9 sfaturi pentru vorbitul în public

9 sfaturi pentru vorbitul în public
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Unii oameni par să radieze atunci când li se dă un microfon și li se cere să țină un toast sau un discurs, în timp ce alții ar prefera, mai degrabă, să plece în direcția opusă.

 

Inima începe să bată, transpiri, mâinile se agită, genunchii tremură – nervozitatea este perfect normală. Nu trebuie ignorată, nu trebuie combătută. Ea te poate chiar ajuta. Trebuie doar să știi cum să-ți dozezi resursele și emoțiile și vei avea un discurs perfect. Și acea persoană care arată total în largul ei atunci când ține un discurs are emoții.

Să vorbești în fața unei mulțimi mari nu este o activitate naturală pentru nimeni; pentru a te perfeționa trebuie să înveți cum să o faci, să te pregătești și să exersezi. Este o abilitate, nu un talent.

 

Personalitatea ta, desigur, are de-a face cu modul în care vorbești în fața oamenilor – fie că este vorba de o sală de mii de persoane sau de o sală de conferințe. Oamenii care sunt mai introvertiți tind să-și păstreze o mulțime de idei în capul și în mintea lor. De exemplu, o cameră plină de oameni care se concentrează doar pe tine poate fi copleșitoare pentru oamenii care sunt mai introvertiți.

Creierul oamenilor care sunt mai extrovertiti lucrează în mod invers. Un discurs sau o șansă de a conversa îi energizează, mai degrabă decât să fie copleșiți.

Este posibil ca extrovertiții să se simtă confortabil în fața unei mulțimi, dar încă mai este nevoie de practică pentru a vorbi în mod eficient într-un mod care angajează publicul.

Nu există o rețetă magică care să te transforme într-un mare vorbitor peste noapte. Este nevoie de practică, pregătire și conștientizare.

 

① Împacă-te cu emoțiile

Chiar și cei mai mari extrovertiți dintre noi au mari emoții din când în când. Senzația de timiditate și nervozitate reprezintă sentimente, nu trăsături de personalitate. Și toți ne confruntăm cu astfel de sentimente atunci când ne aflăm în situații mai dificile. Unele cercetări sugerează că experiențele noastre din trecut – în special cele din copilărie – joacă un rol mult mai important în faptul că ne simțim timizi sau nu în situații diferite decât dacă suntem introvertiți sau extrovertiți.

 

② Publicul pe primul loc

Partea importantă când ții o prezentare sau un discurs este despre comunicarea mesajului publicului. Nu este vorba de tine, ci despre modul în care spui asta.

Trebuie să fii alături de publicului tău. Orice secundă pe care o folosești pentru tine nu vei acorda atenție audienței. Vorbitorul bun este cel care reprezintă un sprijin și spune: cine ești tu? de ce ai nevoie? cu ce te pot ajuta?

 

③ Pregătește-te

Ai timp să-ți dai seama de cea mai bună modalitate pentru a adapta mesajul în funcție de publicul tău – ce abordare va menține atenția ascultătorilor și va rezona cu ei? Gândește-te la o introducere puternică care va atrage atenția ascultătorilor.

Pregătirea pentru o conversație mai puțin formală – cum ar fi o petrecere, un eveniment sau o întâlnire la locul de muncă – este cu siguranță diferită față de pregătirea pentru un discurs formal. Dar planificarea înainte poate ajuta în continuare. Gândește-te la punctele cheie pe care vrei să le transmiți ascultătorilor.

 

④ Nu citi!

Dacă este posibil, subliniază ideile principale pentru ce intenționezi să spui mai degrabă decât să scrii cuvânt cu cuvânt discursul. Acest lucru permite ca limbajul pe care îl folosești să fie mai natural, permite vocea să fie mult mai naturală și contactul vizual mai bun.

În plus, dacă nu citești discursul, vei arăta mai competent și mai încrezător, deoarece arată că știi cu adevărat ce vrei să spui. Vorbești cu publicul despre asta.

 

⑤ Practică

Spune discursul sau prezentarea cu voce tare înainte, astfel încât să te simți confortabil cu cuvintele pe care le spui și cu modul în care sună din gură. Și dacă poți obține feedback de la un prieten, un membru al familiei sau un coleg, o perspectivă din afară poate fi foarte utilă.

Și nu uita: comunicarea – atât pentru grupuri mari cât și pentru grupuri mai mici, formal/informal – este ca și cum ai antrena un mușchi. Cu cât mai multe discursuri și conversații pe care le ai, cu atât mai încrezător te vei simți când te vei afla în această situație.

Lucrează și asupra respirației. Când te concentrezi asupra respirației, vocea ta va avea mai multă rezonanță și te vei relaxa. Respiră calm, cu ajutorul diafragmei și concentrează-te. O respirație din diafragmă va face ca vocea ta să sune așa cum trebuie și nu va exista ristul să-ți rănești corzile vocale, vorbind din gât.

 

De asemenea, pentru a avea un discurs pe măsură, pentru a ține o prezentare de succes trebuie să ai o dicție impecabilă. Și acest lucru necesită muncă, timp, ascultare, efort. Și o dicție bună te ajută să-ți îmbunătătești atât vocea, cât și încrederea în timp. Și o dicție bună impune respect.

 

COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

⑥ Ascultă

Indiferent dacă vorbești cu câteva persoane sau cu o mie, comunicarea este o activitate bidirecțională – ambele părți trebuie să fie angajate. Când încerci să implici ascultătorii în conversații mai puțin formale, un bun comunicator ascultă ce spun ceilalți înainte de a vorbi. Stabilește o legătură cu ceea ce spun, astfel încât să răspunzi în mod adecvat la întrebări și să adaugi propriile tale gânduri și păreri după aceea. Găsește un subiect cunoscut și care interesează ambele părți, indiferent dacă este vorba despre familie, hobby-uri, muncă, călătorii sau cărți.

 

⑦ Contact vizual cu audiența

Acest lucru este important indiferent dacă vorbești sau asculți. Contactul comunică atât ascultătorului cât și vorbitorului că ești angajat în conversație și că îți pasă.

Și dacă te adresezi unei mulțimi mari, amintește-ți că nu trebuie să găsești doar o față zâmbitoare pe care să o privești pe toată durata discuției, uită-te la toți.

 

⑧ Stai drept

Nu vorbim de soldați, dar dacă ești în fața unei mulțimi (indiferent de număr), o postură bună te va ajuta și la respirație, voce.

 

⑨Fii tu!

Dacă acționezi încrezător, ascultătorii nu vor observa emoțiile. Ei vor observa dacă ești fals.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *