: fluiditatea sau fluxul cu care sunetele, silabele, cuvintele și frazele sunt produse atunci când vorbește este redus.
  • Independență: copilul poate fi „agățat” sau își dorește întotdeauna ca un părinte/îngrijitor să fie în jur pentru a traduce sau pentru a ajuta la comunicare.
  • Comportament: un copil poate deveni excesiv de frustrat din cauza faptului că nu este înțeles.

 

❓Ce se poate face pentru a îmbunătăți vorbirea copilului❓

  • Joacă: jocuri în care să folosești o mulțime de sunete diferite și, desigur, o mulțime de cuvinte.
  • Discuții: discută cu copilul pe tot parcursul zilei pentru a modela pronunția corectă a cuvintelor.
  • Factori perturbatori: redu zgomotul de fundal: înlătură zgomotul de fundal din casă (de exemplu, televizor, radio, muzică) atunci când faci anumite activități cu cel mic.
  • Observare: uită-te la copil când vorbește și încurajează-l să se uite la tine, astfel încât să poată imita cum să spună corect cuvinte sau sunete.
  • Lectură: Citește-i copilului –  acest lucru îl va ajuta.
  • Repetare: repetă propozițiile copilului dacă vorbirea nu este clară; repetând ceea ce a spus copilul, vei produce un model de limbaj bun și vei arăta, de asemenea, că ai ascultat ce a spus acesta.
  • Indicatori: roagă copilul să-ți arate despre ce vorbește dacă nu înțelegi ce a spus. Solicită o repetare dacă este cazul. Nu trebuie să-ți fie teamă să spui că nu înțelegi ce a spus copilul.

 

❗Soluții❗

Exercițiile de dicție pot rezolva aceste probleme foarte ușor, cu practică de minimum 15 de minute pe zi, fără vizite regulate la logoped. Este suficient să achizițonați un manual de dicție (care costă cât două ședințe la logoped) și să vă dedicați 15 minute pe zi pentru a exersa cu micuțul dumneavoastră.

POȚI COMANDA DE AICI MANUALUL DE DICȚIE PENTRU COPII STRĂFURNICA, ÎN CĂUTAREA ATLANTIDEI

Un copil care își formează aceste abilități de vorbire va fi mai sigur pe sine, stare care îi va permite să comunice mai bine, să interacționeze mai mult și să acumuleze cât mai multe și mai diverse experiențe. Pentru copiii care urmează cursuri de dicție comunicarea va fi mai ușoară și vor atrage cu siguranță atenția asupra abilităților lor de vorbire.

Puteți să-l înscrieți pe cel mic și la unul dintre cursurile noastre de dicție pentru a-i oferi șansa de a-i dezvolta creativitatea și expresivitatea prin tehnici de rostire, exerciții de dicție, pronunție și interpretare a unor texte din cartea Străfurnica.

❗CURSURI❗

CURS DE DICȚIE PENTRU COPII

La cursul de dicție pentru copii vom diagnostica și rezolva problemele de dicție cu care copilul dumneavoastră se confruntă. Pe parcursul a patru sesiuni dedicate, personalizate, a câte 30 de minute, trainerii Carmen Ivanov și Mihai Crăciun vor depista particularitățile de rostire ale copilului dumneavoastră și vor propune seturi de exerciții speciale necesare rezolvării acestora.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre curs

 

ȘCOALA TV PENTRU COPII

Prin acest proiect ne propunem să le oferim copiilor posibilitatea de a învăța din tainele televiziunii de la profesioniști, într-un cadru organizat.
Cei mici vor avea ocazia să învețe, prin jocuri și activități atractive, totul despre prezentarea unui jurnal de știri sau a unei emisiuni TV, cu tot ceea ce presupun culisele acestei meserii foarte interesante: vorbitul în public și în fața camerei de filmat, fără emoții, cu dicție, intonație și exprimare corecte, improvizație, actorie, realizarea unei emisiuni de știri sau a unui serial de televiziune.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre ȘCOALA TV

☎ 0728855221

 

ATELIER DE STORYTELLING

Dicție.ro organizează Atelier de storytelling ONLINE. Atelierul va fi susținut de către scriitoarea Carmen Ivanov, autoarea cărților pentru copii „Străfurnica și prietenii săi”, „Străfurnica în căutarea Atlantidei” și „Cu fără pupici”.

Storytelling-ul este o metodă de a spune povești cu voce tare, într-un mod interactiv și creativ. La storytelling, ești implicat nu doar prin imaginația ta, ci și prin voce, intonație, pronunție, ritm și, evident, creativitate.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre Atelierul de Storytelling

☎ 0728855221

 

Te așteptăm la cursuri!

Cursurile se desfășoară la sediul Dicție.ro din Strada Tache Ionescu nr. 05, ap 01, București.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *