De ce inteligența artificială folosește mai mult voci feminine?

De ce inteligența artificială folosește mai mult voci feminine?

Siri, Alexa, Cortana, Asistent Google. Ce au în comun acești asistenți vocali? Ei bine… sunt femei.

Este posibil să nu fi observat asta până acum. Unii vor argumenta că mai multe sisteme automate de voce artificială vin acum la pachet și cu opțiunea unei voci masculine. Cu toate acestea, adevărul este că vocea implicită pentru majoritatea asistenților vocali este feminină și, în cele mai multe cazuri, are un nume feminin.

Această formă de inteligență artificială (I.A.) face din ce în ce mai mult parte din viața noastră de zi cu zi. Aproape 3 miliarde de oameni folosesc în prezent un software automatizat vocal pentru setarea alarmelor, pentru comanda mâncare sau chiar pentru a verifica vremea în weekend. Se așteaptă ca acest număr de utilizatori să crească exponențial în următorii ani.

Și, în timp ce beneficiile utilizării unor „persoane” precum Alexa sunt substanțiale, creatorii acestor asistenți vocali se confruntă cu critici pentru că optează pentru voci feminine, deoarece acționează la nivel subconștient vechea problemă socială conform căreia femeile sunt supuse, liniștite, politicoase și, în cazul nostru, prezente la datorie pentru a-i „asista” pe alții.

Deci, de ce atât de multe companii au ales să trateze vocile artificale ca fiind feminine?

Motivele pentru care asistenții vocali sunt femei

Preferăm voci feminine

Există un număr copleșitor de studii care sugerează că oamenii preferă sunetul unei voci feminine, iar unii cercetători remarcă faptul că preferința noastră pentru vocile feminine începe atunci când suntem încă suntem în pântecul mamei, deoarece aceste sunete (materne) ne-ar liniști și ne-ar aduce un sentiment de pace și confort.

Alte cercetări au descoperit că femeile tind să articuleze sunetele vocale mai clar, ceea ce le face mai ușor de înțeles, în special la locul de muncă. 

Înregistrările vocale feminine au fost folosite chiar și în timpul celui de-al Doilea Război Mondial în carlingele avioanelor datorită faptului că vorbeau cu un ton mai înalt decât piloții (care erau bărbați), așa că erau mai ușor de distins.

Cu toate acestea, această ideea a fost puternic contestată, iar numeroasele mituri care înconjoară ideea că vocile feminine sunt mai ușor de auzit chiar și atunci când se folosesc difuzoare s-au dovedit a fi false.

 

Nu există destule date pentru vocile masculine

Acesta este probabil cel mai argumentat punct pentru programatori atunci când încep să creeze vocile artificiale.

De-a lungul anilor, sistemele „text-to-speech” au fost construite predominant cu voci feminine. Deoarece avem date atât de bogate pentru vocile feminine, companiile sunt predispuse să opteze pentru ele atunci când creează un software automatizat pentru voce, deoarece este cea mai eficientă soluție din punct de vedere al timpului și al costurilor.

Înregistrările vocale feminine datează din 1878, când Emma Nutt a devenit prima femeie care a fost operator de telefonie. Vocea ei a fost atât de bine primită (și, desigur, auzită), încât a devenit standardul pe care toate celelalte companii care s-au străduit să-l imite. Până la sfârșitul anilor 1880, operatorii de telefonie erau exclusiv femei.

Datorită acestei schimbări de gen în industrie, acum avem sute de ani de înregistrări audio feminine pe care le putem folosi pentru a crea noi forme de inteligență artificială de voce la care știm că utilizatorii vor răspunde pozitiv.

De ce să-ți pierzi timpul și banii făcând înregistrări de voce masculină și creând I.A. cu voce masculină, când nu știi cum vor răspunde utilizatorii tăi. Și asta ne duce la următorul punct…

 

Provocările automatizării vocii masculine

Întrucât industria I.A. este dominată de voci feminine, nu ar trebui să fie surprinzător faptul că implementarea de sisteme automate pentru voce masculină poate fi incredibil de dificilă. Să aruncăm o privire la Google.

În 2016, Google a lansat „Google Assistant” și a existat un motiv pentru care gigantul tehnologic a optat pentru un nume neutru din punct de vedere sexual: Google a vrut să lanseze noul său asistent vocal cu voce atât masculină, cât și feminină.

Din păcate, sistemele pe care Google le-a folosit pentru a-și crea noul „asistent” au fost instruite folosind doar date vocale feminine, ceea ce a însemnat că au funcționat mai bine cu vocile feminine.

Echipa care lucrează la Google Assistant a pledat cu fermitate atât pentru o voce masculină, cât și pentru o voce feminină, dar compania a decis să nu creeze una masculină odată ce a descoperit cât de dificil este acest lucru.

Experții spun că ar fi durat peste un an pentru a crea o voce masculină pentru Google Assistant, iar după asta nu exista nicio garanție că ar fi fost de o calitate suficient de înaltă sau că ar fi primit feedback pozitiv din partea utilizatorilor.

Dar…există speranță! Amazon a introdus o nouă voce masculină, care e activată prin cuvântul „Ziggy”. Poți asculta noua voce AICI. În ciuda schimbării, tot Alexa rămâne asistentul de bază, spun utilizatorii.

Pentru a obține vocea masculină, utilizatorii trebuie să spună „Alexa, change your voice”, iar asistentul digital își va schimba sexul. Utilizatorii vor avea, de asemenea, opțiunea de a schimba vocea mergând în meniul Setări al aplicației Alexa. În prezent, „Ziggy” funcționează doar în SUA.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *