Cum să faci o emisiune radio?

Cum să faci o emisiune radio?

Mulți oameni consideră că epoca radioului e de mult apusă… Să fie oare chiar așa?

Bineînțeles că radioul și-a mai diminuat din anvergură odată cu apariția televiziunii și, mai nou, a programelor online. Foarte rar mai găsești în casele oamenilor aparate clasice de radio, însă acest mediu s-a adaptat într-o anumită măsură noilor realități.

Desigur, sunt multe stații care s-au închis, realizatori care s-au reprofilat sau orașe care nu mai au posturi care să producă conținut local.

Cu toate acestea, în străinătate radioul încă adună un public numeros. La fel și în România, iar audiențele celor mai importante stații din FM demonstrează acest lucru. La nivelul întregii țări, cel mai ascultat post radio are peste două milioane de ascultători în fiecare zi.

Mai mult, conținutul audio a prins tot mai mult teren în ultimii ani.

În țara noastră primele podcasturi au apărut după anul 2015, iar o adevărată explozie a acestui tip de conținut online a apărut după martie 2020.

În fond, un podcast este o emisiune radio (conceptul demonstrează acest lucru), însă difuzată într-un alt mediu, pe internet.

Curs de radio, din 19 septembrie 2023, la București

Prezentarea unei astfel de emisiuni te poate propulsa în urechile a milioane de ascultători care vor afla cine ești și ce idei sau păreri ai.

Iată cum arată în linii mari o emisiune radio

Un monstru în vacanță, de Carmen Ivanov

1. Conceptul

Conceptul este partea esențială în momentul în care te hotărăști să pornești o emisiune radio sau un podcast. Dacă vrei să abordezi subiecte de lifestyle, trebuie să ai în vedere anumite elemente. La fel, în cazul unor emisiuni legate de sănătate, tehnologie, relații și parenting, sport, mediu și natură, auto sau cu temă muzicală.

Nici dacă vrei să pornești o emisiune generalistă lucrurile nu sunt mai simple. În funcție de concept vei decide ora și ziua când vei programa emisiunea. Aici trebuie să ții cont de publicul care te ascultă, astfel încât să maximizezi potențialul producției tale.

După ce ai stabilit tema, trebuie să trasezi în câteva puncte simple cum va arăta: cât va dura, câte intervenții vei avea, ce rubrici, ce muzică și ce elemente sonore.

2. Durata

Durata este foarte importantă. Oamenii nu mai au nici timpul necesar, nici răbdarea să asculte ore întregi de conținut diluat. Dacă te-ai hotărât să pornești o emisiune nișată, cel mai indicat este să concentrezi cât mai mult informația, astfel încât cel care te ascultă să nu își piardă răbdarea și astfel să schimbe postul.

De durata emisiunii depind pe rând resursele alocate, timpul de publicitate și munca depusă.

Este o mare diferență între o emisiune înregistrată care durează o oră și o emisiune live de trei ore. Fiecare are particularitățile sale, de aceea trebuie să știi exact în ce te bagi.

3. Elemente sonore

Un pachet sonor pe care lumea să îl asocieze automat cu producția ta este un element esențial. Există emisiuni la ora actuală fără astfel de semne distinctive, care se pierd în noianul de conținut produs zilnic.

Ai nevoie de un generic pentru emisiune, ceva „catchy”, care să atragă atenția și să rămână în mintea ascultătorului.

Apoi există genericele intermediare, care reprezinta o completare a genericului inițial. Au rol de a face trecerile între intervenții și publicitate sau între rubrici.

4. Intervențiile

În radio totul este „la secundă”, de aceea și întervențile trebuie să aibă o durată care să se încadreze în spațiul alocat.

Din fericire, acum există softuri automate care îți arată cât timp mai ai până la următoarea pauză de publicitate sau până la următorul calup muzical.

Intervențiile trebuie să spună de fiecare dată o poveste și este necesar ca de fiecare dată când vorbești să captezi atenția.

5. Rubricile

Rubricile sunt opționale. Dacă este o emisiune de autor poți jongla cu anumite segmente. Totuși, pentru ca emisiunea să fie mai dinamică și mai complexă, ar trebui să ai câteva rubrici care să vorbească despre subiectul ales de tine dintr-o altă perspectivă.

Poate fi o rubrică de interviu sau o rubrică cu voxuri luate pe stradă.

Pentru a avea efect, rubrica trebuie să fie bine deliminată de restul conținutului.

6. Muzica

În final, un alt element important care completează tabloul general este muzica. Cele mai multe posturi de radio au un playlist muzical presetat, însă DJ-ul poate interveni dacă contextul îi cere acest lucru.

Foto: Pexels

Hai la un curs de voice over

Dacă crezi că și tu ai o voce deosebită, dar nu știi exact cum să o lucrezi, te invit la un curs de voice over marca Dicție.ro.

Carmen Ivanov (Radio TANĂNANA) Mihai Crăciun și Alex Tuhuț (Radio Kiss FM) te introduc în lumea voice-acting-ului. Dacă ai voce, ți-o modelăm și o vom face numai bună de livrat, dacă nu ai, sau crezi tu că nu ai, o vom desface în mii de bucăți și o vom asambla pentru vocea perfectă de reclame radio și TV. Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie, durează două zile a câte 6 ore pe zi.

Următoarele cursuri se desfășoară între 16-17 septembrie 2023 și 07-08 octombrie 2023 Curs Voice Over.

 

Hai și tu, din septembrie, la un curs de comentator sportiv cu Ion Alexandru și Mihai Crăciun

 

Un lucru important pe care orice voice-over trebuie să-l știe!

 

Cinci cărți de dezvoltare personală pe care trebuie să le citești

 

Ajută-l pe cel mic să-și perfecționeze dicția! Fă aceste exerciții alături de copilul tău

 

Alege un curs de dicție

 

Un trainer specializat îți va explica cât de importantă este dicția, cât de mult contează ritmul în care vorbim și cât de cruciale sunt pauzele atunci când vrei să amplifici efectul unui mesaj.

Alege un curs de dicţie de grup sau un curs de dicție personalizat, cu Carmen Ivanov și Mihai Crăciun.

 

📕MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI” POATE FI CUMPĂRAT ACCESÂND ACEST LINK.

📕CARTEA „613 GREȘELI GRAMATICALE” POATE FI CUMPĂRATĂ ACCESÂND ACEST LINK.

Dacă vă doriți o comunicare corectă și îngrijită în limba română, încercați să țineți cont de sfaturile de mai sus.

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *