Vroiam sau voiam?

Vroiam sau voiam?

Opt din zece români folosesc în vorbirea curentă cuvântul vroiam, în loc de vream sau voiam.

În DOOM 2005 nu apare verbul a vroi. Apar însă a voi şi a vrea. DEX online listează însă şi a vroi, indicat ca sinonim pentru a vrea, şi menţionează ca sursă DEX din 1998 lucru infirmat de către Doom.

Pe românește asta înseamnă că verbul „a vroi” nu există, iar pe cale de consecință nici exprimările de genul: „vroiam să îți spun”, „vroiam să fac  ceva” nu sunt corecte.

„Vroiam” este pur și simplu un amestec al celor două verbe care exprimă voința în limba română:  „a voi” și „a vrea”.

voiam-sau-vroiam-cum-se-scrie-corect

Forma de imperfect, persoana I, singular şi plural a verbului „a voi” este „voiam”, iar forma de imperfect, persoana I, singular şi plural a verbului „a vrea” este „vream”.

MANUALUL DE DICȚIE ȘASE SAȘI ÎN ȘASE SACI POATE FI CUMPĂRAT ACCESÂND ACEST LINK.

Așa că, dacă vă doriți o comunicare corectă și îngrijită în limba română, încercați să țineți cont de sfaturile de mai sus.

 

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor și aparține Dictie.ro și Paginarium Publishing SRL. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

70 Comentarii

  • Alex Posted 05/04/2016 22:09

    Eu vream, tu… vreai? (parca nu suna bine)

    • Ella Posted 12/02/2018 13:16

      Suna jalnic . O sa folosesc in continuare ” eu vroiam ” … Eu vream … Suna de parca as fi o analfabeta … In fine … E liber fiecare sa vorbeasca asa cum doreste si stie . ! : ))

      • dani Posted 10/12/2018 00:59

        Poti sa spui „eu voiam” daca iti suna mai bine, si sa nu fii analfabeta in acelas timp.

        • Alex Posted 15/01/2019 16:51

          Comunist, argumente subiective , domeniu subiectiv ! De ce sa nu mai folosim acel cuvant ? Ca asa vrea cineva, in ciuda faptul ca acel cuvant se folosea inainte, hai sa il stergem, pur si simplu, asa ca vrem ! Nu mai stiu unii cum sa stoarca un ban , e doar o alta forma de monopol !

          • Ionel Posted 25/04/2019 12:45

            Despre ce bani si ce monopol vorbeşti? Iluminează-ne!

          • Micky001 Posted 18/11/2020 01:17

            interesant insa faptul ca folosesti forma noua de scriere cu î din a …in interiorul cuvantului… 😉

        • Olteanu Adrian Posted 20/07/2019 11:54

          Alex, nu s-a folosit niciodată în mod corect „vroiam”. A fost mereu greșit. Dacă multă lume folosește, asta doar arata cata educație are fiecare. Nu e ca și când putem vorbi cum ne dorim noi doar ca să fim rebeli, pentru ca a fi rebel nu este sinonim cu a fi agramat.

          • Simo Posted 19/02/2020 14:12

            Nu e ca si cand tu ai avea educatie, deoarece „ups” ca si cand e ca si vroiam! Toti sunt specialisti in a vana si dezabate, dar putin stiu cu adevarat sa scrie si sa vorbeasca in mod corect gramatical

      • bnk1one Posted 08/08/2020 17:18

        2+3=6. Stiu ca nu e bine.. dar in fine…. fiecare are dreptul sa adune cum suna mai frumos :))).

    • Sergiu Posted 06/04/2020 16:19

      Conjugare
      a voi a vrea

      Indicativ imperfect

      eu voiam eu vream

      tu voiai tu vreai

      el/ea voia el/ea vrea

      noi voiam noi vream

      voi voiaţi voi vreați

      ei/ele voiau ei/ele vreau

      GREŞIT!!!

      Sunt greşite formele rezultate din contopirea anumitor forme ale celor două verbe :

      a vroi (a vrea+a voi)

      vroiesc (vreau+voiesc)

      vroieşti (vrei+voieşti)

      vroieşte (vrea+voieşte)

      vroim (vrem+voim)

      vroiam (vream+voiam)

  • Mihai Posted 28/04/2016 16:52

    Suna ca naiba. Stati si despicati firul in patru. Nimeni n-o sa foloseasca vreodata „vream”. E ciudat

    • andrei Posted 12/06/2016 23:18

      Voiam , nu o sa spun niciodata voiam ) pentru ca suna ciudat , mai frumos suna vroiam

      • alta montana Posted 23/05/2017 15:26

        Dacă ești agramat, normal că pentru tine sună ciudat :))) Citește si tu o carte și o să vezi câte lucruri o să ți se pare ciudate. Mult spor!

        • take Posted 24/12/2017 18:03

          iesi in plm de lepra

        • mee Posted 07/02/2018 13:52

          altu care se excita jignind oameni…
          ia zi… care e frustrarea ta?!

        • Lucian Posted 08/02/2018 23:02

          „O sa ti se pare ciudat”?!!!😅 vorbeai de lup si lupu’ erai chiar tu

        • Gigi Posted 28/05/2018 14:45

          câte lucruri o să ți se parE ciudate? parĂ ciudate. măăăăăr!

      • mai prost de felu tau Posted 03/12/2017 01:06

        Mai prost de felu tau

  • Tibi Posted 29/05/2016 17:14

    Vreau ( acum ) – Vroiam (atunci)
    parca suna prea naspa sa zic Voiesc ( acum ) – Voiam (atunci)

    • Gigi Posted 14/06/2016 10:59

      Esti stupid si analfabet

      • Selina Posted 23/07/2016 11:26

        Esti chair lipsit de bun simt…
        Asa se vorbeste?

        • gigi Posted 06/03/2018 17:11

          daca e prost vrei sa ii spuna ca e destept

      • caterinca Posted 24/11/2017 12:44

        Daca el e stupid si analfabet , tu ce cauti pe acest site ? nu tot sa te lamuresti daca esti analfabet ?

      • mee Posted 07/02/2018 13:52

        si tu esti nesimtit si cu o gramada de compleze pe care speri sa le depasesti atacand alti oameni…

      • Ionel Posted 25/04/2019 12:55

        Foarte util comentariul tău gigi, mulțumesc pentru contribuție! Fără ajutorul tău n-aş fi învățat nimic azi.

  • Lucius Posted 25/07/2016 15:26

    VROIAM, desi nu e strict corect, apare la unii romancieri precum G.Calinescu si P.Popescu ( in „Prins”)

    • Laura Posted 14/09/2016 09:40

      Si in „Enigma Otiliei” apara muschiulatura (musculatura). Asta nu inseamna ca e corect din punct de vedere gramatical.

      • Antonescu Posted 11/12/2017 17:15

        Mda , știam că nu este corect și că , trebuie să zicem „vream” așa că am fost mirat si eu sã găsesc acea greșeală într-o carta a lui M.Preda .. :))

      • Augustin Posted 01/04/2019 16:24

        Așa se spunea pe vremea aia,dar între timp,a mai intervenit Academia și a modificat anumite cuvinte care nu sunau prea bine pentru vremurile de acum!? Dacă cauți unde trebuie,ai să găsești o grămadă de cuvinte ,, metamorfozate” astfel!😆

  • Andrei Posted 08/08/2016 14:42

    Dumneavoastra va uitati in dictionar cand scrieti ceva? In DEX-ul din ’98 e dat vroi ca varianta la a vrea.

    • Claudiu Posted 21/08/2016 13:02

      Asa spune si acolo, dar limba e in continua schimbare, deci din 1998 pana in 2016 s-a schimbat verbul

      • lutevafute Posted 09/11/2017 18:24

        sa stricat verbul nu sa schimbat de astia care se cred mai destepti au venit de prin Moldova au ajuns pe la putere si li sa parut lor ciudat cum suna „a vrea” si ce a zis!? „ia sa vorbeasca toata lumea ca la noi la MOLDOVA”

        • O moldoveanca Posted 21/05/2018 17:42

          Bai baiatule😂ce m-am mirat eu pana acum de ăștia din fața ta care erau tari in gura, dar bâtă la scris😂tu nici nu știi regulile esențiale ale gramaticii,pana sa ajungi sa inveti cum se scrie “voiam”,ia și invata cand trebuie folosită o cratima in cuvinte😂Hai,te saluta o moldoveanca😘

        • Augustin M Posted 01/04/2019 18:01

          Moldova, stimabile,a dat destui oameni deștepți acestei țări, care știau să scrie ,,sa” cu cratimă, acolo unde se impunea,ceea ce tu nu ai făcut-o în vreo trei rânduri,cu toate că ar fi trebuit. De-asemeni , dacă te referi într-o frază la mai multe persoane sau lucruri,ar trebui să știi că se spune și se scrie corect ,,ce au zis ei”,nu ,,ce a zis ei” că ,,e mai mulți” , așa precum ai spune tu, probabil,care nu ești moldovean și consideri că stăpânești bine limba română!? Multă baftă și nu uita că toți putem greși,la un moment dat și, de-asemeni, putem învăța unii de la alții!?👍

    • Augustin Posted 01/04/2019 16:45

      Da,dar ,,eu vreau ,tu vrei,,el,ea vrea”, sună destul de ok,din punctul meu de vedere (zic și eu,de parcă ar conta punctul meu de vedere pe undeva!?)

  • Anonim Posted 22/08/2016 20:20

    Oamenii care au schimbat acest lucru vor sa para inteligenti sau ce?Acest lucru este total lipsit de logica.Deci asa,verbul ,,a vrea” este practic un cuvant si verbul ,,a voi” alt cuvant,nu una si aceeasi.Poate ca au acelasi sens,dar ele se scriu diferit.Cum naiba sa iti treaca prin cap ca ,,vroiam” este o amestecatura.Si majoritatea oamenilor o dau cu explicatia ,, nu exista verbul a vroi”.Si ce daca nu exista?,,A vroi” este una si ,,a vrea” este alta.Si strabunicul stia ca ,,vroiam” este forma de imperfect persoana I singular si plural la ,,a vrea”.

    • Sali Posted 12/06/2019 00:40

      „a voi” si „a vrea” sunt doua verbe cu inteles diferit.

  • Bogdan Posted 29/08/2016 08:34

    Eu nu am vazut sau auzit pe nimeni folosind „vream”. In schimb vad si aud cat mai multa lume folosind „voiam” stiind cu siguranta ca ei nu folosesc verbul a voi si la celelalte timpuri „eu voiesc un ceai”. In schimb cea mai folosita forma si cel mai folosit verb pt a arata dorinta este „a vrea” cu „vroiam” la imperfect. Oricum asta-i teoria mea, eu nu „voiesc” ca acum 500 de ani. „Vream” doar sa-mi spun punctul de vedere.

  • ina Posted 18/11/2016 17:56

    Consider că legile trebuie respectate, comentariile( chiar si cele care par logice) sunt inutile.
    In timp, limba va evolua si norma va fi schimbata de vulg, asadar de ce atâta patimă de prisos???

  • gene Posted 08/12/2016 07:34

    Cred ca depinde si de zona- pe aici nu am auzit forma `vroiam`..

  • Georgiana Posted 15/04/2017 08:29

    Sā ne aducem aminte de manualele comuniste, și ce am învățat atunci.
    Gramatica limbii române, este foarte grea și în permanentă actualizare.
    Deci, când crezi că ai aprofundat tot, apar altele.

  • Andrei Posted 08/05/2017 12:07

    Exista verbul „a voi” (cam invechit) si „a vrea”. Verbul „a vroi” nu exista. Ok….

    Intrebare :
    Cum se conjuga verbul „a vrea” la persoana a III-a singular, imperfect ?

    „Mihai v _ _ _ _a o cafea martea trecuta.”

    Pentru ca observ ca pe toate site-urile se explica doar ca la imperfect se voloseste „a voi” si la prezent se foloseste „a vrea” , insa e aiurea sa nu poti conjuga un verb la toate timpurile si persoanele.

    • Gabriel Posted 14/05/2017 11:18

      Andrei, sunt verbe care nu se conjuga. A se vedea verbul ” a oua” Ce parere ai?

      • Cosmin Posted 30/07/2018 17:47

        Asta pentru că unele verbe nu au sens pentru persoana I sau a II-a (verbul a oua), deci nu au putut evolua în limbă pentru a avea o formă pentru a fi conjugat la acele persoane. Verbul „a vrea” este cu totul altă pronlemă.

        • Augustin Posted 01/04/2019 16:37

          Da,dar ,,eu vreau ,tu vrei,,el,ea vrea”, sună destul de ok,din punctul meu de vedere (zic și eu,de parcă ar conta punctul meu de vedere pe undeva!?)

      • Augustin M Posted 01/04/2019 18:29

        De când lumea și pământul,oul și găina au fost mereu într-o continuă contradicție: că a fost găina prima,ba că a fost oul primul, așa că de ce n-ar fi și verbul ,a oua” tot o nelămurită de-asta!?🤔😆

  • Razvan Posted 31/05/2017 19:18

    Aiurea, eu o sa folosesc ”vroiam” in continoare

  • Maria Leonte Posted 20/07/2017 21:49

    De unde chestia asta cu vream? Imperfectul verbului a ” vrea” e vroiam! Iar a verbului a „voi” este voiam!!! Nu imi pasa de DOOM. Oricum in zilele noastre DOOM-UL are o multime de cuvinte deocheate, ce nu sunt tocmai corecte!!!

    • Augustin Posted 01/04/2019 17:12

      Da,dar ,,eu vreau ,tu vrei,,el,ea vrea”, sună destul de ok,din punctul meu de vedere (zic și eu,de parcă ar conta punctul meu de vedere pe undeva!?)

    • Augustin M Posted 01/04/2019 18:07

      Foarte corect ai punctat acest subiect sensibil!👍

  • SmileBright !with Doody Posted 25/08/2017 17:42

    pentru mine forma VOIAM imi pare o forma traditionala chiar regionalism asa. imi pare mai mult un derivat de la voință :-)) si cam asa e. are multa voință sa se puna cu vrutul :-)) .

  • Spagatistu Posted 28/11/2017 23:20

    Cat timp Dex’ul are cu 6000 cuvinte mai mult decat Doom, sa afirmi ca daca un cuvant nu este in Doom atunci nu este corect/ nu exista mi se pare o afirmatie cel putin stupida! Cum vroi-verb-se gaseste in Dex, inseamna ca cei de la institutul de lingvistica al Academiei (tot ei coordoneaza si DOOM, sic!) sunt niste nepriceputi si ar trebui sa intre pe diverse site’uri, ca acesta, pentru a mai invata limba romana!

  • 2Blog.ro Posted 05/05/2018 17:38

    Noi, romanii, avem o boala veche: ne excitam foarte mult atunci cand cei din jur gresesc. Noi nu putem sa fim destepti decat facandu-i pe cei din jur sa fie mai prosti. Nimeni, care sta si corecteaza pe net alti oameni, nu face asta pentru a-l ajuta, ci pentru a avea un argument in plus in dialog (gen pe cat esti de analfabet pe atat de prost esti – teorie in general valabila, dar nu nu reprezentativa). Anyway, am observat ca persoanele care folosesc forma VOIAU sunt in proportie de peste 90% femei, restul de 10% fiind barbati. Noi nu tinem atat de mult la tampenii de genul asta si nu ne schimbam de pe o zi pe alta. Noi suntem mai primitivi. Cei nascuti inainte de 1990 inca mai zicem milioane cand e vorba de sute de lei. Nu o sa auzi prea des pe cineva de 50 de ani zicand ca a dat 400 de lei pe niste incaltaminte, ci 4 milioane.

  • Ioana Posted 21/06/2018 13:32

    Oricat de gresit ar fi catalogat de catre marii cunoscatori de Limba Romana tot mai frumos suna ”vroiam”.

  • Bogdan Posted 22/06/2018 18:06

    Doamna Ivanov, nu stiu daca e clar in ce masura va contraziceti. Incepeti un articol cu o statistica de 80% din populatia Romaniei foloseste „vroiam” si trageti concluzia ca aceasta majoritate este prost educata, pentru simplul motiv ca cineva a uitat sa scrie „a vroi” in DEX sau DOOM. Doamna Ivanov, dupa parerea dvs. oamenii vorbesc din dictionare, sau dictionarele se scriu dupa cum vorbesc oamenii ?
    Eu personal sunt mult mai deranjat de noua rom-gleza care denatureaza intreaga cultura romaneasca, din care limba e doar o parte.
    Va rog frumos asadar, sa lasati tonul asta arogant si comentariile ascutite si sa ne preocupam mai mult cu – a vorbi frumos- decat, cu a vorbi conform unui DEX de acu doua decenii !

    PS: Oxford English Dictionary a adaugat deja mii de cuvinte noi de atunci, incluzand si „fomo” sau „deffo” care va asigur ca desi sunt la moda printre adolescenti, nu sunt nici pe departe 80% din intreaga populatie !

    • Augustin M Posted 01/04/2019 17:24

      Frumos punctat!👍

  • Black Posted 22/07/2018 09:57

    Sunt atatea probleme in lume si noi ne batem capul cu ce? Asta e mare problema a Romaniei? faptul ca unii au invatat sa zica vroiam, si altii zic voiam? Atata timp cand toti intelegem ce inseamna vroiam si voiam, ce conteaza cum o spun unii sau altii?

  • Eu Posted 15/01/2019 16:45

    „A vroi”, din care vine vroiam, nu mai exista , doar ” a voi”, din care vine „voiam” ! De ce ? Fiindca asa vrea cineva ! Că nu există altceva ! Că suntem culți într-un domeniu care e mai mult muzical si subiectiv ! Daca era un domeniu 100 % obiectiv, aveau toate culturile aceleasi reguli gramaticale, dar s-au dezvoltat in functie de preferinta si muzicalitate ! Atunci s-ar fi meritat sa faci panarama ! Dar nu, hai sa incepem cu „boule, tampitule, agramatule ! Cunostintele mele , despre acest domeniu subiectiv, sunt mai complete decat alte tale ! Invata sa vorbesti cum vreau eu ! Bou necivilizat !” Nu conteaza ca exista ” a vrea”, iar majoritatea romanilor oricum folosesc „vroiam”, nu ai decat sa spui cum vreau eu, fiindca asa vreau eu. (logica) ! Treaba cu „voiam” si „vroiam” e doar o preferinta ! Dar unii intra prea mult in lumea lor subiectiva ! A ca hai sa mai stergem niste cuvinte, fiindca asa vrem noi, in timp ce imprumutam din engleza.

    • Alin-Teodor Catană Posted 12/06/2019 08:20

      Uite ce-am postat eu adineauri pe Facebook. Îți pun să citești doar o parte, pentru că nu pot insera un text prea lung:
      → A avea dorință nu e același lucru cu a avea voință. Prin urmare omul care dorește, vrea (nu voiește). Deci când vorbim despre trecut spunem: „Noi vroiam”.
      → Pe de cealaltă parte, în momentul în care ne opunem statului degeaba, noi voim (avem voință). Abia acum e corect să spunem: „Noi voiam”, cu sensul de „Îmi exercitam voința” sau „mă opuneam statului degeaba”.

  • Alin-Teodor Catană Posted 12/06/2019 08:21

    Uite ce-am postat eu adineauri pe Facebook. Îți pun să citești doar o parte, pentru că nu pot insera un text prea lung:
    → A avea dorință nu e același lucru cu a avea voință. Prin urmare omul care dorește, vrea (nu voiește). Deci când vorbim despre trecut spunem: „Noi vroiam”.
    → Pe de cealaltă parte, în momentul în care ne opunem statului degeaba, noi voim (avem voință). Abia acum e corect să spunem: „Noi voiam”, cu sensul de „Îmi exercitam voința” sau „mă opuneam statului degeaba”..

  • Fane Posted 14/07/2019 19:23

    La altii mai prosti ca noi limba evolueaza, la noi care suntem buricul pamantului limba e aproape moarta, cu greu se introduc cuvinte noi derivate din alte limbi sau cuvinte compuse sau cuvinte modificate.
    Voiam sau vroiam , sunt corecte amble, Alin-Teodor Catana a explicat foarte bine, restul e gargara

  • românu’ Posted 03/08/2019 15:53

    O să scriu comentariul în mai multe părți pentru că nu încape.
    Partea I:
    Eu zic așa: 1. Dacă folosești „a voi” la prezent, atunci folosește „eu voiam” la imperfect. 2. Dacă folosești „a vrea” la prezent, atunci folosește ” eu vream” la imperfect. Este o prostie să folosești un verb la un timp și alt verb la alt timp. Și pentru cine zice că „eu vream” nu sună bine, să știți că depinde de cum citiți/vorbiți. Dacă zici „eu vream” (într-o silabă) sună rău într-adevăr. În schimb, dacă zici „eu vre-am” (în două silabe) sună bine. Sau dacă nu, poți să zici „eu vre-iam” cu un i înainte de a doua silabă, la fel ca la vroiam. În scris, da Într-adevăr există o confuzie, de exemplu: Dacă cineva scrie „el/ea vrea” nu-ți prea dai seama dacă vrea acum sau dacă a vrut în trecut. În vorbire s-ar face diferența astfel: „el/ea vrea” Într-o silabă la prezent și „el/ea vre-a” sau „el/ea vre-ia” în două silabe la imperfect.

  • românu’ Posted 03/08/2019 16:35

    Partea a II-a:
    Ca să se evite confuzia în scris ar trebui să fie modificat imperfectul lui „a vrea”, adăugându-se un i înainte de a doua silabă. S-ar scrie așa: „eu vreiam”, „tu vreiai”, „el/ea vreia”, noi „vreiam”, voi „vreiați”, „ei/ele vreiau”, la fel ca „vroiam” doar că în loc de „o” pui „e”.
    Sau uitați o altă variantă, folosiți perfectul compus: „eu am vrut”, „tu ai vrut”, etc. și am rezolvat problema.
    Apropo, să nu uităm și de verbul „a dori”, se poate zice și „eu doresc”, „eu doream”, „eu am dorit”.
    De verbul „a voi” ce să zic, nu știu dacă zice cineva „eu voiesc” sau „eu am voit” așa că nu văd de ce să zici „eu voiam”. Poate că unii zic „eu voiesc” sau „eu am voit”, cine știe, dar numai în cazul ăsta merge să zici „eu voiam”.

  • românu’ Posted 03/08/2019 17:05

    Partea a III-a:
    Acum să vorbesc și despre „a vroi”. Aici chiar că 100% nu zice nimeni „eu vroiesc” sau „eu am vroit”, doar la
    imperfect îl folosesc mulți. Asta-i o dovadă în plus că „vroiam” este numai o combinație între „vream” și „voiam”. Așa că ar trebui să nu mai ziceți „eu vroiam”. Din moment ce zici „eu vreau”, atunci zi „eu vream” sau „eu am vrut”.
    Trec înapoi la „a vrea”. Am zis în prima parte a comentariului că imperfectul lui a vrea se confundă cu prezentul, în scris. Dar acum vă mai zic un verb la care, tot așa, apare confuzia între imperfect și prezent, în scris: „a bea”. Dacă scrie cineva „El bea vin foarte des.”, ce înțelegeți? Că bea (și) în prezent sau că a băut în trecut și acum nu mai bea deloc/așa des. În vorbire s-ar face diferența așa: „el bea” pentru prezent și „el be-a” sau „el be-ia” pentru imperfect. În cazul ăsta nu mai puteți să folosiți alt verb, așa cum faceți mulți cu „voiam” în loc de „vream”.

  • românu’ Posted 03/08/2019 17:07

    Partea a IV-a:
    Așa că, o soluție ar fi să fie modificat imperfect lui „a bea” dar și a lui „a vrea”, adăugându-se un i înainte de a doua silabă: „eu vreiam”, „eu beiam”, etc. O altă soluție, și cea mai simplă, ar fi să folosiți perfectul compus: „eu am băut”, „eu am vrut”.
    Un argument în plus pentru folosirea lui „vream” sau „am vrut” în loc de „voiam” (asta dacă nu zici „eu voiesc”) este verbul „a bea”.

  • Roman Posted 06/08/2019 01:30

    Eu de regulă zic „am vrut”, câteodată zic și „vream” (citit: vre-am sau vre-iam). Și asta pentru că la prezent zic „vreau”. Dacă ziceam „voiesc” atunci poate aș fi zis „voiam” și „am voit”. Nu zic „vroiam” pentru că nu este decât o combinație între „vream” și „voiam”. De ce să zic „vroiam” când pot să zic „vream”, adevărata formă a verbului „a vrea”.

  • Marius Niculae Posted 11/02/2021 13:09

    In același timp „a voi” induce confuziea legata de folosirea termenului Voie in mai multe sensuri : îți dau voie, etc.
    Ne mai gândim, da?
    Va doresc Voie bună!

    • Dan Baltag Posted 16/02/2021 16:34

      Vă reamintim faptul că înainte de „etc.” nu se pune virgulă deoarece vine de la latinescul „et caetera”: „et” înseamnă „și”. Înainte de „și” nu se pune virgulă.

  • Marius Niculae Posted 11/02/2021 13:15

    … Și nu se folosește a vrea decât la timpul prezent. De aceea timpul trecut este exprimat corect în propoziție doar cu ” vroia”
    … Spre a face diferența.

  • Tincu Stefan Lucian Posted 07/12/2021 15:46

    Pentru a exprima o actiune in trecut nu imi suna bine
    nici: eu vream (parca suna din Caragiale)
    nici: eu voiam (parca sunt ciobanul de la stana)

    Varianta natura este noul verb VROIAM pe care il foloseste oricum 90% din populatia romana vorbitoare fara sa se gandeasca prea mult.
    Pana la urma limba romana vorbita si DEX-ul nu e acelasi lucru cu cine a fost mai intai oul sau gaina. Unde nu este clar un raspuns.
    Se stie bine cine a fost mai intai limba vorbita si apoi cea scrisa si cizelata in DEX/DOOM/dictionare.
    Baza este ceea ce folosesc oamenii in mod frecvent, deci nu au decat sa schimbe dictionarul si sa il aduca la zi.
    Pana se vor updata aceste dictionare, eu voi folosi in mod gresit forma: VROIAM/VROIAU fara nicio ezitare.

Adaugă comentariu

Dă-i un răspuns lui Alin-Teodor Catană Anulează răspunsul

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *