Câte cuvinte trebuie să știe un copil

Câte cuvinte trebuie să știe un copil
Facebooktwitterlinkedinmail

Dicția se referă atât la modul în care comunicăm, cât și la vobular, la ceea ce spunem. Pentru un copil, vocabularul este foarte important. Vocabularul copiilor se construiește treptat și, ca părinte, trebuie să-l ajuți pe cel mic să-și mărească gama de cuvinte folosite pentru că acest lucru îi va dezvolta capacitatea de învățare, citire, comunicare și nu va întâmpina dificultăți la maturitate.

 

Părinții se întreabă adesea câte cuvinte ar trebui să știe un copil la diferite vârste. Aceasta pare o întrebare simplă, dar nu există întotdeauna un răspuns simplu. Dezvoltarea vocabularului este relativ variabilă în rândul copiilor. Cu toate acestea, există câteva orientări generale:

↘ de obicei, copiii rostesc primul cuvânt cam în a 12 lună. Unii copii, însă, au nevoie de până la 16 luni pentru a rosti acel prim cuvânt mult așteptat;

↘ la 18 luni, copiii folosesc de obicei aproximativ 50 de cuvinte;

↘ la 24 de luni, copiii au un vocabular expresiv de 200-300 de cuvinte;

↘ la 3 ani, copiii prezintă 500-1100 de cuvinte în vocabularul lor;

↘ până la 5-7 ani, copiii au un vocabular expresiv de 3000-5000 de cuvinte.

 

Este important de menționat că, atunci când vorbim despre vocabular, trebuie să fim atenți să precizăm ce tip de vocabular ne interesează:

  • vocabular expresiv (numărul de cuvinte vorbite)
  • vocabular receptiv (numărul de cuvinte pe care copiii le înțeleg și este aproape întotdeauna semnificativ mai mare decât vocabularul expresiv).

Numerele de mai sus reprezintă vocabularul expresiv sau numărul de cuvinte pe care copiii le folosesc de obicei la aceste vârste.

 

Și este și mai important de menționat că cel puțin un studiu (Hart și Risley, 2006) a descoperit că variabilitatea semnificativă a vocabularului copiilor la vârsta de trei ani a fost puternic legată de cât de mult părinții vorbesc cu copiii lor. Mai exact, ei au descoperit că cei mici, ai căror părinți foloseau vorbirea „conversațională” (vorbind despre ceea ce au făcut, ce au văzut și ce au crezut despre ceea ce au făcut și ce au văzut – practic făceau conversații cu copiii lor în mod obișnuit), au avut un vocabular semnificativ și IQ-uri mai mari la vârsta de trei ani decât copiii ai căror părinți au folosit în principal vorbirea directivă (fă asta, pune asta la loc, vino aici). Diferențele de limbaj, vocabular, comunicare și IQ puteau fi sesizate și la nouă ani.

 

Modalități de dezvoltare a vocabularului copilului tău

↘ La vârste fragede, folosește un limbaj simplu pentru a vorbi despre ceea ce vede și face copilul. Povestește-ți ziua și implică-ți copilul în conversații simple despre ceea ce se întâmplă.

↘ Te poți folosi de poze pentru a extinde conversațiile și a vorbi despre evenimentele care s-au întâmplat, chiar și cu copii de până la 24 de luni. Vorbind despre lucruri care s-au întâmplat deja, copilul tău învață să vorbească despre evenimente decontextualizate (lucruri care nu sunt chiar în fața lui) – o sarcină care necesită un vocabular mai precis și de nivel superior.

↘ Pe măsură ce copilul tău își dezvoltă limbajul în anii preșcolari și elementari, continuă să-l angajezi în conversații despre lucruri care s-au întâmplat în viața ta. Când faci acest lucru:

  • Folosește ascultarea activă pentru a arăta copilului că asculți; creează oportunități pentru copilul tău pentru a adăuga comentarii la gândurile tale.
  • Reformulează ceea ce spune copilul tău, folosind un vocabular ceva mai avansat și nou. De asemenea, părinții trebuie să corecteze copiii imediat ce sesizează o greșeală în vorbire și în niciun caz să nu imite sau să încurajeze pronunția trunchiată a cuvintelor. Cei mici au tendința să pocească sunetele, să le inverseze, desigur într-un mod amuzant, însă acesta nu este un motiv pentru a încuraja un astfel de limbaj deoarece există un risc mare ca anumite cuvinte să rămână în vocabularul copiilor în mod greșit. Asta înseamnă ore întregi petrecute la logoped mai târziu, și desigur, sume mari de bani cheltuite pentru reabilitarea modului de vorbire al copilului.
  • În timp ce copilul tău vorbește, întrebă „cum” și „de ce”, întrebări care îl vor ajuta să-și extindă și să-și analizeze gândurile. Acest lucru îi va permite copilului tău să folosească un vocabular nou pentru a vorbi despre gânduri mai abstracte, mai degrabă decât să vorbească pur și simplu despre obiectele concrete care se află chiar în fața lui.

 

Recomandare

O carte recomandată este manualul de dicție pentru copii: Străfurnica și prietenii săi. Este scrisă de Carmen Ivanov și conține 20 de povești uimitoare pe care le puteți citi copiilor. De asemenea, mai conține și exerciții de dicție, pe lângă cele ascunse în povești, care îi vor ajuta atunci când se vor apropia de vârsta de 3-4 ani.

Manualul de dicție pentru copii: Străfurnica și prietenii săi, de Carmen Ivanov, este un instrument excelent pentru părinții care doresc un copil cu o vorbire precoce și ulterior cu o dicție ieșită din comun.

Manualul de dicție Străfurnica și prietenii săi poate fi comandat de pe dicție.ro – Click aici pentru comandă.

 

Totodată, dacă vrei ca micuțul tău să-și dezvolte abilitățile de comunicare, vorbirea, dicția, imaginația, înscrie-l la ȘCOALA TV PENTRU COPII.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *