5 exerciții pentru persoanele care se bâlbâie

5 exerciții pentru persoanele care se bâlbâie
Facebooktwitterlinkedinmail

Comunicarea este un lucru extrem de valoros pe care uităm de multe ori să-l valorificăm. Uităm cât de ușor este pentru mulți dintre noi să vorbim cu încredere prietenilor, colegilor sau membrilor familiei. Există puține lucruri mai frustrante decât încercarea de a te exprima când puterea de a vorbi te lasă la greu. Bâlbâitul și alte tulburări de vorbire comune sunt dificile chiar și când vorbim despre transmiterea celor mai simple idei, și, ca rezultat, pot duce la izolare socială și depresie.

 

🗣 Ce este dislalia (bâlbâiala)?

Dislalia este tulburarea de pronunție (de articulare) provocată de afecțiuni organice sau funcționale ale organelor periferice ale vorbirii și care constă în imposibilitatea emiterii corecte a unuia sau mai multor sunete (combinații de sunete).

S-ar putea să fie o surpriză faptul că mulți actori celebri s-au confruntat cu această problemă; printre ei se numără și James Earl Jones.

Dislalia începe de multe ori în copilărie și poate dura toată viața. Intervenția timpurie este vitală pentru a corecta problema.

 

🗣 Ce cauzează dislalia?

În timp ce cercetătorii nu au identificat o cauză exactă a bâlbâielii, ei cred că poate exista o componentă genetică – cei care suferă de această tulburare tind să aibă membri în familie care s-au confruntat la rândul lor cu asta.

Problemele pot fi, de asemenea, complicate de factori externi. Bullyingul și jena contribuie la anxietate, care, la rândul ei, strânge mușchii folosiți pentru vorbire.

 

🗣 5 exerciții pentru persoanele care se bâlbâie

🗣 Respirația diafragmatică 🗣

Diafragma se află chiar în centrul corpului și separă abdomenul de piept (torace). Este organul primar folosit pentru respirație. Când inspiri, diafragma se extinde, determinând astfel „umflarea” canelurii. Cu toracele „umflat”, plămânii se extind pentru a ține mai mult aer.

  • Așază-te confortabil cu spatele pe podea, pe pat sau pe covor. Poziționează-te cu picioarele pe podea și cu genunchii îndoiți (îndreptați în sus). Pur și simplu respiră pentru un minut sau două concentrat pe zona abdominală. De obicei, această poziție favorizează respirația diafragmatică și se poate realiza fără efort.
  • Pune mâinile (una deasupra celeilalte) pe burtă, cu centrul mâinii atingându-ți ombilicul. Urmărește modul în care respiri. Vei observa că burta se va extinde pe măsură ce inhalezi aer și se retrage în timp ce expiri. Lasă asta să se întâmple natural, nu încerca să forțezi. De exemplu, câinii, pisicile și bebelușii fac acest lucru în mod natural, fără efort.
  • Pentru o diafragmă mai puternică și o respirație bună, poți plasa o carte (mai voluminoasă) pe abdomen în locul mâinilor. Acest lucru adaugă greutate și ajută respirația să fie mai pronunțată pe măsură ce inhalezi.
  • Poți încerca, de asemenea, să ridici cartea în timp ce inspiri, să o ții timp de cinci secunde și apoi să o cobori lent când expiri tot aerul. Repetă de cinci/șase ori respirația pe nas/gură.
  • Atunci când exercițiile de mai sus nu mai implică un efort atât de mare, repetă toți pașii de mai sus într-o poziție în picioare.

Acest tip de respirație este vital pentru persoanele care se confruntă cu bâlbâiala. Respirația este foarte importantă în acest proces. Uneori, tendința este de a încorda umerii și de a respira din piept sau din gât. Acest lucru nu numai că va leza corzile vocale, dar nu va îmbunătăți deloc vorbirea.

Așadar, înainte de a vorbi, fă câteva exerciții de respirație și asigură-te că o faci din diafragmă. Poți începe prin a inspira pe 3/5/7/9/11/13/15 secunde, a reține aerul 3/5/7/9/11/13/15 secunde și a expira aerul în 3/5/7/9/11/13/15 secunde.

Când respirația diafragmatică devine automată, atunci poți să ții mai mult aer pentru mai mult timp și să crești intervalul vocal.

În situații când ai de vorbit mult, înregistrat, cântat, corpul tău are nevoie de presiune mai mare. Singura modalitate de a mări această presiune este de a folosi respirația diafragmatică.

Uneori, avem doar un minut sau două pentru a trece de la un sentiment de oboseală, stres la unul de relaxare și pace. Respirația profundă (respirația diafragmatică) crește capacitatea plămânilor și absorbția oxigenului de către organism. Chiar dacă respirăm o dată sau de două ori mai adânc și corespunzător, putem remarca o diferență semnificativă.

Modificarea respirației afectează imediat mintea, corpul. Începe acum să faci o schimbare importantă a stilului de viață. Practică, practică… apoi practică mai mult.

 

🗣 Relaxare progresivă 🗣

Stresul și anxietatea pot agrava bâlbâiala. Este posibil să fi experimentat blocaje și repetări în timp ce vorbeai în fața unui public. Tehnica de relaxare progresivă te ajută să-ți relaxezi mușchii. Găsește un loc liniștit și confortabil.

Poți pune muzică relaxantă și nu uita să respiri pe nas pe tot parcursul exercițiului. Fie stai pe un scaun într-un mod relaxat, fie întinde-te pe spate. Ține-ți brațele relaxate, departe de corp, cu palmele orientate în sus. Păstrează-ți picioarele ușor întinse.

Concentrează-te pe fiecare mușchi de la degetele de la picioare și până la cap. Respiră ușor.

Încordează mușchii picioarelor timp de 5 secunde și apoi relaxează. Apoi, fă același lucru și pentru mușchii coapsei. Apoi încordează mușchii șoldului, mușchii stomacului, pieptul, bicepsul, gâtul și fața. Fă o pauză de 20 de secunde între strângerea următorului set de mușchi. Nu uita să respiri în timp ce încordezi și relaxezi succesiv mușchii. Acest exercițiu de relaxare pentru bâlbâială te va ajuta să te simți în controlul corpului și să-ți revendici încrederea.

 

🗣 Vorbește în timp ce expiri 🗣

Este o metodă de modelare a fluidității. Vorbirea în timp ce expiri poate modifica întreruperile constante. Poți stăpâni această tehnică pe cont propriu. Mai întâi, inspiră și începe să vorbești pe măsură ce expiri. Când expiri, corzile vocale sunt mai relaxate.

Vorbirea pe expirare reduce tensiunea musculară laringiană. Principiul de funcționare al acestei metode este destul de simplu și îl poți practica în continuare acasă ori de câte ori vorbești cu membrii familiei sau cu prietenii.

 

🗣 Pauză și frazare 🗣

Este o altă tehnică de modelare a fluenței. Prelungește pauzele naturale. Sau introduce pauze suplimentare în discursul tău între cuvinte și fraze. Poți chiar face pauză după fiecare cuvânt atunci când citești un text dacă întreruperile sunt foarte dese. Frecvența corectă a pauzelor și a formulării te poate ajuta să reduci tensiunea musculară.

Poți utiliza acest exercițiu pentru bâlbâială în timp ce citești cu voce tare, vorbind și în conversații. O persoană care se bâlbâie poate fi nevoită să facă o pauză la fiecare 2 până la 5 cuvinte în timp ce vorbește. Pauzele vor oferi, de asemenea, timpul necesar pentru a respira corespunzător și pentru a începe următorul cuvânt bine articulat.

 

🗣 Exerciții de dicție 🗣

Dicția este vitală în cazul bâlbâielii. Exersarea cu și fără creion este esențială. Așadar, cu un program adecvat plin de exerciții și repetări poți ajunge să nu mai întâmpini dificultăți.

Manualul de dicție „Șase sași în șase saci” îți oferă toate aceste lucruri: teorie, exerciții de respirație, exerciții pentru anumite sunete, exerciții încurcă limba.

 

 

🗣 Ce cauzează problemele de vorbire?

Vorbirea normală pare a fi făcută fără efort, dar este de fapt un proces complex care necesită sincronizare precisă și control al nervilor și mușchilor. Când vorbim, trebuie să coordonăm mulți mușchi din diferite părți ale corpului și sisteme, inclusiv laringele, care conține corzile vocale, dinții, buzele, limba și gura, inclusiv sistemul respirator care este vital.

Capacitatea de a înțelege limbajul și de a produce vorbirea este coordonată de creier. Deci, o persoană cu leziuni cerebrale cauzate de un accident, accident vascular cerebral sau defect congenital poate avea probleme de vorbire și limbaj.

Unele persoane cu probleme de vorbire, în special tulburări de articulare, pot avea, de asemenea, probleme de auz. Chiar și pierderea ușoară a auzului poate afecta modul în care oamenii reproduc sunetele pe care le aud. Anumite defecte congenitale, cum ar fi un palat despicat, pot interfera cu capacitatea cuiva de a produce o vorbire cursivă și corectă.

Unele probleme de vorbire, cum ar fi bâlbâiala, pot fi ereditare. Dar, în unele cazuri, nimeni nu știe exact ce cauzează aceste probleme de vorbire. Putem vorbi de traumă, o simplu defect tehnic sau chiar de o boală. Cercetătorii nu pot spune cu precizie acel element care face vorbirea să fie impediment.

🗣 Cum sunt tratate problemele de vorbire?

Vestea bună este că „tratamente” precum logopedia, dicția pot ajuta oamenii de orice vârstă să depășească probleme de vorbire.

Dacă ești îngrijorat de vorbirea ta, este important să te informezi și să mergi la specialiști pentru a primi un diagnostic. În cazul în care testele auditive și examenele fizice nu dezvăluie nicio problemă, poți veni la cursurile de dicție pentru a rezolva piedicile în vorbire. Iată cursurile Dicție.ro unde ai posibilitatea de a lucra fie individual, fie în grup.

🗣 Cum te pot ajuta trainerii la Dicție.ro

Trainerul de dicție este instruit să observe oamenii în timp ce vorbesc și să identifice problemele de vorbire. Acesta va căuta tipul de problemă (cum ar fi lipsa de fluență, articulare sau abilități motorii) pe care o are cineva. De exemplu, dacă te bâlbâi, trainerul va examina cum și când o faci.

Trainerul de dicție poate evalua discursul clienților fie prin înregistrare audio/video, fie prin ascultare activă  în timpul conversației. Adunând cât mai multe informații despre modul în care cineva vorbește, acesta poate elabora un plan de tratament care să răspundă nevoilor fiecărui individ. Planul va depinde de lucruri precum vârsta unei persoane și tipul tulburărilor de vorbire.

Cât de des trebuie să urmezi ședințele de dicție va varia – probabil vei începe să mergi destul de des la început, apoi vizitele tale pot scădea în timp. Majoritatea planurilor de tratament includ tehnici de respirație, strategii de relaxare care sunt concepute pentru a te ajuta să-ți relaxezi mușchii atunci când vorbești, controlul posturii și tipuri de exerciții special concepute pentru anumite sunete. Cu cât vei exersa, cu atât vei ajunge să ai încredere mai mare în tine și să scapi de problemele de vorbire.

Într-o lume a comunicării calitatea vorbirii devine deosebit de importantă. Calitatea vorbirii constă în claritatea sunetelor, corectitudinea pronunţiei şi cursivitate. Pentru foarte multe persoane calitatea vorbirii este un aspect deosebit de important în profesia practicată. Tu cât investeşti în imaginea ta?

Manualul de dicție „Șase sași în șase saci” este singura carte de dicție disponibilă astăzi pe piață. Cartea vă oferă cele mai bune și cele mai noi metode de exersare a elementelor dicției: volumul vocii, ritm, pronunție, tonalitate, respirație și dificultăți de articulație, adaptate la cerințele actuale ale pieței. Totodată, în manualul de dicție Șase sași în șase saci, veți descoperi cea mai vastă culegere de exerciții cu peste 300 de aplicații practice.

 

🗣🗣🗣

Dacă ai o problemă de vorbire, obținerea controlulului vorbirii ar putea fi un proces de lungă durată. Nu se poate rezolva peste noapte sau în câteva zile. Dicția te poate ajuta. Dar adevărul este că felul în care vorbești este doar o mică parte din ceea ce ești. Și orice problemă de vorbire poate fi rezolvată. Nu fi jenat să te faci auzit!

 

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *