Mediul online și greșelile gramaticale

Mediul online și greșelile gramaticale
Facebooktwitterlinkedinmail

Zilnic folosim internetul fie pentru a posta, fie pentru a cumpăra un anumit produs, fie pentru a căuta informații. Fie că vorbim despre site-uri sau e-mailuri primite, se pare că accentul nu cade pe corectitudinea și inteligibilitatea mesajului.  Ne bucurăm când primim un e-mail automat după ce facem o tranzacție sau cumpărăm un anumit produs. Dar, uneori se pare că elementele gramaticale sunt cu totul uitate.

De ce se întâmplă acest lucru? Poate din cauza fapului că ne-am obișnuit cu „lasă că se înțelege și așa, ce mai contează o literă, un punct, o virguliță”. În mare parte oamenii vor înțelege. Dar dacă tu, în calitate de site, companie, instituție etc., nu te respecți, este posibil că acel client care sesizează greșelile să nu mai apeleze la acele servicii data viitoare.

În exemplul următor, un site care se ocupă cu vânzarea produselor vestimentare transmite următorul e-mail:

După cum putem vedea, nimeni nu și-a dat interesul pentru ca acele câteva rânduri să fie scrise corect. În aceeași frază sunt folosite 3 persoane diferite și se creează o confuzie destul de mare: „pregătim comanda (ea – comanda, persoana a III-a, singular, gen feminin) pentru a fi expediate (ele – ?, persoana a III-a, plural, gen feminin). Vă vom anunța când a fost trimis (el – ?, persoana a III-a, singular, gen masculin)”.

 

În al doilea exemplu avem un e-mail care se vrea a fi unul oficial, formal și anume un anunț în ceea ce privește exemenul de licență/disertație la o facultate. Pe lângă așezarea în pagină, lipsa diacriticelor, unele greșeli sunt extrem de grave și nu există scuză pentru așa ceva.

Viitorul, oricum ar arăta el, nu folosește cratima. Așadar, „se v-a rezolva” este o greșeală care trebuie evitată cu orice preț. Desigur, mai lipsesc și unele litere, „de care noi”, varianta corectă fiind „de către noi”.

 

În al treilea exemplu, ZuTV ne prezintă un articol despre averile vedetelor de peste ocean. Selena Gomez se pare că șochează cu casa sa din Texas, nu pentru că ar costa o avere, ci pentru că are și „pișcină” cu apă sărată de lagună. Majoritatea caselor au piscină (cu „s”), deci cu siguranță este o achiziție.

În exemplul al patrulea, CNA răspunde unei sesizări. Diacriticele apar și dispar când nu te aștepți, dar nu te-ai aștepta din partea lor să-ți trimită un astfel de mesaj, scris „după ureche”. Așezarea în pagină lasă de dorit, ghilimelele în limba română („ și ”) se pun mai întâi jos, apoi sus. Chiar dacă nu sunt prezente greșeli gramaticale, estetica unui mesaj nu trebuie ignorată, mai ales dacă vine de la o instituție importantă.

Așadar, elementele gramaticale, estetica unui mesaj sunt lucruri care contează, mai ales pentru cumpărători, clienți. Încurajăm folosirea diacriticelor oricând este posibil, deoarece limba română nu există fără diacritice. Desigur, am învățat să citim și fără ele, dar cuvintele care sunt scrise fără diacritice nu există în niciun dicționar. De asemenea, o gramatică desăvârșită face diferența între calitativ și cantitativ.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *