5 motive pentru care nu ar trebui să forțezi umorul în discursul tău

5 motive pentru care nu ar trebui să forțezi umorul în discursul tău

A fi amuzant când ții un discurs în fața unui public poate fi un lucru bun, una dintre calitățile cheie ale unui bun vorbitor în public, spun specialiștii. De aceea, nu este surprinzător faptul că mulți vorbitori caută adesea modalități umoristice pentru prezentările și publicul lor.

Când publicul râde, acest lucru îți dă un sentiment bun. Parcă ai mai multă încredere în tine și asta te face să nu-ți mai fie frică să mergi mai departe. Adevărul este că oamenilor le plac vorbitorii care îi pot face să râdă. O glumă bună poate detensiona atmosfera și chiar poate face publicul să-și schimbe părerea despre tine, într-un sens pozitiv, desigur.

Nu trebui să crezi în mitul potrivit căruia „doar vorbitorii amuzanți sunt vorbitori buni”. Imaginează-ți că ții un discurs despre faptul că din ce în ce mai mulți oameni mor din cauză poluării. În acea situație umorul cu siguranță nu își are locul.

Așadar, umorul este destul de greu de introdus într-o prezentare și nu are întotdeauna un succes garantat. Dar ar trebui să știi de ce umorul poate fi greu de pus în discursul tău și dacă merită sau nu să fie folosit.

 

1. Prezentarea ta nu este menită să fie amuzantă

Oricât de mult ți-ar plăcea să crezi că orice subiect poate fi transformat într-unul amuzant, acest lucru nu este adevărat. Poate asta ar fi posibil doar în stand-up comedy.

Fiecare subiect are ceva interesant, dar A FI AMUZANT ≠ A FI INTERESANT. Egalitatea poate avea loc în sens invers.

Unele subiecte nu funcționează bine cu umor. Umorul presupune să-ți modifici discursul într-un mod care să provoace râsul fără a sacrifica mesajul. Acest lucru nu va funcționa bine, mai ales dacă abordezi un ton trist sau gânditor pentru a-ți transmite mesajul.

Dacă a fi amuzant va dăuna transmiterii mesajului, poți reduce cantitatea de umor. Dacă nu este loc pentru umor în prezentarea ta, nu îl folosi. Unele dintre cele mai bune prezentări nu sunt amuzante.

2. Nu știi cum să fii amuzant

Comedia necesită multă practică și nu e pentru toată lumea. Spre deosebirea de vorbitul în public, pe care toată lumea poate învăța să-l practice, comedia necesită mai mult de atât, cel puțin comedia de calitate.

Stilul tău de vorbire te poate conduce spre ceva amuzant. Dar, dacă în timp ce îți creezi discursul ți-e greu să găsești o glumă de care să te simți mândru, atunci înseamnă că nu ar trebui să forțezi lucrurile. Dacă nu găsești nimic care să-i facă pe oameni să râdă, probabil că nu vezi necesar a pune umor în prezentarea ta.

În loc să pierzi timp prețios căutând un set de glume cu care să-ți începi prezentarea, mai bine te concentrezi asupra altor părți ale prezentării tale care au nevoie de consolidare.

Poți testa terenul, găsind câteva idei și văzând ce este amuzant. Dar dacă nu găsești ceva îndeajuns de bun, este mai bine să lași umorul deoparte decât să forțezi o glumă de dragul râsului. Dacă ești genul care riscă, poți încerca 2-3 glume la următoarea prezentare și să observi dacă a funcționat umorul sau nu.

 

3. Crezi că umorul îți va salva prezentarea

Dacă oamenii râd, înseamnă că sunt prezenți, ascultă și îți acordă atenție. Este firesc să asociezi râsul cu o prezentare bună, deoarece oamenii își vor aminti mai degrabă cum i-au făcut să se simtă prezentările, nu ce anume s-a discutat (informațiile, cifrele, numele etc.).

Într-adevăr, umorul poate face o prezentare memorabilă și este un instrument pentru care îmbunătățeste conexiunea cu publicul. Dar ai grijă să nu faci umorul să fie nucleul prezentării tale sau atracția principală.

Nu uita că mesajul tău contează cel mai mult, este reprezintă adevărata putere din spatele prezentării tale. Oricât s-ar râde în sală atunci când ții discursul, acest lucru nu va compensa un mesaj inexistent. Să-ți distrezi publicul este important, dar educarea acestuia este motivul pentru care te afli în fața lor.

Concentrează-te pe construirea unui mesaj de impact, deoarece acesta este adevăratul nucleu al prezentării. Umorul nu-ți va oferi un mesaj puternic, nu-ți va oferi o bază solidă pentru prezentare. 

Glumele nu pot salva o prezentare de proastă calitate. O prezentare amuzantă, dar nu tocmai bună, rămâne una de proastă calitate., chiar dacă oamenii au râs. Oamenii vin să te asculte pentru că ei consideră că ai valoare. Valoarea nu se ascunde în spatele râsului.

 

4. Consideri că râsul e un indicator al faptului că te descurci bine

Publicul nu ar râde dacă ar considera prezentarea ta ca fiind plictisitoare. Pentru a putea râde, ei trebuie să asculte ceea ce spui.

Poți ajunge în punctul în care, dacă nu faci publicul să râdă, îți faci griji că nu faci o treabă bună. Poate unii se confruntă cu acest lucru și se trezesc că adaugă glume ori de câte ori pot.

Se poate întâmpla uneori ca publicul să râdă nervos atunci când simte că te străduiești prea mult. Râsul înseamnă că oamenii te ascultă, dar asta nu înseamnă că faci o treabă grozavă. Să faci câteva glume nu este scopul prezentării tale; să educi – acest ar trebui să fie scopul principal. Chiar dacă publicul e tăcut, ești capabil să faci o prezentare grozavă.

5. Crezi că umorul te poziționează deasupra celorlalți vorbitori

Crezi că a fi amuzant este cea mai puternică calitate a vorbitului în public pe care o poți avea? Este cu siguranță un lucru grozav să fii amuzant, dar a avea umor nu te face un vorbitor mai bun decât alții. Nu uita că vorbitul în public nu este un concurs.

Unii dintre cei mai buni vorbitori din lume nu folosesc deloc umorul. Urmărește câteva video-uri de la TED Talks și vei observa o varietate de vorbitori care prezintă subiecte captivante care nu includ deloc umor. Așadar, umorul nu este o calitate necesară pentru a vorbi.

Cu toate acestea, nu putem nega faptul că umorul reprezintă un avantaj. Dar acesta trebuie folosit în mod corespunzător, altfel îți poate face mai mult rău decât bine. Doar pentru că un alt vorbitor nu a făcut publicul să râdă nu înseamnă că este un vorbitor necalificat. De fapt, emoțiile pe care a încercat să le transmită ar fi putut avea un efect mai puternic decât râsul.

Fiecare public este diferit. Unii folosesc umorul pentru a-și transmite mai bine mesajul, iar alții nu îl folosesc deloc. Însă, calitatea unui vorbitor este decisă de mesajul pe care îl aduce și de eficiența livrării. Foarte puțini vorbitori sunt ținuți minte pentru umorul lor. Umorul nu este factorul decisiv într-o prezentare.

Să nu crezi că a fi amuzant este mai important decât orice altceva. În capcana aceasta nu vrei să cazi. Umorul poate ajuta o prezentare, dar poate funcționa și împotriva ta. Dacă vrei să ții un discurs grozav, concentrează-te pe ceea ce este de fapt important: un mesaj puternic și o livrare eficientă. Fă-o bine și nu va trebui să fii amuzant. Umorul va fi un instrument pe care îl poți folosi atunci când prezentarea ta are nevoie de un mic impuls. Dar nimic mai mult.

CURS DE PUBLIC SPEAKING

Potrivit unui sondaj de opinie, 41% dintre persoane declară vorbitul în fața unei audiențe ca frica lor cea mai mare. Uitați de spații mici, întuneric, și paianjeni – să vorbești în picioare în fața unei mulțimi este mult mai terifiant pentru majoritatea oamenilor.

La cursul de public speaking înveți cum să îți controlezi această teamă și cum să te simți confortabil atunci când ești pus în situația de a vorbi în public.

Carmen Ivanov (Radio TANĂNANA) și Mihai Crăciun îți arată calea către arta vorbirii în public.

Cursul este unul intensiv și este compus din 75% practică și 25% teorie.

 

 

foto: Pexels


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *