38 de lucruri pe care ar trebui să le elimini din CV-ul tău înainte ca acesta să ajungă în coșul de gunoi

38 de lucruri pe care ar trebui să le elimini din CV-ul tău înainte ca acesta să ajungă în coșul de gunoi

Angajatorii nu prea au timp pentru a analiza îndeaproape fiecare CV și de obicei în șase secunde își formează prima părere pentru a lua decizia finală: potrivit/nepotrivit.

Dacă vrei să treci acest test, trebuie să ai un CV perfect pentru a le atrage atenția.

 

Iată 38 de lucruri pe care ar trebuie să le ai în vedere atunci când îți întocmești CV-ul:

 

① Scop

Dacă ai aplicat, este evident că dorești slujba.

Excepție: dacă te afli într-o situație unică, cum ar fi schimbarea totală a domeniilor, ar putea fi util să incluzi un scurt rezumat.

 

② Locuri de muncă/experiențe irelevante

Da, s-ar putea să fi fost „regele/regina milkshake-urilor” la restaurantul la care ai lucrat în liceu. Dar dacă nu intenționezi să răscumperi acest titlu, nu trebuie să-l incluzi în CV.

Alyssa Gelbard, expert în carieră și fondator al firmei de consultanță în carieră Résumé Strategists este de părere că experiențele anterioare, care ar putea să nu pară relevante pentru un nou loc de muncă ar putea să arate o altă latură a ta, o altă abilitate care poate fi totuși relevantă. Așadar, include în CV doar experiențele care prezintă cu adevărat abilități suplimentare care te pot ajuta pentru postul pe care îl soliciți.

 

③ Date personale

Nu include starea civilă, religia sau codul numeric personal.

Poate că acest lucru era standard în trecut, dar toate aceste informații ar putea duce la discriminare, care este ilegală, deci nu este nevoie să incluzi aceste date.

 

④ Adresa completă

O adresă completă care include numele și numărul străzii, plus celelalte detalii este primul lucru pe care experții căuta să-l elimine imediat dintr-un CV.

 

⑤ Mai multe numere de telefon

Experții sugerează să incluzi numai un singur număr de telefon în CV-ul tău. Acest număr ar trebui să fie cu adevărat telefonul tău mobil, astfel încât să poți controla cine vă răspunde la apelurile telefonice primite. Nu vrei ca angajatorii să încerce să te caute în cinci locuri diferite.

 

⑥ Hobby-uri

În majoritatea cazurilor, nimănui nu-i pasă. Dacă nu este relevant pentru job este o pierdere de timp.

Menționează hobby-urile tale doar dacă crezi că te vor face un candidat mai atractiv, oferindu-ți o perspectivă asupra aptitudinilor, cunoștințelor sau trăsăturilor personale pozitive.

 

⑦ Minciuni „nevinovate”

CareerBuilder a întrebat 2000 de angajatori ce au găsit de-a lungul anilor în CV-urile celor care aplicau pentru anumite posturi. Ei bine, se pare că au văzut lucruri interesante. Unul dintre canditați predindea că este fostul director executiv al companiei la care aplica, altul a pretins a fi un laureat al premiului Nobel, altul că a urmat o facultate care nici nu există.

Specialiștii spun că aceste minciuni sunt încercări greșite de a compensa lipsa a 10% din calificările specificate pentru postul de muncă. Un candidat trebuie să se concentreze pe abilitățile pe care le poate oferi, nu pe cele pe care nu le poate oferi.

 

⑧ Prea mult text

Când utilizezi o margine de 0,5 centimetri și un font de opt doar din dorința de a încăpea totul pe o singură pagină, acesta este un „epic fail”, spune J.T. O’Donnell, expert în carieră și locuri de muncă, fondator al site-ului Careerealism.com și autor al „Careerealism: Abordarea inteligentă pentru o carieră satisfăcătoare”.

Ea recomandă să ai un CV aerisit. Tot ea spune: „Să fim cinstiți: căutați un lucru foarte repede, treceți cu privirea foarte repede paragrafele de text. Ochii obosesc când ajungeți la un paragraf mare, lung, stufos”, spune ea.

 

⑨ Prea mulți marcatori

Prea mulți marcatori înseamnă un CV supraîncărcat. Dacă totul este marcat cu bulină sau alte semne specifice se va produce același efect ca atunci când există prea mult text.

Marcatorii trebuie folosiți doar pentru a atrage atenția asupra celor mai importante informații. Dacă marchezi totul, totul este important, ceea ce înseamnă că nimic nu iese în evidență.

 

①⓪ Timpul liber

Dacă ți-ai făcut timp să călătorești sau să îți întemeiezi o familie, unii specialiști nu recomandă includerea acestor informații în CV-ul tău. La interviu trebuie să inspiri încredere și de asemenea, dedicare pentru viitorul job.

 

①① Detalii care îți pot dezvălui vârsta

Dacă nu dorești să fii discriminat pentru un post din cauza vârstei tale, este timpul să elimini data de absolvire, spune Catherine Jewell, autoarea cărții: „Un nou CV, o nouă carieră”.

 

①②  Referințe

Dacă angajatorii vor să vorbească cu cei care te-au recomandat, te vor întreba. De asemenea, este mai bine dacă îi anunți din timp că un viitor angajator s-ar putea să-i apeleze.

 

①③ Format incompatibil

Formatul CV-ului este la fel de important ca și conținutul său. Cel mai bun format este formatul  pe care angajatorul îl va citi fără dificultate și care va detecta rapid punctele cheie.

 

①④ Pronume personale

CV-ul tău nu ar trebui să includă cuvintele „eu”, „mie”, „ea” sau „a/al meu”, spun specialiștii. Nu scrie în CV-ul tău la persoana a I-a sau a III-a. Se înțelege că tot ce scrie în CV-ul tău este despre tine și despre experiențele tale.

 

①⑤ Timpul prezent

Nu descrie niciodată experiența de muncă din trecut folosind timpul prezent. Numai slujba ta actuală ar trebui să fie scrisă în timpul prezent, spun experții.

 

①⑥ E-mailul din copilărie

Dacă încă utilizezi o adresă veche de e-mail, cum ar fi eumafiotul24@yahoo.com sau anascumpik@gmail.com, este timpul să alegi o adresă nouă. Durează doar un minut sau două și este gratuit.

 

①⑦ Cuvinte inutile și evidente

Specialiștii spun că nu există niciun motiv pentru a pune cuvântul „telefon” în fața numărului de telefon. Este destul de evident că e numărul tău de telefon. Aceeași regulă se aplică și pentru e-mail.

Fii direct, concis și folosește verbe active pentru a descrie realizările tale. În loc să scrii „Responsabil pentru instruirea stagiarilor…”, pur și simplu scrie „Instruire stagiari”.

 

①⑧ Business info

Eli Amdur (career coach) scrie pe site-ul NorthJersey.com: „Acest lucru nu este doar periculos, este chiar prostesc. Chiar vrei ca angajatorii să te sune la locul de muncă? Și, apropo, angajatorul tău curent  îți poate monitoriza e-mailurile și apelurile. Deci, dacă nu ai chef să fii concediat sau să fii acuzat pentru furt de servicii, nu trece aceste informații în CV-ul tău.

 

①⑨Anteturi, subsoluri, tabele, imagini sau diagrame

Un antet și un subsol bine formatate pot părea profesioniste, iar niște imagini sau diagrame interesante pot spori credibilitatea ta, dar toate acestea pot deruta sistemele de urmărire a aplicanților pe care companiile le utilizează în zilele acestea.

Sistemul va reacționa și îți va afișa CV-ul fără antet sau grafice.

 

②⓪ Numele șefului

Nu include numele șefului tău în CV decât dacă iei în considerare și faptul că acesta este posibil să fie sunat de către angajator. Unii specialiști spun că singurul motiv pentru care numele șefului ar trebui să fie trecut în CV-ul tău este dacă acesta este o persoană remarcabilă și cu o reputație foarte bună.

 

②① Jargonul companiei

Companiile au adesea propriile lor nume, denumiri pentru anumite lucruri. Asigură-te că excluzi acești termenii din CV-ul tău care sunt cunoscuți numai unei anumite organizații.

 

②② Conturi de social media irelevante

Link-uri către blogul tău, însoțite de pagina de Pinterest sau contul Instagram nu au nicio legătură. Candidații care tind să creadă că site-urile lor personale de socializare sunt valoroase este posibil să nu primească un răspuns afirmativ. Da, ar trebui să menționezi adrese URL relevante și direct legate de poziția pentru care aplici.

 

②③ Peste 15 ani de experiență

Când începi să incluzi în CV-ul tău locurile de muncă înainte de anul 2000, angajatorul își va pierde interesul. Experiența cea mai relevantă ar trebui să fie cea din ultimii 15 ani, așa că angajatorii trebuie să vadă doar asta.

 

②④ Informații salariale

Nu trebuie să precizezi salariul dorit într-un CV. Acest document este destinat să-ți prezinte experiența profesională și abilitățile tale. Salariul vine mai târziu în procesul de angajare.

 

②⑤ Fonturi învechite

Utilizează un font standard, de tip Arial, spun specialiștii. De asemenea, ai grijă la dimensiunea fontului. Obiectivul tău este ca CV-ul să arate frumos și elegant, dar și ușor de citit.

 

②⑥ Fonturi prețioase

Fonturile prețioase sunt, de asemenea, nerecomandate. Oamenii încearcă să-și facă CV-ul să pară mai clasic cu un font fantezist, dar studiile arată că sunt mai greu de citit și că angajatorul va afla mai mai puține lucruri despre tine.

 

 

②⑦ Cuvinte-cheie enervante

CareerBuilder a întrebat 2.201 de angajatori din SUA care sunt cel mai des utilizați termeni. Aceștia au citat cuvinte și expresii precum „cel/cea mai bună persoană”, „cel mai de succes”, „ieșit din tipar”, etc.

Termenii pe care angajatorii doresc să-i vadă în CV-uri includ: „realizat”, „reușit”, „rezolvat” și „lansare” – dar numai dacă sunt utilizați cu moderare.

 

②⑧ Motivele pentru care ți-ai dat demisia

Candidații gândesc adesea: „Dacă le explic de ce am plecat în CV-ul meu, probabil că am șanse mai mari.”

„Greșit!”. Afișarea motivelor pentru care ai demisionat sau ai fost dat afară este irelevantă pentru CV-ul tău. Dacă ți se cere această informație, foloseștete de interviu pentru a explica care au fost motivele.

 

②⑨ Media și notele de la BAC

Nu sunt relevante. Dacă ai într-adevăr o media mare și crezi că merită specificat acest lucru, poți trece asta în CV.

 

③⓪ Poza de profil

Nu este necesar. În principiu, CV-urile însoțite de poză se folosesc în domeniul artistic. Pentru un film vei avea nevoie cu siguranță de un set de poze, la fel și pentru a te angaja într-un teatru, spre exemplu.

 

③① De ce dorești slujba?

Asta face parte din scrisoarea de intenție.

CV-ul tău nu este potrivit pentru a explica de ce ești cel mai potrivit pentru postul respectiv. Competențele și calificările tale ar trebui să poată face acest lucru pentru tine – și dacă nu, atunci ori CV-ului tău îi lipsește ceva, ori nu este locul potrivit pentru tine.

 

③② Fapte, nu opinii

Nu încerca să te vinzi folosind tot felul de cuvinte subiective: „Sunt un excelent comunicator” sau „foarte organizat și motivat”; acestea sunt opiniile tale și nu spun neapărat adevărul. Angajatorii doresc numai fapte. Ei vor decide dacă ești ceea ce spui.

 

③③ Afirmații standard, vagi

O altă problemă în a spune că ești un „comunicator excelent”: afirmația că ești foarte bun/ă la comunicare nu înseamnă, de fapt, foarte mult.

 

③④ Angajarea pe termen scurt

Evită includerea unui loc de muncă în CV-ul tău dacă l-ai ocupat doar pentru o perioadă scurtă de timp. Ar trebui să eviți specificarea locurilor de muncă de unde ai fost concediat sau care nu ți-au plăcut.

 

③⑤ Explicații generale

Nu spune că ai realizat X, Y sau Z – arată-i asta angajatorului prin fapte. Nu povesti.

 

③⑥ Greșeli de ortografie și gramatică

Acest lucru pare evident. Greșelile de ortografie și gramatică reprezintă o modalitate sigură de a-ți ajunge CV-ul în coșul de gunoi. Tot ce  ai nevoie sunt câteva minute în plus pentru a detecta greșelile și poate un al doilea set de ochi, o altă persoană. Nu vrei să scrie în CV-ul tău „mortal” în loc de „mortar” sau „troacar” în loc de „trocar”.

 

③⑦ Cuvinte prea formale

Cuvintele prea formale nu permit cititorului să-și facă o părere clară despre personalitatea angajatului. Propozițiile care folosesc cuvinte prea formale sună pompos și fac să pară că încerci prea mult, spun specialiștii.

 

③⑧ Interese/pasiuni

Nimănui nu-i pasă dacă îți place Nicole Kidman sau David Bowie.


Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Vizualizari : 1137

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logo Dictie Albastru
Prezentare generală a confidențialității

Despre Cookie
Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.

In ceea ce numim “web 2.0”, “cookie”-urile joaca un rol important in facilitarea accesului si livrarii multiplelor servicii de care utilizatorul se bucura pe internet, cum ar fi:

Personalizarea anumitor setari precum: limba in care este vizualizat un site, moneda in care se exprima anumite preturi sau tarife, pastrarea optiunilor pentru diverse produse (masuri, alte detalii etc) in cosul de cumparaturi (si memorarea acestor optiuni) – generandu-se astfel flexibilitatea “cosului de cumparaturi” (accesarea preferintelor vechi prin accesarea butonului ‘’inainte’’ si “inapoi’’)
Cookie-urile ofera detinatorilor de site-uri un feedback valoros asupra modului cum sunt utilizate site-urile lor de catre utilizatori, astfel incat sa le poata face si mai eficiente si mai accesibile pentru utilizatori.
Permit aplicatiilor multimedia sau de alt tip de pe alte site-uri sa fie incluse intr-un anumit site pentru a crea o experienta de navigare mai valoroasa, mai utila si mai placuta;
Imbunatatesc eficienta publicitatii online.
Ce este un “cookie”?
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu “cookie” ) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul,
terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitara emisa de catre un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard driveul utilizatorului).

Un cookie este format din 2 parti: numele si continutul sau valoarea cookie-ului. Mai mult, durata de existenta a unui cookie este determinata; tehnic, doar webserverul care a trimis cookie-ul il poate accesa din nou in momentul in care un utilizator se intoarce pe website-ul asociat webserverului respectiv.

Cookie-urile in sine nu solicita informatii cu caracter personal pentru a putea fi utilizate si, in cele mai multe cazuri, nu identifica personal utilizatorii de internet.

Cookieuri de sesiune – acestea sunt stocate temporar in dosarul de cookie-uri al browserului web pentru ca acesta sa le memoreze pana cand utilizatorul iese de pe web-siteul respectiv sau inchide fereastra browserului ( ex: in momentul logarii/delogarii pe un cont de webmail sau pe retele de socializare)
Cookieuri Persistente – Acestea sunt stocate pe hard-drive-ul unui computer sau echipament (si in general depinde de durata de viata prestabilita pentru cookie). Cookie-urile persistente le includ si pe cele plasate de un alt website decat cel pe care il viziteaza utilizatorul la momentul respectiv – cunoscute sub numele de ‘third party cookies’ (cookieuri plasate de terti) – care pot fi folosite in mod anonim pentru a memora interesele unui utilizator, astfel incat sa fie livrata publicitate cat mai relevanta pentru utilizatori.
Care sunt avantajele cookie-urilor?
Un cookie contine informatii care fac legatura intre un web-browser (utilizatorul) si un web-server anume (website-ul). Daca un browser acceseaza acel web-server din nou, acesta poate citi informatia deja stocata si reactiona in consecinta. Cookie-urile asigura userilor o experienta placuta de navigare si sustin eforturile multor websiteuri pentru a oferi servicii confortabile utilizatorillor: ex – preferintele in materie de confidentialitate online, optiunile privind limba site-ului, cosuri de cumparaturi sau publicitate relevanta.

Care este durata de viata a unui cookie?
Cookieurile sunt administrate de webservere. Durata de viata a unui cookie poate varia semnificativ, depinzand de scopul pentru care este plasat. Unele cookie-uri sunt folosite exclusive pentru o singura sesiune (session cookies) si nu mai sunt retinute odata de utilizatorul a parasite website-ul si unele cookie-uri sunt retinute si refolosite de fiecare data cand utilizatorul revine pe acel website (‘cookie-uri permanente‘). Cu toate aceste, cookie-urile pot fi sterse de un utilizator in orice moment prin intermediul setarilor browserului.

Ce sunt cookie-urile plasate de terti?
Anumite sectiuni de continut de pe unele site-uri pot fi furnizate prin intermediul unor terte parti/ furnizori (ex: news box, un video sau o reclama). Aceste terte parti pot plasa de asemenea cookieuri prin intermediul site-ului si ele se numesc “third party cookies” pentru ca nu sunt plasate de proprietarul website-ului respectiv. Furnizorii terti trebuie sa respecte de asemenea legea in vigoare si politicile de confidentialitate ale detinatorului site-ului.

Cum sunt folosite cookie-urile de catre acest site
O vizita pe acest site poate plasa cookie-uri in scopuri de:

Cookie-uri de performanta a site-ului
Cookie-uri de analiza a vizitatorilor
Cookie-uri pentru geotargetting
Cookie-uri de inregistrare
Cookie-uri pentru publicitate
Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
Aceste cookie-uri pot proveni de la terti.

Cookie-uri de performanta
Acest tip de cookie retine preferintele utilizatorului pe acest site, asa incat nu mai este nevoie de setarea lor la fiecare vizitare a site-ului.

Exemple:

setarile volumului pentru video player
viteza de video streaming cu care este compatibil browserul
Cookie-uri pentru analiza vizitatorilor
De fiecare data cand un utilizator viziteaza acest site softul de analytics furnizat de o terta parte genereaza un cookie de analiza a utilizatorului. Acest cookie ne spune daca ati mai vizitat acest site pana acum. Browserul ne va spune daca aveti acest cookie, iar daca nu, vom genera unul. Acesta permite monitorizarea utilizatorilor unici care ne viziteaza si cat de des o fac.Atat timp cat nu sunteti inregistrat pe acest site, acest cookie nu poate fi folosit pentru a identifica persoanele fizice, ele sunt folosite doar in scop statistic. Daca sunteti inregistrat putem sti, de asemenea, detaliile pe care ni le-ati furnizat, cum ar fi adresa de e-mail si username-ul – acestea fiind supuse confidentialitatii si prevederilor din Termeni si Conditii, Politica de confidentialitate precum si prevederilor legislatiei in vigoare cu privire la protejarea datelor cu caracter personal.

Cookie-uri pentru geotargetting
Aceste cookie-uri sunt utilizate de catre un soft care stabileste din ce tara proveniti. Este complet anonim si este folosit doar pentru a targeta continutul – chiar si atunci cand sunteti pe pagina noastra in limba romana sau in alta limba primiti aceeasi reclama.

Cookie-uri pentru inregistrare
Atunci cand va inregistrati pe acest site, generam un cookie care ne anunta daca sunteti inregistrat sau nu. Serverele noastre folosesc aceste cookie-uri pentru a ne arata contul cu care sunteti ingregistrat si daca aveti permisiunea pentru un serviciu anume. De asemenea, ne permite sa asociem orice comentariu pe care il postati pe site-ul nostru cu username-ul dvs. Daca nu ati selectat “pastreaza-ma inregistrat”, acest cookie se va sterge automat cand veti inchide browserul sau calculatorul.

Cookie-uri pentru publicitate
Aceste cookie-uri ne permit sa aflam daca ati vizualizat sau nu o reclama online, care este tipul acesteia si cat timp a trecut de cand ati vazut mesajul publicitar. Aceste cookie-uri le folosim si pentru a targeta publicitatea online. Putem folosi, de asemenea, cookieuri apartinand unei terte parti, pentu o mai buna targetare a publicitatii, pentru a arata de exemplu reclame despre vacante, daca utilizatorul a vizitat recent un articol pe site despre vacante. Aceste cookie-uri sunt anonime, ele stocheaza informatii despre contentul vizualizat, nu despre utilizatori. De asemenea, setam cookie-uri anonime si prin alte site-uri pe care avem publicitate. Primindu-le, astfel, noi le putem folosi pentru a va recunoaste ca vizitator al acelui site daca ulterior veti vizita site-ul nostru, va vom putea livra publicitatea bazata pe aceasta informatie.

Cookie-uri ale furnizorilor de publicitate
O mare parte din publicitatea pe care o gasiti pe acest site apartine tertelor parti. Unele dintre aceste parti folosesc propriile cookie-uri anonime pentru a analiza cat de multe persoane au fost expuse unui mesaj publicitar, sau pentru a vedea cate persoane au fost expuse de mai multe ori la aceeasi reclama.Companiile care genereaza aceste cookie-uri au propriile politici de confidentialitate, iar acest site nu are acces pentru a citi sau scrie aceste cookie-uri. Cookie-urile celor terte parti pot fi folosite pentru a va arata publicitatea targeta si pe alte site-uri, bazandu-se pe navigarea dvs pe acest site.

Alte cookie-uri ale tertelor parti
Pe unele pagini, tertii pot seta propriile cookie-uri anonime, in scopul de a urmari succesul unei aplicatii, sau pentru a customiza o aplicatie. Datorita modului de utilizare, acest site nu poate accesa aceste cookie-uri, la fel cum tertele parti nu pot accesa cookie-urile detinute de acest site. De exemplu, cand distribuiti un articol folosind butonul pentru retelele sociale aflat pe acest site, acea retea sociala va inregistra activitatea dvs.

Ce tip de informatii sunt stocate si accesate prin intermediul cookie-urilor?
Cookie-urile pastreaza informatii intr-un fisier text de mici dimensiuni care permit unui website sa recunoasca un browser. Webserverul va recunoaste browserul pana cand cookie-ul expira sau este sters. Cookie-ul stocheaza informatii importante care imbunatatesc experienta de navigare pe Internet ( ex: setarile limbii in care se doreste accesarea unui site; pastrarea unui user logat in contul de webmail; securitatea online banking; pastrarea produselor in cosul de cumparaturi)

De ce sunt cookie-urile importante pentru Internet?
Cookie-urile reprezinta punctul central al functionarii eficiente a Internetului, ajutand la generarea unei experiente de navigare prietenoase si adaptata preferintelor si intereselor fiecarui utilizator. Refuzarea sau dezactivarea cookieurilor poate face unele site-uri imposibil de folosit.

Refuzarea sau dezactivarea cookie-urilor nu inseamna ca nu veti mai primi publicitate online – ci doar ca aceasta nu va mai putea tine cont de preferintele si interesele dvs, evidentiate prin comportamentul de navigare.

Exemple de intrebuintari importante ale cookieurilor ( care nu necesita autentificarea unui utilizator prin intermediul unui cont):

Continut si servicii adaptate preferintelor utilizatorului – categorii de stiri, vreme, sport, harti, servicii publice si guvernamentale, site-uri de entertainment si servicii de travel.
Oferte adaptate pe interesele utilizatorilor – retinerea parolelor, preferintele de limba ( Ex: afisarea rezultatelor cautarilor in limba Romana).
Retinerea filtrelor de protectie a copiilor privind continutul pe Internet (optiuni family mode, functii de safe search)
Limitarea frecventei de difuzare a reclamelor – limitarea numarului de afisari a unei reclame pentru un anumit utilizator pe un site.
Furnizarea de publicitate mai relevanta pentru utilizator.
Masurarea, optimizare si caracteristicile de analytics – cum ar fi confirmarea unui anumit nivel de trafic pe un website, ce tip de continut este vizualizat si modul cum un utilizator ajunge pe un website (ex prin motoare de cautare, direct, din alte website-uri etc). Website-urile deruleaza aceste analize a utilizarii lor pentru a imbunatati site-urile in beneficiul userilor.
Securitate si probleme legate de confidentialitate
Cookieurile NU sunt virusi! Ele folosesc formate tip plain text. Nu sunt alcatuite din bucati de cod asa ca nu pot fi executate nici nu pot auto-rula. In consecinta, nu se pot duplica sau replica pe alte retele pentru a se rula sau replica din nou. Deoarece nu pot indeplini aceste functii, nu pot fi considerate virusi.

Cookie-urile pot fi totusi folosite pentru scopuri negative. Deoarece stocheaza informatii despre preferintele si istoricul de navigare al utilizatorilor, atat pe un anume site cat si pe mai multe alte siteuri, cookieurile pot fi folosite ca o forma de Spyware. Multe produse anti-spyware sunt constiente de acest fapt si in mod constant marcheaza cookie-urile pentru a fi sterse in cadrul procedurilor de stergere/scanare anti-virus/anti-spyware.

In general browserele au integrate setari de confidentialitate care furnizeaza diferite nivele de acceptare a cookieurilor, perioada de valabilitate si stergere automata dupa ce utilizatorul a vizitat un anumit site.

Alte aspecte de securitate legate de cookie-uri
Deoarece protectia identitatii este foarte valoroasa si reprezinta dreptul fiecarui utilizator de internet, este indicat sa se stie ce eventuale probleme pot crea cookieurile. Pentru ca prin intermediul lor se transmit in mod constant in ambele sensuri informatii intre browser si website, daca un atacator sau persoana neautorizata intervine in parcursul de transmitere a datelor, informatiile continute de cookie pot fi interceptate. Desi foarte rar, acest lucru se poate intampla daca browserul se conecteaza la server folosind o retea necriptata (ex: o retea WiFi nesecurizata).

Alte atacuri bazate pe cookie implica setari gresite ale cookieurilor pe servere. Daca un website nu solicita browserului sa foloseasca doar canale criptate, atacatorii pot folosi aceasta vulnerabilitate pentru a pacali browserele in a trimite informatii prin intermediul canalelor nesecurizate. Atacatorii utilizeaza apoi informatiile in scopuri de a accesa neautorizat anumite site-uri. Este foarte important sa fiti atenti in alegerea metodei celei mai potrivite de protectie a informatiilor personale.

Sfaturi pentru o navigare sigura si responsabila, bazata pe cookies.
Datorita flexibilitatii lor si a faptului ca majoritatea dintre cele mai vizitate site-uri si cele mai mari folosesc cookieuri, acestea sunt aproape inevitabile. Dezactivarea cookie-urilor nu va permite accesul utilizatorului pe site-urile cele mai raspandite si utilizate printre care Youtube, Gmail, Yahoo si altele. Iata cateva sfaturi care va pot asigura ca nevigati fara griji insa cu ajutorul cookieurilor:

Particularizati-va setarile browserului in ceea ce priveste cookie-urile pentru a reflecta un nivel confortabil pentru voi al securitatii utilizarii cookie-urilor
Daca nu va deranjeaza cookie-urile si sunteti singura persoana care utilizaeaza computerul, puteti seta termene lunigi de expirare pentru stocarea istoricului de navigare si al datelor personale de acces.
Daca impartiti accesul la calculator, puteti lua in considerare setarea browserului pentru a sterge datele individuale de navigare de fiecare data cand inchideti browserul. Aceasta este o varianta de a accesa site-urile care plaseaza cookieuri si de a sterge orice informatie de vizitare la inchiderea sesiunii navigare.
Instalati-va si updatati-va constant aplicatii antispyware.
Multe dintre aplicatiile de detectare si prevenire a spyware-ului includ detectarea atacurilor pe site-uri. Astfel, impiedica browserul de la a accesa website-uri care ar putea sa exploateze vulnerabilitatile browserului sau sa descarce software periculos. Asigurati-va ca aveti browserul mereu updatat. Multe dintre atacurile bazate pe cookies se realizeaza exploatand punctele slabe ale versiunilor vechi ale browserelor.

Cookie-urile sunt pretutindeni si nu pot fi evitate daca doriti sa va bucurati de acces pe cele mai bune si cele mai mari site-uri de pe Internet – locale sau internationale. Cu o intelegere clara a modului lor de operare si a beneficiilor pe care le aduc, puteti lua masurile necesare de securitate astel incat sa puteti naviga cu incredere pe internet.

Cum pot opri cookie-urile?
Dezactivarea si refuzul de a primi cookie-uri pot face anumite site-uri impracticabile sau dificil de vizitat si folosit. De asemenea, refuzul de a accepta cookie-uri nu inseamna ca nu veti mai primi/vedea publicitate online.

Este posibila setarea din browser pentru ca aceste cookie-uri sa nu mai fie acceptate sau poti seta browserul sa accepte cookie-uri de la un site anume. Dar, de exemplu, daca nu esti inregistat folosind cookie-urile, nu vei putea lasa comentarii.

Toate browserele moderne ofera posibilitatea de a schimba setarile cookie-urilor. Aceste setari se gasesc de regula in “optiuni” sau in meniul de “preferinte” al browserului tau.

Pentru a intelege aceste setari, urmatoarele linkuri pot fi folositoare, altfel puteti folosi optiunea “ajutor” a browserului pentru mai multe detalii.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
Setari Cookie in Opera
Pentru setarile cookie-urilor generate de terti, puteti consulta si site-ul:
https://www.youronlinechoices.com/ro/