7 caracteristici problematice ale vorbirii

7 caracteristici problematice ale vorbirii
Facebooktwitterlinkedinmail

Vocea este cartea noastră de vizită. Indiferent de contextul în care o folosim, aceasta trebuie să fie perfect antrenată și pregătită. Numai că, nu mereu ne auzim așa cum ne-am dori. Putem întâmpina diferite probleme, așadar trebuie să fim atenți și să exersăm sau să apelăm la specialiști.

De asemenea, în ultima vreme, din ce în ce mai multe persoane se confruntă cu tulburări de anxietate socială și dau impresia, prin vocea lor, că vor să fie lăsați în pace, să fie singuri.

Indiferent dacă este corect sau nu, a avea o voce slabă afectează modul în care te privesc alte persoane. Vocea ta stabilește tipul de relație pe care vrei să o ai cu cineva – indiferent dacă este vorba de prietenie, acceptare, relație.

Analizează-ți vocea

Primul pas în îmbunătățirea vocii este să analizezi zonele în care aceasta nu sună așa cum ar trebui. Poți face asta fie solicitând ajutorul unui specialist, fie creând o înregistrare audio în timpul unei conversații.

Odată ce ți-ai întocmit profilul vocal, vei cunoaște zonele cărora trebuie să-ți dedici toată atenția. Mai jos sunt câteva dintre problemele potențiale pe care le poți identifica.

 

 

Gemoji image for :loud_sound Monoton: Vorbești într-un interval foarte îngust de ton, ceea ce poate face ca ceea ce spui să sune neinteresant.

Gemoji image for :loud_sound Murmurat: îți miști foarte puțin buzele când vorbești și nu pronunți cuvintele clar.

Gemoji image for :loud_sound Prea repede: vorbești la o rată prea mare (mai mult de 160 de cuvinte pe minut), ceea ce te poate face să pari nervos și să frustrezi ascultătorii.

Gemoji image for :loud_sound Prea ridicat: o voce prea puternică, pițigăiată sau nazală te poate face să suni nervos sau să ai o voce plângăcioasă.

Gemoji image for :loud_sound Prea scăzut: o voce extrem de joasă, care se produce undeva în gât și care nu iese atât de mult în față.

Gemoji image for :loud_sound Prea încet: vorbești prea încet, până la punctul în care alții au probleme în a te auzi.

Gemoji image for :loud_sound Prea lent: vorbești într-un ritm prea lent (mai puțin de 120 de cuvinte pe minut), ceea ce poate determina ascultătorii să-și piardă interesul.

 

Modalități de a-ți îmbunătăți vocea

Iată câteva sfaturi de luat în considerare atunci când încerci să-ți îmbunătățești vocea.

 

Gemoji image for :loud_sound Postură

Când stai în picioare, imaginează-ți un fir care te trage în sus, fir poziționat în vârful capului. Când stai, asigură-te că nu te relaxezi. O postură bună permite să umpli corect plămânii cu aer, ceea ce-ți poate îmbunătăți calitatea vocii.

 

Gemoji image for :loud_sound Rata vorbirii

Rata de vorbire ideală este între 120 și 160 de cuvinte pe minut. Poți determina rata de vorbire utilizând următorii pași simpli:

ⒺⓍⒺⓇⒸⓘⓉⓘⓘ:

  • Alege câteva paragrafe dintr-o carte sau revistă.
  • Folosește un cronometru pentru a citi articolul sau cartea selectată timp de 1 minut având un ritm normal de vorbire.
  • Oprește-te după 1 minut. Apoi, numără cuvintele.

⚠️ Dacă descoperi că ești un vorbitor rapid (peste 160 de cuvinte/minut), exersează din nou aceeași secțiune, punând două 2 secunde între fiecare cuvânt.

⚠️ Dacă descoperi că vorbești prea lent (mai puțin de 120 de cuvinte/minut), exersează din nou secțiunea citind-o cât de repede poți.

Fă aceste exerciții practice în mod regulat și ar trebui să constați că rata de vorbire se îmbunătățește treptat.

 

Gemoji image for :loud_sound Scoate-ți vocea din gât

Multe persoane, și mai ales cele cu tulburări de anxietate socială, pot avea mușchii gâtului și maxilarului tensionați. Învățarea modului de relaxare a acestor mușchi te va face să vorbești cu o voce plăcută. Este mai ușor să-ți proiectezi vocea în față, decât să o ții în gât. Mai mult, dacă nu poziționezi vocea în față, riști să lezezi corzile vocale.

ⒺⓍⒺⓇⒸⓘⓉⓘⓘ:

  • Căscă și lasă-ți maxilarul relaxat.
  • Cu gâtul relaxat, repetă „m-a-m/m-e-m/m-i-m/m-o-m/m-u-m”.  Asigură-te că sunetul se duce în față.
  • Masează-ți mușchii gâtului pentru a scăpa de încordare.

Pe măsură ce practici aceste exerciții, observă cât de tensionat se simt gâtul și maxilarul la început și cum se relaxează treptat.

 

De asemenea, pentru mai multe exerciții de pregătire a vocii, de respirație, de pronunție, de ritm, de volum, de ton etc., găsești în manualul de dicție „Șase sași în șase saci” – de Carmen Ivanov.

Manualul de dicție vă oferă cele mai bune și cele mai noi metode de exersare a elementelor dicției: volumul vocii, ritm, pronunție, tonalitate, respirație și dificultăți de articulație, adaptate la cerințele actuale ale pieței. Totodată, în manualul de dicție veți descoperi cea mai vastă culegere de exerciții cu peste 300 de aplicații practice.

 

Gemoji image for :loud_sound Respiră din diafragmă

Când vorbești, ar trebui să simți că respirația „vine din burtă”, nu din piept sau gât. O respirație adecvată înseamnă a-ți lăsa burta să se ridice atunci când inspiri și să se relaxeze când expiri. O voce care își are originea în diafragmă atrage atenția și sună mai atractiv.

ⒺⓍⒺⓇⒸⓘⓉⓘⓘ:

  • Râzi cu buzele închise. Închide buzele și inspirtă pe nas. Acest lucru îți va angaja în mod natural diafragma în acest proces.
  • Expirație completă: expiră până când ai scos tot aerul. Acest lucru te va forța să faci o inhalare profundă.
  • Expirări numărate: expiră pe 5 secunde, apoi 10.
  • Ține-ți respirația: Ține-ți respirația timp de 15, 20, 30, 45 și 60 de secunde (crescând treptat timpul) pentru a-ți întări diafragma.

 

Gemoji image for :loud_sound Variază pitch-ul

Pitch-ul vocii reprezintă calitatea sunetului determinată de viteza vibrațiilor care îl produc; gradul de intensitate al unui sunet, fie el acut sau grav. Unele voci sunt mai înalte sau mai joase față de altele, dar trebuie să fii foarte conștient deoarece asta îți poate afecta tonul vocii și nu vei mai fi capabil să faci anumite modulații. Vocile cu o înălțime mare sau foarte nazale se evidențiază atunci când vorbitorul este nesigur sau nervos.

Vocea ta ar trebui să exprime emoție și convingere, mai degrabă decât să sune monoton. Persoanele cu tulburare de anxietate socială tind să folosească o gamă îngustă de tonuri atunci când vorbesc, deoarece se simt inconfortabil.

ⒺⓍⒺⓇⒸⓘⓉⓘⓊ:

Exersează modificarea tonului citind cu voce tare dintr-o carte sau revistă și variind tonul diferitelor cuvinte și propoziții, făcându-le să crească sau să cadă.

 

Gemoji image for :loud_sound Articulează

Articolarea cuvintelor tale începe cu luarea unei decizii de a fi atent atunci când vorbești. Când vorbești, fă-ți un obicei de a deschide gura mai tare și de a folosi întreaga gamă de mișcare a buzelor.

Gemoji image for :loud_sound Volum

Persoanele care vorbesc prea încet pot părea invizibile sau pot fie trecute cu vederea în timpul unei conversații. În mod ironic, pe măsură ce începi să vorbești mai tare, s-ar putea chiar să descoperi că încrederea în sine crește și anxietatea este redusă.

ⒺⓍⒺⓇⒸⓘⓉⓘⓘ:

  • Exersează-ți creșterea volumului vocii spunând/cântând sunetul „ah” și crescând treptat până când atingi volumul maxim. Fă acest lucru în mod regulat pentru a-ți exersa capacitatea de a vorbi mai tare.
  • Exersează vorbind mai tare cu cineva care se află de cealaltă parte a camerei. Acest lucru funcționează mai ales dacă sunt prezenți și alții și trebuie să vorbești mai tare pentru a fi auzit.

În plus, în ceea ce privește vorbitul suficient de tare pentru a fi auzit, este important să variezi și volumul vocii pentru a accentua. Exersează citind o secțiune de text și modificând volumul vocii pentru a sublinia cuvintele importante.

 

 

Poate fi ușor să lași deoaparte timpul alocat practicii și antrenamentului vocal pentru a rezolva alte lucruri, dar trebuie să-ți păstrezi abilitățile, astfel încât să fii pregătit atunci când acele audiții și locuri de muncă vin împreună. Nu uita, vocea și dicția sunt cartea ta de vizită și este la fel de importantă.

Pentru o dicție mai bună COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

De asemenea, te poți înscrie la cursurile Dicție.ro pentru a fi sigur că vocea ta va fi cea mai bună.

CURS DE DICȚIE DE GRUP

Cursul complet de dicție vă oferă ocazia de a diagnostica și rezolva cele mai stringente probleme de dicție cu care vă confruntați. Pe parcursul a cinci sesiuni dedicate, a câte 120 de minute, trainerii Carmen Ivanov și Mihai Crăciun vor depista particularitățile dumneavoastră de rostire și vă vor propune seturi de exerciții speciale menite să soluționeze problemele dumneavoastră de dicție.

În urma asumării noțiunilor teoretice și a aplicațiilor, participanții vor înregistra audio o reclamă comercială, un discurs și un voice-over pentru o știre de televiziune.

Perioadă de desfășurare: 14 septembrie – 12 octombrie 2020

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre curs

☎ 0728855221

 

CURS DE DICȚIE PERSONALIZAT

Folosind metode unice de exersare a dicției, cursul se adresează celor care vor să-și îmbunătățească abilitățile de vorbire, să își corecteze pronunția sau să-și perfecționeze tehnica lecturii în fața microfonului.

Cursurile de dicție se adresează persoanelor care, prin natura muncii lor, trebuie să aibă un discurs clar, corect și cursiv.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre curs

 

CURS DE DICȚIE ȘI PUBLIC SPEAKING

Potrivit unui sondaj de opinie, 41% dintre persoane declară vorbitul în fața unei audiențe ca frica lor cea mai mare. Uitați de spații mici, întuneric, și păianjeni – să vorbești în picioare în fața unei mulțimi este mult mai terifiant pentru majoritatea oamenilor.

La cursul de public speaking înveți cum să îți controlezi această teamă și cum să te simți confortabil atunci când ești pus în situația de a vorbi în public.

🛒 Click AICI pentru a te înscrie și pentru mai multe detalii despre curs

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *