Ce facem pentru a preveni vorbirea întârziată la copii

Ce facem pentru a preveni vorbirea întârziată la copii
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Copilul tău are doi ani și încă nu vorbește? Spune câteva cuvinte, dar spre deosebire de alți copii de vârsta sa, ești de părere că este un pic în urmă. Îți aduci aminte că, la aceeași vârstă, sora sa putea să pună laolaltă cuvinte și forma propoziții lungi. Cu speranța că lucrurile se vor îmbunătăți, preferi să nu consulți sfatul specialistului. Unii copii învață să meargă mai repede, alții să vorbească mai repede. Nu ai de ce să îți faci griji.

Acest scenariu este unul comun printre părinții ai căror copii învață mai târziu să vorbească. Părinții ezită din ce în ce mai mult să apeleze la serviciile unui specialist. Unii părinți spun că lipsa vorbitului nu va mai exista odată ce copilul va crește și că în momentul actual este mai interesat de lucrurile fizice.

Dar dacă părinții ar ști ceea ce este normal sau ceea ce nu este în privința vorbitului, ar putea să își dea seama dacă ar trebui să își facă griji sau nu și dacă copilul lor este la zi cu dezvoltarea.

Este foarte important pentru copii ca la vizitele la doctor părinții să discute și despre grijile despre dezvoltarea celui mic. Este foarte dificil până și pentru medici să se pronunțe dacă un copil are probleme sau nu în ceea ce privește abilitățile de comunicare. Vă imaginați, așadar, ce greu este, dacă nu chiar imposibil, și pentru părinți.

Însă există câteva norme ale dezvoltării care ar putea aduce indicii:

Înainte de 12 luni

Este extrem de important pentru părinți să fie atenți la copii lor dacă dau semne că vor să interacționeze verbal cu mediul înconjurător. Gânguritul este doar o etapă a dezvoltării vorbirii copilului. După ce bebelușul crește, la aproape nouă luni el va începe să lipească sunetele și să spună cuvinte simple de genul “mama” sau “tata”, dar fără ca acesta să înțeleagă ce înseamnă.

Tot înainte de vârsta de 12 luni, copilașii ar trebui să înceapă să recunoască numele obiectelor folosite frecvent, ca biberon, păturică, etc.

Citește mai mult despre comunicarea cu copiii de până la 12 luni aici.

Între 12 și 15 luni

Copiii de această vârstă ar trebui să poată pronunța mai multe sunete (P, B, M, D sau N), să înceapă să imite sunete și cuvinte auzite la ceilalți membri ai familiei și să cunoască alte câteva cuvinte, în afară de “mama” și de “tata”. De obicei, primele cuvinte sunt substantive ca: minge, papa, cuțu, pisu, apa.

Între 18 și 24 de luni

Chiar dacă există multe variabile, cei mai mulți dintre cei mici spun în jur de 20 de cuvinte la vârsta de 18 luni și 50 sau mai multe cuvinte când împlinesc 2 ani. Deja, la această vârstă, ei pot să combine două cuvinte pentru a forma propoziții simple. De asemenea, pot să identifice persoane cunoscute, ca cele din fotografii, sau părți ale feței: nas, ochi, urechi.

Între 2 ani și 3 ani

Deseori, părinții observă îmbunătățiri în vorbirea copilului la această vârstă. Vocabularul crește și sunt prea multe cuvinte pentru a mai fi numărate. Deja, copilul poate să compună în vorbire propoziții formate din mai multe cuvinte.

Gradul de înțelegere crește și el semnificativ – până la vârsta de trei ani, un copil ar trebui să înțeleagă ce înseamnă: “pune-l pe masă” sau “pune-l sub pat”. Totodată, va ști să identifice culorile și să facă diferența dintre mic și mare.

Cauzele vorbirii întârziate la copii

Foarte multe lucruri pot cauza întârzieri în vorbirea celor mici. Problemele pot fi de ordinul deficiențelor orale, cum ar fi problemele cu limba sau cu cerul gurii. De asemenea, mai există un fren situat sub limbă, care poate să limiteze mișcările normale ale limbii.

Ce pot face părinții

Să petreacă cât mai mult timp vorbind cu copilul

Chiar și când acesta este foarte mic, ar fi bine să îi vorbiți, să îi cântați și să îl încurajați să imite sunete și gesturi.

Să îi citească începând de la vârsta de șase luni.

Nu trebuie să îi citiți un roman, dar există cărți foarte ușoare, cu poze care îi încurajează pe cei mici să se uite la fotografii și să recunoască animale sau obiecte. O carte pe care o recomand se numește Străfurnica și prietenii săi. Este scrisă de Carmen Ivanov și conține 20 de povești uimitoare pe care le puteți citi copiilor. De asemenea, mai conține și exerciții de dicție, pe lângă cele ascunse în povești, care îi vor ajuta atunci când se vor apropia de vârsta de 3-4 ani.

Manualul de dicție Străfurnica și prietenii săi poate fi comandat de pe dicție.ro – Click aici pentru comandă.

Să folosească exemple de zi cu zi

Cu alte cuvinte, să povestească ce au făcut în ziua recent încheiată: am fost în parc, ne-am jucat cu mingea, am fost la magazin, am cumpărat roșii, cartofi, mere, pere. De asemenea, puneți-i întrebări copilului și dați răspunsuri, chiar dacă acesta nu înțelege mare lucru.

Indiferent de vârsta copilului, recunoașterea problemelor și tratarea lor timpurie este cea mai bună metodă de a înfrunta eventualele întârzieri ale vorbitului. Cu terapia potrivită, copilul va reuși să comunice mai bine pe viitor cu părinții și cu restul lumii.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *