Cele cinci principii ale retoricii

Cele cinci principii ale retoricii
În „De Inventione”, celebrul filosof Cicero explică faptul că există cinci canoane sau principii ale retoricii: invenție, organizare, stil, memorizare și livrare. Deși aceste principii au fost create inițial cu accent pe oratorie sau vorbire în public, majoritatea sunt aplicabile și etapelor procesului de scriere sau redactare.

 

1
INVENȚIE

Invenția este procesul prin care creezi materialul pentru un text. Nu înseamnă că vei inventa tot felul de elucubrații, dar te vei gândi la ceea ce ai de făcut, de vorbit, la elemente care sunt în strânsă legătură cu subiectul pe care vrei să-l abordezi. În scris, aceasta este etapa de brainstorming.
  • Exemple de invenție:
Un candidat politic vine cu câteva puncte majore pe care dorește să le aducă în discuție într-o dezbatere.
Înainte de a scrie o lucrare, un student face un exercițiu de scriere liberă pentru a veni cu un subiect bun. 
Înainte de un proces major, un avocat al apărării se gândește la modalități de a combate acuzațiile împotriva clientului ei.

2
ORGANIZARE

Organizarea este procesul prin care decizi modul în care se va structura materialul dintr-un text. Degeaba îți fixezi 10 idei principale despre care vrei să vorbești dacă nu te gândești în ce ordine le vei prezenta, ce impact vor avea asupra publicului, în funcție de loc/public/subiect dacă sunt necesare toate punctele pe care vrei să le abordezi etc. În scris, aceasta face parte din etapa de prescriere.
  • Exemple de organizare:
Un candidat politic decide că va vorbi mai întâi despre drepturile civile, apoi va vorbi despre economie, iar la final va vorbi despre relațiile internaționale.
Înainte de a scrie o lucrare, un elev creează o schiță pentru a determina ordinea în care va discuta punctele cheie.
Înainte de proces, un avocat al apărării decide ordinea în care va adresa acuzațiile împotriva clientului său.

 

3
STIL

Stilul este procesul în care cuvintele se vor așeza pe hârtie, proces în care trebuie să organizăm discursul în cea mai bună formă posibilă pentru a putea transmite cu succes toate informațiile pe care vrem să le comunicăm indiferent dacă vindem un produs, aducem o noutate informativă sau ținem un discurs de decernare a unor premii. Ideile de la început prind viață și se transformă în cuvinte. În scris, acest principiu este abordat mai întâi în etapa de redactare și continuă în etapa de rescriere.  
  • Exemple de stil:
Un candidat politic folosește o metaforă plină de umor în care compară Congresul cu o grădină zoologică.
Un elev revizuiește propozițiile pe care le-a scris înlocuind verbele de la timpul trecut cu verbe la timpul prezent.
Un avocat al apărării vine cu o zicală: „Dacă pantoful nu se potrivește, trebuie să-l schimbi”.

4
MEMORIZARE

Se referă la procesul de memorare a unui text. Deși acest principiu nu este la fel de aplicabil scrisului, există ocazii când scriitorii trebuie să-și memoreze textele pentru a putea realiza o livrare (principiul 5) cât mai eficientă.
  • Exemple de memorizare:
Un candidat politic își repetă discursul, astfel încât să nu fie nevoie să folosească prompter; este capabil să facă contact vizual cu publicul și să folosească mai eficient limbajul corpului.
Un student își memorează lucrarea (sau cel puțin punctele majore ale acesteia) astfel încât să o poată prezenta la o conferință academică fără a citi lucrarea în sine, cuvânt cu cuvânt.
Un avocat al apărării memorează punctele cheie ale argumentării sale finale, astfel încât să poată interacționa mai eficient cu jurații.

 

5
LIVRARE

Livrarea este procesul de prezentare a unui text unui public. Evident contează mult și felul în care este prezentat, nu doar faptul că se știe textul foarte bine. Există vorbitori care știu textul perfect, dar care nu știu să ajungă la inima celor din public, creând un zid între el și audiență. Orice discurs trebuie să aibă un scop, nu poți vorbi despre un subiect doar ca să vorbești și atât.
  • Exemple de livrare:
În timp ce își ține discursul, un candidat politic dă dovadă de energie vorbind cu voce tare și lovind podiumul cu pumnul.
La o conferință academică, un student se plimbă prin cameră în timp ce își predă lucrarea în loc să stea tot timpul în spatele podiumului.
În timpul argumentării sale finale, un avocat al apărării face contact vizual direct cu fiecare jurat.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *