Întârzierea verbală la copii

Întârzierea verbală la copii
Facebooktwitterlinkedinmail

❓Ce este întârzierea verbală❓

Întârzierea limbajului apare atunci când limbajul unui copil se dezvoltă mai lent decât la alți copii de aceeași vârstă și care urmează un tipar tipic de dezvoltare. De exemplu, un copil poate avea 4 ani, dar înțelegerea și/sau utilizarea limbajului să fie tipică unui copil de doar 2 ani/2 ani și jumătate. Un copil poate avea o întârziere a limbajului receptiv (înțelegerea limbii) sau o întârziere a limbajului expresiv (utilizarea limbajului).

Limbajul este de obicei ceva care este dobândit, nu predat în mod explicit. Ar trebui să apară în mod natural de la naștere atunci când copilul se află într-o situație în care este expus limbajului și interacțiunii sociale normale. Dezvoltarea limbajului poate fi afectată în funcție de influențele genetice și de mediul înconjurător.

Limbajul este alcătuit din multe elemente de bază, care includ: morfologie, semantica (sensul cuvintelor), sintaxă (modul în care cuvintele sunt reunite pentru a forma propoziții semnificative), prozodie (durata, ritmul și intensitatea tonului în care sunt emise sunetele vorbirii), vocabular (cuvintele pe care le cunoaște și le folosește) și pragmatică (adică „regulile rutiere” sociale ale limbajului care guvernează modul în care folosim limba și interacționăm).

Întârzierea limbajului poate fi primară sau secundară. Este secundară dacă un copil are o altă dificultate, care a avut un impact asupra abilităților lingvistice, cum ar fi autismul, deficiențele de auz etc. Atunci când întârzierea limbajului este primară, nu va fi identificată nicio altă dificultate.

❓Care sunt caracteristicile comune ale întârzierii lingvistice❓

  • Întârzierea vorbirii și primele cuvinte nu apar până la vârsta de 15-18 luni.
  • Copilul scoate primele cuvinte, dar apoi nu continuă să dezvolte cuvinte noi în mod rapid.
  • Până la doi ani, copilul spune mai puțin de 50 de cuvinte și nu folosește combinații de două cuvinte (de exemplu, „mai multă”, „Mama plecat”, „mașina pleacă”).
  • Copilul are dificultăți în a înțelege ceea ce i se spune și are dificultăți în a urma instrucțiunile.
  • Limbajul copilului sună imatur pentru vârsta lor.
  • Dificultăți de participare în cadrul unui grup la grădiniță sau școală.
  • Copilul foarte mic poate avea dificultăți în ceea ce privește contactul vizual, participarea la activități și utilizarea sunetelor și a gesturilor.
  • Dificultate în a răspunde la întrebări.
  • Dificultate în secvențierea cuvintelor în propoziții.
  • Dificultăți de citire și scriere.
  • Dificultate în a transmite mesajul lor.
  • Folosește o gramatică incorectă.
  • Dificultăți frecvent întâlnite la cei cu întârziere lingvistică:
  • Dificultatea de a sorta ideile și gândurile.
  • Dificultăți în înțelegerea instrucțiunilor și întrebărilor.
  • Dificultăți în mediul școlar.
  • Dificultăți în interacțiunea cu colegii.
  • Planificare și secvențiere slabă.
  • Funcționare slabă.
  • Memorie de lucru slabă.
  • Dificultăți de atenție și concentrare. 
  • Comunicare scrisă slabă într-un mediu școlar.
  • Abilități organizaționale slabe.
  • Dificultăți de citire și ortografie.
  • Înțelegere slabă a lecturii, a informațiilor citite.

 

❗Strategii de management care susțin copilul cu întârziere verbală❗

  • Oferă copilului strategii pentru a gestiona situațiile în care nu înțelege (de exemplu: învață-l să ridice o mână când nu înțelege)
  • Fă o legătură între profesiile din domeniul sănătății și personalul educațional pentru a oferi informații care să fie încorporate într-un plan de educație și/sau implementarea ideilor/sugestiilor/activităților pentru a ajuta la îmbunătățirea abilităților vorbirii copilului.
  • Fă activități sau jocuri distractive pentru a motiva copilul să învețe.
  • Folosește informații simple și concise.
  • Utilizează imagini vizuale pentru a completa informațiile auditive (imagini, semne, gesturi).
  • Acordă timp suplimentar pentru îndeplinirea sarcinilor.
  • Expune copilul la comunicare în diferite domenii sau activități: în timpul rutinelor zilnice, cum ar fi baia, gătitul.
  • Folosirea unui limbaj simplu în timp ce te joci cu copilul tău.

❗Ce poți face pentru a îmbunătăți vorbirea copilului❗

  • Ore de dicție: este foarte important să efectuezi o intervenție timpurie.
  • Colaborare cu cadrele didactice: comunică cu personalul școlar în legătură cu natura dificultăților celui mic. Stabilește obiective comune de comunicare și dezvoltă strategii pentru a sprijini fluența copilului în cadrul școlar.
  • Nu expune copilul gratuit: încearcă să eviți situațiile în care copilul este supus unei presiuni prea mari, mai ales în prezența altora sau a celor cu care nu sunt familiarizați, deoarece acest lucru poate duce la anxietate și poate crește riscul de bâlbâială.
  • Părintele impune ritmul: vorbește folosind o rată mai lentă și întrerupe regulat atunci când vorbești cu copilul. Copilul va urma ritmul de vorbire pe care îl folosești, ceea ce îi va ajuta fluența.
  • Reduce zgomotul de fundal: oprește radioul sau televizorul atunci când vorbești cu copilul.
  • Nu întrerupe: chiar dacă copilul vorbește bâlbâindu-se, încearcă să nu întrerupi. La final îl poți sfătui prin „începe din nou”.

❗Dacă este lăsat netratat, copilul cu întârziere verbală poate avea dificultăți în ceea ce privește:

  • Urmărirea instrucțiunile din mediul familial, școlar.
  • Vocabularul – prin care un copil nu își poate transmite clar mesajul din cauza cunoștințelor limitate.
  • Înțelegerea glumelor și a limbajului figurativ în timpul interacțiunilor cu ceilalți sau când vizionează emisiuni TV, filme, citește cărți etc.
  • Învățarea vorbirii, inteligibilitatea și claritatea vorbirii.
  • Stima de sine și încrederea atunci când își dă seama că abilitățile lui nu se potrivesc cu cele ale colegilor.
  • Hărțuirea (bullying) atunci când alții devin mai conștienți de dificultățile copilului.
  • Izolarea socială deoarece nu poate face față situațiilor de grup sau mediilor aglomerate – acestea vor afecta capacitatea de a forma și menține prietenii.
  • Situațiile sociale – poate fi perceput ca „nepoliticos” de către ceilalți.
  • Comunicarea socială, cum ar fi contactul vizual, distanța adecvată atunci când vorbește cu cineva etc.

 

❓Ar trebui să intervii dacă observi dificultăți de vorbire❓

  • Răspunsul este evident – da. Orice fel de intervenție specializată pentru a ajuta un copil cu dificultăți de vorbire este importantă pentru:
  • Îmbunătățirea capacității copilului de a vorbi fără a repeta cuvinte și sunete.
  • Îmbunătățirea capacității copilului de a interacționa cu colegii și adulții.
  • Reducerea stresului copilului care se luptă să-și verbalizeze mesajul în mediul familial și/sau școlar.
  • Creșterea încrederii și a stimei de sine.

 

❗Soluții❗

Exercițiile de dicție pot rezolva aceste probleme foarte ușor, cu practică de minimum 15 de minute pe zi, fără vizite regulate la logoped. Este suficient să achizițonați un manual de dicție (care costă cât două ședințe la logoped) și să vă dedicați 15 minute pe zi pentru a exersa cu micuțul dumneavoastră.

POȚI COMANDA DE AICI MANUALUL DE DICȚIE PENTRU COPII STRĂFURNICA, ÎN CĂUTAREA ATLANTIDEI

Un copil care își formează aceste abilități de vorbire va fi mai sigur pe sine, stare care îi va permite să comunice mai bine, să interacționeze mai mult și să acumuleze cât mai multe și mai diverse experiențe. Pentru copiii care urmează cursuri de dicție comunicarea va fi mai ușoară și vor atrage cu siguranță atenția asupra abilităților lor de vorbire.

Puteți să-l înscrieți pe cel mic și la unul dintre cursurile noastre de dicție pentru a-i oferi șansa de a-i dezvolta creativitatea și expresivitatea prin tehnici de rostire, exerciții de dicție, pronunție și interpretare a unor texte din cartea Străfurnica.

❗CURSURI❗

CURS DE DICȚIE PENTRU COPII

La cursul de dicție pentru copii vom diagnostica și rezolva problemele de dicție cu care copilul dumneavoastră se confruntă. Pe parcursul a patru sesiuni dedicate, personalizate, a câte 30 de minute, trainerii Carmen Ivanov și Mihai Crăciun vor depista particularitățile de rostire ale copilului dumneavoastră și vor propune seturi de exerciții speciale necesare rezolvării acestora.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre curs

 

ȘCOALA TV PENTRU COPII

Prin acest proiect ne propunem să le oferim copiilor posibilitatea de a învăța din tainele televiziunii de la profesioniști, într-un cadru organizat.
Cei mici vor avea ocazia să învețe, prin jocuri și activități atractive, totul despre prezentarea unui jurnal de știri sau a unei emisiuni TV, cu tot ceea ce presupun culisele acestei meserii foarte interesante: vorbitul în public și în fața camerei de filmat, fără emoții, cu dicție, intonație și exprimare corecte, improvizație, actorie, realizarea unei emisiuni de știri sau a unui serial de televiziune.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre ȘCOALA TV

☎ 0728855221

 

ATELIER DE STORYTELLING

Dicție.ro organizează Atelier de storytelling ONLINE. Atelierul va fi susținut de către scriitoarea Carmen Ivanov, autoarea cărților pentru copii „Străfurnica și prietenii săi”, „Străfurnica în căutarea Atlantidei” și „Cu fără pupici”.

Storytelling-ul este o metodă de a spune povești cu voce tare, într-un mod interactiv și creativ. La storytelling, ești implicat nu doar prin imaginația ta, ci și prin voce, intonație, pronunție, ritm și, evident, creativitate.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre Atelierul de Storytelling

☎ 0728855221

 

Te așteptăm la cursuri!

Cursurile se desfășoară la sediul Dicție.ro din Strada Tache Ionescu nr. 05, ap 01, București.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *