De ce suntem fermecați de vocile artiștilor voice-over?

De ce suntem fermecați de vocile artiștilor voice-over?

De la divertisment la electronică, companiile și acum apelează la vocea umană ca să vândă produse și să spună povești.

Poate că nu știi cum arată, dar le recunoști vocile.

Sunt actori de voce (voice-overi). Voci care ți-au conturat viața de mic, precum Looney Tunes. Mel Blanc a fost un vrăjitor și o voce care a intrepretat fiecare personaj în parte de pe ecran. Contele Duckula, anime-urile japoneze (care nu erau atât de populare în vest ca acum) și multe altele ne-au ținut companie când eram mici. Vocile acelor personaje au fost muzica copilăriei noastre.

Convențiile de tip Comic-Con, care celebrează desenele animate vechi și noi, apar acum pe orice continent și unii dintre perfomerii care au dat voce personajelor iubite de noi au un număr uriaș de urmăritori în mediul online, de exemplu Twitter.

Actorii de voce au putere. Fie că asculți vocea unui aparat electronic de bucătărie, fie că e sistemul de navigație al mașinii pe care o conduci, un desen animat pe care îl urmărești alături de copilul tău sau chiar un joc video, vocile lor te introduc în această experiență digitală.

Și pe lângă faptul că cei mai bine cotați actori de voce pot câștiga salarii la fel de mari ca actorii celebri de film, influența acestora este una mult mai profundă. Ei invocă o conexiune emoțională și creează un legământ puternic între tine și produs.

Impactul actorilor de voce

„E o profesie cam anonimă, sau cel puțin așa era”, spune Rob Paulsen.  El este un actor care a înregistrat voci pentru filmul Animaniacs, Pinky și The Brain și ambele versiuni ale filmului Țestoasele Ninja (cel din anii ’80 și cel din 2010). De asemenea predă în mod constant exerciții de actorie pentru voce.

Acum? Cei care odată erau perfomeri invizibili, acum sunt printre cei mai cunoscuți la evenimente din întreaga lume. De exemplu, Tara Strong are peste 350.000 de urmăritori pe Twitter – a jucat în animații precum The Fairly OddParents, Rugrats, The Powerpuff Girls, precum și seria de jocuri video Final Fantasy.

„Este într-adevăr greu să intri în industrie”, spune Strong. „Trebuie să știi că asta e tot ce vrei să faci. Trebuie să te asiguri că aveți aptitudini pentru asta: studiu scenic, cursuri de  improvizație, lecții de canto”. Tot ea spune că „nu contează cum arăți – vei juca tot felul de personaje”.

Câteodată, a fi voice-over îți deschide multe uși. „Nu trebuia să-mi fac griji cu privire la etnia mea în ceea ce privește exprimarea sau fizicul: sunt extrem de scundă” , spune Stephanie Sheh. Ea este un actor a cărui voce a apărut în aproape 300 de serii anime japoneze (Sailor Moon și Sailor Moon Crystal).

Mulți dintre ei și-au început cariera ca actori și apoi au descoperit această latură de voice-acting. „O concepție greșită este că este ușor intri în industrie pentru că este vorba doar despre vocea ta”, spune Sheh. Dar asta înseamnă că sunt și o mulțime de „non-actori”, oameni obișnuiți care vor încerca să intre la fel de ușor în industrie.

„Sincer, oriunde auzi o voce, probabil a fost creată de un om”, spune Tara Platt. „Semnătura vocală este ca amprenta vocală. E ceva foarte uman în privința asta”.

 

Ascensiunea anime-urilor

Pentru a înțelege amploarea acestei industrii, trebuie să ne uităm la Japonia: în conformitate cu Asociația de animații japoneze, industria anime a stabilit un record în 2016, când a generat venituri de 2.01 trilioane (17.7 miliarde dolari). Acest total provine din televiziune, film, distribuție pe internet, toate fiind determinate de vânzările de peste mări, care au constituit majoritatea veniturilor.

A deveni un seiyuu (actor vocal) în Japonia, ca și în alte țări, necesită antrenament. În Japonia, există aproape 50 de academii speciale pentru a deveni un seiyuu. Școala de Anime din Tokyo este una dintre ele.

Cu cinci ani în urmă, industria jocurilor video a început să angajeze mai mulți actori de voce, ceea ce a sporit cererea, spune Hironori Kagawa, profesor de voce la școală. Instituția oferă mai multe programe academice pentru studenții care doresc să lucreze în industria anime, de la ilustrație la inginerie de sunet.

Elevii cursului de voce au 15 cursuri pe săptămână timp de 90 de minute, concentrându-se pe respirație, enunțuri, microfon, chiar dans și cântat pentru a dezvolta ritm și ureche muzicală.

 

Cum intri în industrie

Rolurile câștigătoare în francizele recunoscute la nivel global, cum ar fi Sailor Moon, necesită ani de experiență, muncă grea și ore petrecute pentru roluri mult mai mici. Și există o mulțime de alte concursuri de voce: anunțuri TV, videoclipuri, sisteme de anunțuri de transport public, explicatori YouTube, audiobook-uri, podcast-uri. Chiar și asistenții vocali digitali ca Siri și Alexa.

Vocea Alexei – asistentul vocal de la Amazon, adică rivala lui Siri pentru limba română folosește vocea lui Carmen Ivanov, voice-over, om de radio și trainer de dictie la Dicție.ro.

Totuși, cea mai mare parte a muncii cu vocea este în industria divertismentului. Un raport din 2017 de la Voices.com, o companie canadiană, a constatat că 53% din totalul de vocilor la nivel mondial se află în animație. Nu este ușor să faci performanță. Nu este ușor să fii un actor sau să ai o voce bună și plăcută. Trebuie să te cunoști foarte bine pe tine, să-ți cunoști vocea și corpul în cele mai mici detalii și să poți transmite emoție. Un voice-over bun nu va sta niciodată în spatele unui microfon și atât. El va crea un personaj, va da viață și va face acest lucru doar cu vocea. De aceea are nevoie de un real talent. Toate mișcările, gândurile se vor contopi cu vocea care va crea personajul.

 

Jocurile video în competiție cu cinematografia

Jocurile video au început să genereze profituri care rivalizează cu cele ale filmelor de la Hollywood. Asta, alături de popularitatea în creștere a anime-ului, înseamnă mai multe locuri de muncă pentru mai mulți actori de voce. Pe măsură ce bugetele au crescut, tehnologia folosită în aceste jocuri a devenit mai sofisticată și arta de a povesti mult mai complexă, astfel încât a existat o cerere crescută de „muncă vocală” pentru a aduce personajele jocului la viață.

De asemenea, cele mai multe jocuri video nu folosesc numai vocea, ci și mișcările actorilor de voce, care sunt înregistrate într-un program special, alături de voce. De la voci firave, senzuale până la gemete și sunete care caracterizează moartea, actorii de voce sunt puși într-o mulțime de situații cărora trebuie să le facă față cu brio: câte personaje, atâtea voci. Unii actori mărturisesc că au fost jocuri cu 60,000 de replici. Și cu toate acestea, cum spunea și actorul Oliver Platt: ca actor de voce „completezi lumea”.

 

Puterea vocii

Indiferent dacă este vorba despre un personaj de desen animat sau vocea lui Siri, a auzi o voce umană are un impact asupra noastră – rezonăm altfel. Oamenii vor răspunde pozitiv la o voce umană. Cu toate acestea, vocile umane îi determină pe consumatori să anticipeze niveluri înalte de înțelegere și empatie de la asistenți digitali. În cazul în care asistenții nu se încadrează – de exemplu, nu înțeleg ceea ce spune consumatorul sau nu oferă un răspuns adecvat, consumatorii vor fi dezamăgiți, spune Rhonda Hadi, profesor asociat la Universitatea din Oxford (Business School).

Actorii de voce vor dezvolta o legătură puternică și cu publicul, fani care datorită vocilor și animației au trecut peste momente mai grele, au râs, s-au relaxat, s-au lăsat purtați de poveste.

Sursa: BBC

 


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Vizualizari : 1277

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logo Dictie Albastru
Prezentare generală a confidențialității

Despre Cookie
Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.

In ceea ce numim “web 2.0”, “cookie”-urile joaca un rol important in facilitarea accesului si livrarii multiplelor servicii de care utilizatorul se bucura pe internet, cum ar fi:

Personalizarea anumitor setari precum: limba in care este vizualizat un site, moneda in care se exprima anumite preturi sau tarife, pastrarea optiunilor pentru diverse produse (masuri, alte detalii etc) in cosul de cumparaturi (si memorarea acestor optiuni) – generandu-se astfel flexibilitatea “cosului de cumparaturi” (accesarea preferintelor vechi prin accesarea butonului ‘’inainte’’ si “inapoi’’)
Cookie-urile ofera detinatorilor de site-uri un feedback valoros asupra modului cum sunt utilizate site-urile lor de catre utilizatori, astfel incat sa le poata face si mai eficiente si mai accesibile pentru utilizatori.
Permit aplicatiilor multimedia sau de alt tip de pe alte site-uri sa fie incluse intr-un anumit site pentru a crea o experienta de navigare mai valoroasa, mai utila si mai placuta;
Imbunatatesc eficienta publicitatii online.
Ce este un “cookie”?
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu “cookie” ) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul,
terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitara emisa de catre un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard driveul utilizatorului).

Un cookie este format din 2 parti: numele si continutul sau valoarea cookie-ului. Mai mult, durata de existenta a unui cookie este determinata; tehnic, doar webserverul care a trimis cookie-ul il poate accesa din nou in momentul in care un utilizator se intoarce pe website-ul asociat webserverului respectiv.

Cookie-urile in sine nu solicita informatii cu caracter personal pentru a putea fi utilizate si, in cele mai multe cazuri, nu identifica personal utilizatorii de internet.

Cookieuri de sesiune – acestea sunt stocate temporar in dosarul de cookie-uri al browserului web pentru ca acesta sa le memoreze pana cand utilizatorul iese de pe web-siteul respectiv sau inchide fereastra browserului ( ex: in momentul logarii/delogarii pe un cont de webmail sau pe retele de socializare)
Cookieuri Persistente – Acestea sunt stocate pe hard-drive-ul unui computer sau echipament (si in general depinde de durata de viata prestabilita pentru cookie). Cookie-urile persistente le includ si pe cele plasate de un alt website decat cel pe care il viziteaza utilizatorul la momentul respectiv – cunoscute sub numele de ‘third party cookies’ (cookieuri plasate de terti) – care pot fi folosite in mod anonim pentru a memora interesele unui utilizator, astfel incat sa fie livrata publicitate cat mai relevanta pentru utilizatori.
Care sunt avantajele cookie-urilor?
Un cookie contine informatii care fac legatura intre un web-browser (utilizatorul) si un web-server anume (website-ul). Daca un browser acceseaza acel web-server din nou, acesta poate citi informatia deja stocata si reactiona in consecinta. Cookie-urile asigura userilor o experienta placuta de navigare si sustin eforturile multor websiteuri pentru a oferi servicii confortabile utilizatorillor: ex – preferintele in materie de confidentialitate online, optiunile privind limba site-ului, cosuri de cumparaturi sau publicitate relevanta.

Care este durata de viata a unui cookie?
Cookieurile sunt administrate de webservere. Durata de viata a unui cookie poate varia semnificativ, depinzand de scopul pentru care este plasat. Unele cookie-uri sunt folosite exclusive pentru o singura sesiune (session cookies) si nu mai sunt retinute odata de utilizatorul a parasite website-ul si unele cookie-uri sunt retinute si refolosite de fiecare data cand utilizatorul revine pe acel website (‘cookie-uri permanente‘). Cu toate aceste, cookie-urile pot fi sterse de un utilizator in orice moment prin intermediul setarilor browserului.

Ce sunt cookie-urile plasate de terti?
Anumite sectiuni de continut de pe unele site-uri pot fi furnizate prin intermediul unor terte parti/ furnizori (ex: news box, un video sau o reclama). Aceste terte parti pot plasa de asemenea cookieuri prin intermediul site-ului si ele se numesc “third party cookies” pentru ca nu sunt plasate de proprietarul website-ului respectiv. Furnizorii terti trebuie sa respecte de asemenea legea in vigoare si politicile de confidentialitate ale detinatorului site-ului.

Cum sunt folosite cookie-urile de catre acest site
O vizita pe acest site poate plasa cookie-uri in scopuri de:

Cookie-uri de performanta a site-ului
Cookie-uri de analiza a vizitatorilor
Cookie-uri pentru geotargetting
Cookie-uri de inregistrare
Cookie-uri pentru publicitate
Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
Aceste cookie-uri pot proveni de la terti.

Cookie-uri de performanta
Acest tip de cookie retine preferintele utilizatorului pe acest site, asa incat nu mai este nevoie de setarea lor la fiecare vizitare a site-ului.

Exemple:

setarile volumului pentru video player
viteza de video streaming cu care este compatibil browserul
Cookie-uri pentru analiza vizitatorilor
De fiecare data cand un utilizator viziteaza acest site softul de analytics furnizat de o terta parte genereaza un cookie de analiza a utilizatorului. Acest cookie ne spune daca ati mai vizitat acest site pana acum. Browserul ne va spune daca aveti acest cookie, iar daca nu, vom genera unul. Acesta permite monitorizarea utilizatorilor unici care ne viziteaza si cat de des o fac.Atat timp cat nu sunteti inregistrat pe acest site, acest cookie nu poate fi folosit pentru a identifica persoanele fizice, ele sunt folosite doar in scop statistic. Daca sunteti inregistrat putem sti, de asemenea, detaliile pe care ni le-ati furnizat, cum ar fi adresa de e-mail si username-ul – acestea fiind supuse confidentialitatii si prevederilor din Termeni si Conditii, Politica de confidentialitate precum si prevederilor legislatiei in vigoare cu privire la protejarea datelor cu caracter personal.

Cookie-uri pentru geotargetting
Aceste cookie-uri sunt utilizate de catre un soft care stabileste din ce tara proveniti. Este complet anonim si este folosit doar pentru a targeta continutul – chiar si atunci cand sunteti pe pagina noastra in limba romana sau in alta limba primiti aceeasi reclama.

Cookie-uri pentru inregistrare
Atunci cand va inregistrati pe acest site, generam un cookie care ne anunta daca sunteti inregistrat sau nu. Serverele noastre folosesc aceste cookie-uri pentru a ne arata contul cu care sunteti ingregistrat si daca aveti permisiunea pentru un serviciu anume. De asemenea, ne permite sa asociem orice comentariu pe care il postati pe site-ul nostru cu username-ul dvs. Daca nu ati selectat “pastreaza-ma inregistrat”, acest cookie se va sterge automat cand veti inchide browserul sau calculatorul.

Cookie-uri pentru publicitate
Aceste cookie-uri ne permit sa aflam daca ati vizualizat sau nu o reclama online, care este tipul acesteia si cat timp a trecut de cand ati vazut mesajul publicitar. Aceste cookie-uri le folosim si pentru a targeta publicitatea online. Putem folosi, de asemenea, cookieuri apartinand unei terte parti, pentu o mai buna targetare a publicitatii, pentru a arata de exemplu reclame despre vacante, daca utilizatorul a vizitat recent un articol pe site despre vacante. Aceste cookie-uri sunt anonime, ele stocheaza informatii despre contentul vizualizat, nu despre utilizatori. De asemenea, setam cookie-uri anonime si prin alte site-uri pe care avem publicitate. Primindu-le, astfel, noi le putem folosi pentru a va recunoaste ca vizitator al acelui site daca ulterior veti vizita site-ul nostru, va vom putea livra publicitatea bazata pe aceasta informatie.

Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
O mare parte din publicitatea pe care o gasiti pe acest site apartine tertelor parti. Unele dintre aceste parti folosesc propriile cookie-uri anonime pentru a analiza cat de multe persoane au fost expuse unui mesaj publicitar, sau pentru a vedea cate persoane au fost expuse de mai multe ori la aceeasi reclama.Companiile care genereaza aceste cookie-uri au propriile politici de confidentialitate, iar acest site nu are acces pentru a citi sau scrie aceste cookie-uri. Cookie-urile celor terte parti pot fi folosite pentru a va arata publicitatea targeta si pe alte site-uri, bazandu-se pe navigarea dvs pe acest site.

Alte cookie-uri ale tertelor parti
Pe unele pagini, tertii pot seta propriile cookie-uri anonime, in scopul de a urmari succesul unei aplicatii, sau pentru a customiza o aplicatie. Datorita modului de utilizare, acest site nu poate accesa aceste cookie-uri, la fel cum tertele parti nu pot accesa cookie-urile detinute de acest site. De exemplu, cand distribuiti un articol folosind butonul pentru retelele sociale aflat pe acest site, acea retea sociala va inregistra activitatea dvs.

Ce tip de informatii sunt stocate si accesate prin intermediul cookie-urilor?
Cookie-urile pastreaza informatii intr-un fisier text de mici dimensiuni care permit unui website sa recunoasca un browser. Webserverul va recunoaste browserul pana cand cookie-ul expira sau este sters. Cookie-ul stocheaza informatii importante care imbunatatesc experienta de navigare pe Internet ( ex: setarile limbii in care se doreste accesarea unui site; pastrarea unui user logat in contul de webmail; securitatea online banking; pastrarea produselor in cosul de cumparaturi)

De ce sunt cookie-urile importante pentru Internet?
Cookie-urile reprezinta punctul central al functionarii eficiente a Internetului, ajutand la generarea unei experiente de navigare prietenoase si adaptata preferintelor si intereselor fiecarui utilizator. Refuzarea sau dezactivarea cookieurilor poate face unele site-uri imposibil de folosit.

Refuzarea sau dezactivarea cookie-urilor nu inseamna ca nu veti mai primi publicitate online – ci doar ca aceasta nu va mai putea tine cont de preferintele si interesele dvs, evidentiate prin comportamentul de navigare.

Exemple de intrebuintari importante ale cookieurilor ( care nu necesita autentificarea unui utilizator prin intermediul unui cont):

Continut si servicii adaptate preferintelor utilizatorului – categorii de stiri, vreme, sport, harti, servicii publice si guvernamentale, site-uri de entertainment si servicii de travel.
Oferte adaptate pe interesele utilizatorilor – retinerea parolelor, preferintele de limba ( Ex: afisarea rezultatelor cautarilor in limba Romana).
Retinerea filtrelor de protectie a copiilor privind continutul pe Internet (optiuni family mode, functii de safe search)
Limitarea frecventei de difuzare a reclamelor – limitarea numarului de afisari a unei reclame pentru un anumit utilizator pe un site.
Furnizarea de publicitate mai relevanta pentru utilizator.
Masurarea, optimizare si caracteristicile de analytics – cum ar fi confirmarea unui anumit nivel de trafic pe un website, ce tip de continut este vizualizat si modul cum un utilizator ajunge pe un website (ex prin motoare de cautare, direct, din alte website-uri etc). Website-urile deruleaza aceste analize a utilizarii lor pentru a imbunatati site-urile in beneficiul userilor.
Securitate si probleme legate de confidentialitate
Cookieurile NU sunt virusi! Ele folosesc formate tip plain text. Nu sunt alcatuite din bucati de cod asa ca nu pot fi executate nici nu pot auto-rula. In consecinta, nu se pot duplica sau replica pe alte retele pentru a se rula sau replica din nou. Deoarece nu pot indeplini aceste functii, nu pot fi considerate virusi.

Cookie-urile pot fi totusi folosite pentru scopuri negative. Deoarece stocheaza informatii despre preferintele si istoricul de navigare al utilizatorilor, atat pe un anume site cat si pe mai multe alte siteuri, cookieurile pot fi folosite ca o forma de Spyware. Multe produse anti-spyware sunt constiente de acest fapt si in mod constant marcheaza cookie-urile pentru a fi sterse in cadrul procedurilor de stergere/scanare anti-virus/anti-spyware.

In general browserele au integrate setari de confidentialitate care furnizeaza diferite nivele de acceptare a cookieurilor, perioada de valabilitate si stergere automata dupa ce utilizatorul a vizitat un anumit site.

Alte aspecte de securitate legate de cookie-uri
Deoarece protectia identitatii este foarte valoroasa si reprezinta dreptul fiecarui utilizator de internet, este indicat sa se stie ce eventuale probleme pot crea cookieurile. Pentru ca prin intermediul lor se transmit in mod constant in ambele sensuri informatii intre browser si website, daca un atacator sau persoana neautorizata intervine in parcursul de transmitere a datelor, informatiile continute de cookie pot fi interceptate. Desi foarte rar, acest lucru se poate intampla daca browserul se conecteaza la server folosind o retea necriptata (ex: o retea WiFi nesecurizata).

Alte atacuri bazate pe cookie implica setari gresite ale cookieurilor pe servere. Daca un website nu solicita browserului sa foloseasca doar canale criptate, atacatorii pot folosi aceasta vulnerabilitate pentru a pacali browserele in a trimite informatii prin intermediul canalelor nesecurizate. Atacatorii utilizeaza apoi informatiile in scopuri de a accesa neautorizat anumite site-uri. Este foarte important sa fiti atenti in alegerea metodei celei mai potrivite de protectie a informatiilor personale.

Sfaturi pentru o navigare sigura si responsabila, bazata pe cookies.
Datorita flexibilitatii lor si a faptului ca majoritatea dintre cele mai vizitate site-uri si cele mai mari folosesc cookieuri, acestea sunt aproape inevitabile. Dezactivarea cookie-urilor nu va permite accesul utilizatorului pe site-urile cele mai raspandite si utilizate printre care Youtube, Gmail, Yahoo si altele. Iata cateva sfaturi care va pot asigura ca nevigati fara griji insa cu ajutorul cookieurilor:

Particularizati-va setarile browserului in ceea ce priveste cookie-urile pentru a reflecta un nivel confortabil pentru voi al securitatii utilizarii cookie-urilor
Daca nu va deranjeaza cookie-urile si sunteti singura persoana care utilizaeaza computerul, puteti seta termene lunigi de expirare pentru stocarea istoricului de navigare si al datelor personale de acces.
Daca impartiti accesul la calculator, puteti lua in considerare setarea browserului pentru a sterge datele individuale de navigare de fiecare data cand inchideti browserul. Aceasta este o varianta de a accesa site-urile care plaseaza cookieuri si de a sterge orice informatie de vizitare la inchiderea sesiunii navigare.
Instalati-va si updatati-va constant aplicatii antispyware.
Multe dintre aplicatiile de detectare si prevenire a spyware-ului includ detectarea atacurilor pe site-uri. Astfel, impiedica browserul de la a accesa website-uri care ar putea sa exploateze vulnerabilitatile browserului sau sa descarce software periculos. Asigurati-va ca aveti browserul mereu updatat. Multe dintre atacurile bazate pe cookies se realizeaza exploatand punctele slabe ale versiunilor vechi ale browserelor.

Cookie-urile sunt pretutindeni si nu pot fi evitate daca doriti sa va bucurati de acces pe cele mai bune si cele mai mari site-uri de pe Internet – locale sau internationale. Cu o intelegere clara a modului lor de operare si a beneficiilor pe care le aduc, puteti lua masurile necesare de securitate astel incat sa puteti naviga cu incredere pe internet.

Cum pot opri cookie-urile?
Dezactivarea si refuzul de a primi cookie-uri pot face anumite site-uri impracticabile sau dificil de vizitat si folosit. De asemenea, refuzul de a accepta cookie-uri nu inseamna ca nu veti mai primi/vedea publicitate online.

Este posibila setarea din browser pentru ca aceste cookie-uri sa nu mai fie acceptate sau poti seta browserul sa accepte cookie-uri de la un site anume. Dar, de exemplu, daca nu esti inregistat folosind cookie-urile, nu vei putea lasa comentarii.

Toate browserele moderne ofera posibilitatea de a schimba setarile cookie-urilor. Aceste setari se gasesc de regula in “optiuni” sau in meniul de “preferinte” al browserului tau.

Pentru a intelege aceste setari, urmatoarele linkuri pot fi folositoare, altfel puteti folosi optiunea “ajutor” a browserului pentru mai multe detalii.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
Setari Cookie in Opera
Pentru setarile cookie-urilor generate de terti, puteti consulta si site-ul:
https://www.youronlinechoices.com/ro/