De ce primele 15 secunde contează cel mai mult

De ce primele 15 secunde contează cel mai mult

Atunci când vine vorba de un discurs, de o prezentare, de a face o impresie bună etc. primele tale 15 secunde contează. Ai o singură șansă să faci o primă impresie bună și acea primă impresie se formează în doar 15 secunde. Așa că arată bine, arată încrezător, adoptă poziția câștigătorului, începe cu energie și vei face o treabă grozavă.

 

De ce primele 15 secunde contează cel mai mult?

Iată-te pe o scenă, cu un reflector care îți bate în ochi și care umbrește aproape toată sala, în fața unui public de zeci sau chiar sute, sperând cu ardoare că nu arăți așa cum te simți. Toți cei din încăpere au o listă nesfârșită de lucruri în minte, iar cei care nu vorbesc la telefon, trimit mesaje. Cum le atragi atenția – și, mai complicat, cum menții concentrarea?

Un public își formează impresia despre tine în doar 15 secunde. Acel sfert de minut, de îndată ce deschizi gura, poate face un discurs reușit sau unul dezastruos. Ceea ce îi face pe oameni să asculte și să fie implicați este curiozitatea pentru ceea ce urmează. Suspansul poate fi un instrument puternic. Nu-l risipi.

Din păcate, majoritatea o face. Să luăm un exemplu banal de discurs tipic la o conferință. Vorbitorul este o persoană ilustră și, deși s-ar putea să nu aibă nevoie de nicio prezentare (cum spune clișeul), el sau ea primește de obicei una oricum. Dacă vorbitorul se întâmplă să fii tu, cea mai mare greșeală pe care o poți face este să petreci următoarele cincisprezece secunde, sau chiar mai mult, mulțumind persoanei care te-a prezentat și audienței pentru timpul acordat și spunând cât de bucuros ești acolo.

Oamenii fac asta, desigur, pentru că vor să pară politicoși și prietenoși. Problema este că toată lumea a auzit-o înainte – posibil de multe, multe ori. Este un început atât de previzibil încât publicul tău își va îndepărta atenție de la tine și se vor întoarce să-și verifice e-mailul. Ai irosit suspansul.

Deci, cum profiți la maximum de acele 15 secunde cruciale? 

Zâmbește și dă scurt din cap către persoana care te-a prezentat, inspiră adânc și lansează direct partea cea mai convingătoare a discursului tău. Dacă nu ești sigur care este partea aceea importantă, gândește-te la asta din punctul de vedere al publicului. Oamenii acționează în funcție de interesul propriu și este cel mai probabil să asculte cu atenție și să-și amintească de tine și de ceea ce ai spus, dacă abordezi ceea ce îi preocupă cel mai mult. Deci începe de acolo. Poți adăuga propria perspectivă mai târziu.

În primul rând, atunci când planifici ceea ce vei spune, fii realist cu privire la ce să incluzi și ce să omiți. Oamenii gândesc adesea „cu cât pun mai multe date/informații într-un discurs, cu atât mai bine”. Dar toată lumea are deja atât de multe informații „aruncate” către ei în fiecare zi, iar atenția este atât de încordată, încât chiar nu poți înghesui șapte sau opt puncte mari într-un discurs de 45 de minute dacă vrei ca oamenii să asculte în continuare.

În schimb, transformă punctul cel mai important într-o idee mare. În arta vorbirii în public i se spune „glonțul de argint” (silver bullet). Transmite ideea ta principală într-o propoziție puternică. După o analiză detaliată a prezentărilor vorbitorilor TED s-a constatat că 46 din cele 50 cele mai populare (adică cele mai vizualizate pe YouTube) fac acest lucru. Este una dintre strategiile vorbitorilor TED cel mai des folosite și la locul de muncă. Uneori, partea grea este identificarea acelei idei. Poate să nu fie ceea ce crezi tu că este, la început. Dacă nu, continuă să te gândești. În mod ideal, „glonțul de argint” este o singură perspectivă care va face publicul să gândească diferit decât înainte.

Exemplu

Să presupunem că prezentarea ta este educativă: îți înveți echipa cum să folosească, de exemplu, noul software conceput pentru a crește eficiența la locul de muncă. Poți, desigur, să lansezi direct informația despre modul în care funcționează, cum să îl utilizezi și ce să faci dacă ceva nu funcționează. O abordare mai eficientă: începe prin a vorbi despre problema pe care software-ul a fost creat să o rezolve, de ce vechea metodă nu funcționa și mai ales despre modul în care acest software va face ziua tuturor un pic mai bună. Odată ce le-ai spus oamenilor de ce trebuie să învețe ceva, ei sunt mult mai receptivi și cresc șansele ca ei să-și amintească din ce în ce mai multe detalii.

Dacă ideea de a vorbi cu un grup mare, indiferent de context, te îngrozește, nu ești singur. Majoritatea vorbitorilor – chiar și vorbitori relativ experimentați – suferă de o oarecare anxietate. Ei văd celebrități precum Tony Robbins care sunt pline de carismă și ajung să-și spună ei înșiși că nu au „personalitatea potrivită” pentru a fi un vorbitor convingător.

Nu! Ține minte că, indiferent cât de introvertit sau anxios ești la început, scopul tău este să-ți ajuți publicul să se apropie și mai mult de atingerea obiectivelor. Orice personalitate o poate face.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *