Barierele comunicării

Barierele comunicării

Urăsc prietenii care stau pe telefon în timp ce stăm la masă. În același timp, mă urăsc și pe mine pentru că fac același lucru când sunt cu prietenii mei sau într-o întâlnire. De câte ori nu vi s-a spus, în timp ce îi povesteați ceva unui prieten: „spune, spune, te aud, sunt atent.”

GIF-uri, Insta-uri, story-uri, postări, tweet-uri, status-uri, update-uri, toate ne distrag atenția, dar oare merită toate acestea mai mult decât o conversație cu prietenii, în timp ce îi privim în ochi?

În ziua de azi, este mai important ca oricând să interacționezi cu cineva încercând să-i înțelegi punctul de vedere. Asta nu înseamnă neapărat că trebuie și să fii de acord cu persoana respectivă, dar măcar să îi acorzi respectul cuvenit.

Există multe bariere ale comunicării, însă în acest articol ne vom concentra pe 6 dintre ele.

Bariere perceptuale: puncte de vedere diferite, stereotipuri

Barierele perceptuale sunt interne. Dacă te afli în situația în care persoana cu care vorbești nu va înțelege sau nu o interesează ce spui, vei renunța instinctiv la efortul de a-ți exprima opinia și vei folosi un limbaj sarcastic, care va duce la răcirea relației.

Bariere de atitudine: lipsa interesului

Barierele de atitudine în comunicare pot rezulta din conflictele de personalitate, din frica de schimbare și din lipsa motivației. Receptorii efectivi ai mesajului ar trebui să depășească propriile bariere pentru a facilita comunicarea eficientă.

Atitudinile sunt formate din opiniile individului și cu greu pot fi modificate. Tocmai de aceea când barierele de atitudine sunt mai puternice decât profesionalismul unei persoane la locul de muncă apar neînțelegerile și este aproape imposibil de lucrat cu un astfel de coleg.

Această barieră este greu de depășit. Este extrem de important să fii conștient de atitudinea ta și să înțelegi care sunt și cum sunt formate rădăcinile care o alimentează. Este un proces dificil, lent, dar care va produce schimbări radicale privind comunicarea.

Bariere lingvistice: terminologia și alegerea cuvintelor

Chiar și atunci când vorbești în aceeași limbă, terminologia folosită poate fi interpretată ca o barieră de comunicare dacă nu este înțeleasă pe deplin de receptor. Spre exemplu, un mesaj care include limbaj de specialitate nu va fi înțeles de cineva care nu este familiarizat cu termenii respectivi.

Bariere emoționale: refuzul de a exprima emoțiile

De mici suntem învățați să vorbim doar când ridicăm mâna și suntem atenționați că este foarte important să avem grijă ce spunem, altfel o pățim. Ei bine, educația primită ne-a făcut să devenim închiși în noi și să nu fim la fel de liberi în exprimare ca alți oameni din alte țări, atunci când situația o cere.

Depășirea fricii este un proces, de asemenea, lent, însă odată ce începi să crezi în forțele tale vei putea să comunici clar fără să ții cont de emoțiile tale.

Bariere culturale: valori și credințe

Culturile diferite, chiar dacă vorbim despre cultura geografică sau cea a unei companii, împiedică comunicarea dezvoltată. Există chiar și subtipuri ale barierelor culturale, cum ar fi statutul. În România, este puternic înrădăcinată valoarea familiei. Dacă ai 40 de ani și ai familie, ești văzut altfel, dacă ai 40 de ani și nu ești căsătorit, ești considerat un om necredincios. Și discuțiile pot continua, dar se opresc aici.

În astfel de cazuri, trebuie să căutați calea de mijloc.

Barierele de gen: experiențe diferite ale bărbaților și femeilor

Chiar și în cazurile în care femeile și bărbații au aceleași cunoștințe și experiențe, stilurile diferite de comunicare împiedică cele două clase să muncească eficient. Barierele legate de gen sunt inerente și au legătură cu stereotipurile respective sau cu modul în care bărbații și femeile au fost învățați să se comporte cât au fost copii.

Pentru a depăși aceste bariere la locul de muncă, echipa formată din bărbați și femei poate fi invitată să urmeze un curs care are ca subiect principal discriminarea și drepturile egale.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *