Cum corectăm sunetele dificile la copii: S, Ș, J, Z, CE-CI, GE-GI

Cum corectăm sunetele dificile la copii: S, Ș, J, Z, CE-CI, GE-GI

Mulți copii au o dificultate în pronunțarea sunetelor și de aceea este important să încurajăm vorbirea corectă încă de la vârste fragede și să fim atenți nu numai la comportament, ci și la sunetele copiilor.

Consoanele sunt uneori mai problematice, de aceea este bine să știm locul de articulare, precum și modul în care se realizează articularea și locul în care se realizează ocluzia.

 

↘ după locul de articulare:

  • consoanele dental-alveolare inferioare ( S, Z, Ț) sunt produse prin atingerea apexului (vârful) limbii pe incisivii inferiori și retragerea imediată.
  • consoanele prepalatale (Ș-J, CE-GE) sunt pronunțate cu partea anterioară a limbii în zona dintre alveolele incisivilor superiori și palatul tare.

 

↘ după modul de articulare:

  • consoanele semioclusive (CE-CI, GE-GI, Ț) se produc după începutul unei ocluziuni care se deschide treptat și doar parțial.
  • consoanele constrictive/fricative (S, Z,J) sunt produse prin îngustarea tubului fonator, dar nu se blochează complet, astfel încât, aerul se scurge pe toată durata emisiunii.

 

↘ după locul în care se realizează ocluzia:

  • siflantele S, Z
  • constrictivele S, J
  • semioclusivele CI, GE

 

↘ după gradul de întrerupere a coloanei de aer și devierea sa:

  • explozive: CE, GE
  • africative: Ș, J
  • vibrante: R
  • nazale: M, N
  • fricative: F, V

 

Pentru a nu avea dificultăți în pronunțarea acestor sunete, trebuie să exersăm cel puțin 30 de minute în fiecare zi, să ne ascultăm și să respirăm corect. Pentru rezultate bune trebuie muncă, perseverență și timp.

De asemenea, trebuie să fim atenți la cum funcționăm și la ce nu facem bine. Pe toate sunetele acestea trebuie să suflăm mai tare, dacă nu se aude cum trebuie înseamnă că nu este suficient aer. Sau limba nu este la locul potrivit. Fiecare sunet are o vibrație specifică, atât a limbii, cât și a cavității bucale.

Trebuie să facem diferența de coloană de aer dintre S și Ț, Ș și J care sunt complementare. Fiecare are un dozaj respectiv. Poziția limbii este una foarte apropiată în cavitatea bucală pentru sunetele complementare, de aceea este mai greu de pronunțat J și mai ușor Ș. Prin exercițiu, respirație corectă, ascultare și observare conștientă, copiii vor reuși să poziționeze sunetul acolo unde trebuie.

 

Copii care întâmpină probleme de pronunție și de vorbire sunt:

  1. copiii care încă nu pot pronunța corect: anumite sunete în succesiune, anumite accente sau construcții de cuvinte sunt greu de pronunțat la vârste fragede. În timp ce vorbim, ei trebuie să audă formele corecte;
  2. copiii alințați: cei mai predispuși la defecte de dicție ale sunetului „s”, deoarece nu poziționează cum trebuie limba, „înmoaie” sau ”motolesc” cuvintele, ceea ce duce la un discurs disonant și greu de urmărit. O recomandare ar fi audiobook-urile cu povești și exerciții de dicție care vor trezi amuzamentul celor mici și nu vor simți că sunt obligați să învețe;

Comandă acum manualul de dicție pentru copii „Străfurnica și prietenii săi”, Manual de dicție și Audiobook

Atenție: această „alintare” a copilului poate duce mai târziu la serioase defecte de dicție sau la anumite pseudo defecte de dicție (când el crede că are un defect, dar se dovedește a fi doar o obișnuință de a forma sunetul sau de a poziționa limba într-un anumit fel);

  1. copiii care au un defect morfologic: cei care nu au încă dezvoltat maxilarul sau cei care au frenul prea scurt, iar limba nu poate ajunge în locul specific formării anumitor sunetele.

Cu siguranță vor putea corecta defectele de pronunție cu Manualul de dicție Șase sași în șase saci

 

 

În jur de 2000 de copii sunt diagnosticaţi anual cu tulburări de vorbire sau de scriere. Pentru ei, e vital ca părinţii să-şi dea seama că lucrurile nu stau tocmai bine şi să-i ducă din vreme la un specialist. Foarte multe dintre defectele de vorbire pot dispărea cu totul prin exerciţiu sau pot fi măcar atenuate dacă sunt identificate la timp.

 

Înscrierile la Școala TV pentru copii continuă!

 

 


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *