5 pași esențiali pentru o carieră de voice-over

5 pași esențiali pentru o carieră de voice-over
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Un voice-over aduce personaje la viață, este vocea GPS-ului tău, oferindu-ți toate indicațiile necesare, este vocea reclamelor și te ajută în mediul on-line să navighezi mai ușor și să poți accesa anumite platforme de e-learning. Te gândești să devii voice-over?

Iată 5 pași esențiali pentru a-ți începe cariera de VO:

 

① Identifică-ți punctele tari și punctele slabe

Prima ta sarcină este să-ți dai seama unde te situezi ca voice-over. Trebuie să-ți înțelegi vocea, să o accepți, să înțelegi că ea este intrumentul principal în această meserie și, în general, să fii conștient de punctele forte și de punctele slabe. Ia în considerare următoarele întrebări:

 

↘ Cum ți-ai descrie vocea? Se situează într-un registru acut sau grav?

↘ Care este gama ta vocală? Poți să-ți modifici rezonanța vocală pentru a suna mai în vârstă sau mai tânăr?

↘ Poți comunica într-un mod dramatic? Cum ți-ai descrie abilitățile de actorie, de a te juca cu emoțiile/stările?

↘ Ești un vorbitor bun? Cât de bine îți poți modula vocea? Intonația este bogată și atrăgătoare?

↘ Poți să citești un text la prima vedere cu ușurință? Îți dai seama de propriile greșeli de lectură?

↘ Ești vorbitor și de limbi străine? Puteți imita accente străine sau regionale?

 

Răspunsurile la aceste întrebări te vor ajuta să înțelegi la ce trebuie să lucrezi și ce trebuie să folosești cel mai bine.

De exemplu, îți poți da seama că nu ești încă un profesionist în adevăratul sens al cuvântului dacă ai citit un text într-un mod atrăgător, cu foarte puține greșeli. Asta e grozav! De aici începe munca serioasă. Pentru a înțelege ce domeniu este cel mai potrivit pentru tine în acest moment, trebuie să știi diferențele dintre genurile și categoriile VO.

 

 

② Categoriile VO

Pentru a menține lucrurile simple, împărțim acest domeniu în trei categorii principale pe baza tipului de performanță și abilități necesare.

 

Prima categorie este personajul: include genuri precum dublajul, animația, ADR (Automated Dialogue Replacement/ Additional dialogue Recording), looping (sunet de background)  și voci pentru jocurile video. Această categorie necesită abilități serioase de actorie și versatilitate vocală și de multe ori abilitățile de a imita și de a lucra pe partea de lip-synch.

 

Cea de-a doua categorie este cea comercială: include jingle radio, anunțuri și promoții TV și online și anumite videoclipuri de marketing. În general, trebuie să comunici cât mai bine posibil pentru a obține un mesaj sau a face publicul/audiența să cumpere un produs. Sesiunile de înregistrare comercială sunt dificile, deoarece poți primi indicații nu numai de la director, ci și de la reprezentantul unei firme sau clientul final. Trebuie să fii pregătit să-ți adaptezi vocea la indicații regizorale subtile cum ar fi: „Încearcă să sune mai puțin a anunț” sau „Vreau să-ți aud zâmbetul”.

 

Categoria finală este narațiunea, care cuprinde trei subcategorii principale:

  • narațiunea educațională (e-learning, ghiduri audio, etc.);
  • narațiunea corporativă (module de formare, videoclipuri corporative, IVR – interactive voice response, etc.);
  • narațiunea descriptivă (documentare, descriere audio, audiobook).

Accentul nu pică atât de mult pe actorie sau interpretare, ci pe înțelegerea și adaptarea la diferențele subtile. Textele/scenariile sunt lungi și pot conține cuvinte dificile sau mai puțin frecvente. Prin urmare, citirea corectă și atenția asupra posibilelor proprii greșeli sunt cruciale. Este absolut necesară o dicție perfectă și un ton corespunzător.

Pentru a avea un discurs pe măsură și pentru a înregistra fără probleme trebuie să ai o dicție impecabilă. Și acest lucru necesită muncă, timp, ascultare, efort. Și o dicție bună te ajută să-ți îmbunătătești atât calitatea vocală, cât și încrederea în tine. Și o dicție bună impune respect.

 

COMANDĂ ACUM MANUALUL DE DICȚIE „ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI”

 

Ce genuri dorești să abordezi? Dacă obiectivele și interesele tale nu sunt în concordanță cu punctele tale forte, următorul pas pe care trebuie să-l iei în considerare este coaching-ul și instruirea.

 

③ Antrenează-te

Odată ce ți-ai evaluat abilitățile asupra diferitelor genuri de VO și știi spre ce categorie vrei să te îndrepți este timpul să te antrenezi.

 

Există o mulțime de oportunități: cursuri de voice-over, cursuri de dicție,  lecții online și antrenament pe cont propriu. Dar instructorul potrivit va personaliza tehnicile vocale în funcție de nevoile tale individuale, va oferi consultanță valoroasă și te va ajuta să-ți găsești vocea potrivită. Cursurile de voice-over îți permit să iei contact atât cu oameni din acest domeniu, cât și cu instrumentele necesare, să capeți automatisme profesionale, să fii în afara zonei de confort, să socializezi cu alți voice-over și să primești o instruire mai specializată. Unele cursuri de VO oferă chiar și oportunități de angajare și crearea unor demo-uri personale. Aceste demo-uri pot deveni prima ta carte de vizită.

Formarea este deosebit de importantă dacă ești nou în lumea VO.

 

④ Cunoaște industria VO

Trebuie să cunoști avantajele industriei și modalitățile de a obține un loc muncă. Consultă resursele online utile. Poți participa la audiții sau să depui demo-urile tale la studiouri profesioniste de înregistrare.

Și dacă nu ai deja un demo, investește timp și fă-ți unul profesional care va impresiona din primele secunde. Un demo este echivalentul cărții tale de vizită. Demo-urile ar trebui să fie specifice categoriei; adică ar trebui să ai un demo de personaj, o demonstrație narativă și chiar un demo comercial.

 

⑤  „Scoate-te la vânzare” și fii profesionist

Indiferent de nivelul de calificare inițial, trebuie să fie totul profesionist la prima vedere, altfel demo-ul tău nu va fi luat în considerare.

 

Candidații ideali sunt specifici și conciși în prezentarea lor și oferă o scurtă descriere a vocii și a experienței lor. Acestea oferă, de asemenea, o legătură către pagina lor web personală sau site-ul demo, cum ar fi SoundCloud sau YouTube. În medie, directorii de casting, agenții și managerii petrec doar câteva minute vizionând site-ul tău și ascultă doar primele secunde ale unui demo. Prin urmare, evită introducerea lungă și asigură-te că abilitățile tale se evidențiază încă de la început.

 

În cele din urmă, un VO profesionist este receptiv, sigur pe el și urmează instrucțiunile. Dacă i se cere o audiție personalizată, acesta oferă o citire perfectă a textului de audiție. Chiar și cele mai bune voci pot fi respinse dacă interpretează scriptul de audiție în loc să-l citească așa cum este. Sunt binevenite întrebări legate de livrare sau de posibile scenarii.

 

Vocea este cel mai puternic instrument de comunicare. Dacă vrei să o utilizezi și să te poți baza pe ea, urmează acești cinci pași și vei fi pe drumul spre succes în cariera de VO.

 

Fii tu vocea reclamelor radio-TV! Carmen Ivanov (Radio Gold FM) și Alex Tuhuț (Radio Kiss FM) te introduc în lumea voice-acting-ului. Dacă ai voce, ți-o modelăm și o vom face numai bună de livrat, dacă nu ai, sau crezi tu că nu ai, o vom desface în mii de bucăți și o vom asambla pentru vocea perfectă de reclame radio și TV. Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie, durează două zile a câte 6 ore pe zi.

Următorul curs se desfășoară în weekend-ul 23-24 februarie, la sediul Dicție.ro Tache Ionescu nr. 5, ap 01, București, durează 12 ore și costă 150 de euro.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *