Studiu – Recunoașterea vocii depinde de abilitățile lingvistice

Studiu – Recunoașterea vocii depinde de abilitățile lingvistice
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Abilitatea de a recunoaște pe cineva prin simpla auzire a vocii reprezintă un important comportament social. Pronunția cuvintelor diferă de la o persoană la alta, iar cei care ascultă pot profita de asta cu ajutorul cunoștințelor specifice limbajului fonologic pentru a facilita recunoașterea vocală.

Procesarea fonologică nu este caracteristică dislexiei și reprezintă bazele procesului de învățare a persoanelor care nu au capacitatea de a citi corect în limba maternă. Studiile arată că persoanele care suferă de dislexie nu pot să își dea seama de momentul în care greșesc cuvinte pentru că, spre deosebire de vorbitorii de performanță, aceștia nu pot face comparații între modul în care vorbesc cei din jurul lor și nu pot să facă diferența dintre proiecția mentală a sunetelor și modul în care ele sunt emise.

Studiile de recunoaștere a vocii umane compară această abilitate cu procesele nonverbale, cum ar fi percepția umană a fețelor sau percepția animalelor în privința intonației din voce. Cu toate acestea, vocea umană reprezintă singurul vehicul prin care putem înțelege limbajul rostit, iar inflexiunile și elementele limbajului paraverbal pot aduce un plus de informații pentru mesajele transmise și exprimate prin vorbire. Oamenii care ascultă sunt mult mai exacți în identificarea vocilor atunci când înțeleg limba vorbită și când sunt familiari cu persoanele care vorbesc. Astfel poți recunoaște extrem de ușor tonurile: aspre, dure, blânde sau ironice din voce, chiar dacă mesajul verbal rămâne neschimbat.

Pentru oameni, abilitatea de a recunoaște altă persoană prin intermediul vocii se bazează pe capacitatea de a calcula diferențele de fonetică a unei vocalizări specifice și reprezentările fonologice abstracte pe care le conține vocalizarea.

Atunci când reprezentările lingvistice abstracte ale cuvintelor sunt indisponibile (atunci când se vorbește o limbă străină) sau sunt mai puține (în cazul persoanelor care suferă de dislexie sau hiperacuzie), capacitatea umană de a recunoaște vocea este afectată semnificativ.

Studiul complet: Sciencemag

Citește și „Cum s-a fragmentat vorbitul în public”

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *