6 ingrediente pentru a prepara o poveste audio

6 ingrediente pentru a prepara o poveste audio
Facebooktwitterlinkedinmail

Podcasturile și emisiunile radio grozave sunt precum un tort delicios: savurezi fiecare bucată și te întorci mereu pentru mai mult. Tot ce trebuie să faci este să „gătești” rețeta perfectă.

Fie că acțiunea se petrece în deșertul Sahara, fie într-un restaurant din Manhattan, nu este nevoie să cumperi un bilet de avion sau să inventezi o mașină a timpului pentru a experimenta povestea – pur și simplu pune-ți căștile în urechi și apasă play.

De la narațiuni cu formă scurtă la monologuri extinse, poveștile audio atrag urechile a milioane de persoane din întreaga lume. Oricine poate spune o poveste audio captivantă și puternică, este nevoie doar de rețeta perfectă. 

Ingredientul 1: Scrie pentru ureche

Scenariul este baza unei povești audio. Similar cu făina pentru un tort, fără o narațiune solidă, povestea se va prăbuși.

Este important să reții că nu poți scrie pentru ureche așa cum ai scrie pentru ochi. Narațiunea trebuie să fie clară pe tot parcursul poveștii deoarece ascultătorii nu au posibilitatea de a întoarce pagina, de a reveni la o anumită parte, așa cum ar face cu o poveste scrisă. Deci, selectează cu atenție cuvintele. Povestea audio este o ușă deschisă și întâmpină pe oricine dorește să asculte, deci asigură-te că utilizezi un limbaj pe care toată lumea îl poate înțelege. Nu este momentul să-ți scoți la iveală vocabularul de cercetător științific – folosește cuvintele de zi cu zi.

Păstrează povestea concisă. În mediul audio, propozițiile bune sunt cele scurte. Și de obicei transmit un singur gând. Păstrează ceea ce este necesar și tăie restul.

 

Ingredientul 2: pictează imagini cu vorbe

Doar pentru că povestea este concisă, nu înseamnă că nu poate avea aromă.

Este esențial să pictezi o imagine pentru ascultători prin imagini și procedee descriptive. Imaginează-ți că explici ceva oamenilor care nu au experimentat niciodată imaginea sau scena respectivă: ce vezi, miroși, auzi, simți sau poți gusta. Toate acestea sunt elemente cruciale care vor spori experiența generală.

Ingredientul 3: cârligul

La fel ca aroma unei plăcinte care te îndeamnă să o guști, cum ai de gând să atragi oamenii?

Oamenii ascultă adesea o poveste audio sau ascultă muzică/știri în timp ce fac altceva – cum ar fi să stea în mașină în timpul orelor de vârf sau să gătească. Un cârlig este un mod perfect de a atrage atenția unui ascultător, indiferent de câte lucruri ar face acesta.

 

Ingredientul 4: încorporează și alte voci

Deși nu este întotdeauna necesar, a include mai multe voci poveștii tale poate fi un plus. Dacă ești un actor bun, poți face tu toate vocile și poate oamenii chiar vor crede că sunt mai multe persoane care au participat la poveste.

Vocile noi pot adăuga straturi de autenticitate. Totodată ele vor face conexiunea dintre personaj și ascultător mult mai puternică. Vocile sunt ca niște povești despre viața oamenilor obișnuiți, care rezonează cu oamenii de oriunde, care ne fac să ne oprim și să ascultăm.

 

Ingredientul 5: adaugă sunete

Deși cuvintele tale pot face o treabă extraordinară, sunetele naturale și de ambianță sunt elementul final al unei experiențe audio. Poate fi un sărut sau vâjâitul vântului, cert este că sunetul de ambianță întregește emoția transmisă. 

Cel mai bun mod de a surprinde adevărata esență a unei povești este să fii prezent cu toate simțurile. Gândește-te la toate texturile și straturile pe care le dorești în spatele poveștii și la lucrurile pe care trebuie să le surprinzi pentru a face povestea una de neuitat.

În timp ce-ți editezi povestea audio, gândește-te ce sunete ar trebui adăugate obligatoriu pentru a permite ascultătorilor să se „scufunde” în lectură.

Ingredientul 6: exersează, exersează și iar exersează

„Practice makes perfect”, vorba englezului. Modul în care livrezi o poveste este ingredientul final. Povestea nu ar trebui să sune ciudat sau să fie dificilă de înțeles. Vocea va purta prin narațiune ascultătorii.

De asemenea, gândește-te la ce momente de respiro poți adăuga în poveste. Ceea ce poate părea o simplă pauză, ar putea lăsa ascultătorii să cadă pe gânduri.

Ascultă-te, analizează tehnicile și modelează-ți stilul constant.

Nu există două rețete la fel. Cea mai bună parte a „preparării” unei povești audio este adăugarea ingredientelor care amplifică emoțiile și care o face să funcționeze pentru un număr cât mai mare de ascultători.

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *