9 exerciții rapide care te vor face să vorbești mai clar

9 exerciții rapide care te vor face să vorbești mai clar
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Orice vorbitor în public, avocat, PR, om de radio sau de televiziune trebuie să știe că pentru o pronunție impecabilă, înainte de o prezentare sau o apariție în public ai nevoie să faci un set de exerciții de încâlzire a aparatului fonator, adică a mușchilor implicați în procesul de fonație.

Aparatul fonator este compus din o serie de muşchi care, prin mişcările şi contracţia lor, ne ajută să articulăm şi să rostim corect sunete, silabe şi cuvinte. În timpul exerciţiilor de încălzire vom cuprinde fiecare element al aparatului fonator: limba, buzele, maxilarul interior, muşchii faciali etc.

Acest tip de exerciţii previne rigiditatea muşchilor şi contribuie la o mai bună flexibilitate şi o agilitate în rostire. Articularea corectă a unor sunete ţine foarte mult de muşchii limbii sau de contracţia buzelor, care, dacă nu sunt încălzite, vor face mişcări incorecte iar sunetele emise nu se vor apropia la stadiul de fonem.

Mai multe informații despre vorbirea corectă găsiți în manualul de dicție: Șase sași în șase saci.

Vă propun un set de exerciții de încălzire care cuprinde fiecare mușchi în parte și dă rezultate pe loc.

ATENȚIE: Exercițiile de încălzire trebuie făcute zilnic. Durează doar 3-4 minute.

Exerciţiul 1

Trageţi puternic de comisurile (colţurile) gurii, printr-un zâmbet forţat şi pronunţaţi cu voce tare grupul de sunete: x-o-x-o. Sunetul x va fi pronunţat cu comisurile gurii trase puternic, iar o va fi pronunţat cu buzele rotunjite. Acest exerciţiu va contribui şi la flexibilitatea muşchilor faciali. Se execută timp de 20 de secunde.

Exerciţiul 2

Pronunţaţi un b prelung şi vibrat. Încercaţi să vă folosiţi doar de buze pentru a emite acest sunet, iar durata sa ar trebui să fie de minimum 5 secunde, după care exerciţiul se reia. De asemenea, exerciţiul poate fi făcut şi pronunţând prelung consoana p.

Exerciţiul 3

Aduceţi buza inferioară înăuntrul cavităţii bucale, în spatele incisivilor şi acoperiţi-o cu buza superioară. Faceți același tip de mișcare și cu buza superioară.

Exerciţiul 4

Plasaţi vârful limbii pe fiecare măsea şi dinte în parte, întâi pe arcada inferioară, a mandibulei, apoi pe cea superioară, a maxilarului.

Exerciţiul 5

Scoateţi limba cu putere de mai multe ori, încercând să atingeţi întâi nasul cu apexul limbii, apoi bărbia.

Exerciţiul 6

Pronunţaţi prelung sunetul t urmat de un r prelung şi vibrat (trrrrrrr), în aşa fel încât întreg muşchiul limbii să fie activat. Exerciţiul se va face timp de minimum 30 de secunde.

Exerciţiul 7

Mutaţi mandibula cu o mişcare stânga–dreapta, timp de 30 de secunde.

Exerciţiul 8

Mestecaţi timp de 20 de secunde o gumă imaginară, apoi „suplimentaţi” cu alte 5 gume şi mestecaţi-le continuu timp de alte 20 de secunde. Exerciţiul se încheie când ajungeţi la 10 gume imaginare pe care le veţi mesteca timp de 30 de secunde.

Exerciţiul 9

Citiţi fără sunet următoarele două texte, exagerând expresia feţei pe fiecare vocală:

1. Oastea noastră poate scoate puşti pe roate.

2. Oaia aia e a ei, ea e o oaie.

BONUS: Exerciţiul 10

Pronunţaţi cu voce tare, exagerând fiecare sunet, grupurile următoare:

OA-LA-OE-OAE-OO-OIO-OEA-OAO-OĂO-OÂO

Mai multe informații despre vorbirea corectă găsiți în manualul de dicție: Șase sași în șase saci.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Adaugă comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *