De ce comunicarea este importantă pentru copii

De ce comunicarea este importantă pentru copii
Facebooktwitterlinkedinmail

🗣 COMUNICAREA ESTE ESENȚIALĂ

Comunicarea este fundamentală pentru dezvoltarea copiilor; copiii trebuie să poată înțelege și să fie înțeleși. Comunicarea stă baza relațiilor și este esențială pentru învățare, joc și interacțiune socială. Comunicarea nu înseamnă a rosti câteva cuvinte, înseamnă înțelegere, ascultare, empatie, dicție, atenție și multe altele. Este mai mult decât un simplu cuvânt, este un mod de viață.

 

⦿ Comunicarea cu bebelușii este fundamentul atașamentului

Dacă un părinte sau un îngrijitor răspunde pozitiv semnalelor unui copil, acestea „se transformă”  în comunicare. De aici va rezulta faptul că bebelușii vor dezvolta un atașament sigur. Acest atașament se bazează pe învățare și comunicare și ajută copiii să prospere.

 

⦿ Limbajul și comunicarea reprezintă modul în care ne cunoaștem și construim relații

În calitate de părinți vorbim și ascultăm copilul, lucru care îl ajută să se dezvolte și să învețe, precum și să formeze conexiuni din ce în ce mai complexe. Comunicând cu copilul de mic, acesta va deprinde abilități puternice de comunicare și se va descurca în situațiile noi care se ivesc în viața lui.

 

⦿ Limbajul este baza învățării

Comunicarea și limbajul reprezintă mijlocul prin care profesorii dăruiesc informație și copiii învață. Imaginează-ți că încerci să înveți și să înțelegi noi informații fără capacitatea de a asculta, înțelege și a vorbi. Toate acestea se formează la vârste mici. A trece prin acest proces la vârste mai mari presupune o dificultate mai mare.

 

⦿ Copiii cu probleme de limbaj și comunicare riscă să prezinte dificultăți în citire, scriere și ortografie

Dacă cei mici nu pot spune/pronunța cuvinte, va fi mult mai probabil să aibă dificultăți în citire și în scriere. Dacă aceștia nu pot înțelege cuvintele pe care le aud, se vor lupta pentru înțelege ce au citit.

 

⦿ Copiii cu dificultăți de comunicare pot avea și dificultăți de comportament

Majoritatea copiilor cu probleme de comportament prezintă anterior dificultăți în ceea ce provește comunicarea și limbajul. Imaginează-ți frustrarea de a nu putea transmite mesajul tău exact așa cum trebuie pentru a fi înțeles de toată lumea.

 

⦿ Prieteniile sunt extrem de importante pentru copii

Crearea și păstrarea prieteniilor și a celorlalte relații sunt dificile dacă ai abilități de comunicare slabe. Copiii aleg adesea prieteni care se pricep să comunice, astfel încât copiii cu dificultăți sunt de două ori mai defavorizați.

 

⦿ Stima de sine și încrederea pot fi afectate

Copiii cu nevoi de comunicare se văd adesea ca fiind mai puțin capabili și mai puțin populari decât prietenii lor. Tinerii cu abilități bune de comunicare se simt mai încrezători și nivelul stimei de sine reprezintă o creștere față de cei cu anumite probleme în limbaj și comunicare.

 

🗣 Impactul comunicării asupra  unor domenii ale vieții

⦿ Educație

  1. Problemele în ceea ce privește comunicarea (și limbajul) duce adesea către alfabetizare și, fără ajutorul corect, între 50% și 90% dintre copiii cu necesități de comunicare persistente continuă să aibă dificultăți de citire și vorbire.
  2. S-au luat în vedere abilitățile de citire și comunicare ale copiilor de 5 ani, cu abilități de limbaj bune și slabe; când acești tineri au împlinit vârsta de 14 ani, exista un decalaj între aceștia, acest decalaj extinzându-se la o diferență de 5 ani. Adică cei cu abilități slabe citeau ca și cum aveau 5 ani în minus, dar cei cu abilități bune citeau conform vârstei și standardelor.
  3. Doar o cincime dintre copiii cu probleme de vorbire, limbă și comunicare ating nivelurile așteptate pentru vârsta lor.

 

⦿ Resurse umane

  1. Angajatorii apreciază abilitățile de comunicare ca fiind cea mai mare prioritate, peste calificări, 47% dintre angajatori raportând dificultăți în a găsi angajați cu un nivel adecvat de abilități de comunicare orală și nu numai.
  2. 8 din 10 tineri șomeri s-au dovedit că au probleme de vorbire, limbă și comunicare.
  3. O mare parte dintre șomeri se confruntă cu probleme de comunicare și unele studii arată că, deși li s-a oferit o șansă de a rezolva aceste bariere (cursuri, consiliere) o parte dintre aceștia refuză sau dispar după prima ședință/primul curs.

 

⦿ Sănătate

  1. Comunicarea slabă este un factor de risc pentru sănătatea mintală.
  2. 40% dintre copiii de 7-14 ani apelează la servicii de terapie.
  3. Fără un ajutor eficient, o treime dintre copiii cu vorbire, limbaj și comunicare defectuoase necesită tratament pentru problemele de sănătate mentală apărute în viața adultă.

 

🗣 Copiii care întâmpină probleme ale comunicării văd viața ca o corvoadă

În ciuda importanței vitale a comunicării, puțini oameni știu despre numărul de copii care se luptă pentru dezvoltarea acestor abilități și barierele cu care se confruntă.

Un studiu european a arătat că peste 1 milion de copii din Marea Britanie au nevoie de îmbunătățirea abilităților de vorbire, limbaj și comunicare pe termen lung.  Acești copii nu învață să comunice eficient în același mod ca ceilalți copii. Adesea au nevoie de plan de acțiune specific și sprijin din partea specialiștilor pentru a-și dezvolta abilitățile de comunicare.

În România rata analfabetismului este destul de mare și evident, copiii întâmpină o mulțime de probleme în ceea ce privește comunicarea și dezvoltarea personală.  Nici sistemul nu ajută prea mult deoarece în școli nu există ore de vorbire, dicție, exprimare, oratorie, art-terapie etc.

În zonele sărace, mai mult de jumătate dintre copii încep școala cu o „comunicare întârziată”. Se pot lupta să înțeleagă sau să se facă înțeleși, au un vocabular superficial, ascultare slabă și abilități sociale necorespunzătoare. Una dintre provocările majore pentru acești copii și familiile acestora este că de multe ori dificultățile lor sunt invizibile pentru alți oameni, deoarece lipsește înțelegerea nevoilor de vorbire, limbă și comunicare.

Adesea, oamenii văd clar impactul nevoilor de vorbire, limbaj și comunicare – comportament slab, citire și scriere slabă, copii izolați, copii cu încredere scăzută – dar nu văd cauza care stă la baza acestora.

 

🗣 Cele 5 bariere de comunicare

Învățarea de a vorbi este o abilitate complicată și se poate descompune în mai multe moduri diferite:

⦿ Nu pot scoate cuvintele

Unii copii știu ce vor să spună, dar cuvintele nu ies pe gură. Pentru unii, cuvintele ies, dar vorbirea este foarte neclară și este dificil pentru ceilalți să înțeleagă. Alții nu pot găsi cuvintele de care au nevoie, cum ar fi atunci când știi numele cuiva și pur și simplu nu își pot aminti; sau nu își pot organiza cuvintele și propozițiile, așa că vorbirea este confuză și greu de urmărit. Acești copii au o deficiență de vorbire și limbaj. Aceștia pot fi la fel de capabili ca ceilalți copii de vârsta lor, dar vorbirea este foarte dificilă pentru ei.

 

⦿ Nu înțeleg cuvinte

Unii copii se luptă să înțeleagă cuvinte și propoziții, cum ar fi ca atunci când mergi într-o țară străină și nu înțelegi limba – în cele din urmă, prinzi cuvintele din zbor. Acești copii nu le pot prinde din zbor, mai ales dacă vorbim de limba maternă. Au nevoie de abilități puternice de vorbire și suport lingvistic pentru a învăța limba. Acești copii au o deficiență de vorbire și limbaj. Aceștia pot fi la fel de capabili ca alți copii de vârsta lor, însă înțelegerea limbajului este foarte dificilă pentru ei.

 

⦿ Nu știu să poarte o conversație

Unii copii pot vorbi clar și în propoziții, dar să nu știe cum să folosească aceste abilități pentru a discuta/a avea o conversație. S-ar putea să nu te privească, să nu te asculte bine sau s-ar putea să întrerupă prea mult sau să vorbească doar despre propriile lor interese. De multe ori acești copii vor să vorbească și să se împrietenească, dar nu știu cum. Aceștia pot fi la fel de capabili ca ceilalți copii de vârsta lor, dar comunicarea cu ceilalți este foarte dificilă pentru ei.

 

⦿ Nu cunosc destule cuvinte

Unii copii par mai mici decât vârsta lor când vine vorba de vocabular. Ei nu înțeleg și nu folosesc atâtea cuvinte ca ceilalți copii de vârsta lor; propozițiile sunt scurte, pot avea abilități de ascultare slabe sau vorbire neclară pentru vârsta lor. Mulți dintre acești copii au potențialul și șansa de a fi pas în pas cu ceilalți copii cu sprijinul adecvat.

 

🗣 Câteva lucruri care funcționează în sprijinirea dezvoltării comunicării copiilor

  1. Dezvoltarea forței de muncă este esențială; profesorii/părinții trebuie să fie încrezători în susținerea abilităților de vorbire, limbaj și comunicare și identificarea copiilor care se luptă cu toate aceste lucruri care nu sunt de neglijat.
  2. Mediile care susțin comunicarea pot face o diferență reală.
  3. Indiferent de locul în care este educat un copil, colaborarea dintre profesori și părinți este considerată a fi fundamentală pentru gestionarea eficientă a copiilor cu dificultăți de comunicare.
  4. Dicția și cursurile de dicție au efecte benefice și rezultate foarte bune în ceea ce privește comunicarea copiilor și nivelul stimei de sine.
  5. Există dovezi că acțiunile strategice coordonate de autoritățile locale și serviciile de sănătate pot îmbunătăți abilitățile lingvistice în toată comunitatea, cu un impact special asupra copiilor defavorizați.

 

🗣 Comunicarea copiilor în primii ani

Comunicarea începe înainte de naștere

  1. Atașamentul sigur între părinte și copil se dezvoltă prin reacția părinților la felul cum comunică copilul lor, ceea ce înseamnă că bebelușii și copiii sunt mai pregătiți să învețe.
  2. În ciuda importanței comunicării, puțini dintre noi înțelegem știința din spatele dezvoltării limbajului; este unul dintre cele mai complicate lucruri pe care le face creierul nostru. Cu toate acestea, știm că tipul de discuții și cantitatea acestora pe care copiii le aud și le prelucrează pot avea un efect semnificativ asupra dezvoltării comunicării.
  3. Limbajul sărac afectează comportamentul – chiar și la copiii foarte mici. Doi din trei copii care au probleme în ceea ce privește comunicarea au probleme de comportament.
  4. Vocabularul copiilor din familiile cu venituri foarte mici se plasează aproximativ cu un an în spatele copiilor din casele cu venituri medii la vârsta de 5 ani. Acești copii sunt dezavantajați în a învăța și a-și face prieteni chiar înainte de a începe educația formală.
  5. Mediul de comunicare din primii ani a fost identificat ca fiind crucial în promovarea dezvoltării timpurii a copiilor.

 

🗣 Comunicarea copiilor la vârstă primară

Limba este esențială pentru învățare

  1. Copiii trebuie să aibă abilități lingvistice bune pentru a învăța. Vorbirea este esențială în susținerea și extinderea gândirii copiilor și în promovarea învățării eficiente. Modurile în care profesorii vorbesc cu copiii pot influența învățarea, memoria, înțelegerea și motivația de a învăța.
  2. Problemele de vorbire, limbaj și comunicare sunt cele mai frecvente tipuri de nevoi educaționale speciale la copiii cu vârstă mai mică.
  3. Majoritatea adulților care lucrează în școlile primare ar trebui să intre în contact direct cu copiii care au dificultăți de comunicare în fiecare zi.
  4. Problemele de vorbire, limbă și comunicare în școala primară pot afecta serios învățarea copiilor. De exemplu, o limbă săracă prezice abilități de alfabetizare slabe și fără ajutorul adecvat, între 50% și 90% dintre copiii cu probleme de comunicare persistente continuă să aibă dificultăți de citire. Vocabularul la vârsta de 5 ani este un predictor foarte puternic al calificativelor obținute la școală.
  5. Mulți copii cu dificultăți de comunicare sunt retrași, ceea ce înseamnă că au mai puține șanse să inițieze conversații, se joacă singuri mai mult și sunt mai puțin plăcuți de ceilalți. Alții prezintă dificultăți semnificative de comportament, care îi pot înstrăina de ceilalți.

 

🗣 Comunicarea tinerilor

Dezvoltarea limbajului și a comunicării

  1. Studiile sugerează că tinerii doresc să-și dezvolte abilitățile de comunicare atât pentru viața personală, cât și pentru locul de muncă. Au nevoie de abilitatea de a transmite mesaje coerente, de a lucra în echipă și de a rezolva conflicte. Abilitățile de comunicare ajută tinerii să-și gestioneze și să își regleze emoțiile.
  2. Tinerii cu probleme de vorbire, limbaj și comunicare prezintă un risc crescut de a nu găsi un loc de muncă semnificativ.
  3. Un sondaj efectuat cu două sute de tineri dintr-o școală de stat dintr-un oraș de provincie a constatat că 75% dintre ei au probleme de vorbire, limbaj și comunicare, lucru care împiedică dezvoltarea relațiilor, comportamentului și învățării.
  4. Doar 6% dintre tinerii care au probleme de vorbire, limbă și comunicare absolvă cu note foarte mari.
  5. 60% dintre tinerii infractori au dificultăți de vorbire, limbaj și comunicare, dar în doar 5% din cazuri au fost identificați înainte de începerea infracțiunii. Mulți tineri cu dificultăți de comportament au dificultăți ascunse de comunicare. Și există dovezi că problemele de comunicare nedetectate la timp pot pune tinerii la un risc mai mare de excludere din școală.

🗣 Cursuri

Cel mic se poate înscrie la cursuri de dicție, special personalizate și adaptate în funcție de nevoile și problemele pe care le întâmpină. Și, chiar dacă nu este posibil să ne vedem față în față, ne întâlnim pe platforma ZOOM, unde vom ține cursul online. În caz că cel mic nu dorește cursuri individuale, se poate înscrie la cursurile de grup pentru copii.

Click AICI pentru a-l înscrie pe copilul tău la cursurile de dicție.

Bifează cursul de care ai nevoie:

⦿ individual/online
⦿ de grup/online
⦿ atelier de storytelling
⦿ Școala TV pentru copii

Dicția este foarte importantă, atât pentru adulți, cât și pentru copii. Și este indicat să se înceapă „antrenamentul” de la vârste fragede, deoarece informațiile se vor fixa mult mai bine. Copiii au nevoie de dicție, vorbire și exprimare corectă deoarece aceste lucruri îi va face să aibă încredere în ei înșiși, nivelul stimei de sine va fi mai crescut și, de asemenea, șansele de bullying sunt mai mici.

Manualul de dicție pentru copii: Străfurnica și prietenii săi cuprinde peste 400 de aplicații practice și 20 de povești ilustrate cu exerciții de dicție ascunse în ele.

În jur de 2000 de copii sunt diagnosticaţi anual cu tulburări de vorbire sau de scriere. Pentru ei, e vital ca părinţii să-şi dea seama că lucrurile nu stau tocmai bine şi să-i ducă din vreme la un specialist. Foarte multe dintre defectele de vorbire pot dispărea cu totul prin exerciţiu sau pot fi măcar atenuate dacă sunt identificate la timp.

Ce te faci însă dacă puştiul tău nu pare să aibă mari probleme, dar parcă nici nu vorbeşte cum ar trebui? Îi e lene să pronunţe răspicat şi să-şi formuleze corect şi complet propoziţiile sau vorbeşte repede şi ciunteşte cuvintele de nu mai înţelegi nimic. Cititul cu voce tare, povestitul şi nişte exerciţii amuzante de dicţie pot face minuni.

Click AICI pentru a comanda manualul de dicție pentru copii „Străfurnica și prietenii săi” (volumul 1).

Click AICI pentru a comanda manualul de dicție pentru copii „Străfurnica în căutarea Atlantidei” (volumul 2).

Dacă vrei să exersezi alături de copilul tău, click AICI pentru a comanda „Pachetul de dicție pentru copii și părinți” (conține cele două volume ale manualului de dicție pentru copii + manualul de dicție pentru adulți „Șase sași în șase saci”).

Cine este Străfurnica?

Străfurnica este personajul care îi va introduce pe cei mici în lumea imaginară şi plină de aventuri din cele 20 de poveşti din manualul de dicţie. Intenţia mea a fost de a crea un univers nou, cu un personaj principal nemaiîntâlnit. Menirea Străfurnicii este să rezolve toate problemele prietenilor săi şi să se implice în cele mai năstruşnice aventuri. Şi evident, să te facă să citeşti de mai multe ori un paragraf, până reuşeşti să pronunţi toate sunetele.

 

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *